عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: از نظر من وزیر پیشنهادی علوم باید بتواند با مدیریت این فضا در دانشگاه به دانشجویان با هر گرایش فکری اجازه صحبت و ایجاد تشکل‌ها را بدهد. تشکل‌هایی که در زمان دولت دهم بی‌دلیل تعطیل شده‌اند دوباره به فضای دانشگاه بازگردند.

 

به گزارش جماران؛ یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: وزیری که به عنوان وزیر پیشنهادی علوم معرفی می‌شود باید توانایی مدیریت در امور دانشگاه از جمله فرصت آزاداندیشی و ایجاد تشکل‌های دانشجویی و همچنین مدیریت روند پولی شدن تحصیلات را داشته باشد.

فاطمه سعیدی درباره شاخص‌های پیشنهادی وزیر علوم، گفت: در حال حاضر با توجه به مشکلاتی که دانشجویان از آن صحبت می‌کنند، شاید مهم‌ترین مساله برای دانشجویان همراه بودن یک وزیر با آن‌هاست. در روزهایی که تحصیل در دانشگاه‌ها روز به روز جنبه پولی شدن آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و دانشجویان شبانه و بورسیه‌ای بر تعدادشان افزوده می‌شود و از طرفی دانشجویی که پول دارد می‌تواند بدون کنکور در دانشگاه آزاد درس بخواند، طی صحبت‌های متعدد با دانشجویان به این نتیجه رسیده‌ایم که آن‌ها اگر وزیری تنها این شاخص را داشته باشد که روند پولی شدن تحصیلات را مدیریت کند، موفقیت بزرگی خواهد بود.

وی یادآور شد: پس از استقرار رضا فرجی دانا در وزارت علوم بود که دانشگاهیان و دانشجویان دوباره توانستند معنای خوش شکوه را درک کنند. هر چند این دوران به دلایل عدم همراهی مجلس وقت با دولت  دیری نپایید،‌ اما نمی‌شود منکر قدم‌های مثبت فرجی دانا در زمان تصدی‌اش بر وزارت علوم شد. در هر صورت با توجه به مشکلاتی که دولت یازدهم از سر گذراند،‌ حالا وزارتخانه‌ای که شاید نبض حیاتی ارتباط با جوانان فرهیخته باشد با سرپرست اداره می‌شود.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به اینکه فضای دانشگاه باید به دانشجویان فرصت آزاداندیشی و ایجاد تشکل‌های دانشجویی را بدهد، بیان کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم دانشگاه قلب تپنده سیاسی کشور است،‌ این مهم از دیرباز وجود داشته است و جرقه‌های پیروزی انقلاب و همراهی دانشجویان با مردم نیز در اذهان باقی مانده است؛ لذا از نظر من وزیر پیشنهادی علوم باید بتواند با مدیریت این فضا در دانشگاه به دانشجویان با هر گرایش فکری اجازه صحبت و ایجاد تشکل‌ها را بدهد. تشکل‌هایی که در زمان دولت دهم بی‌دلیل تعطیل شده‌اند دوباره به فضای دانشگاه بازگردند. اساتید برجسته‌ای که خانه‌نشین شده‌اند دوباره به فضای دانشگاه برگردانده شوند و همچنین مساله دانشجویان ستاره‌دار با درایت حل شوند؛ چرا که در جمهوری اسلامی جایز نیست یک دانشجو به دلیل اظهار عقیده تا پایان عمر از ادامه تحصیل محروم شود.

نماینده مردم تهران در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: البته می‌بایست از فضای ایده‌آلیستی فاصله بگیریم. دانشجویان نیز باید چارچوب‌ها و محدودیت‌ها را بشناسند و با وزارتخانه همراهی کنند. طبیعتا آن‌ها تغییر فضا را در دانشگاه نسبت به دوره دولت دهم حس می کنند. اما نباید این درک کردن به معنای آن باشد که آن‌ها چشم شان را به روی محدودیت‌ها ببندند. دانشجو نیازمند داشتن انجمن صنفی پویاست، دانشجو باید اجازه سخن گفتن داشته باشد و همچنین هیچ نهادی نباید در امور دانشگاه دخالت کند. اداره دانشگاه را باید به دست دانشگاهیان سپرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.