پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در جلسه ستاد چهلمین سالگرد بزرگداشت آیت الله سید مصطفی خمینی مطرح شد؛

همایش بزرگداشت حاج آقا مصطفی خمینی برگزار می شود

در جلسه ستاد چهلمین سالگرد بزرگداشت آیت الله سید مصطفی خمینی، حجت الاسلام والمسلمین محمد علی انصاری از برگزاری همایش بزرگداشت حاج آقا مصطفی خمینی خبر داد.

جلسه ستاد برگزاری چهلمین سالگرد بزرگداشت آیت الله سید مصطفی خمینی برگزار شد.

به گزارش جماران، در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین محمد علی انصاری ابراز داشت: هنوز در آغاز راه معرفی چهره هایی همچون آیت الله سید مصطفی خمینی که نقش بی بدیلی در پیشرفت نهضت امام خمینی داشتند، قرار داریم.

وی ادامه داد: علیرغم گذشت 40 سال از شهادت حاج آقا مصطفی، حق ایشان و  یاران امام در معرفی کامل شخصیت و بینششان ادا نشده است. هنوز یادمان نرفته است که حضرت امام(س) شهادت ایشان را از الطاف خفیه الهی خواندند و این مبالغه نیست اگر بگوییم پیروزی انقلاب اسلامی مرهون شهادت آقا مصطفی و جریانی است که پس از شهادت و در بزرگداشت ایشان به راه افتاد؛ بنابراین باید هر آنچه در توان داریم در معرفی و بزرگداشت ایشان به کار ببندیم.

وی تاکید کرد: انتظار داریم  در فضای خبری و تبلیغات کشور در مدت باقی مانده تا آبان فضای رسانه ای کشور به این موضوع  بپردازد ضمن آنکه  ماه آبان ماهی است که دربردارنده حوادث مهم دیگری از انقلاب است که هریک به همین مناسبت نیز مرتبط است.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) تاکید کرد : خوشبختانه در سال 76 در بیستمین سالگرد شهادت ایشان در کنگره ای علمی که از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام در قم برگزار گردید آثار فقهی، اصولی و تفسیری ایشان منتشرشده است. اکنون در چهلمین سال شهادت ایشان بنا به درخواست بسیاری از مراکز فرهنگی و دوستداران امام و انقلاب به پیشنهاد موسسه و موافقت تولیت محترم موسسه و حرم امام، حضرت آیت الله سید حسن آقای خمینی قرار بر این شده است به نشانه تجلیل از خدمات علمی و عملی این عالم مجاهد همایشی رسمی با حضور اعضای بیت شریف امام و مسئولین و فرهیختگان و دوستداران امام و انقلاب اسلامی  در سالن اجلاس برگزار کنیم. مسئولیت برگزاری این همایش برعهده ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام با همکاری موسسه و دستگاههای عضو ستاد است.

علاوه بر همایش یاد شده، خوشبختانه با همت ارزنده پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ستادی با همکاری  دستگاههای مختلف فرهنگی از یک سال قبل برای معرفی ابعاد علمی و اجتماعی آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی تشکیل شده و قرار است طی کنگره ای که  با مدیریت پژوهشگاه و ستاد مذکور در اول و دوم آبان در تهران و قم برگزار می گردد مقالات علمی و نتیجه پژوهشها ارائه شوند. طبعا در روزهای آینده جزئیات برنامه های آن نشست علمی از سوی برگزارکنندگان اعلام می شود.

وی اظهار داشت:  شخصیت مرحوم حاج آقا مصطفی یک شخصیت دانشمند و حوزوی است، بنابراین انتظار است در برنامه هایی که عرض کردم شاهد حضور پر رنگ شخصیت های دانشگاهی و حوزوی باشیم.

حجت الاسلام انصاری با بیان این که چهلمین سالگرد شهاد حاج آقا مصطفی و آبانماه امسال فرصت ویژه ای برای بیان حقایق تاریخ انقلاب اسلامی و تحکیم مبانی آن است، گفت : همزمان با برگزاری این همایشها انتظار داریم ائمه محترم جمعه و جماعات و مبلغین در معرفی ابعاد علمی و نقش و جایگاه ایشان در نهضت حضرت امام و تأثیر شهادت ایشان در انقلاب اسلامی برای جامعه جوان کشورمان مشارکت کنند. کمیته فرهنگی ستاد باید منابع و محتوای لازم را فراهم و در اختیار ایشان بگذارد. سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات حوزه علمیه، متولیان حوزه های علمیه و بنیاد شهید و سایر نهادهای فرهنگی کشور نیز انشاء الله به این مهم خواهند پرداخت. 

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) تاکید کرد: طبعا برای اطلاع رسانی این مناسبت و برنامه های آن نیازمند کار تبلیغی هستیم اما باید با نهایت صرفه جویی و پرهیز از تبلیغات سطحی و منفی بر استفاده از ابزارهای اطلاع رسانی نوین و همکاری شبکه های رسانه ملی متمرکز شویم. بدیهی است که ستاد بزرگداشت با همکاری مراکز فرهنگی و خصوصا شهرداری محترم تهران در حد اطلاع رسانی از این مناسبت و برنامه های آن اقدام خواهند کرد.

حمید انصاری: امروز با خطر انقطاع نسلی و خطر تحریف تاریخ انقلاب رو برو هستیم

همچنین در این جلسه دکتر حمید انصاری قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، اظهار کرد: فلسفه برگزاری همایش در چهلمین سالگرد حاج آقا مصطفی این است که ما امسال در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم و همان گونه که ارتحال ایشان در سال 56 پیش درآمد پیروزی انقلاب در سال 57 بود، چهلمین سالگرد شهادت ایشان هم باید متصل به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب باشد. بنابراین یک مسئله، ضرورت بازگویی حقیقت وقایع و تاریخ انقلاب به نسل جدید و آینده کشور است و این مسئولیت بسیار مهمی است. خطر انقطاع نسلی، خطر جدییست.

حمید انصاری تاکید کرد: مسئله دیگری که این ضرورت را گوشزد می کند بحث واگویی وارونه حقایق تاریخ انقلاب از سوی تحریف گران است. می دانید یکی از مواردی که نهضت امام و ملت ایران  را تحریف می کنند بحث هویت و مبدا پیدایش آن است. مکرراً روایت های مختلف تحریف گونه ای با نام ها و جریانات مختلف مطرح می شود و سعی بر آن است که مبدأ  انقلاب را به آن ها مرتبط کنند در حالی که آن ها یا نقشی نداشته اند یا نقش حاشیه ای داشته اند. در حالی که  چیزی که در متن حیات ملت ایران در دو دهه منتهی به پیروزی انقلاب روی داد با محوریت روحانیت و نیروهای روشنفکرمتعهد همگام با روحانیت و رهبری حضرت امام و قیام 15 خرداد بود.  و این یک واقعیت است که مبداء تاریخ انقلاب اسلامی در 15 خرداد 42 و اوج گیری نهضت در سال 56 با نقش آفرینی و یاد و نام حاج آقا مصطفی خمینی گره خورده است.

وی افزود: قیام 15 خرداد در قم پس از دستگیری حضرت امام با محوریت حاج آقا مصطفی که در پیشاپیش جمعیت معترض به دستگیری حضرت امام حرکت کرد صورت گرفت. لذا ایشان نقش بی بدیلی در قیام 15 خرداد داشتند. اوج گیری نهضت در سال 56 هم هیچ ربطی به جریان ها و کانون های دیگر ندارد بلکه شهادت حاج آقا مصطفی و تجلیل بی سابقه ملت ایران و پیامدهای انتشار مقاله توهین آمیز رژیم شاه  که به قیام 17 و 19 دی در قم و چهلمهای متوالی پس از آن بود که  راه را بر خیزش عمومی ملت ایران و پیروزی انقلاب هموار کرد. بنابراین حق بزرگی را ایشان بر گردن همه انقلابیون، ملت ایران وپیروان امام  دارند. لذا همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده اند تجلیل و گرامی داشت نام و اندیشه ایشان گرامی داشت انقلاب اسلامی است.

قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خاطرنشان کرد: گذشته از این مسائل، جایگاه والای علمی ایشان به عنوان یک عالم و مجتهد بزرگ از شاگردان برجسته حضرت امام قابل توجه است. مقام علمی ایشان بعنوان یک فقیه و فیلسوف و مفسر قرآن و بینش عمیق سیاسی و اجتماعی ایشان بدان حد بود که نه تنها در بیانات حضرت امام و مقام معظم رهبری بلکه در بیان بسیاری از علما و مراجع تقلید وقت و کنونی،  وی را امید آینده ایران و حوزه های علمیه می شناختند. بنا بر این بازگویی زوایایی از حیات طیبه علمی و سیاسی ایشان خصوصا برای نسل جوان در حوزه های علمیه و جامعه بعنوان الگویی از مجتهدان زمان اندیش در طراز مکتب سیاسی و اجتهادی حضرت امام خمینی یک نیاز مبرم است که امیدواریم در مناسبت بزرگداشت چهلمین سال شهادت ایشان در کنار تجلیل از زحمات و خدماتی که در به ثمر نشستن انقلاب اسلامی  داشته اند به این مسائل هم پرداخته شود.

وی در پایان گفت: به سهم خویش از ستاد بزرگداشت حضرت امام و همکارانمان در موسسه که در صدد برگزاری همایش عمومی و بزرگداشت این رخداد بس موثر در تاریخ انقلاب اسلامی هستند و همچنین از مسئولین محترم پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و اعضای فرهیخته کمیته علمی و ستاد کنگره علمی ای که برگزاری آنرا در آبان ماه تدارک دیده اند تشکر می کنم. امیدواریم این تلاشها در حد وسع پاسخی باشد به نیازهای فکری و فرهنگی جامعه در مسیر تداوم انقلاب اسلامی و ادای دینی باشد نسبت به خدمات این شهید فقیه و مجاهد. بدون تردید این عالم پاکباخته مصداق این کریمه مبارکه است که : و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثمّ یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.