گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

بادامچیان، علی عسکری، رفیقدوست، حبیبی و تقوی به جماران گفتند: قدر آیت‌الله راستی کاشانی مغفول ماند

همانگونه که اندیشه های فقهی را تدریس می کرد و به دیگران انتقال می داد در ابعاد انقلابی نیز اندیشه های انقلابی را منتقل می کرد؛ به گونه ای که بسیاری از شاگردانی که با آن مرحوم در ارتباط بودند از انحراف و کج روی محفوظ ماندند و هرکدام تبدیل به نیرویی ارزشمند در جمهوری اسلامی شدند.

آیت الله العظمی راستی کاشانی، چند روزی است که دنیا را وداع گفته است؛ مردی که هم یار امام بود، هم زمانی از اهالی جریان راست و زمانی دیگر، منتقد فعالیت‌های راستی‌ها.

خبرنگار جماران در گفت‌ و گو با برخی چهره‌های اصولگرا، وصف او را جویا شده و چنین پاسخ گرفته است:

اسدالله بادامچیان در گفت و گو با جماران، درباره ویژگی های آیت الله راستی کاشانی اظهار کرد: مهمترین ویژگی های آیت الله راستی کاشانی دوری از هوای نفس، تقوای بسیار، تواضع فراوان، یاری ولایت، حرکت دقیق در خط اسلام بود و فقط برای خدمت به مردم فعالیت می کرد. چون قبل از پیروزی انقلاب ایشان خیلی خدمت کرده و با شهید اسلامی و گروه های مختلف، کارهای گوناگون انجام داده ولی یک بار هم از این بحث ها برای خودش استفاده نکرد.

قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی تأکید کرد: انسان فعال و پر کار و بی سر و صدا و از آدم هایی بود که فقط برای خدا کار می کرد، همه چیزش خدایی بود؛ به همین علت نفوذ داشت و انصافا برکات امام و انقلاب چنین چهره های ارزشمندی را ساخت و پر برکت کرد.

وی با اشاره به مبارزات آیت الله راستی کاشانی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: ایشان درس خودش را رها کرد و با شاگردانش خدمت امام (س) رفت. نوع خدمات فرهنگی و تربیتی، خدمات تشکیلات و مبارزاتی و خدمات جهادی آقای راستی بسیار فراوان است و واقعا قدرش مجهول است.

بادامچیان خاطرنشان کرد: آیت الله راستی کاشانی در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی هم سعی کرد خط نگهداری کند و چیزی که امام می خواست را انجام داد. حتی انحلال این مجموعه را با امام مطرح کرد و این کار را هم با نظر امام انجام داد.

محسن رفیق دوست نیز به خبرنگار جماران گفت: ایشان یکی از امام شناسان، کمک کنندگان به امام، مخلص، بی صدا، خدوم و عاقبت بخیر بود. یعنی هم در زمان امام و هم در زمان رهبری وظیفه خودش را خوب انجام داد.

علی عسکری، رئیس سازمان صدا و سیما، در پاسخ به سؤال خبرنگار جماران در مورد ویژگی های آیت الله راستی کاشانی تأکید کرد: ایشان خط شناس، فقیه و مخلص بود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی در گفت و گو با جماران، درباره ویژگی های شخصیتی آیت الله راستی کاشانی اظهار کرد: وی فقیهی مجاهد و بابصیرت بود. ضمن اینکه یک معلم فقه نیز بود و در حوزه انقلاب معلمی انقلابی بود. یعنی همانگونه که اندیشه های فقهی را تدریس می کرد و به دیگران انتقال می داد در ابعاد انقلابی نیز اندیشه های انقلابی را منتقل می کرد؛ به گونه ای که بسیاری از شاگردانی که با آن مرحوم در ارتباط بودند از انحراف و کجروی محفوظ ماندند و هرکدام تبدیل به نیرویی ارزشمند در جمهوری اسلامی شدند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ادامه داد: آیت الله راستی کاشانی بسیاری از نیروهای انقلاب اسلامی را حفظ کرد. افسوس که قدرش مجهول است. آیت الله راستی کاشانی شخصیتی بود که در روز غربت امام(س) در نجف، درس حوزه خود را تعطیل کرد و با شاگردانش پای درس امام نشستند تا موضع امام خمینی(س) را تقویت کنند.

محمدنبی حبیبی نیز در گفت و گو با جماران، درباره ویژگی های شخصیتی آیت الله راستی کاشانی گفت: وی در زمان تبعید امام خمینی (س)، که هیچ امیدی به شکل گیری انقلاب اسلامی وجود نداشت، به ایشان پیوست. بنابراین بصیرت آیت الله راستی کاشانی در این مقطع بصیرتی مثال زدنی است. بسیاری از افراد ممکن است در مرحله ای دارای این بصیرت باشند و به انقلاب بپیوندند ولی در نیمه راه انقلاب را ترک کنند. اینکه آیت الله راستی کاشانی شخصیتی انقلابی بود که انقلابی ماند، آن هم با آن ویژگی های علمی، نشان می دهد که شخصیت وی مورد توجهات الهی نیز قرار داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.