یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشتی از : رضا سلیمانی

از جماران تا جمع یاران

برخی فکر می‌کردند که «جماران» به معنای اصلی خویش در جغرافیا بر‌می‌گردد، اما با حکمت و درایت یادگار امام(ره) و چراغ فروزان آن بیت شریف، آیت‌الله حاج حسن آقا خمینی، واژه «جماران» معنای سومی نیز یافت که حالا دیگر مأخذ و منبع همه کسانی شد که در چهار گوشه معموره زمین، برای نجات از ظلمت بی‌خبری و افزایش آگاهی خویش، به دنبال «خبر» می‌گردند.

یکی از ویژگی‌های ممتاز پدیده‌های مثبت در تاریخ ملت‌ها، تغییر معنایی و اصطلاحی برخی از واژگان است که وقتی به هر دلیلی در ذهن و زبان جامعه جاری و ماندگار شوند، از پوسته ظاهری معانی گذشته بیرون می‌روند و چنان معنا و مفهوم می‌یابند که گویی یک موجود زنده هستند و با تاریخ، در تاریخ و برای تاریخ نفس می‌کشند که «جماران» یکی از آن واژه‌هاست.

این واژه در طول کمتر از 40 سال اخیر، سه معنای ویژه یافت، به گونه‌ای که از اصطلاحی جغرافیایی، به پدیده‌ای تاریخی مبدّل گشت و شهرت مکانی آن به مصداق «شرف المکان بالمکین» در سایه سار نام زیبا و ماندگار امام خمینی(ره)، در تاریخ ایران جاودان شده است.

بی‌شک تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی چند ماه پس از پیروزی، واژه «جماران» برای بسیاری از مردم ایران، واژه‌ای گمنام بود و اگر کسانی هم به واسطه مطالعات جغرافیایی، با آن آشنا بودند، جماران را «محله و دهکده‌ای قدیمی در شمال شهر تهران و از توابع شمیرانات می‌دانستند» و اقشار مذهبی جامعه هم به خاطر وجود امام‌زاده قاسم در همسایگی آن، می‌دانستند چنین نامی هست و گاهی گذری نیز به آن داشتند.

پس از استقرار امام راحل در آن محله که حسینیه ساده و بی‌نقش و نگار آن، روزانه قبله دل‌های فراوان مردم ایران و جهان و حتی مطمع نظر رسانه‌های دنیا بود، واژه «جماران» معنا و جایگاه دیگری یافت و اکنون، چنان بر تارک تاریخ می‌درخشد که با همه محدودیت مکانی، گستره‌ای وسیع در تاریخ و جغرافیای ایران و حتی جهان اسلام دارد.

پس از رحلت امام عزیز، که مقبره‌اش در کنار شهدای بهشت زهرا، مأمن و ملجای دلهای عاشق شده است، برخی فکر می‌کردند که «جماران» به معنای اصلی خویش در جغرافیا بر‌می‌گردد، اما با حکمت و درایت یادگار امام(ره) و چراغ فروزان آن بیت شریف، آیت‌الله حاج حسن آقا خمینی، واژه «جماران» معنای سومی نیز یافت که حالا دیگر مأخذ و منبع همه کسانی شد که در چهار گوشه معموره زمین، برای نجات از ظلمت بی‌خبری و افزایش آگاهی خویش، به دنبال «خبر» می‌گردند.

پایگاه اطلاع‌رسانی جماران به یاد امام امت، خمینی کبیر شکل گرفت و با همت و درایت حاج حسن آقا به تدریج به رشد و بالندگی رسید و اکنون،  با آن تصویر زیبا از منبر زیبای امام در حسینیه جماران و با رویکرد استقلال رأی برای تهیه و تدوین خبر و با تکیه بر سابقه درخشان نام امام خمینی(ره)، قلّه‌ای بلند در میان خبرگزاری‌ها و سایت‌های اینترنتی شده و به خاطر سرمایه درست‌کاری، به چنان جایگاهی رسیده است که برای بسیاری از ارباب رسانه و اصحاب خبر، معیار صداقت و عدم صداقت اخبار شده است.

مطمئناً، قلمی که در این خبرگزاری بکار می‌رود، باید خوب بداند که علاوه بر سوگند خداوندی به «نون و القلم»، پیوند سببی و نسبی به بی‌نظیرترین رهبر جهان اسلام در تاریخ معاصر ایران و جهان دارد از این‌رو مسؤولیتی خطیر پیش‌روست که باید پاس داشته شود.

دوره‌ی جدید فعالیت این رسانه ارزشمند را به دست‌اندرکاران آن به ویژه شخصیت والامقام آیت‌الله حاج سیدحسن آقا خمینی تبریک و تهنیت گفته و در راه خطیر و حساس اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی جامعه برای آنان، آرزوی‌ موفقیت و صداقت در گفتار و عمل دارم. ان‌شاءالله

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.