گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

رضا تقی‌پور: تعهدات اخلاقی ایجاب می‌کند که رئیس مجلس برای نامزدی ریاست جمهوری اقدام نکند/ مجلس باید به سرعت حل مسائل معیشتی و اقتصادی را شروع کند/ در جلسه فراکسیون انقلاب اسلامی 210 نفر حاضر بودند

رضا تقی‌پور، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس، به جماران گفت: یعنی ممکن است از نظر قانونی به صراحت نیامده باشد ولی قطعا اخلاق اجتماعی و اخلاق سیاسی ایجاب می‌کند که کاندیداهای ریاست مجلس یا کسی که رئیس مجلس می‌شود، برای نامزدی ریاست جمهوری اقدام نکند.

پایگاه خبری جماران: عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس با تأکید بر اینکه مجلس باید به سرعت حل مسائل معیشتی و اقتصادی را شروع کند، گفت: ممکن است از نظر قانونی به صراحت نیامده باشد، ولی قطعا اخلاق اجتماعی و اخلاق سیاسی ایجاب می‌کند که کاندیداهای ریاست مجلس یا کسی که رئیس مجلس می‌شود، برای نامزدی ریاست جمهوری اقدام نکند. زمینه تعهد خدمتگزاری به مردم در همه جا فراهم است و همین سنگر را ادامه بدهند که ان شاء الله مجلس هم بتواند قوام داشته باشد و مسیر خودش را دنبال کند.

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار جماران با رضا تقی‌پور را در ادامه می‌خوانید:

فضای افتتاح مجلس دوازدهم چه تفاوتی با دوره‌های گذشته مجلس شورای اسلامی داشت؟

طبیعتا غیر از شرایط عمومی و بحث‌های اقتصادی، معیشتی و مسائل کلانی که کشور داشت، مصیبت بزرگی که برای مردم ایران حادث شد، یعنی شهادت آیت‌الله رئیسی، شهید امیرعبداللهیان و همراهانشان، حساسیت این دوره را افزوده است. یعنی شرایط سیاسی کشور در بدو شروع کار مجلس دوازدهم متفاوت خواهد بود. امروز قطعا چشم دنیا به جمهوری اسلامی ایران هست که اینجا دولتمردان و کسانی که داخل حاکمیت هستند، چگونه عمل می‌کنند و طبیعتا این امر حساسیت این دوره را مضاعف کرده است.

مقام معظم رهبری هم بعد از انتخابات اسفند ماه چندین بار و از جمله در پیام به افتتاح مجلس دوازدهم هشدار دادند و تأکید فرمودند که امروز کشور به خصوص در میان دولتمردان و نمایندگان نیاز به انسجام و وحدت دارد و اینکه اولویت‌های کشور همان اولویت‌های مردم باشد و مسائل و مشکلاتی که وجود دارد؛ نه کشمکش‌های سیاسی، جناح‌بندی‌ها و دسته‌بندی‌هایی که بعضا ایشان حتی تعبیر جعلی هم به کار برده‌اند. ان شاء الله نمایندگان عزیز به این مسائل توجه خواهند کرد.

تأکید مقام معظم رهبری این بود که سوگند شما شرعی است و یک سوگند صرفا شکلی و لفظی نیست. بنابراین، ما باید به تعهدی که در مقابل مردم سپرده‌ایم پایبند باشیم. به دلیل اینکه تأکید دیگر ایشان این بود که بعد از این مصیبت بزرگ نباید هیچ کاری در کشور تعطیل شود، مجلس هم باید از به سرعت شروع کند به حل مسائلی که وجود دارد و در رأس آنها مسائل معیشتی و اقتصادی است و همین طور مسائل سیاست خارجی که بحمدالله با حضور شهید آیت‌الله رئیسی و شهید امیرعبداللهیان شتاب خوبی گرفته بود.

این دو نفر واقعا حامیان جدی فلسطین و مردم عزیز غزه بودند و امیدواریم که ان شاء الله این خط تداوم پیدا کند؛ با انتخاب خوبی که مردم خواهند داشت.

 

در فضای عمومی کشور و رسانه‌ها اسامی چند نفر از نمایندگان مجلس دوازدهم هم به عنوان کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری مطرح می‌شود. آیا به لحاظ قانونی این امکان وجود دارد که این افراد خودشان را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده کنند؟

به لحاظ قانونی این امکان وجود دارد، ولی به نظر من به خصوص افرادی که در هیأت رئیسه حضور پیدا می‌کنند یا با رأی نمایندگان به عنوان رئیس مجلس انتخاب می‌شوند، تعهدات اخلاقی ایجاب می‌کند که در این برهه دیگر برای نامزدی ریاست جمهوری اقدام نکند. یعنی ممکن است از نظر قانونی به صراحت نیامده باشد، ولی قطعا اخلاق اجتماعی و اخلاق سیاسی ایجاب می‌کند که کاندیداهای ریاست مجلس یا کسی که رئیس مجلس می‌شود، برای نامزدی ریاست جمهوری اقدام نکند.

 

یعنی آقای قالیباف اگر رئیس مجلس نشود، به سمت کاندیداتوری رئیس جمهوری می‌رود؟

من رأی ایشان را نمی‌دانم و باید خودشان تصمیم بگیرند. ولی عرضم این است که اگر فردی اینجا نامزد شد و رئیس مجلس شد، به نظرم اخلاقا درستش همین است که زمینه تعهد خدمتگزاری به مردم در همه جا فراهم است و همین سنگر را ادامه بدهند که ان شاء الله مجلس هم بتواند قوام داشته باشد و مسیر خودش را دنبال کند.

 

با توجه به جلساتی که اصولگرایان مجلس قبل از افتتاحیه مجلس دوازدهم داشته‌اند، شانس آقای قالیباف را برای رسیدن به کرسی ریاست مجلس چقدر می‌دانید؟

دیروز ما اولین جلسه فراکسیون انقلاب اسلامی را داشتیم که حدود 210 نفر آنجا حاضر بودند و البته 202 نفر رأی دادند. قاعده‌ای که بنا هست ان شاء الله در آنجا عمل شود این است که نامزدهای محترم خودشان را در فراکسیون عرضه کنند و تصمیمات کلان اینگونه در فراکسیون گرفته شود تا تشتت آرائی که بعضا بیرون بازتاب خوبی هم ندارد، ان شاء الله دیگر وجود نداشته باشد. یعنی مجلس ان شاء الله با انسجام و یکپارچگی این حرکت‌ها را انجام بدهد.

 

در خبرها اسم آقایان قالیباف و متکی مطرح بود. همین اسامی در فراکسیون انقلاب اسلامی مطرح شد؟

اینها رقابت طبیعی است و حتما هم باید وجود داشته باشد و توصیه هم شده است که در تضارب آراء بحث‌ها روشن شود؛ و به خصوص نمایندگان که تصمیم‌ساز هستند و تصمیمات آنها برای کشور و جامعه مهم است، طبیعتا اینها باید وجود داشته باشد. مهم این است که همان طور که مقام معظم رهبری بارها اشاره فرمودند، اینها مایه اختلاف و تفرقه در جامعه نشود. مهم این است که این حرکت‌ها خدای ناکرده باعث تخریب و دل‌آزردگی مردم نشود؛ وگرنه رقابت سالم همیشه وجود دارد و امیدواریم مجلس هم با رقابت سالم رئیس خودش را بشناسد.

 

در مورد دیگر اعضای هیأت رئیسه در فراکسیون انقلاب اسلامی جمع‌بندی شده یا خیر؟

بنا بر این شده که ظرف جلسه امروز یا حداکثر فردا تمام نامزدهای رئیس مجلس، نواب، دبیری و سخنگویی خودشان را عرضه کنند. تصمیم نهایی را مجلس می‌گیرد ولی ان شاء الله تصمیم کلان و هماهنگی را در فراکسیون انقلاب اسلامی خواهیم داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.