رئیس مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی در آیین چهلمین روز رحلت آیت‌الله سید محمد موسوی بجنوردی، گفت: ایشان بنا به فرمان استاد خودش حضرت امام خمینی(س)، در شورای عالی قضایی حاضر شدند. از اینجا به بعد بود که ساحت فقاهت و اجتهاد را وارد زندگی و جامعه کرد؛ به طوری که حتی راجع به مسائل اقتصادی، پول، سیستم‌های حاکم، حقوق انسان، حقوق زن و خیلی از این دست مباحث را ورود پیدا کرد و جایگاه اینها را در فقه تعیین کرد.

رئیس مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی با اشاره به اینکه آیت‌الله موسوی بجنوردی ساحت فقاهت و اجتهاد را وارد زندگی و جامعه کرد، گفت: خوشبختانه ایشان با دید وسیعی که داشت، حقوق خیلی از افراد جامعه و مخصوصا زنان را احیا کرد. مثلا تمام شروط ضمن عقدی که در قباله ازدواج آمده یادگار برادرم هستند.

به گزارش خبرنگار جماران، محمدکاظم موسوی بجنوردی عصر جمعه در آیین چهلمین روز رحلت آیت‌الله سید محمد موسوی بجنوردی، گفت: برادر من در خانواده‌ای رشد یافت که علم و فقاهت در آن بر همه شئون زندگی سایه افکنده بود. در درجه نخست پدر بزرگوار ما مرحوم آیت‌الله العظمی میرزا حسن موسوی بجنوردی در حوزه علمیه نجف اشرف، نه فقط در فقه و اصول بلکه در ادب فارسی و عربی، علوم معقول و حکمت متعالیه سرآمد بود. از سوی دیگر در زهد، تقوا، آزادگی و علوّ نفس هم مرتبتی عالی داشت.

رئیس مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی افزود: آقا محمد نخست در محضر پدر بزرگوار و سپس در خدمت برادر بزرگتر ما مرحوم آیت‌الله العظمی محمدمهدی موسوی بجنوردی مراتب علمی را طی کردند. در درجه بعد در حوزه درس و بحث مراجع و فقهای بزرگ نجف مانند مرحوم امام خمینی(س) و مرحوم آیت‌الله العظمی خویی پرورش یافت. در کنار فقه و اصول، در تفسیر علوم معقول نیز نهایت تلاش را داشت. ایشان در کنار اساتیدی که ذکر کردم، در محضر درس پدرم هم حضور داشت. بنابراین او به طور کامل در مکتب سنتی تعلیم و تربیت پرورش یافت و به اجتهاد رسید.

وی تصریح کرد: دروس معقول را نزد بهترین مشایخ، اساتید و فقهای عصر فرا گرفت و در خانه هم از امتیاز زندگی در جوار یکی از بزرگترین فقهای دوران برخوردار بود. بعد از اینکه به ایران آمد، بنا به فرمان استاد خودش حضرت امام خمینی(س)، در شورای عالی قضایی حاضر شدند. از اینجا به بعد بود که ساحت فقاهت و اجتهاد را وارد زندگی و جامعه کرد؛ به طوری که حتی راجع به مسائل اقتصادی، پول، سیستم‌های حاکم، حقوق انسان، حقوق زن و خیلی از این دست مباحث را ورود پیدا کرد و جایگاه اینها را در فقه تعیین کرد. از این نقطه نظر خدمت بزرگی به فقاهت کرد و واقعا می‌شود گفت که ایشان یکی از مجددین است.

موسوی بجنوردی افزود: در زمینه اقتصاد من خبر دارم و مطلع هستم  که ایشان با نگاه علمی به مسائل نگاه می‌کرد و با توجه به اینکه قیمت‌ها در ظروف مرتبط جهانی تعیین می‌شوند، نقش پول و خیلی از مسائل ریز و درشتی که وجود داشت، ایشان ورود پیدا می‌کرد و تک تک این مسائل را وارد مسائل فقهی می‌کرد؛ و خوشبختانه ایشان با دید وسیعی که داشت، حقوق خیلی از افراد جامعه و مخصوصا زنان را احیا کرد. مثلا تمام شروط ضمن عقدی که در قباله ازدواج آمده یادگار برادرم هستند.

وی اظهار داشت: ایشان قلبی بسیار رئوف داشت و خیلی خدمت کرد به کسانی که مشکلاتی پیدا می‌کردند و به هر حال مجبور می‌شدند پاسخگوی برخی مسائل زندگی باشند. ایشان با تمام دقتی که شایسته یک فقیه بود، به مسائل نگاه و کمک می‌کرد.

رئیس مرکز دایرة المعارف بزرگ اسلامی یادآور شد: 40 سال پیش مرکز دایرة المعارف تأسیس شد و ایشان از اولین کسانی بود که به شورای عالی علمی دعوت شد و نظراتش در شورای عالی علمی برای همه مفید بود؛ مخصوصا برای مرحوم آقای دکتر زرین‌کوب و همسرش دکتر آریان خیلی به نظر فقاهتی ایشان اهمیت می‌دادند. یعنی نقش ایشان در شورای عالی علمی واقعا سازنده بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.