با اعلام نتایح بررسی صلاحیتها در هیاتهای نظارت، سخنگویان احزاب ندای ایرانیان و اعتدال و توسعه، ضمن ابراز امیدواری نسبت به تجدید نظر در روند رد صلاحیتها که امکان مشارکت حزبی در تهران و سایر استانها را از آنها سلب کرده است، تاکید کردند: اگر قرار باشد با باقی ماندگان از این قتل عام سیاسی پیش رویم، اساسا نخواهیم توانست دایره انتخابات را گرم کنیم.

اصولگرایان انتخابات شهر تهران را بدون هیچ گونه تلاش و رقابتی برنده شده اند

سعید نورمحمدی، سخنگوی حزب ندای ایرانیان، در گفت و گو با خبرنگار جماران، با بیان اینکه نتایج بررسی صلاحیت کاندیداها در هیات نظارت بسیار ناامید کننده بود، تصریح کرد: بعد از تاکیداتی که رهبری انقلاب درباره لزوم حضور همه سلایق و جریانات سیاسی در انتخابات داشتند، انتظار این بود که این توصیه ها نصب العین عملکرد نهادهای نظارتی قرارگیرد، اما متاسفانه آنچه که توصیه شد با آنچه که انجام شد، تفاوت بسیار زیادی دارد.

وی افزود: در بحث پیش ثبت نام، به دلیل اختلافی که در جهه اصلاحات وجود داشت، مجموعا در کل کشور، بیش از 160 یا 170 نفر ثبت نام نکردند. ما در برخی از حوزه ها کاندیدایی که ثبت نام کرده باشد را نداشتیم، چرا که وزارت کشور، یک باره اعلام کرد که پیش ثبت نام را الزامی می داند.

سخنگوی حزب ندای ایرانیان در عین حال پرسید: چرا با اینکه اعلام کرده بودند با الزامی کردن پیش ثبت نام به دنبال ایجاد فرصت کافی برای بررسی صلاحیتها هستند، اما روزهای گذشته وزیر کشور اعلام کرد 30درصد افرادی که در هیات های اجرایی رد صلاحیت شدند به دلیل کمبود زمان کافی بوده و نتوانسته اند صلاحیت آنها را تائید کنند؟! وزارت کشور حتما باید در این باره پاسخگو باشد که چگونه طرحی را پیشنهاد داده و آن را اجرا کرده که در نهایت دقیقا ضد خود عمل کرده است و آنچه که بهانه پیش ثبت نام اعلام شده بود، موفقیتی نداشته است.

نورمحمدی گفت: در مجموع از افراد همسو با جریان اصلاحات و نیروهای اعتدالگرا، 170 نفر در کشور ثبت نام کرده بودند، از این تعداد حدود 114 نفر در هیاتهای اجرایی تائید صلاحیت و مابقی رد صلاحیت شدند. با اعلام نتایج در هیاتهای نظارت این 114 نفر به کمتر از 30 نفر کاهش پیدا کرد. یعنی در حال حاضر،کاندیداهایی که در سراسر کشور، تهران و شهرهای دیگر، امکان رقابت دارند، کمتر از 30 نفر هستند.

وی توضیح داد: این کاندیداها، کاندیداهای چهار حزب کارگزاران، اعتماد ملی،ندای ایرانیان و حزب اعتدال و توسعه هستند. از بین افرادی که کاندیداهای حداکثری این چهار حزب بودند و در آنها عضویت داشتند، در مجموع از حزب ندای ایرانیان یک نفر، کارگزاران سازندگی یک نفر، حزب اعتماد ملی 2 نفر و حزب اعتدال و توسعه 3 نفر تائید صلاحیت شدند که در واقع عملا به این معنا است که حضور افراد در انتخابات توسط هیات نظارت به رسمیت شناخته نشده است.

سخنگوی حزب ندای ایرانیان تاکید کرد: هر چند چندان به دوستان هیات نظارت و شورای نگهبان امیدوار نیستم، اما به اعضا اعلام کرده ایم که اعتراض خود را رسما اعلام کنند . اکنون باید دید در نهایت روند بررسی ها چگونه پیش می رود.

نورمحمدی افزود: تا امروز، با رایزنی هایی که با چند حزب نزدیک داشته ایم، امکان بستن لیست انتخاباتی در شهری مانند تهران برای ما وجود ندارد و به دلیل نبود رقیب، از هم اکنون، اصولگرایان انتخابات شهر تهران را بدون هیچ گونه تلاش و رقابتی برنده شده اند و پیروزیشان از اکنون قطعی است.

این فعال سیاسی، درخصوص امکان ارائه کاندیدا در سایر استانها نیز گفت: از آنجا که این 30 نفر تائید شده  مجموع افراد تائید شده در تهران و شهرستانها بوده اند، حدود 20 کرسی در شهرستانها قابل رقابت هستند و در باقی حوزه ها هیچ کاندیدای اعتدالگرا و اصلاح طلبی وجود ندارد. در 240 حوزه شهرستانی، اصولگرایان بدون هیچ تلاش و رقابتی پیروز انتخابات هستند.

اصلاح طلبان به طور کامل قلع و قمع شدند

به سمت یک نظام تک حزبی در حال حرکت هستیم

در همین رابطه، جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه، نیز در گفت و گو با خبرنگار جماران، اظهارداشت: حزب اعتدال و توسعه نسبت به روند رد صلاحیتها رسما اعتراض خود را اعلام کرده است. متأسفانه حدود 90درصد اعضای ما در تهران، شامل دفتر سیاسی حزب، اعضای شورای مرکزی، من به عنوان سخنگو و در سایر استانها، حدود 80درصد اعضای حزب رد صلاحیت شدند. قرار بود همه ما، به وعده خود نسبت به فرمان رهبری تبعیت کنیم و انتخابات را گرم کنیم، اما آنچه که از سوی هیأتهای نظارت رخ داد، برخلاف این فرمان بود و اکنون اولین دغدغه ای که این شرایط برای حزب پیش آورده است، این است که اگر قرار باشد با باقی ماندگان از این قتل عام سیاسی پیش رویم، اساسا نخواهیم توانست دایره انتخابات را گرم کنیم.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد در بسیاری از استانها ناچار خواهیم ستاد انتخاباتی مان را تعطیل کنیم، چرا که هیچ کاندیدایی در آن حوزه ها نداریم، ادامه داد: ما این روند را برای نظام حزبی کشور خطرناک می بینیم. قرار نبوده است که روند کارها اینگونه باشد. این حجم از رد صلاحیتها در تمام ادوار تاریخ انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران بی سابقه است. به اعتباری گفته اند صلاحیت 11 هزار نفر تائید شده است، اما 14هزار نفر رد صلاحیت شدند.

هروی گفت: منتظر اعلام نظر صائب شورای نگهبان در باره این روند هستیم که آیا پیام مقام معظم رهبری در ان تاثیر دارد و یا اینکه متاسفانه مانند گذشته اساسا توجهی نمی شود.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه، درباره تصمیم نهایی حزب درخصوص نحوه حضور در انتخابات در تهران و شهرستانها، تاکید کرد: باید منتظر باشیم تا ببینیم که آیا رهنمودهای حضرت آقا در میان هیأت های نظارت موثر واقع می شود یا خیر؟! اگر در بر همین پاشنه بچرخد، در بحث حضور در انتخابات و تأثیرگذاری به عنوان یک حزب مستقل در آن، دچار مشکل خواهیم بود.

وی افزود: اینکه قرار بود با گروه های اعتدالی، اعم از اصولگرا و اصلاح طلب، رایزنی هایی داشته باشیم تا بتوانیم از شایستگان اعتدالی هر دو جناح استفاده کنیم تا بتوانیم لیست قوی را در تهران و شهرستانها داشته باشیم، منوط به این بود که توان حضور کاندیداهای گروه های دیگر هم باشد. اما آنچه که اکنون رخ داده و با اخباری که داده شده، اصلاح طلبان به طور کامل قلع و قمح شدند، متاسفانه بسیاری از گروه های اعتدالی و حتی نزدیکان آقای لاریجانی هم همگی رد صلاحیت شدند.

هروی گفت: بنابراین اساسا به سمت یک نظام تک حزبی در حال حرکت هستیم و این مسأله بسیار خطرناک است. پیش بینی ها از روند انتخابات دوازدهم، بسیار غم انگیز است. امیدواریم تدبیر مسئولان نظام نظارتی و سیستم اجرایی کشور، در نهایت به سمتی برود که با تدبیر و هوشمندانه از این پرتگاه عبور کنیم. اگر غیر از این باشد، عملا احزاب هیچ توانی برای حضور در انتخابات نخواهند داشت.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در عین حال گفت: با وجود اینکه بسیاری از عزیزان تصمیم داشتند نسبت به رد صلاحیشتشان اعتراض نکنند و عملا این روند را قبول نداشتند، اما حزب اعتدال و توسعه، براساس نشستی که روز یک شنبه داشت، همه اعضای ردصلاحیت شده را موظف به ثبت اعتراض کرد. ما همچنان بحث مشارکت مدنی را ادامه می دهیم، آنچه که برای ما بسیار مهم است، مشارکت و حضور مدنی است و ما فعلا از اعراض مدنی دور هستیم. حضور در صندوق های رأی فعلا برای ما در اولویت است و به دنبال این هستیم که تا جای ممکن، مشارکت حداکثری در انتخابات ایجاد شود. اما مستلزم این است که دست کم بتوانیم نیروهایی در عرصه داشته باشیم که این کار را برای ما انجام دهند، زمانی که زمین بازی ما خالی از بازیکن باشد، چاره ای جز این نداریم که اعلام کنیم، امکانی برای ایفای نقش و مشارکت برای ما باقی نمانده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.