به گزارش روز شنبه ایرنا، این توجه گروههای مختلف مردم به شورا، به عنوان مجلس محلی، موجب شده تا در همه دوره ها تعداد قابل توجهی نامزد، در انتخابات با هم رقابت کرده و در نهایت موجب مشارکت حداکثری در پای صندوق های رای شوند.
با قرار گرفتن در آستانه ثبت نام از داوطلبان پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و شکل گرفتن هیاتهای اجرایی، رایزنی ها برای حضور افراد جدید و جای گرفتن در لیست گروهها و جریانهای اصلاح طلب، اصولگرا و مستقل ها بیشتر شده است.
با آغاز شمارش معکوسِ زمان نام نویسی از داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که از 30 اسفند ماه جاری به مدت یک هفته انجام می‌شود، کم کم تنور انتخابات در استان و به ویژه در شهرهای بزرگ داغ و داغ تر می شود.
در این میان احزاب و جریان های سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا، مستقلین و گروههای صنفی بیشترین جنب و جوش را دارند و رایزنی های خود را برای رسیدن به نامزدهای مطلوب و رای آور خود انجام می دهند.
اداره تشخیص هویت قزوین نیز این روزها شاهد صف طولانی برای صدور گواهی عدم سوء پیشینه برای داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا می باشد و گفته می شود تا امروز بیش از 500 داوطلب به این اداره مراجعه کرده اند و این درحالیست که در پایان روز ثبت نام چهارمین دوره انتخابات شوراها در قزوین تنها 313 نفر نام نویسی کرده بودند.
همچنین دفاتر پیشخوان دولت نیز کار پیش ثبت نام داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر را انجام می دهند.
در قزوین که دارای 390 هزار نفر جمعیت، بزرگترین شهر و مرکز استان می باشد، تاکنون طبق شنیده ها 47 نامزد از جریان اصلاح طلبی، 60 نامزد از جبهه اصولگرایان و تعدادی نیز به صورت مستقل برای شرکت در انتخابات شورای شهر و روستا اعلام آمادگی کرده‌اند.
همچنین 13 عضو اصلی و 3 عضو علی البدل شورای فعلی شهر قزوین بجز یک نفر، با حضور پر رنگ در مراسم، برنامه های مختلف و مساجد، به نوعی فعالیت غیر رسمی انتخاباتی خود را آشکار نموده اند.
در این دوره با تصویب اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور مصوب اول خرداد 1375 و جایگزینی ماده یک بجای 7 این قانون، تعداد اعضای شورای شهرهای با جمعیت 200 تا 500 هزار نفر باید دارای 9 نفر عضو اصلی و 6 نفر عضو علی‌البدل باشند، لذا شهر قزوین با 390 هزار نفر جمعیت در دوره پنجم شورا از 13 عضو به 9 عضو تقلیل یافته و در نهایت رقابت را تنگاتنگ ساخته است.

جریان اصولگرایی:
اردوگاه اصولگرایان پس از شکست سخت در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دست نیافتن نامزدهایش به هیچیک از چهار کرسی مجلس در استان، چند پاره شده و گمانه زنی ها حکایت از آن دارد اجماعی در ارایه لیست واحد بوجود نیاید و در خوشبینانه ترین حالت اصولگرایان قزوین به دو دسته تقسیم و لیست دوگانه ارایه دهند.
پیش بینی می شود اعضای اصولگرای فعلی شورا در این لیست ها جای گیرند و تعدادی نیز از چهره های جدید و جوان استفاده شود.
اما باید صبر کرد و دید خروجی جلسات مشترک، برگزاری نظرسنجی و تشکیل اتاق های فکر مداوم به چه لیستی منتهی می شود و در نهایت کدام مهره ها با چه ترتیب و تنظیمی به صورت قطعی در لیست جای گرفته و یا نامزدی خود را اعلام می نمایند.
گفته می شود از این جریان تاکنون 60 تن برای شرکت در این دوره از انتخابات اعلام آمادگی کرده اند.

جریان اصلاح طلبی:
در این دوره جریان اصلاح طلبی در استان با قدرت، انگیزه، انسجام و امید بیشتری وارد میدان شده است به گونه ای که تاکنون نزدیک به 47 نفر برای شرکت در پنجمین دوره شورای شهر قزوین اعلام آمادگی کرده اند.
این جریان سیاسی تجربه شیرین اتحاد در انتخابات دوره دهم مجلس را نقشه راه خود ساخته و با امضای میثاق نامه توسط تمامی نامزدهای خود مبنی بر تبعیت از خروجی شورای اصلاح طلبان در چینش لیست، موفقیت را دور از دسترس ندیده و اقبال مردم را از آن خود می دانند.
سه شخصیت پرنفوذ اصلاح طلب نیز پیشتر اعلام کرده اند که هیچگونه نظر خاصی در خصوص نامزدها ندارند و تنها لیست خروجی شورای اصلاح طلبان را تایید و تصدیق خواهند کرد که این خود نقطه قوتی خواهد بود تا از تشتت و اختلاف دور باشند.
شورای اصلاح طلبان استان در تلاش است در شهرهای مختلف و به ویژه بزرگ قزوین هم لیست ارایه دهد.

جریان مستقل:
در کنار تمامی این کش و قوس ها و اعلام نامزدی توسط اشخاص منتسب به جریانهای فکری مختلف، عده ای نیز مستقل وارد عرصه انتخابات شده اند که هنوز به دلیل عدم صورت بندی و آرایش کامل سیاسی، این عده فرصت ظهور و بروز پیدا نکرده اند که به نظر می رسد برای شناخت کامل، وزن، شانس رای آوری و تاثیر آنها در انتخابات، تا روزهای پایانی ثبت نام و تایید صلاحیت ها باید شکیبا بود.
کارشناسان سیاسی معتقدند باید تا آخرین رخدادها، اتفاقات و تعداد و کیفیت حضور نامزدها در انتخابات منتظر تا بتوان تحلیلی واقع بینانه در خصوص نتیجه انتخابات بدست آورد.
ولی آنچه که از هم اکنون می توان پیش بینی کرد، باز شدن فضای سیاسی و حضور بی سابقه نامزدها و افزایش تعداد کاندیداهای شورای شهر و روستا، افزایش چشمگیر تایید صلاحیت از همه طیف ها و گروهها و سلایق سیاسی و در نتیجه برگزاری یک انتخابات سالم، آزاد، عادلانه و رقابتی و در نهایت رقم خوردن حضور حداکثری در انتخابات خواهد بود.
پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 29اردیبهشت 96 در سراسر کشور برگزار می شود.
6101/ 6128 *خبرنگار: هادی درزی رامندی ** انتشار دهنده: مقدم سلیمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.