گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران مطرح شد؛

نهال‌کاری سیدمحمد خاتمی در روستاهای قشم + فیلم

​یکی از مسئولین موزه لنج‌سازی گوران از کاشت یک نهال در جنگل‌های حرا از طرف سیدمحمد خاتمی خبر داد.

علی پوزن مدیر عامل شرکت توسعه روستایی گوران و مسئول موزه لنج‌سازی فضای باز روستای گوران به خبرنگار جماران گفت: گوران روستایی است در غرب قشم که لنج‌سازی سنتی در آن رواج دارد و در مجاورت ذخیره‌تان زیست‌کره حرا قرار دارد. جنگل‌های حرا تا ۵ برابر بیشتر از جنگل‌های دیگر دی‌اکسیدکربن را به خود جذب می‌کنند. از چهار سال پیش ما با همکاری استودیو چهار تلاش کردیم تا جنگل حرا مجاور روستای گوران را در زمینه اکوتوریسم تقویت کنیم و از ساحل مراقبت کنیم.

مسئول موزه فضای باز گوران در افزود: این منطقه در جنگل حرا «سرزورزوما» نام دارد که دارای یک باریکه شنی است و به دلیل فرسایش شن و گل درخت‌های حرا در معرض نابودی هستند. با مراجعه به دانش بومی و مقایسه وضعیت با جنگل‌های مشابه در دنیا متوجه شدیم بهترین روش برای مقابله با پدیده فرسایش کاشت درخت حراست.

 

 

وی اظهار داشت: هدف ما استفاده از مشارکت محلی در فرآیند احیا بود. مسیر رویش درختان را با کمک مردم محلی در چند مرحله شناسایی کردیم و شروع به جمع‌آوری دانه، پرورش نهال و کاشت کردیم.

پوزن تأکید کرد: با کمک حامیان در درختکاری کودکان هم مشارکت داده شدند و سازمان منابع طبیعی هم وارد شد و و امسال ۷۰ هزار نهال در دست کاشت است.

 

 

دیگر علاقمندان هم می‌توانند با این پروژه همکاری کنند. حامیان این پروژه زیست محیطی تلاش می‌کند تا با کاشت مجدد این درختان خاطره سبز درختان را دوباره زنده کند.

وی در پایان گفت: این طرح امسال نیز مثل سال‌های گذشته، به اطلاع عموم علاقمندان رسید و آقای سید محمد خاتمی هم پس از اطلاع ، با همراهی‌شان در این طرح و اعلام حمایت از این اقدام مردمی ، یک درخت کاشتند و فیلم کاشت درخت برای دفتر ایشان فرستاده شد. در واقع در این طرح افرادی از راه دور هم توانستند در کاشت این نهال‌ها در کنار مردم محلی ، مشارکت کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.