کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری بیان کرد: آن کسی که به تعهدات و تکلیف خود بر مبنای برجام عمل کرده ایران است و دیگرانی که به تعهدات خود عمل نکرده‌اند حق ندارند از موضوعاتی انحرافی از جمله برجام ۲ صحبت کنند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایده‌های برجام۲ و امثال اینها از طرف کسانی صورت می‌گیرد که نسبت به تعهدات خود پایبند نبودند و با گذشت زمان با طرح برخی ایده‌های انحرافی به دنبال توجیه عدم اقدام خود هستند. ایران ضرورتی به برجام دیگری نمی‌بیند.

 

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران در خصوص موضع اخیر دبیرکل سازمان ملل و حمایتش از آتش بس در جنگ علیه مردم غزه و وتوی آمریکا در شورای امنیت، اظهارداشت: بر اساس آمار رسمی مراجع فلسطینی در شصت و هفتمین روز حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، ۱۷۹۹۷ نفر شهید شده‌اند که از این میان تعداد زیادی زنان و کودکان هستند و ۴۲ هزار نفر مجروح هم از دیگر نتایج حملات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه است.

 

وی گفت: بار دیگر تشکر میکنم از اقدام مسئولانه دبیر کل سازمان ملل متحد که توجه شورای امنیت را به مساله غزه جلب کرد و خواستار اقدام فوری این شورا به منظور حفظ صلح و امنیت بین المللی شد، اما شاهد اقدام تاسف بار رژیم آمریکا در وتوی قطعنامه ارائه شده به شورای امنیت و رد درخواست جامعه جهانی و شخص دبیر کل سازمان ملل برای توقف حملات وحشیانه صهیونیست‌ها علیه غزه بودیم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آمریکا بار دیگر شرکت و همراهی تمام عیار خودش را در کنار صهیونیست‌ها نشان داد. ایران مواضع خودش را به صراحت بیان کرده و محکوم کرده است. دولت آمریکا بخشی از راه حل جنگ غزه نیست بلکه بخشی از تداوم و استمرار نسل کشی علیه مردم غزه است.

 

کنعانی بیان کرد: دولت آمریکا نشان داد که یک تنه در برابر جامعه جهانی ایستاده و ابایی از تنها ماندن در حمایت از رژیم صهیونیستی ندارد و با این رای خودش نشان داد که نه فقط یک رائ منفی به توقف جنگ داده، بلکه رای به استمرار بربریت ملت مظلوم فلسطین داده است.

 

وی ادامه داد: آمریکا با این رای در برابر خواست تمام افکار عمومی جهان و خواست شخص دبیرکل سازمان ملل متحد ایستاده و رای به استمرار توحش صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین داده است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: شورای امنیت برای انجام وظیفه خود جهت تامین صلح و امنیت بین المللی و جلوگیری از جنگ بازمانده و نتوانسته کاری را در این مرحله حساس انجام دهد. وتوی آمریکا نشان از بُن بست در شورای امنیت و ناتوانی این شورا در انجام وظیفه خود دارد.

 

کنعانی گفت: بحث اصلاحات در ساختار سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان سالهاست که مطرح است و ایران هم یک طرف مهم در این رایزنی‌ها محسوب می‌شود. ایده‌های مختلفی مطرح هست که این ایده‌ها برگرفته از موقعیت‌های ژئوپولیتیک و ژئواستراتژیک کشورهای عضو سازمان ملل است.

 

وی افزود: برخی قدرت‌ها با سواستفاده از قدرت خود مانع از انجام وطیفه و کارکرد خود هستند. ما معتقدیم که ترکیب شورای امنیت باید دموکرات‌تر باشد و شاهد کارآمدتر بودن این شورا در بحث تامین صلح و امنیت بین المللی باشیم.

پاسخ منفی ملت فلسطین به طراح‌های آمریکایی

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آینده جنگ غزه گفت: بارها اعلام کردیم که ملت فلسطین تنها طرفی است که حق دارد و می‌تواند در خصوص سرنوشت خود و حکومتی که در سرزمینشان باشد تصمیم گیری کنند و اینکه عده‌ای خارج از منطقه در تلاش برای تعیین سرنوشت آینده فلسطین هستند و طراحی‌هایی را در این زمینه انجام می‌دهند نتیجه بخش نخواهد بود. ملت فلسطین تسلیم طراحی‌های خارجی و ناعادلانه که به نفع طرف اشغالگر و غاصب است نخواهد شد.

 

کنعانی بیان کرد: ما ایده‌ای برای ملت فلسطین مطرح نمی‌کنیم بلکه برای حل بحران آن راهکاری دموکراتیک پیشنهاد دادیم که این راهکار در سازمان ملل به ثبت رسیده است و این طرح می‌تواند پاسخگوی این نیاز باشد، اما طرف‌های مشخصی به ویژه آمریکا که شریک حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی است مایل است که آنچه را که از طریق جنگ تاکنون بدست نیاوردند از راهکار سیاسی محقق کنند ولی پاسخ ملت فلسطین به آنها «نه» نخواهد بود.

 

وی ادامه داد: دیگران هم حق ندارند خواسته‌های یکجانبه گرایانه خود را به ملت فلسطین تحمیل کنند.

 

برجام ۲ ضرورتی ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایده‌های برجام۲ و امثال اینها از طرف کسانی صورت می‌گیرد که نسبت به تعهدات خود پایبند نبودند و با گذشت زمان با طرح برخی ایده‌های انحرافی به دنبال توجیه عدم اقدام خود هستند. ایران ضرورتی به برجام دیگری نمی‌بیند.

 

کنعانی بیان کرد: آن کسی که به تعهدات و تکلیف خود بر مبنای برجام عمل کرده ایران است و دیگرانی که به تعهدات خود عمل نکرده‌اند حق ندارند از موضوعاتی انحرافی از جمله برجام ۲ صحبت کنند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات لغو تحریم‌ها نیز گفت: از هفته گذشته تا امروز اتفاق جدیدی در روند مذاکرات رخ نداده است. روند دیپلماتیک این موضوع باز هست و مسیر آن همچنان پویایی خودش را دارد. برجام به قوت خودش باقیست و کسی غیر از آمریکا هم از آن خارج نشده و حتی آمریکا هم رسما اعلام نکرده که برجام مرده است.

 

وی بیان کرد: تا وقتی منافع کشور اقتضا کند به مذاکرات برجامی پایبند هستیم ولی تامین منافع ملی ایران منوط به برجام نیست و در قالب پویایی روابط سیاست خارجی ایران با کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

 

کنعانی افزود: به زیاده‌خواهی توجهی نمی‌کنیم و در ارتباط با منافع ملی از خطوط قرمز عدول و عبور نخواهیم کرد و به مواضع اعلامی و رسانه‌ای طرف‌های غربی توجهی نمی‌کنیم. توافق برجام روشن، تعهدات و تکالیف اعضای آن نیز شفاف است و اظهارات رسانه‌ای در این مسیر کمکی نخواهد کرد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران به تعهداتش عمل کرده و این طرف‌های مقابل هستند که باید به تعهدات خود بازگردند و اگر آنها بخواهند با توجه به خطوط قرمز ایران به برجام بازگردند ایران هیچ گاه این مسیر را نبسته است.

منافقین فردا دادگاهی می‌شوند

وی در خصوص برگزاری دادگاه گروهک منافقین از سوی ایران بیان کرد: این دادگاه با زمینه سازی‌ها و مقدمات حقوقی انجام شده توسط قوه قضاییه ایران از فردا آغاز خواهد شد و گامی دیگر از استمرار اقدامات قانونی ایران در پیگیرد و استرداد کسانی است که دستشان به خون هزاران نفر از شهروندان و مقامات ایران را دارند و سابقه ننگین این جنایتکاران هیچ گاه پاک نخواهد شد و حمایت شرم آور برخی، از این جنایتکاران تاثیری بر پاک شدن سابقه ننگین آنها نخواهد داشت.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: پیش از این به صورت عمومی اعلام شد که متهمانی که اسامی آنها مطرح شده می‌توانند وکیل معرفی کرده و اقدامی داشته باشند. انتظار ملت ایران از دولت و قوه قضائیه ایران این هست که جنایتکاران را به سزای عمل خود برسانند و قوه قضائیه اقدامات لازم را در این راستا انجام خواهد داد.

 

وی در خصوص همکاری‌های اخیر قضایی میان ایران و عراق هم افزود: همکاری قضایی میان ایران و عراق از همکاری‌های مهم دو طرف محسوب می‌شود که نیازمند همکاری‌ها و مشورت‌های دو طرف است‌، به ویژه آنکه در سایه روابط برادرانه و پیوند عمیق دو کشور و سفرهای متعدد میان مردم ایران و عراق موضوعات زیادی همواره در دستور کار بررسی دو طرف قرار دارد.

 

کنعانی ادامه داد: پیگیری قضایی و جنایی جنایتکارانی که مرتکب ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس در فرودگاه بغداد شده‌اند هم یکی از محورهای این همکاری قضایی میان تهران و بغداد است.

توضیح کنعانی در خصوص تاخیر در سفر رئیس جمهور به ترکیه

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص لغو سفر رئیس جمهور کشورمان به ترکیه گفت: این سفر در چارجوب گفتگوی تلفنی روسای جمهور دو طرف و باتوجه به وضعیتی که در فلسطین شاهد هستیم لغو و قرار شد بعد از حضور هیات‌های ایران و ترکیه در نیویورک صورت بگیرد که البته بنا به عدم صدور به‌ هنگام‌ روادید وزیر امور خارجه کشورمان این سفر از سوی هیات ایران انجام نشد.

 

وی تصریح کرد: روابط ایران و ترکیه سازنده و مکمل است و در حوزه‌های مختلف با یکدیگر همکاری‌های خوبی دارند. انتظار می‌رود که برخی کشورهای منطقه‌ای و اسلامی نسبت به روابط خود با رژیم صهیونیستی در حمایت از مردم فلسطین از ابزارهای بازدارنده خود استفاده کنند که این انتظار اخلاقی و انسانی و خواست مردم فلسطین است.

 

وی ادامه داد: ملت فلسطین به طور خاص انتظار دارند که کشورهای اسلامی از تمام ظرفیت‌های خود علیه رژیم صهیونیستی استفاده کنند.

حمله به مواضع و منافع ایران هیچ‌گاه بی پاسخ نمانده و نخواهد ماند

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان داشت: حضور نیروهای مستشاری ایران در سوریه به درخواست رسمی دولت سوریه بوده و قانونی است. این حضور در چارجوب رویکرد اصولی ایران برای مقابله با تروریسم و کمک به کشورهای منطقه‌ای است و در این راستا نیروهای مستشاری ایران در خاک سوریه حضور دارند.

 

کنعانی افزود: حملات هوایی و موشک پراکنی آمریکا به خاک سوریه اقدامی تجاوزکارانه است و جامعه جهانی باید نسبت به نقض حاکمیت ملی و امنیت ملی سوریه واکنش نشان دهند. طرف‌های مقابل بدانند حمله به مواضع و منافع ایران هیچ‌گاه بی پاسخ نمانده و نخواهد ماند.

قطعنامه مجمع عمومی برای آتش بس در غزه

کنعانی در خصوص رایزنی‌های دیپلماتیک ایران برای آتش بس در جنگ غزه تصریح کرد: این موضوع اولویت درجه اول ایران است و جنایت علیه مردم غزه باید متوقف شود و این مساله را با جدیت از ابتدای حملات تا به‌ امروز پیگیری کرده‌ایم و البته موضوعات مقابله با کوچاندن اجباری مردم غزه و بازشدن مسیر کمک رسانی به غزه نیز از دیگر اولویت‌های ایران در این موضوع است.

 

وی ادامه داد: فردا و پس از ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه ارائه شده برای توقف جنگ، مجمع عمومی سازمان ملل جلسه‌ای را برای بررسی یک قطعنامه جدید خواهد داشت و امیدواریم که مجموعه این تلاش‌ها به آتش بس در جنگ غزه بیانجامد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: مراکز رسمی آمارهای نگران کننده‌ای را از کشتار و جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه ارائه می‌دهند که انتظار می‌رود جامعه جهانی با جدیت به این موضوع ورود کند. ایران گفتگوهای متعددی را برای بازگشایی گذرگاه رفح با مقامات مصری داشته و امیدواریم آنها بتوانند این اقدام را برای فراهم شدن ارسال کمک‌های بشردوستانه انجام دهند.

 

ایران آماده کمک به صلح پایدار در منطقه قفقاز

کنعانی در خصوص روابط ایران با ارمنستان و آذربایجان و تلاش‌های دیپلماتیک تهران در حل و فصل تنش‌های موجود در قفقاز گفت: ایران از بیانیه مشترک آذربایجان و ارمنستان برای اقدامات و همکاری‌های متقابل از جمله آزادسازی زندانیان دو طرف استقبال می‌کند و آن را گامی مثبت و قابل تحسین برای دست یابی به توافق میان آن دو کشور می‌داند.

 

وی افزود: دست یابی به صلح پایدار نیازمند تقویت زبان صلح و فضای اعتماد ساز میان طرف‌های منطقه‌ای است و امیدواریم این اقدامات به صلح و ثبات میان دو طرف برسد. جمهوری اسلامی ایران آماده کمک به هر دو کشور برای صلح و امنیت پایدار منطقه‌ای هستند.

 

روابط ایران و روسیه رو به رشد است

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به روسیه و عصبانیت نتانیاهو از این سفر افزود: به اظهارات طرف‌های خاص در مناسبات دوجانبه ایران با کشورهای دوست توجهی نمی‌کنیم و اینگونه اظهارات تاثیری در تلاش برای تعمیق مناسبات میان ایران با شرکا در زمینه‌های مختلف نخواهد گذاشت.

 

وی با بیان اینکه روابط ایران و روسیه در راستای منافع متقابل روند رو به رشدی را شاهد بوده است، اظهارداشت: علاوه بر گسترش روابط سیاسی و فرهنگی، روابط ما در حوزه اقتصادی و تجاری رشد ملموسی تجربه کرده است. حجم روابط تجاری دو کشور بر اساس آمار مراجع رسمی در سال ۲۰۲۲ به بیش از پنج میلیارد دلار رسیده است.

 

کنعانی این موارد را نشان دهنده عملکرد خوب دو کشور در گسترش روابط فی مابین دانست و تصریح کرد: پروژه های متعددی را در حوزه های مختلف دنبال می کنیم. کریدور شمال جنوب به طور خاص در دستورکار دو کشور قرار دارد. همچنین همکاری‌های دو کشور در حوزه حمل و نقل، انرژی، بانکی و صنایع نیز مورد گفتگوی دو طرف قرار گرفته است. پیش بینی ما این است که با برگزاری هفدهمین اجلاس همکاری‌های دو کشور در تهران شاهد ارتقا همکاری‌ها باشیم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص گفتگوها پیرامون دریای خزر بیان داشت: در خصوص دریای خزر ما فنی و حقوقی عمل می‌کنیم و نشست‌های متعددی را انجام داده‌ایم. در چارچوب دیدگاه های اصولی این موضوع را در راستای منافع ایران دنبال خواهیم کرد.

 

انتظار روشن ایران از دولت عراق

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر اخیر سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان به عراق و تاکید بر روند اجرایی کردن توافق امنیتی ایران و عراق اظهار داشت: انتظار ایران روشن است و آنچه سازوکارها و نهادهای نظامی انجام می دهند در چارچوب وظایف محوله است و تلاش‌ها در این مسیر ادامه دارد و امیدواریم به سطح مورد انتظار دو طرف دست یابیم.

وی در خصوص همکاری‌ها میان روسیه و ایران پیرامون راکتور هسته‌ای جدید و موافقت نامه مجلس برای همکاری با روسیه نیز بیان کرد: آنچه در حوزه روابط خارجی انجام می شود، وزارت خارجه در محوریت کار قرار دارد. این موافقتنامه قبلاً امضا شده بود و اکنون به تصویب رسید و روند قانونی خودش را طی کرده است. در خصوص همکاری‌های دو کشور در موضوع صلح آمیز هسته‌ای، بخشی از همکاری‌های دوجانبه ایران و روسیه است. اطلاعات من در این خصوص بیشتر از این نیست.

دادگاه تبعه سوئدی

کنعانی در خصوص دادگاه تبعه سوئدی در ایران اظهرداشت: اتهامات و جرایم مرتکبه وی روشن بوده و اعلام شده است. جزئیات به دولت متبوع منتقل شده و روند قضایی خودش را طی خواهد کرد و طبیعتاً قوه قضاییه وظایف ذاتی خودش را انجام خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اقدام ارتش یمن علیه آمریکا در منطقه نیز بیان داشت: ایران بارها اعلام کرده که عدم اقدامات جدی در ارتباط با جنایات رژیم باعث ایجاد واکنش ها در منطقه در حمایت از ملت مظلوم فلسطین خواهد شد. هستند کسانی در منطقه که اقداماتی را بر اساس تصمیم خود انجام می دهند و ما از اقدامات حمایتی کشورها و دولت‌ها در حمایت از فلسطین حمایت می‌کنیم. این اقدامات در چارچوب مصالح و منافعی است که این گروه‌ها دارند.

امیرعبداللهیان در نشست دوحه شرکت نخواهد کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص احتمال حضور وزیر خارجه در نشست دوحه تصریح کرد: اطلاع دارم که مشارکت نخواهند کرد.

پیگیری وزارت خارجه برای تحریم کالاهای صهیونیستی

وی در خصوص تحریم کالاهای صهیونیستی توسط ایران بیان کرد: در چارچوب وظایف محوله، دستگاه دیپلماسی در این زمینه عمل کرده و فهرست شرکت‌ها را مشخص کرده است و در معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه بررسی شده و به وزارت صمت داده شده است. آقای خاندوزی هم گفتند که این فهرست را دریافت کردیم و جهت اجرا به مراجع ذی ربط اعلام خواهیم کرد.

 

کنعانی افزود: این یک روند است و به زمان مشخصی معطوف نیست. در این ایام با توجه به جنایات رژیم صهیونیستی، این موضوع بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان در خصوص بازگرداندن بنزین صادراتی ایران توسط افغانستان خاطرنشان کرد: بنده هیچ تخصصی در موضوع بنزین ندارم. در موضوعات تجاری همواره موضوعات فنی وجود دارد. روابط دو کشور رو به جلو است و منافع دو کشور هم اقتضا می کند که این روابط گسترش پیدا کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.