«همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(س)» ساعت 8:30 روز پنجشنبه(18 آبان ماه) در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار خواهد شد.

پیامبر اکرم پیام آور هدایتی بود که سعادت انسان ثمرۀ آن است؛ نبی خاتم مزکّی و معلم انسانها و مدیر جامعه آنان بود و پس از رحلت حضرتش، اهل بیت میراث دار و امانت‌دار معنویت، معرفت و ولایت رسول اکرم بوده‌اند.

حوادث و اتفاقات پس از وفات پیامبر اکرم به گونه‌ای رقم زده شد که ائمه اطهار نتوانستند در آن فضای غبار آلود و آلوده شده به رسوبات جاهلیت، رسالت و وظیفه الهی خود را در هدایت مؤمنان و ادارۀ جامعه آنها انجام دهند؛ بلکه امامان نور مظلوم، محصور و محدود بودند و شرایط اضطرار و ضرورت بر زندگی و فعالیت‌های آنان حاکم گردیده بود.

ائمه طاهرین پس از مصیبت‌های عظمای کربلا و پیامدهای آن، با ادعیه سازنده سید الساجدین علی بن الحسین روح مجروح و مأیوس شیعیان را ترمیم، و با تأسیس مدرسۀ بزرگ صادقین باز نشر و باز تفسیری از اصول و فروع اسلام و عقائد و اخلاق و احکام شریعت، انجام دادند. 

در کنار تربیت و پرورش فقیهان و متکلّمان و محدّثان برجسته در جمع شاگردان خود، در اداره زندگی و تأمین معاش نیازمندان از پیروان اهل بیت نیز اهتمام داشتند. مسئله وکالت از ناحیه ائمه اطهار و شکل گیری شبکه وکلاء امامان معصوم در ادوار مختلف، در چنین زمینه و زمانه‌ای به وجود آمد.

فقهای مکتب اهل بیت پس از غیبت امام زمان همان شیوه و رویه را ادامه دادند، زیرا هم از نظر فقهی خود را دارای منصب و وظیفه اجتماعی می‌دانستند و هم در کنار منصب ارشاد و افتاء و تعلیم و تزکیه مؤمنان به امور ضروری اجتماعی و امور بر زمین مانده آنها قیام می‌کردند.

در این میان و در تاریخ مرجعیت شیعه، در دو، سه قرن اخیر، مراجع شیعه ورود اجتماعی مؤثّر و چشمگیری داشته و در کنار بُعد علمی، به خدمات اجتماعی زیادی موفّق شدند و همه این توفیقات با مسئله «وجوهات شرعی» و نیز تبرّعات شیعیان مرتبط بوده و می‌باشد. فقهای بزرگ و مراجع تقلید شیعه با نصب وکلای شرعی شبکه‌ای از امنای خود را برای اخذ و ایصال و مصرف وجوه شرعیه شیعیان در گسترۀ جهانی تشکیل داده و از رهگذر آن به رسیدگی به امور «ایتام آل محمّد» موفّق شدند.

امام خمینی(س) به عنوان یکی از مراجع تقلید بزرگ شیعه در مدت قریب به سه دهه، از اولین روزهای پس از رحلت مرجع بزرگ آیت الله بروجردی برای افرادی از شاگردان مورد وثوق خود اجازه تصدّی امور حسبیه نوشتند؛ وکلا و صاحبان اجازاتی که به خصوص در دوران مبارزات ضد استبدادی و ضد استعماری امام خمینی، با دشواری‌های گوناگون و با پرداخت هزینه‌های سنگین معنوی، این وظیفه الهی را انجام داده و «قیام لله» داشتند و در دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تأسیس نظام جمهوری اسلامی، کارکرد مرجعیت حضرت امام و وظیفه شبکه وکلاء ایشان در ایران و خارج از ایران گسترش یافت و به موازات آن، خدمات فراوانی در عرصه‌های مختلف علمی ـ فرهنگی و معیشتی و رفاهی انجام گرفت که همه آنها توسط «حلقه واسط» وکلاء و صاحبان اجازات شرعی لباس تحقّق پوشید.

مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) قم با توجه به اهمیت این مسئله اقدام به برگزاری همایش «نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(س)» کرده و این همایش ساعت 8:30 روز پنجشنبه(18 آبان ماه) در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.