ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران اعلام کرده از ابتکارات توأم با حسن نیت برخی کشورها به ویژه در منطقه که علاقه‌مند هستند برای پیشبرد روند سیاسی و زمینه سازی و کمک برای شکل گیری توافق و بازگشت همه طرف ها به برجام تلاش کنند، استقبال می‌کند. یکی از این ایده‌ها ایده سلطان عمان بود. ایران از ابتکار سلطان عمان حمایت کرد و نشست‌ها و گفت‌‌وگوهایی انجام شد. این به معنای ورود طرف های جدید به مباحث محتوایی یا شراکت طرف های جدید در برجام نیست.

جماران: آیا نشست میان وزرای خارجه ۸ کشور حاشیه خلیج فارس در نیویورک برگزار خواهدشد؟ میزبانی این نشست بر عهده چه کسی است و آیا ورود احتمالی دبیرکل تحت قالب وظیفه ای که شورای امنیت در بند هشت اجرایی قطعنامه ۵۹۸ به  دبیرکل محول کرده‌ بود.

ناصر کنعانی: دبیرکل سازمان ملل پیشنهاد داده بود که در حاشیه نشست مجمع عمومی نشست وزرای خارجه کشورهای شمال و جنوب خلیج فارس برگزار شود به عنوان نشست مشورتی در چارچوب کمک به تقویت روند همگرایی و هم افزایی در حوزه خلیج فارس. 

ایران به عنوان یکی از هشت کشور ساحلی از این ایده و‌ابتکار حمایت کرده و‌اعلام کرده که آمادگی حضور در این نشست را دارد. 

این نشست مبتنی بر ابتکار دبیرکل در حاشیه نشست مجمع عمومی برگزار خواهد شد.

 

 سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به جماران: استقبال از ابتکار سلطان عمان در مذاکرات به معنای ورود عمان به مباحث محتوایی مذاکرات نیست

اعضای مذاکرات ( احیای برجام) مشخص و ثابت هستند

 

جماران: آقای وزیر مکررا از ابتکار سلطان عمان صحبت کردند. آیا این ایده های سلطان عمان ناظر بر محتوای مباحث هم هست؟ آیا ما قبول کردیم که کشورهای منطقه و یکی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس وارد مباحث هسته ای شوند؟ 

ناصر کنعانی گفت: ایران اعلام کرده از ابتکارات توأم با حسن نیت برخی کشورها به ویژه در منطقه که علاقه‌مند هستند برای پیشبرد روند سیاسی و  زمینه سازی و کمک برای شکل گیری توافق و بازگشت همه طرف ها به برجام تلاش کنند، استقبال می‌کند. 

یکی از این ایده‌ها ایده سلطان عمان بود. ایران از ابتکار سلطان عمان حمایت کرد و نشست‌ها و گفت‌‌وگوهایی انجام شد 

این به معنای ورود طرف های جدید به مباحث محتوایی یا شراکت طرف های جدید در برجام نیست.

برجام طرف های مشخصی دارد و طرف های مذاکره هم مشخص هستند و قرار نیست تغییر جدیدی صورت بگیرد. 

ما همواره اعلام کردیم  از ابتکار مبتنی بر حسن نیت کشورها حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.