یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت؛

اربعین حسینی و رسوایی جریان تکفیری

جریان تکفیر در تاریخ اسلام هم با ظهور خوارج در زمان امیر مؤمنان علی(ع) پدید آمد که مشخصه اصلی شان، «جهل و نادانی» و «فقدان معرفت و بینش»، همراه با «تعصب و تصلب» و «خشونت و بی رحمی» بود. جماعتی که علی(ع) را به جرم ناکرده متهم به کفر کرده و اصرار داشتند که توبه کند. در نادانی‌شان همین بس که ابزاری در دست سیاست‌بازان اموی شدند تا اهداف آنان را پیش ببرند.

متأسفانه اشعری مسلکان در تاریخ اهل سنت و اخباریان در تاریخ تشیع نیز با حربه تکفیر به جان پیروان مذاهب دیگر اسلامی افتاده و چهره‌ای غیر منطقی و غیر عقلانی از اسلام به جهانیان ارائه کردند. گفتند عقل قدرت درک حسن و قبح اعمال و اشیاء را ندارد، درک عقلانی اعتبار ندارد، باید فقط به ظاهر روایات جمود ورزید و عمل کرد. 

اشعری‌ها وقتی به قدرت رسیدند، به قلع و قمع مخالفان عقاید خود دست زدند. به همین دلیل است که جریان جمود و تحجر و تکفیر نباید به قدرت سیاسی دست پیدا کنند. این جریان فاقد شرایط لازم برای دستیابی به قدرت است. همین مقدار که امروزه در کشورهای اسلامی به قدرت، پول و اسلحه دست یافته‌اند، جز جنایت و کشتار کاری نکرده‌اند. تصور کنید این جماعت که امروزه بلای دنیای اسلام شده، بتواند در منطقه حساس خاورمیانه، عراق و شام قدرتی سیاسی هم به دست آورد، در آن صورت چه اتفاقی خواهد افتاد؟  

در یکسانی ماهیت «جریان تکفیری و وهابیت در عصر ما» با «خوارج صدر اسلام» همین بس که عقائد و رفتارشان شباهت زیادی به هم دارند. «خود را حق مطلق پنداشتن و دیگران را کافر و مشرک خواندن»، «تعصب جاهلانه»، «تحریف آیات قرآن»، «خشونت بی حدّ»، «قساوت قلب» و «ارتکاب جرم و جنایت» از جمله شباهت های آنهاست. جنایاتی که امروزه در کشورهای اسلامی مرتکب می شوند، شبیه جنایات کوفیان در کربلا است. هرزگی اعتقادی و اخلاقی، کشتن ناجوانمردانه بی‌گناهان، غارت اموال مسلمانان، اسیر کردن و به بردگی گرفتن زنان و کودکان نمونه‌ای از رفتار مشترک آنهاست.  

امام حسین(ع) در کربلا و در مقابل جماعت نادان کوفی نه تنها آنان را به خاطر آن که قصد کشتن فرزند پیامبر را داشتند، تکفیر نکرد، بلکه تلاش فراوانی به کار بست تا آنان را هدایت کند. اما افسوس که منطق تکفیری ها هلهله و فریاد است برای نشیندن صدای حق و حقیقت. 

سید الشهداء(ع) با شهادت خود و یارانش، جماعت نادان کوفی و سیاست‌بازان اموی را در چهارده قرن قبل رسوا کرد، امروز هم  اربعین حسینی و نمایش عشق و دلدادگی پیروان حسین، باید وهابیان و متحجران و حامیان سیاست‌باز آنان را رسوا نماید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.