گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

پورمحمدی، امام جمعه مراغه: وجود گشت ارشاد مشکلی ندارد؛ برخورد نباید خشن باشد/ بعید می‌دانم با جریمه بتوان جلوی کشف حجاب را گرفت/ این‌جور نیست که همه کسانی‌ که کشف حجاب می‌کنند ذاتا آدم‌های بدی باشند

آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه به جماران گفت: وجود گشت ارشاد مشکلی ندارد، منتهی آن‌چه مهم است، کیفیت برخورد است، و الّا ممکن است گشت ارشاد باشد و واقعا ارشاد بکند، تذکر بدهد، با محبت برخورد کند و این مشکل ندارد؛ ولی برخورد نباید خشن باشد و عده‌ای را به عکس‌العمل منفی وادار کند. منظورم کیفیت برخورد است نه اینکه گشت ارشاد باشد یا نباشد. قرآن می‌فرماید، ولی محبت آمیز، با رافت اسلامی و با رحمت برخورد شود.

پایگاه خبری جماران: امام جمعه مراغه گفت: دستورات اسلام در رابطه با حجاب مشخص است. در حدودی که همه فقها هم فرموده‌اند از جمله حضرت امام(ره) در تحریرالوسیله و در کتاب‌های فقهی‌شان این مواردی که لازم است رعایت شود موازین و محدوده‌اش را فرمودند. به نظر من این قسمت قابل بحث نیست ولی این‌که آیا بشود با جریمه جلوی کشف حجاب و امثال این‌ها را گرفت، من بعید می‌دانم با جریمه بتوان جلوی کشف حجاب را گرفت.

 

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با با آیت‌الله محمدتقی پورمحمدی عضو مجلس خبرگان رهبری در پی می آید:

 

مایل هستیم نظرات شما درباره کلیات لایحه حجاب و عفاف و این جریمه‌های پیچیده و متعددی که برای بی‌حجابی در نظر گرفته شده است را بشنویم.

بسم الله الرحمن الرحیم. البته من معتقدم حجاب و عفاف لایحه نمی‌خواهد. این قانون الهی است و مشخص است؛ یعنی در حدود شرعی اینجا لازم است دختران و خانم‌ها وقتی به مرحله تکلیف می‌رسند حجاب را رعایت کنند و بزرگ‌ترها هم که تکلیفشان معلوم است باید حدود شرعی را رعایت کنند. اینجا جایی نیست که مسلمانان در این شکی داشته باشند؛ یعنی نه تنها شیعیان و نه تنها ایرانیان، بلکه همه مسلمانان .

حتی در گذشته، در دوره قبل از اسلام هم در ایران یک حجابی بوده است. ما وقتی تاریخ ایران را می‌خوانیم و یا بعضی از نقاشی‌ها و تصاویری از گذشته را می‌بینیم در دوره‌های قبل از اسلام، در ایران یک حجابی بوده و خانم‌ها محجبه بودند. 

دستورات اسلام در رابطه با حجاب مشخص است. در حدودی که همه فقها هم فرموده‌اند از جمله حضرت امام(ره) در تحریرالوسیله و در کتاب‌های فقهی‌شان این مواردی که لازم است رعایت شود موازین و محدوده‌اش را فرمودند. به نظر من این قسمت قابل بحث نیست ولی این‌که آیا بشود با جریمه جلوی کشف حجاب و امثال این‌ها را گرفت، من بعید می‌دانم با جریمه بتوان جلوی کشف حجاب را گرفت. چون در واقع این جریمه‌ها برای کسانی که دارای پول و سرمایه هستند، تأثیری ندارد. به قول حضرت امام، «مرفهین بی‌درد». اگر این‌ دسته از افراد باشند تأثیری ندارد، چون ممکن است جریمه بدهند و کشف حجاب هم بکنند. 

 

کوتاهی از ماست؛ کوتاهی از تربیت کردن است

 

اما می‌رسیم به طبقه پایین جامعه، ممکن است چند تار مو از روسری آن‌ها بیرون باشد ولی ما در منطقه خودمان می‌بینیم در میان مردم  و در این طبقات ما کشف حجاب کننده نمی‌بینیم. ممکن است چند تار مو بیرون باشد ولی نه اینکه کشف حجاب کرده باشد. این هم البته از کوتاهی ما است. کوتاهی از تربیت کردن است. در آموزش و پرورش، در خانواده‌ها در دانشگاه‌ها حتی خطبا و علما. در هر صورت در مجموع یک مقدار کوتاهی دیده می‌شود. در دوره جنگ این مسائل را نداشتیم. جنازه‌های شهدا که می‌آمد شهرهایمان معطر می‌شد به عطر شهدا. 

 

این‌جور نیست که همه کسانی‌که کشف حجاب می‌کنند ذاتا آدم‌های بدی باشند

 

 بعد از جنگ یک مقدار مردم به فکر رفاه و آسایش و تفریح و بعضی برنامه‌ها افتادند و یک مقدار هم می‌شود گفت که آن نیروهایی که موظف بودند و کنترل می‌کردند و تذکر می‌دادند با اسم‌های مختلف فرقی نمی‌کند نیروی انتظامی باشد یا شهربانی سابق باشد و یا کمیته باشد، هرچه باشد حتی اگر مومنین باشند و تذکر لسانی بدهند، امر به معروف و نهی از منکر؛ متاسفانه این تذکر لسانی هم مقداری نادیده گرفته شد و فراموش شد. یعنی مردم احساس تکلیف نکردند که تذکر لسانی بدهند. اما یک عده از کسانی که کشف حجاب می‌کنند واقعیت این است که عناد می‌کنند.

این‌جور نیست که همه کسانی‌که کشف حجاب می‌کنند ذاتا آدم‌های بدی باشند؛ گاهی از خانواده‌های اصیل و خانواده‌های خوب هستند ولی عناد می‌کنند. مثلا در کشور ما فلان مشکل هست، فلان جریان هست و فلان تبعیض هست و این‌ها را به عناد وادار می‌کند. لذا من معتقدم در عین حال که باید تبلیغ شود، کار فرهنگی شود، عزیزانی که از قدیم مامور نیروی انتظامی و یا ستادهای امر به معروف و یا نهی از منکر بودند، با محبت برخورد کنند نه با خشونت. 

به قول رهبر معظم انقلاب این‌ها همه بچه‌های ما هستند. ما در رابطه با این‌ها احساس مسئولیت بکنیم. انشاالله امیدوارم بدون خشونت، بدون اینکه حقی از کسی ضایع شود، مشکل به گونه‌ای برطرف شود.

 

وجود گشت ارشاد مشکلی ندارد؛ مهم کیفیت برخورد است

برخورد نباید خشن باشد و عده‌ای را به عکس‌العمل منفی وادار کند

 

بعضی از آقایان نظرشان بر بازگشت گشت ارشاد بود. هنوز یکسال هم از حادثه پارسال و مرگ مهسا امینی نگذشته است. شما چه توصیه‌ای در این رابطه‌ دارید؟

وجود گشت ارشاد مشکلی ندارد، منتهی آن‌چه مهم است، کیفیت برخورد است، و الّا ممکن است گشت ارشاد باشد و واقعا ارشاد بکند، تذکر بدهد، با محبت برخورد کند و این مشکل ندارد؛ ولی برخورد نباید خشن باشد و عده‌ای را به عکس‌العمل منفی وادار کند. منظورم کیفیت برخورد است نه اینکه گشت ارشاد باشد یا نباشد. قرآن می‌فرماید، ولی محبت آمیز، با رافت اسلامی و با رحمت برخورد شود.

بنابراین، کسانی که خوابند از خواب غفلت بیدار شوند. باکسانی که عمدا در برابر اسلام و در برابر گفته قرآن و در برابر قانون تخلف می‌کنند، باید با قانون با آن‌ها برخورد شود. در این موارد نادر اگر افرادی بخواهند عناد کنند. عرض کردم بعضی از موارد از روی عناد است. آن موارد حسابش جداست و الا در موارد عادی سعی شود با رافت و محبت و همان امر به معروف و نهی از منکر برخورد شود. خلاصه کار فرهنگی صورت بگیرد. بامحبت ارشاد شوند نه اینکه با خشونت. 

 

در نظام اسلامی باید نظام حاکم باشد، نظم حاکم باشد

اگر قرار باشد هرکسی با سلیقه خودش کارهایی را بکند هرج و مرج ایجاد می‌شود

 

بعضی از آقایان تریبون به‌دست می‌گویند صبر مردم سر آمده و فقط منتظر یک اشاره هستند تا خودشان به میدان بیایند و بحث حجاب را جمع کنند. آیا به نظر شما چنین حرفی درست است؟

این به نظر من صحیح نیست. در یک نظام اسلامی باید نظام حاکم باشد، نظم حاکم باشد. مسائل از راه قانون حل و فصل شود. الحمدالله حکومت الان قوه مجریه دارد، مقننه دارد و قوه قضائیه دارد، نیروی انتظامی دارد، سپاه دارد، نیروی اطلاعاتی و امنیتی دارد. اگر قرار باشد هرکسی با سلیقه خودش در شهر و محله مختلف، چنین کارهایی را بکند هرج و مرج ایجاد می‌شود. به قول آقا ایشان یک تعبیری دارند: «یعنی آن‌وقت سنگ روی سنگ بند نمی‌شود». باید طبق قانون و مقررات جلو رفت و از  کارهای خودسرانه پرهیز کرد.

 این‌ها به صلاح نظام نیست، به صلاح اسلام نیست، به صلاح کشور نیست و امنیت کشور را به خظر می‌اندازد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.