کارشناسان ارشد مسائل غرب آسیا در نشست «تحولات جنوب لبنان و تغییر تاکتیک مقاومت» به بررسی آخرین تحولات و تنش های مرزی لبنان با فلسطین اشغالی پرداختند.

نشست تخصصی «تحولات جنوب لبنان و تغییر تاکتیک مقاومت» با هدف بررسی آخرین تحولات مرزی لبنان با فلسطین اشغالی، عصر یکشنبه(اول مرداد ماه 1402) توسط جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی سابق ایران در لبنان، در این نشست تحولات اخیر در جنوب لبنان را بیانگر استراتژی هوشمندانه حزب الله در برابر رژیم صهیونیستی دانست و گفت: برای  ارائه تصویری بهتر از آنچه رخ داده است، باید به جنگ سی و سه روزه سال 2006 برگردیم. جنگی که مبدأ تحولات جدید در منطقه و نزاع عربی - اسرائیلی شد. زیرا در این جنگ است که برای اولین بار واژه «عقب نشینی» در قاموس رژیم صهیونیستی وارد شد.

وی با تأکید بر اینکه جنگ 33 روزه معادلات را تغییر داد، تصریح کرد: ما باید جنگ یا نزاع عربی - اسرائیلی را در دو بخش قبل از جنگ 33 روزه و بعد از آن تقسیم کنیم. این جنگ در دو بعد پیش رفت؛ یکی در بعد نظامی یا سخت افزاری، که شاهد ابتکار و روش جدید در مبارزات مقاومت بودیم و دیگری در بعد جنگ نرم یا جنگ روانی.

خامه‌یار افزود: به دلیل امکانات نرم افزاری بسیار محدود مقاومت در آن زمان، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله به تنهایی بار جنگ روانی علیه دشمن را بر دوش کشید. راستگویی، صداقت، شفافیت و صراحت سید حسن نصرالله سبب شد تا جنگ روانی برای صهیونیست‌ها سخت شود. یکی از مدل‌های این جنگ، هدف قرار گرفتن ناوچه «ساعر» اسرائیلی بود که دبیرکل حزب الله آن را اعلام کرد و همزمان این ناوچه پیشرفته اسرائیل هدف موشک های مقاومت قرار گرفت. بر این اساس مرحله بعد از جنگ 33 روزه را باید در دو بعد نظامی(سخت افزاری) و جنگ روانی(نرم افزاری) مورد ارزیابی قرار داد.

وی نبرد دو روزه اخیر جنین را بیانگر وجود منحی صعودی مقاومت دانست و اظهار داشت: حزب الله هم از بعد نظامی(میدانی و قدرت سخت) و هم از بعد روانی(قدرت نرم) به خوبی در برابر دشمن استفاده کرد و همین امر سبب شد تا معادلات به طور کلی تغییر کند و شاهکار و نتیجه تمام این تحولات «بالا رفتن بی سابقه قدرت و معادله بازدارندگی مقاومت» بود. تحولات اخیر به شکل‌گیری یک قدرت بازدارندگی و معادله بی سابقه بازدارندگی منجر شد که اوج آن «وحدت میادین» بود که رژیم صهیونیستی را زمینگیر کرد. در این شرایط صحبت از «جنگ بزرگ»(الحرب الکبری) یک واقعیت انکارناپذیر است، جنگی که پایان رژیم صهیونیستی را رقم می‌زند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: بر اساس حضور میدانی در این حوزه تخصصی اعلام می‌کنم که جنگ بزرگ که سرنوشت ساز  است، پایان رژیم صهیونیستی را رقم خواهد زد. یک جنگ روانی تمام عیار و مستمر علیه دشمنی به راه افتاده که دچار بحران هویتی و وجودی شده است؛ رژیمی که جایگاه و موقعیت خود را در داخل و سطح بین المللی از دست داده و فروپاشی داخلی رژیم صهیونیستی کاملا مشهود است.

وی افزود: در این وضعیت ما می‌بینیم که حزب الله، جنگ روانی خود را شدت بخشیده است. حزب الله به صراحت از میزان توانمندی و سلاح‌های راهبردی خود سخن می‌گوید. حزب الله به وضعیت و جایگاهی رسیده که ده‌ها خبرنگار را دعوت می‌کند تا از نزدیک در جریان تسلیحات پیشرفته مقاومت قرار گیرند. بعد روانی این اقدامات حزب الله برای رژیم صهیونیستی، کُشنده‌تر از بعد نظامی و میدانی است.

خامه‌یار یادآور شد: سه منطقه الغجر، مزارع شبعا و کفرشوبا سرزمین‌های لبنانی اشغال شده است. ما دیدیم که حزب الله اخیرا چادرهایی را در مرز با فلسطین اشغالی نصب کرده و دشمن را به چالش می‌کشد. این در حالی است که پیام‌های زیادی از طریق دشمنان و حتی دوستان منتقل شد که این چادرها را بردارید. اما حزب الله هشدار داد که اگر جرأت دارید به این چادرها دست بزنید و ما دیدیم که دشمن نتوانست اقدامی علیه این چادرها انجام دهد و این اوج جنگ روانی حزب الله علیه دشمن است.

وی افزود: حزب الله همچنین قدرت خود در دریا را هم به رخ رژیم صهیونیستی کشید و پهپاد خود را برای عملیات شناسایی در دریا علیه این رژیم ارسال کرد. اقدامات علیه سیم‌های خاردار دشمن و دیوار حائل آن از دیگر ابعاد جنگ روانی حزب الله  علیه رژیم صهیونیستی بود که پیامی برای دشمن به همراه دارد. لذا اگر این تحولات را کنار هم قرار دهیم، می‌بینیم که جنگ روانی حزب الله در شرایطی ادامه دارد که دشمن آسیب دیده و زمینگیر است.

رایزن فرهنگی سابق ایران در لبنان، گفت: جنگ روانی حزب الله برای سه هدف مشخص دنبال می‌شود. نخست بالا بردن روحیه مردم و نیروهای خود و به ویژه روستانشینان جنوب لبنان با وجود فشارهای گسترده دشمنان در زمینه روانی و اقتصادی است. اما نکته قابل توجه این بود که برای اولین بار ارتش لبنان رو در روی ارتش رژیم صهیونیستی قرار گرفت و آن را به چالش کشید. هدف دوم این بود که روحیه دشمن را شکننده کند. امروز می‌بینیم که سران و مقامات دشمن مرتب به صهیونیست‌ها می‌گویند که نترسید، جنگی رخ نخواهد داد. نکته سوم اوج تحولات، معادله بازدارندگی و جنگ روانی علیه دشمن است و این بازدارندگی کمتر از جنگ سخت و نظامی نیست. این راهبرد هوشمندانه حزب الله است و باید به کسانی که این ساختار دفاعی نرم را طراحی و اجرا و هدایت می‌کنند، آفرین گفت.

جمعیت دفاع از ملت فلسطین2

به گزارش خبرنگار جماران، صلاح فحص، نماینده جنبش امل در ایران، نیز در این نشست با بیان اینکه عاشورا و شعار آن سبب بقا و قوی‌تر شدن شیعیان شده است، گفت: 50 سال پیش، شیعیان جنوب لبنان در سخت‌ترین و دشوارترین شرایط قرار داشتند و از هر امکاناتی محروم بودند؛ شیعیان در دولت هم جایی نداشتند و  دولت به آنها اهمیت نمی‌داد. شیعیان لبنان واقعا از همه چیز و هر امکاناتی حتی استخدام در دولت محروم بودند. اما امروز شرایط آنها  زمین تا  آسمان فرق کرده است.

وی افزود: صهیونیست‌ها تا سال 1982 میلادی در تمام جنگ‌های خود پیروز می‌شدند و حتی می‌گفتند ارتش‌شان شکست ناپذیر است. سال 1982 اوج روند صعودی تحولات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی است، اما پس از این سال این روند برعکس شد. ارتش اسرائیل در سال 1982 ظرف 3 روز تا جنوب بیروت آمد اما در اینجا متوقف شد و لذا از مناطق مسیحی نشین وارد بیروت شد. اما همین عامل سبب شکل‌گیری مقاومت شد و از آن تاریخ به بعد، تمام جنگ‌های اسرائیل روند نزولی به زیان این رژیم دارد.

نماینده جنبش امل در ایران تأکید کرد: پیروزی اصلی مقاومت در جنگ سوم یا نهایی رخ خواهد داد. امکانات مقاومت به حدی است که اسرائیل به آن اذعان دارد، اسرائیل در جنگ دو روزه جنین نتوانست ایستادگی کند، همان زمان موشک‌هایی از جنوب لبنان [به سمت شهرک‌های صهیونیست نشین] شلیک شد که سبب رعب و وحشت اسرائیل شد، اسرائیل به خوبی به قدرت مقاومت پی برده است.

وی افزود: مقاومت فقط نظامی نیست؛ نکته مهم، همراهی مردم با مقاومت است. اگر اوضاع امروز لبنان را با قبل مقایسه کنیم، می‌بینیم که نه تنها شاهد به اوج قدرت رسیدن مقاومت در لبنان هستیم، بلکه در سطح فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هم پیشرفت‌های چشمگیری محقق شده است. در سال 2000 میلادی وقتی که جنوب لبنان از اشغال آزاد شد، وضعیت خوبی در زمینه مدارس وجود نداشت. اما اکنون در جنوب لبنان 450 مدرسه فعال است و پیشرفت از هر نظر از جمله آب و برق و راه‌ها قابل مقایسه با گذشته نیست.

فحص یادآور شد: نکته بعدی این است که مردم، صرف نظر از اشتباهی که ممکن است در داخل وجود داشته باشد، مقاومت را حمایت می‌کنند و در کنار آن هستند. لذا مقاومت شامل جنگ نظامی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی است. از امام موسی صدر و شهید چمران تا شهید سلیمانی در شکل‌گیری و پیشرفت مقاومت نقش داشتند، اگر آنها و کمک‌های نظامی ایران و سوریه نبود، مقاومتی وجود نداشت.

وی با اشاره به سابقه اسارت خود در زندان‌های رژیم صهیونیستی در جریان تجاوز این رژیم به لبنان در سال 1982 و اشغال این کشور به جنگ روانی اشغالگران در آن زمان علیه مردم جنوب لبنان، گفت: وقتی نظامیان اسرائیل به منزل ما وارد شدند و به جست‌وجو پرداختند، یکی از سربازان رژیم در کشوی میزی یک عکس از امام خمینی(س) پیدا کرد و در حالی دستش به شدت می لریزید، آن عکس را بیرون آورد. البته طولی نکشید که در جنگ 33 روزه سال 2006 ما می‌دیدیم که نظامیان اسرائیلی به گریه افتاده بودند.

نماینده جنبش امل در ایران با تأکید بر اینکه از سال 1982 تا کنون، مقاومت در حال رسیدن به اوج قدرت است، گفت:  اقدامات اخیر حزب  الله در مرز با فلسطین اشغالی را سبب ایجاد رعب و وحشت در میان صهیونیست‌ها شده است. ما باور و یقین داریم که به مهمترین پیروزی خود یعنی شکست و نابودی نهایی اسرائیل خواهیم رسید.

به گزارش خبرنگار جماران، حسین رویوران، کارشناس مسائل خاورمیانه نیز در این نشست گفت: آنچه  امروز می‌بینیم بیانگر اوج تکامل یک الگوی مقاومتی است که به برکت انقلاب اسلامی ایران در لبنان شکل گرفت. آنچه انقلاب اسلامی ایجاد کرد، حالت مقاومتی مبتنی بر بسیج همگانی در لبنان بود که این الگو امروز به اوج خود رسیده است.

وی افزود: هدف معادله مقاومت، بازدارندگی بوده است. حزب الله اولین الگو بود که شکل گرفت و همین الگو به یمن و عراق و مناطق دیگر تسری پیدا کرده است. حزب الله به عنوان یک ساختار غیر دولتی به چنان قدرتی دست یافته که به اعتراف اسرائیلی‌ها، 150 هزار موشک در اختیار دارد و جنگ متقارن در جنگ 33 روزه تبدیل به الگویی شده که می‌تواند در برابر قدرتمندترین ارتش دنیا هم موازنه ایجاد کند. حزب الله از حالت دفاعی به حالت تهاجمی تغییر وضعیت داده و این نقطه عطف است.

رویوران، نصب چادرها در نزدیکی مرز با فلسطین اشغالی را بیانگر قدرت نمایی حزب الله دانست و گفت: حزب الله با این کار رژیم اسرائیل را به چالش کشید و اسرائیل جرأت نکرد حتی یک گلوله به سمت  این چادرها شلیک کند. بحث بریدن سیم‌های خاردار اسرائیل، تحولات در الغجر و شکستن دوربین‌های اسرائیل و رزمایش‌ نظامی اخیر آغاز تحول در راهبردهای حزب الله  است، چرا که معمولا راهبردهای حزب الله محرمانه بوده، اما تحولات اخیر نشان می‌دهد که الگویی که در لبنان شکل گرفته تا چه حد توسعه یافته و تا چه حد توان تأثیرگذاری بر دشمن را پیدا کرده است.

وی درباره مؤلفه‌های قدرت حزب الله گفت: مشروعیت اجتماعی، سیاسی، دینی و نظامی چهار مؤلفه قدرت حزب الله است و تغییر تاکتیک از جنگ سخت به جنگ نرم هم به یک چالش جدی برای رژیم اسرائیل تبدیل شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.