اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در دولت های یازدهم و دوازدهم در مراسم‌ نکوداشت زهرا شجاعی گفت: به‌ نظر بنده مهمترین مسأله ایران توسعه‌ پایدار و متوازن است. در شرایط فعلی که‌ کشور دچار تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی است، تفکری در کشور وجود دارد که‌ می‌گوید راهکار بقا باید جایگزین راهکار توسعه‌ شود.

به گزارش خبرنگار جماران؛ معاون اول رئیس جمهور در دولت های یازدهم و دوازدهم با تأکید بر اینکه مهم‌ترین مسأله ایران، توسعه پایدار و همه جانبه و متوازن است، گفت: یکی از مشکلات ایران حداقل در دوران بعد از انقلاب این است که نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ایران به دنبال حل مسائل کشور به صورت پایدار نیست. امروز همان حرف‌هایی را راجع به برخی از مسائل کشور می‌شنوید که 40 سال قبل شنیده‌اید. حتماً برای همه این سؤال مطرح است که اگر یک موضوعی مثل موضوع زنان مسأله اصلی بوده، چگونه علی رغم گذشت چهار دهه همچنان روی میز تصمیم‌گیری است و تصمیم‌گیری جدی برای حل آن نشده است؟!

اسحاق جهانگیری در مراسم نکوداشت دکتر زهرا شجاعی گفت: نکوداشت سرکار خانم دکتر شجاعی نه فقط به عنوان نکوداشت یک فرد باید به آن توجه کرد بلکه فرصتی برای تأمل در چند مسأله، مفهوم و ظرفیت است. لازم است جریانات و تفکرات سیاسی و سیاستمداران کشور پیرامون آنها بحث کنند و بیاندیشند و راجع به آنها راهکار ارائه دهند.

معاون اول رئیس جمهور در دولت های یازدهم و دوازدهم تصریح کرد: به نظر بنده اصلی‌ترین و مهم‌ترین مسأله ایران، توسعه پایدار و همه جانبه و متوازن است. در واقع توسعه فرصتی فراهم می‌کند که ظرفیت‌های مادی و معنوی کشور ارتقا پیدا کند و جلوی فرسایش منابع کشور گرفته و سرمایه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور به به نحو مطلوب به جامعه معرفی شود و جامعه از آنها استفاده کند.

وی تأکید کرد: اینکه چرا توسعه ایران با گذشت هفت دهه هنوز به نتیجه نرسیده، باید در جای دیگری بحث شود و من به موضوع توسعه از منظر دیگری می‌پردازم. در شرایط فعلی که کشور دچار تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی است یک تفکری در جامعه وجود دارد که می‌گوید «راهکار بقا» باید جایگزین «راهکار توسعه» شود. شاید تا حدی این حرف درست باشد، چون حتماً در دوران جنگ نظامی و اقتصادی، سیاست‌هایی وضع می‌شود که با سیاست‌های دوران عادی متفاوت است.

جهانگیری ادامه داد: مهم این است که این دوران باید کوتاه مدت باشد و به سرعت به پایان برسد. زندگی مردم و مقررات کشور باید به گونه‌ای باشد که هر کسی بتواند آینده کشور را پیش‌بینی کند و بر اساس آن برای آینده خود برنامه‌ریزی کند. حتی در دوران بقا از دل بقا باید حتماً به توسعه فکر کرد. اگر فکر نشود، حتماً توسعه نابود خواهد شد.

وی اظهار داشت: مهم این است که مفهوم زن در توسعه و مشارکت زنان در توسعه، به یک مسأله جدی تبدیل شود. این قضیه امروز یک مسأله تجربی و جهانی است که نمی‌شود کشوری بگوید مسأله اصلی توسعه است اما به زن در توسعه و مشارکت زنان در توسعه توجهی نشود.

معاون اول رئیس جمهور در دولت های یازدهم و دوازدهم یادآور شد: یکی از مشکلات ایران حداقل در دوران بعد از انقلاب این است که نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ایران به دنبال حل مسائل کشور به صورت پایدار نیست. امروز همان حرف‌هایی را راجع به برخی از مسائل کشور می‌شنوید که 40 سال قبل شنیده‌اید. حتماً برای همه این سؤال مطرح است که اگر یک موضوعی مثل موضوع زنان مسأله اصلی بوده، چگونه علی رغم گذشت چهار دهه همچنان روی میز تصمیم‌گیری است و تصمیم‌گیری جدی برای حل آن نشده است؟!

وی افزود: دکتر روحانی به من گفت در یک جلسه شورای عالی امنیت ملی دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی موضوع حجاب در دستور کار قرار گرفت. سران سه قوه، سه روحانی بودند که در این جلسه حضور داشتند و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای سیدمحمد خاتمی بود و در سازمان تبلیغات آقای جنتی بود که در جلسه حضور داشت. چند ساعت بحث شد و در آخر گفتند که فعلاً کاری نمی‌توان کرد! این نوع تصمیم گیری راجع به بسیاری از مسایل اتفاق افتاده است، آب، فقر، عدالت، و محیط زیست همین وضعیت را پیدا کرده و در نهایت به این جمع بندی می‌رسیم که ساختارها، رویکردها، مدیریت ها، قادر به حل مسائل کشور به صورت پایدار نیستند.

جهانگیری با تأکید بر اینکه تنها راه حل و فرایند گفت‌وگو است، گفت: حکومت باید راه گفت وگو با نخبگان و ذی نفعان را در ارتباط با مسائل اصلی جامعه باز کند. گفت وگو معجزه می‌کند و می‌توان از گفت‌وگو به بسیاری از دستاوردها رسید. جهت‌گیری گفت‌وگو باید افق‌گشایی و ایجاد امید و اعتماد نسبت به آینده باشد. وقتی اعتماد و امید مردم نسبت به آینده تضعیف شده باشد، دست به چه اقدامی باید بزنند؟ خصوصاً جامعه‌ای که جوان است و جوانان هم جمعیت بزرگی از این جامعه را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: اعتماد و امید متکی بر کارآمدی عملی است؛ و نه شعاری. ممکن است که هر یک از ما یکسری واژه حفظ کرده باشیم مثل اینکه ما انقلابی هستیم. این واژه‌ها کارآمدی نیست و هر کودکی می‌تواند حفظ و تکرار کند. مردم وقتی تشخیص می‌دهند فلان مدیر کارآمد است کهزببینند در اثر تصمیمات او یکی از مشکلات کشور برطرف شده است. تا به این مرحله نرسیم، نمی توانیم نسبت به مسائل به نتیجه مطلوب برسیم. کارآمدی ایجاد امید می‌کند، اعتماد جامعه را بالا می‌برد و انسجام ملی را افزایش می‌دهد.

معاون اول رئیس جمهور در دولت های یازدهم و دوازدهم گفت: اسفند ماه سال 80، سالی که آمریکایی‌ها به دلیل حادثه 11 سپتامبر تقریباً تهدید قطعی کرده بودند که به ایران حمله می‌کنند و یکی از بحث‌ها این بود که بعد از افغانستان به ایران حمله کنند و نهایتاً منصرف شدند، آقای خاتمی رئیس جمهور وقت، جلسه ای با حضور رهبری در دفتر رهبری گذاشته و حدود 80 نفر از مسئولین درجه یک کشور را جمع کرده بودند. آقای روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی، گزارشی ارائه دادند. آقای خاتمی و رهبری هم صحبت کردند و تقریباً بحث این بود که خطر حمله جدی است و چه کار باید کرد؟ اظهارات مشترک آن جلسه و نکته محوری این سه سخنران این بود که راه مقابله فقط، «انسجام داخلی» است. اگر ما این پیام را به آمریکایی ها منتقل کنیم که ملت داخل ایران منسجم است، آمریکا دست به چنین خطایی نخواهد زد. امروز هم حتماً انسجام داخلی ایران، مهم‌ترین ابزار در مقابل تهدیدات است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آشنایی من با خانم شجاعی به حدود 25 سال قبل برمی گردد. خانم شجاعی مسئولیت مهمی در یک دوران سختی برعهده گرفتند. ما در مجلس دوم بودیم که عده‌ای از علما به امام نامه نوشتند که شما دستور دهید، زنان در رأی دادن هم شرکت نکنند. در چنین فضایی آقای هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور شدند و ایشان بنای این موضوع را گذاشتند که مسأله زنان باید به شکل جدی‌تری مورد توجه قرار بگیرد. علی رغم مقاومت‌هایی که وجود داشت، مدیرانی از زنان در عرصه‌های مختلف منصوب شدند.

جهانگیری اظهار داشت: دوم خرداد انفجار رأی شد و آقای خاتمی رأی آورد و معتقدم یکی از دلایلی که کمتر به آن پرداخته شده، دگرگونی‌هایی بود که در جامعه ما اتفاق افتاد. زنان تحصیل کرده شده بودند و مطالباتشان افزایش یافته بود و نسل جوان مطالبات جدیدی داشت. برخی گمان می کردند که اگر وعده دهند که مسائل اقتصادی آن زمان را حل می کنند، رأی می آوردند؛ در صورتی که آقای خاتمی هیچ اشاره جدی به مسائل اقتصادی نکرد. زنان مطالبات خود را در این دیدند که آقای خاتمی رئیس جمهور شود. اولین صحبت آقای خاتمی با کابینه این بود که همه دستگاه‌ها باید مسأله زنان و جوانان را در اولویت قرار دهند و تا آخر روی این دو مسأله ایستادگی کردند.

وی افزود: دکتر شجاعی از کسانی بود که با اعتقاد و باور به این مسأله به دور از ایجاد تنش و جنجال، موضوع را دستور کار دولت قرار داد و مرکز مشارکت زنان را تأسیس کرد و اقدامات ماندگاری در این زمینه انجام داد. حضور دو زن در دولت برای اولین بار در تاریخ در دولت اصلاحات اتفاق افتاد و برای اولین بار بود که در تصمیم‌گیری سطح اول کشور زنان حضور پیدا کردند. مطالبات زنان به صورت جدی به یک بحث دولت تبدیل شد و نظام مشارکت زنان و حل مشکلات حقوقی زنان مورد توجه ویژه قرار گرفت.

معاون اول رئیس جمهور در دولت های یازدهم و دوازدهم اظهار داشت: با همه اقداماتی که در دولت آقای خاتمی، آقای روحانی و مرحوم هاشمی شد، امروزه انتظارات زنان و ضرورت توجه به حل مسائل زنان بسیار فراتر رفته است. در بخش کارآفرینی، علمی، پزشکی و مدیریت‌ها امروز حضور زنان در ایران بسیار قابل توجه است و زنان در این زمینه بهترین حضور را از خود نشان دادند. دکتر شجاعی بانی کارهای بزرگی شدند و از خود مایه گذاشتند، ایشان یک انسان شایسته و پرتلاش و آینده نگر هستند. امروز مسائل زنان بسیار مهم است و دولت و ملت مسئولیت دارند برای مسائل زنان راهکار پیدا کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.