علی شمخانی مشاور سیاسی رهبر انقلاب اسلامی در نمایشگاه جهاد عشایر عرب خوزستان گفت:روحیه ضد اجنبی مردم عرب خوزستان در جنگ تحمیلی تکرار شد و ثابت کرد حادثه‌ای که صد سال گذشته در واقعه جهاد عشایر رخ داد، در ذات و فطرت مردم عرب است و قابل پاکسازی نیست.

به گزارش خبرنگار جماران؛ علی شمخانی در مراسم افتتاح نمایشگاه مستند جهاد عشایر عرب که شامگاه پنج‌شنبه ۲۵ خرداد در نمایشگاه بین‌المللی اهواز برگزار شد، اظهار کرد:مردم عرب خوزستان دارای روحیه ضد اجنبی و ضد بیگانه با قرائت دینی هستند.آنچه واقعه جهاد عشایر در ۱۰۹ سال گذشته در جغرافیای کوچک اما با تاثیر جهانی را رقم زد، روحیه ضد اجنبی و ضد زورگویی بیگانگان مردم عرب بود.

 وی افزود: در پیش از انقلاب، مردم عرب با این روحیه با رژیم شاه مقابله کردند و نقش موثری  در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند. 

مشاور سیاسی رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: در آن زمان مقابله با شهربانی، ژاندارمری و ساواک بی‌هزینه نبود، اما عشایر عرب ایستادگی کردند و هرگز با رژیم شاه همراهی نداشتند. روحیه ضد اجنبی همراه با رهنمودهای رهبری انقلاب مردم عرب را به این سمت هدایت کرد.

شمخانی با اشاره به رشادت‌های مردم عرب در دوران دفاع مقدس تصریح کرد: صدام گفت امروزبصره، فردا اهواز و خوزستان را جدا می‌کنم. چه کسانی در مقابل رژیم صدام ایستاده‌اند و چه کسانی بر خلاف تحلیل صدام بجای گل به سمت او گلوله پرتاپ کرده‌اند؟ در خط دفاعی چذابه تا خونین‌ شهر مردم عرب ساکن هستند. 

وی عنوان کرد: روحیه ضد اجنبی مردم در جنگ تحمیلی تکرار شد و ثابت کرد حادثه‌ای که صد سال گذشته در واقعه جهاد رخ داد، در ذات و فطرت مردم عرب است و قابل پاکسازی نیست.

 

علی شمخانی (3)

 

 عضو مجلس تشخیص مصلحت نظام با بیان‌ این‌که واقعه سومی که روحیه ضد اجنبی مردم در آن نمایان شد، اتفاقات پس از انقلاب در خوزستان است، اظهار کرد: در پیش از جنگ چه کسانی جریان تجزیه‌طلبی را خنثی و تضعیف کرده‌اند؟ آیا دستگاه‌های امنیتی این‌ کار را انجام دادند، من که خود مسئول بودم، مردم خوزستان مقابل این جریان ایستاده‌اند.

شمخانی ادامه داد: مردم عرب صف خود را از این جریان جدا کردند و با آن‌ تقابل کردند و مجازات آن‌ها را عادلانه دانستند و هرگز نسبت به مجازاتی که در حق تجزیه‌طلبان انجام شد، اعتراضی نکردند.

وی گفت: از لحاظ رواشناسی برای تضعیف این روحیه مردم عرب دو جریان ایجاد شد که هر دو شکست خورد، اولی جریان تجزیه‌طلبی بود که شکست خورد و پس از آن جریان تکفیری و وهابی‌گری را راه انداختند که باز هم شکست خوردند.

مشاور سیاسی رهبر معظم انقلاب اسلامی عنوان کرد: دلیل شکست این جریانات در خوزستان، بصیرت داشتن مردم است، این مردم می‌دانند که چگونه تفکرات انگلیسی مدرن مبارزه کنند، همانطور که در سال ۱۹۱۴ با انگلیسی‌ها مبارزه کردند و در طول چهل سال انقلاب اسلامی هم مبارزه کردند.

به گزارش جماران، نمایشگاه مستند جهاد عشایر عرب خوزستان با پیام رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی اهواز از پنجشنبه ۲۵ خرداد فعالیت خود را آغاز کرد و تا ۳۰ خرداد ادامه خواهد داشت.

 در این نمایشگاه ۱۰۰ تابلو مستند از مبارزات و جهاد عشایر عرب خوزستان علیه متجاوزان انگلیسی در سال ۱۲۹۳ هجری شمسی مطابق با ۱۹۱۴ میلادی به همراه چند ماکت از وضعیت جغرافیایی این نبرد قهرمانانه در غرب خوزستان و در منطقه دشت آزادگان به نمایش درآمده است.

این نمایشگاه به مدت پنج روز با هدف تبیین روایت ماندگار از حماسه، مقاومت و شجاعت و ایثار عشایر عرب خوزستان علیه استعمارگران انگلیسی از ساعت ۱۸ تا ۲۲ برپا خواهد بود.

در جریان جهاد عشایر عرب خوزستان که با فتاوای مراجع عالیقدر شیعه به خصوص مرحوم آیت الله العظمی سید کاظم یزدی شکل گرفت حدود ۷۰۰ نفر از عشایر شجاع عرب خوزستان به شهادت رسیدند و انگلیسی‌های استعمارگر طعم تلخ شکست را چشیدند.

این مبارزه قهرآمیز و مقدس که به مدت پنج ماه طول کشید یک بار دیگر غیرت دینی ملت ایران در مقابل تهاجم بیگانگان را به رخ جهانیان کشید.

در آئین افتتاح این نمایشگاه پیام مکتوب سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به عشایر عرب خوزستان قرائت شد.

رئیس جمهور در این پیام ضمن تجلیل از حماسه ماندگار جهاد عشایر عرب خوزستان ضد استعمار انگلیس از تلاش‌های صادقانه برگزارکنندگان این نمایشگاه مستند قدردانی کرد.

در این پیام آمده است: خوزستان مهد تشیع راستین و کانون جوشنده عشق و محبت به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و خاستگاه عالمان، مجاهدان و بزرگ مردانی است که آوازه آنها مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و به کل جهان اسلام تعلق دارد.

در پیام رئیس‌جمهور عنوان شده است؛ مردم عرب خطه خوزستان همواره در خط مقدم دفاع از مکتب و تعالیم اهل بیت و مرزداران غیور و حافظان و پاسداران واقعی اسلام و تمامیت ارضی در طول تاریخ بوده و هستند.

 

علی شمخانی (1)

 

شمخانی: برگزاری نمایشگاه جهاد عشایر عرب خوزستان اقدام خوبی است

مشاور سیاسی رهبر انقلاب اسلامی گفت: برگزاری نمایشگاه مستند جهاد عشایر عرب خوزستان اقدام خوبی بوده است.

علی شمخانی در حاشیه نمایشگاه مستند جهاد عشایر عرب خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار جماران اظهار کرد: برپایی این نمایشگاه اقدام خوبی بوده است، زحمت بسیاری در جهت انجام این کار شده است.

وی افزود: موسس این نمایشگاه زحمات بسیاری کشیده و تلاش بسیاری کرده است، تمام این تلاش‌ها را هم به تنهایی انجام داده است.

مشاور سیاسی رهبر معظم انقلاب با تحسین برگزاری این نمایشگاه گفت: در واقع باید به برگزارکنندگان این نمایشگاه دست‌مریزاد گفت و از آن‌ها تشکر شود.

شمخانی عنوان کرد: آقای طرفاوی پیش از برگزاری نمایشگاه، پژوهش‌های بسیاری در زمینه جهاد عشایر عرب خوزستان انجام داده است و کتابی در این خصوص هم نوشته است و در واقع با برگزاری نمایشگاه اقدام بسیار خوب و مثبتی انجام شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.