گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

باقری، نماینده مجلس: نخبگان معترض هستند که لایحه حجاب و عفاف بازدارندگی ندارد/ ما نمی‌توانیم بی‌عفتی و تن برهنگی را از لحاظ قانونی و شرعی بپذیریم/ هنرمندان گرفتار بازی‌های سیاسی نشوند

مهدی باقری ناظر کارگروه تعیین محتوای مجرمانه رایانه‌ای و عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی به جماران گفت: ما باید در مجلس این لایحه را طوری اصلاح و تکمیل کنیم که قابلیت اجرا توسط مجری را داشته باشد و یکی ایرادات دائمی قوانین در مجلس از گذشته تا امروز این بوده است که اجرا نمی‌شود؛ اراده توسط مجری یک بحث بوده و توان اجرا بحث دیگری است، مثلا در خصوص یک میلیون مسکن که با توجه به نیاز سالانه بود کارشناسان می‌گفتند این امکان اجرا ندارد.

پایگاه خبری جماران: چندی پیش دولت لایحه پیشنهادی حجاب و عفاف را با تغییراتی که از قوه قضاییه دریافت کرده بود به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. در این خصوص اظهارنظرهای متفاوتی از سوی ائمه جمعه و برخی نخبگان شده است که برخورد جدی در این لایحه در نظر نگرفته شده است.

در همین راستا، مهدی باقری ناظر کارگروه تعیین محتوای مجرمانه رایانه‌ای و عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار جماران گفت: 
قوه قضاییه لایحه را به دولت می‌دهد و دولت این حق را دارد که آن را اصلاح و یا تغییر دهد و تا زمان تحویل به مجلس و اعلام وصول نمی‌توان در مورد متن آن صحبت کرد، زیرا امکان دارد این حواشی کار را بدتر کند. پیشنهادم به کارشناسان و نخبگان این است که تنها در مورد متن اظهار نظر کنند. اظهارنظرهای رسانه‌ای عملا نه تنها مفید نیست بلکه می‌تواند مخرب نیز باشد. ما نمایندگان از پیشنهادات نخبگان در کشور استقبال کرده و سعی می‌کنیم آن را در فرآیند تصمیم‌گیری لحاظ کنیم.

 

نخبگان معترض هستند که لایحه حجاب و عفاف بازدارندگی ندارد

 

باقری در پاسخ به این سوال که، بسیاری بعد از خواندن لایحه حجاب و عفاف بر این نظر بودند که دولت کاملا سلبی برخورد کرده، آیا به نظر شما این‌گونه بوده است؟ گفت: برخورد سلبی نبوده،، بلکه کاملا برعکس بوده است. آنچه در فضای مجازی تلقی شده است و نخبگان به آن معترض هستند؛ این است که لایحه حجاب و عفاف بازدارندگی ندارد. یک تفاوت را باید بین طرح و لایحه در نظر بگیریم؛ در طرح معمولا به نوعی «حداکثری» و در لایحه به خاطر شرایط اجرایی «حداقلی» مسأله مورد لحاظ است، به این دلیل که دولت یا قوه قضائیه چالش‌های فضای اجرا را  مدنظر قرار می‌دهند و لایحه‌ای که پیشنهاد می‌دهند را می توانند به صورت قطع اجرا کنند. نمایندگان در طرح نگاه تکلیف‌مدارانه دارند. ما باید در مجلس این لایحه را طوری اصلاح و تکمیل کنیم که قابلیت اجرا توسط مجری را داشته باشد و یکی ایرادات دائمی قوانین در مجلس از گذشته تا امروز این بوده است که اجرا نمی‌شود؛ اراده توسط مجری یک بحث بوده و توان اجرا بحث دیگری است، مثلا در خصوص یک میلیون مسکن که با توجه به نیاز سالانه بود کارشناسان می‌گفتند این امکان اجرا ندارد.

 

ما نمی‌توانیم بی‌عفتی و تن برهنگی را از لحاظ قانونی و شرعی بپذیریم

 

وی ادامه داد: ما در بحث حجاب و عفاف تلاش می‌کنیم تمام ظرایف و لطایف اجتماعی و قابلیت اجرا را مدنظر قرار داشته باشیم و کاری کنیم فضای جامعه مصون از خطاها و اشکالات باشد، زیرا صلاح نیست در جامعه اسلامی اتفاق بیفتد. ما نمی‌توانیم بی‌عفتی و تن برهنگی را از لحاظ قانونی و شرعی بپذیریم و قطعا باید قوانین بازدارنده‌ای را برای آن تنظیم کنیم. البته نباید طوری باشد که نگرانی عمومی ایجاد شود و بنا باشد رفتارهای تند و سخت سلبی با عموم جامعه اتفاق بیفتد.

 

قضاوت‌ها زودهنگام بوده، باید صبر می‌کردیم متن نهایی به مجلس می‌رسید

 

نماینده مردم زنجان در پاسخ به این سوال که نقش مجلس در میان اظهارنظرهای تند برخی ائمه جمعه و عده‌ای از مردم در خصوص سلبی بودن این لایحه چیست؟ گفت: مقداری قضاوت‌ها زودهنگام بوده است باید صبر می‌کردیم تا متن نهایی به مجلس می‌رسید. ما در مجلس مرکز پژوهش‌ها و نیز مراکز متعدد علمی و پژوهشی در کشور داریم که می‌توانند نظارت خود را به مرکز پژوهش‌ها و مرکز تحقیقات اسلامی و یا به خود نمایندگان و کمیسیون‌ها برسانند. منتها طبیعت چالش‌ها و حاشیه پردازی‌های فضای مجازی و رسانه این اقتضائات را داشته که من اینگونه تلقی نمی‌کنم.

 

از هنرمندان دعوت می‌کنیم که گرفتار بازی‌های سیاسی نشوند

 

وی با بیان اینکه هنرمندان باید مراقب باشند گرفتار حاشیه و حاشیه‌پردازی پردازی نشوند، افزود: ممکن است چند نفر از هنرمندان خطایی مرتکب شوند، اما نباید جوّی ایجاد شود که تمام هنرمندان و سلبریتی‌ها این‌گونه هستند! نه درست نیست، زیرا واقعیت ندارد. ولی برخورد با افراد متفاوت است؛ به دلیل اینکه قانون دقیقی در این مورد نداریم. اما در برخورد با فردی که مصر است که با لجاجت فضای عفت و آرامش ذهنی مردم را خراب و تبلیغ برهنگی و بی‌حجاب می‌کند هیچ تعارفی نداریم و در هر کشوری قانون محترم است، اما اگر فردی خطا کرده باید با شدت با آن  برخورد شود. اما اگر کسی که خطا کرده و خودمان تصویر آن را منتشر می‌کنیم و انتظار داشته باشیم با آن برخورد شود. به نظر من آن کسی که ترویج داده خطای بیشتر مرتکب شده است.


باقری در پایان افزود: از هنرمندان دعوت می‌کنیم که گرفتار بازی‌های سیاسی نشوند و اجازه ندهند حیثیت هنری و محبوبیت خود در جامعه دست خوش ناآرامی‌های ذهنی و روانی شود، هنرمند باید بماند و کار هنری خود را کند. اما اینکه ابزار باشد و فعل حرامی در جامعه ترویج پیدا کند برای آن هنرمند نه در دنیا و نه در آخرت سودی نخواهد داشت. قانون صرفا برخورد با این افراد نیست، بلکه بحث بی‌عفتی، برهنگی و فحشا سازماندهی شده است. هیچ گاه یک سلبریتی و هنرمند به این مسائل دامن نمی‌زند اگر قانون بنای برخورد دارد باید با ریشه‌ی این مفاسد که مجموعه سازندهی است برخورد کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.