گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

نجفقلی حبیبی: «مصالح ملی» احتیاج به فکرهای مختلف و متنوع دارد

نجفقلی حبیبی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، به جماران گفت: هرکدام از طیف‌های مختلف راه حلی برای مشکلات کشور می‌دهند و وقتی این راه حل‌ها تبدیل به قوانینی می‌شود که جهات گوناگون را می‌بیند، بهتر می‌شود مسائل را پیش برد. چون مسائل مملکت این طور نیست که با یک حزب بشود آن را سامان داد. برای همین در تمام کشورها حزب‌های مختلف وجود دارند. برای اینکه هرکدام از یک دید به مسأله نگاه می‌کنند و وقتی مجموع این دیدگاه‌ها هماهنگ شود می‌تواند مشکلات کشور را بهتر حل کند.

پایگاه خبری جماران: نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه «مصالح ملی» احتیاج به فکرهای مختلف و متنوع دارد، گفت: با نظارت استصوابی خیلی تغییرات اتفاق افتاده است. آنقدر تغییر داشته که حتی در مورد لاریجانی که چند سال رئیس مجلس بوده و این تصور در موردش نبود که شورای محترم نگهبان ایشان را کنار بگذارد، اتفاق افتاد. به هر حال آقایان دارند فضای سیاسی کشور را به یک طیف خاص محدود می‌کنند و امیدواریم که مصالح مملکت آسیب نبیند.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با نجفقلی حبیبی را در ادامه می‌خوانید:

اخیرا اسنادی مربوط به رأی امام در دوره‌های اول تا سوم مجلس شورای اسلامی منتشر شد و نام شما هم جزء افرادی بود که حضرت امام در دوره سوم مجلس شورای اسلامی  به آنها رأی داده‌اند. تحلیل شما از این نوع رأی دادن حضرت امام که همه طیف‌ها و سلیقه‌های سیاسی در آن حضور دارند، چیست؟ فضای انتخاباتی آن روزها با انتخابات‌های اخیر چه تفاوت‌هایی داشت؟

 مجلس سوم در شرایط خاصی شروع شد. روحانیون مبارز از روحانیت مبارز منشعب شد و تبدیل به دو گروه شدند و امام هم این انشعاب را تأیید کرد. یعنی شاید نظرش این بود که اگر انتخابات جناح‌بندی شود حرکت‌های اجتماعی فعال‌تر می‌شود و به لحاظ منافع ملی وجود دیدگاه‌های مختلف می‌تواند مؤثر باشد. به هر حال مجمع روحانیون مبارز به عنوان یک تشکیلات روحانی که خودشان را بیشتر خط امامی می‌دانستند، شکل گرفتند. وقتی وارد فضای انتخابات مجلس سوم شدیم این جناح‌بندی سیاسی روحانیون و روحانیت خیلی اوج گرفت و شکوفا، روشن و مشخص‌تر شد. در نتیجه عده‌ای از چهره‌های سیاسی فعال در آن گروه و عده‌ای در این گروه قرار گرفتند.

همیشه امام می‌فرمود که شخصیت‌های مملکت ثروت کشور هستند. بنابر این، امام بر اساس تشخیص خودش قبول کرده بود که روحانیت مبارز منشعب شود و به نظرم بیانیه مفصلی هم صادر کرد. لیستی که اخیرا منتشر شد نشان داد که امام از هر دو جناح به کسانی که قبول داشته رأی داده است. بالأخره امام دید خودش را اعمال کرده، ولی فضای سیاسی آن موقع این بود که روحانیون مبارز یک خرده بیشتر به فضای انقلاب گرایش و جدیّت داشتند. اما به هر حال امام هر دو گروه را قبول داشت و قبول هم داشت دو جناح باشد که کشور یکدست نشود.

در رقابت‌های سیاسی هرچه جناح‌ها بیشتر باشند حرف‌های بیشتری زده می‌شود و شناخت بهتری حاصل می‌شود؛ فقط یک فکر حاصل نمی‎‌شود، فکرهای دیگر هم وسط می‌آیند و در نتیجه برای «مصالح ملی» که احتیاج به فکرهای مختلف و متنوع دارد، خیلی بهتر است. بنابر این اسنادی که منتشر شد نشان می‌دهد امام افرادی که قبول داشته را به صورت موردی از هر دو جناح انتخاب کرده است.

فضای سیاسی آن موقع همین را نشان می‌داد. یعنی به «عدالت اجتماعی» تأکید بیشتری داشتند. روحانیون مبارز بیشتر به عدالت اجتماعی تأکید می‌کرد و در این جهت تلاش داشت. در انتخابات مجلس هم تلاش می‌کردند کسانی به مجلس بیایند که بتوانند با فضای مطلوب انقلاب اسلامی و «خط امام»، که آن وقت‌ها خیلی رایج بود، بیشتر کنار بیایند.

 

خود شما چه زمانی مطلع شدید در انتخابات مجلس سوم حضرت امام به شما هم رأی داده‌اند؟

همین سه چهار روز پیش که این اسناد منتشر شد.

 

یعنی پیش از آن از این قضیه خبر نداشتید؟

اصلا؛ هیچ خبر نداشتم. ولی چند روز پیش این اسناد منتشر شد، دوستان به من زنگ زدند و خبر دادند.

 

اشاره کردید که حضرت امام تأکید داشتند به خاطر مصالح ملی ما احتیاج به فکرهای متعدد داریم. آیا بعد از امام هم این توجه ایشان به سلیقه‌های مختلف و به تعبیر شما «فکرهای متعدد» مدنظر قرار گرفت؟

با نظارت استصوابی خیلی تغییرات اتفاق افتاده است. آنقدر تغییر داشته که حتی در مورد لاریجانی که چند سال رئیس مجلس بوده و این تصور در موردش نبود که شورای محترم نگهبان ایشان را کنار بگذارد، اتفاق افتاد. به هر حال آقایان دارند فضای سیاسی کشور را به یک طیف خاص محدود می‌کنند و امیدواریم که مصالح مملکت آسیب نبیند.

 

این یکدست شدن مسئولین چقدر به مشکلات فعلی کشور دامن زده و اگر به فکر و ایده اولیه حضرت امام برگردیم چقدر می‌تواند راهگشای این بخش از مشکلات کشور باشد؟

هرکدام از طیف‌های مختلف راه حلی برای مشکلات کشور می‌دهند و وقتی این راه حل‌ها تبدیل به قوانینی می‌شود که جهات گوناگون را می‌بیند، بهتر می‌شود مسائل را پیش برد. چون مسائل مملکت این طور نیست که با یک حزب بشود آن را سامان داد. برای همین در تمام کشورها حزب‌های مختلف وجود دارند. برای اینکه هرکدام از یک دید به مسأله نگاه می‌کنند و وقتی مجموع این دیدگاه‌ها هماهنگ شود می‌تواند مشکلات کشور را بهتر حل کند.

ما الآن داریم تجربه می‌کنیم. بالأخره این دفعه تقریبا یکدست شده و می‌بینیم که یکدست شدن چه نتایجی بار داده است. الآن در حوزه اقتصادی و حوزه‌های مختلف دارد حلاجی می‌شود که جواب می‌دهد یا نمی‌دهد. به هر حال هنوز این جدال وجود دارد که این امر جواب می‌‌دهد یا نمی‌دهد. چون فکر می‌کنند ممکن است چند دستگی یا چند حزبی پراکندگی ایجاد کند؛ پس همه یکدست شوند. یکدست شدن هم خطراتی دارد. برای همین در تمام حکومت‌های دنیا احزاب مختلف با دیدگاه‌های گوناگون هستند. یک عده بیشتر مورد اقبال جامعه خودشان هستند و یک عده کمتر ولی به هر حال دیدگاه‌های گوناگون همیشه می‌تواند به بهتر شدن قوانین و اوضاع کمک کند. ولی ما داریم مسئولین را یکدست می‌کنیم و باید منتظر بود که چه نتیجه‌ای می‌دهد.

 

به نظر شما انتشار این لیست رأی‌های امام در سالی که انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم، چه تأثیری می‌تواند در فضای سیاسی کشور و فضای انتخابات امسال داشته باشد؟

من هنور ارزیابی نکرده‌ام که چه تأثیری می‌تواند داشته باشد. چون ما از نظر رفتار سیاسی خیلی از آن زمان فاصله گرفته‌ایم و دور شده‌ایم. بیش از 35 سال گذشته و تحولات اجتماعی و اقتصادی بسیاری  در ایران و جهان اتفاق افتاده و همه اینها می‌توانند بر همدیگر اثر بگذارند. فقط مهم این است که رجال سیاسی کشور حواسشان به این تحولات اجتماعی جهانی باشد که فاصله حرکت کشورمان از دنیا عقب نماند و در ابعاد گوناگون تلاش کنند.

الآن مسأله «عدالت اجتماعی» برای ما یک اصل اساسی است که همه از جمله دولتمردان در این زمینه سخن می‌گویند و تلاش می‌کنند ولی بالأخره رسیدن به آن روش‌هایی می‌خواهد. آیا با این روش‌ها می‌شود به عدالت اجتماعی رسید؟! هر روز یک عده‌ای اجناس را گران می‌کنند و در نتیجه تعادل اقتصادی جامعه را بر هم می‌زنند. حالا دولت مجبور می‌شود بیشتر حقوق کارگران را بالا ببرد تا بلکه بتواند این تعادل را برقرار کند، ولی باز هم نمی‌شود. چون آن طرف مثلا یک دفعه نرخ سکه را دو برابر می‌کند و دلار را هم بالا می‌برد و مبنا هم که دلار است. کار دولت در این وضعیت سخت می‌شود و ان شاء الله که بتوانند فکر کنند و راه‌حل‌هایی متناسب‌تر برای این کار پیدا کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.