عماد افروغ نماینده پیشین مجلس و از فعالان سیاسی و تحلیل‌گران شاخص کشورمان سحرگاه امروز جمعه(25 فروردین‌ماه) پس از تحمل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت.

به گزارش جماران؛ متن پیام های تسلیت در پی درگذشت مرحوم عماد افروغ در پی می آید:

 

تسلیت سید حسن خمینی در پی درگذشت عماد افروغ

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در پیامی درگذشت عماد افروغ جامعه شناس و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی را تسلیت گفت.

متن پیام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی بدین شرح است:

بسمه تعالی

درگذشت برادر عزیزمان جناب آقای دکتر عماد افروغ موجب تأسف شد.

خدای متعال ایشان را با اولیاء خود محشور دارد و به بازماندگان گرامی شان صبر و اجر مرحمت فرماید. 

سید حسن خمینی

***

پیام تسلیت روحانی در پی درگذشت عماد افروغ

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق کشورمان در پیامی درگذشت عماد افروغ، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه را تسلیت گفت.

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

درگذشت اندیشمند دغدغه‌مند، استاد دانشگاه صاحب‌نظر و متعهد، دکتر عماد افروغ ضایعه‌ای تاسف‌برانگیز بود. آقای افروغ همواره دغدغه حفظ ارزش‌های بنیادین انقلاب اسلامی را داشت و دانش و دلسوزی او در خدمت بهبود شرایط اجتماعی بود. او با همان اخلاق‌مداری، آزادگی و استقلال فکری یک استاد دانشگاه، در مقام نماینده مجلس و صاحب‌نظر سیاسی همچنان متعهد به حقیقت ماند. 

اینجانب با عرض تسلیت به خانواده دکتر افروغ و جامعه دانشگاهی کشور، برای آن مرحوم علو درجات و رحمت واسعه الهی مسألت دارم.

حسن روحانی

۱۴۰۲/۰۱/۲۵

***

رئیس قوه قضاییه، درگذشت عماد افروغ را تسلیت گفت

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پیامی درگذشت عماد افروغ، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی را به خانواده و نزدیکان آن مرحوم تسلیت گفت و برای ایشان غفران الهی را مسئلت کرد.

***

 

 

پیام تسلیت محمود صادقی

به نام خدا

*من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا*

با کمال تأسف و تأثر خبر درگذشت ناباورانه دوست و برادر عزیز استاد دردآشنا *دکتر عماد افروغ* را که پس از مدت‌ها تحمل رنج بیماری در شب‌ مبارک قدر به دیدار معبود شتافت دریافت کردم.

او اندیشمندی متعهد بود که، ضمن باور عمیق به آرمان‌های انقلاب و مبانی نظام جمهوری اسلامی، با ژرف‌نگری کم‌نظیری انحراف‌ها، سوءاستفاده‌ها و کژاندیشی‌هایی را که در مسیر تحقق اهداف آن، بویژه از منظر عدالت اجتماعی، کرامت انسانی و آزادی‌های سیاسی، بروز کرده واکاوی و با بیان نقدهای علمی، صریح و صادقانه خود اصلاح آنها را جستجو می‌کرد.

اینجانب این ضایعه بزرگ و جبران‌ناپذیر را به همسر گرامی و فرزندان و بستگان و عموم دوستان و دوستداران آن مرحوم بویژه جامعه علمی و دانشگاهی تسلیت می‌گویم و  از درگاه خداوند بزرگ برایش رضوان و آمرزش و علو درجات را خواهانم.

محمود صادقی

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها 

۲۵ فروردین ۱۴۰۲

***

ضیا هاشمی​: خلا دکتر افروغ به سادگی پر نخواهد شد

متن پیام سید ضیا هاشمی بدین شرح است؛

انا لله و انا الیه راجعون

اذا مات العالم سلم فی الاسلام سلمه لایسدها شیئ

فقدان استاد فقید دکتر عماد افروغ ضایعه ای سوزناک و جبران ناپذیر برای جامعه ایران است و خلا او به سادگی پر نخواهد شد. هجران او در شب قدر و در آستانه روز قدس نمادی از دلبستگی او به ارزشها و آرمانهایی است که عمری برای تحقق و اعتلای آنها تلاش و مجاهده کرد. او شخصیتی مجاهد، دغدغه مند و مسئولیت¬پذیر و دانشمندی پرتلاش و خستگی ناپذیر بود که تا آخرین روزهای حیات پربارش از تحلیل عالمانه و مشاوره مشفقانه در خصوص مسائل جامعه ایران باز نایستاد. دکتر افروغ جامعه شناسی متدین و سیاستمداری وارسته بود که هرگز در قید زد و بندهای سیاسی و قیود آکادمیک محدود نشد و برای ارائه دقیقترین تحلیلها و نافذترین نقدهایش از انواع اتهامات و بی مهری ها نهراسید و در این راه البته از بسیاری منافع گذشت و هزینه های بی شماری هم پرداخت.

اینک که آن استاد فقید چنین زودهنگام از میان ما رفته است، سبک و سیره رفتاری و آثار گرانبارش سرمایه ای ماندگار برای دوستداران راه و آرمانهایش به ویژه جامعه دانشگاهی است. اینجانب که خود در سوز این مصیبت شریکم به خانواده و فرزندان محترم و عموم همکاران، دوستان و دانشجویانش تسلیت می گویم و در این ماه مبارک رمضان بهشت برین را از بارگاه الهی برایش مسئلت می کنم.

سید ضیاء هاشمی

****

پیام تسلیت رئیس دفتر تبلیغات اسلامی

متن پیام حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی بدین شرح است:

بسمه تعالی

انا لله و انا الیه راجعون

در گذشت استاد متقی و فهیم جامعه شناس ایران مرحوم دکتر افروغ در لیله القدر، قلوب تمام کسانی را که با بیان و بنان عالمانه و مشفقانه این انسان وارسته آشنا بودند در غم و اندوه فرو برد.

اینجانب که سالها بهره‌‌مند از دوستی و هم صحبتی با ایشان و همکاری در دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام و هیات امنای آن بودم این ضایعه را به جامعه علمی کشور و خانواده محترم و فرزندان و شاگردان ایشان تسلیت عرض می‌کنم و از خدای رحیم و رئوف تمنای آن دارم که حشر این استاد خدوم و صادق و دردآشنا را با اولیای شامخ دین محمد و آله‌الطاهرین قرار دهد.

احمد واعظی

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی

حوزه علمیه قم

***

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت عماد افروغ را تسلیت گفت

متن پیام محمدمهدی اسماعیلی به شرح زیر است:

«انالله وانا الیه راجعون

با نهایت تأسف و تأثر خبر درگذشت استاد فقید جناب آقای دکتر عماد افروغ را دریافت کردم.

دکتر افروغ اندیشمند دلسوز و متعهدی بود که تمام دوران زندگی خود را وقف فهم مشکلات جامعه ایرانی و ارائه راه حل های دلسوزانه برای اعتلای کشور نمود.

اینجانب فقدان این مرد روشن ضمیر را که ارادت راسخ عملی و نظری اش به پیشوای عدالت امیر مؤمنان علی (ع) زبانزد بود و در شب قدر و در مطلع فجر به دیدار حق شتافت را به خانواده معزز، جامعه علمی و همه دوستداران و شاگردانش تسلیت عرض می‌نمایم و در این ایام نورانی و رحمت، آمرزش و رضوان الهی و هم نشینی با اولیا، صلحا و شهدا را برایش آرزومندم

و حسن اولئک رفیقا»

***

تسلیت قالیباف در پی درگذشت عماد افروغ

متن پیام محمدباقر قالیباف به شرح زیر است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

إنّا للّه و إنّا إلیه راجعون

درگذشت جامعه‌شناس فرهیخته و استاد ارجمند، فعال سیاسی و پژوهشگر پرتلاش، دکتر عماد افروغ، نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی در دورۀ هفتم مجلس شورای اسلامی، موجب تأسف و تأثر گردید.

تمرکز ایشان بر تحلیل موشکافانۀ مسائل فرهنگی و معضلات اجتماعی و تألیف آثار متعدد دربارۀ مبانی بازتولید انقلاب اسلامی و چالش‌های فرهنگی پیش روی کشور، از ایشان اندیشمندی صاحب‌نظر ساخته بود. مرحوم دکتر افروغ همچنین در عرصۀ کنشگری سیاسی نیز، با پایبندی به اصول انقلاب اسلامی، همواره مشفقانه و دلسوزانه، مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را در فضای عمومی با نگاهی انتقادی مطرح می‌کرد و نسبت به آیندۀ ایران عزیز و انقلاب اسلامی عمیقاً دغدغه‌مند بود.

اینجانب، با عرض تسلیت به جامعۀ دانشگاهی و سیاسی کشور، دوستان، خانواده محترم و بستگان ارجمند مرحوم افروغ، برای ایشان در این ماه پرفیض و رحمت، علو درجات و رضوان الهی و برای بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

محمدباقر قالیباف

رئیس مجلس‌ شورای‌ اسلامی

***

معاون فرهنگی ارشاد در پیامی درگذشت عماد افروغ را تسلیت گفت

متن پیام تسلیت یاسر احمدوند به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت دکتر عماد افروغ عضو محترم هیأت نظارت بر اجرای ضوابط نشر کتاب را به جامعه علمی و فرهنگی کشور تسلیت می‌گویم.

دکتر افروغ جامعه‌شناس و متفکری انقلابی بود که سال‌های طولانی با روحیه نقادانه، متعهدانه و خیرخواه در مراکز علمی و نهادهای فرهنگی مؤثر و نقش‌آفرین بود. تدوین و تألیف آثار متعدد در زمینه انقلاب و هویت ایرانی میراث ماندگار این شخصیت خدوم است.

حضور دغدغه‌مند و مسئولانه ایشان در هیأت نظارت بر اجرای ضوابط نشر کتاب حتی در دوره هجوم بیماری که گاه با مشقت نیز همراه بود درس‌آموز و نشانه سخت‌کوشی و امید او برای پیشرفت فرهنگی کشور بود.

از خداوند متعال برای ایشان رحمت و مغفرت و برای همکاران، دانشجویان، علاقمندان و مخصوصاً خانواده ایشان صبر و اجر مسألت می‌کنم.»

***

پیام تسلیت مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه

بسمه تعالی

انا لله وانا الیه راجعون 

خبر تلخ و ناگوار درگذشت جناب آقای دکتر عماد افروغ موجب تأسف و تأثر فراوان گردید. انسان آزاده‌ای که بر محور حق و حقیقت و درکی که از آن داشت، می‌چرخید. به آرمان‌های انقلاب وفادار ماند، گرچه تلقی خویش را نسبت به آن انگاره‌ها در طول زمان تکامل بخشید. او سعی داشت همیشه در کنار مردم باشد و برای پیشرفت جامعه تلاش می‌کرد.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم این مصیبت را به همسر، فرزندان و همه وابستگان و نیز جامعه علمی کشور و دوستاران آن مرحوم تسلیت می‌گوید و از خداوند منان برای آن برادر دردمند، غفران و رحمت الهی و حشر با مولای متقیان مسالت دارد.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

۱۴۰۲/۱/۲۵

***

پیام تسلیت آیت الله هادوی تهرانی

بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ الْمُؤْمِنینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضی‌ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدیلاً * لِیَجْزِیَ اللَّهُ الصَّادِقینَ بِصِدْقِهِمْ وَ یُعَذِّبَ الْمُنافِقینَ إِنْ شاءَ أَوْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ کانَ غَفُوراً رَحیماً (سوره احزاب، آیات 23و24)

دکتر عماد افروغ درسحرگاه شب قدر فروغ زندگی مادی اش خاموش شد، تا شاید قدر فروغ حیات علمی و فرهنگی اش دانسته شود.

او که سراسر شور برخاسته از شعور برای احیای ارزش های الهی و تمام زندگی اش تلاشی صادقانه در راستای حفظ بنیادهای جمهوری اسلامی بود، از میان ما رفت و ما را در بهتی غمبار در از دست دادن اندیشمندی حق مدار قرار داد.

اینجانب ارتحال این دانشمند حق جو را به تمام فرهیختگان و اندیشه ورزان و دلسوزان آرمان های متعالی و به ویژه خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می کنم و برای آن عزیز سفر کرده همراهی با خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام و برای تمامی بازماندگان و دلبستگان به ایشان صبری همراه با عزم و اجری بی پایان از درگاه ایزد منان خواستارم.

مهدی هادوی تهرانی

25 فروردین ماه 1402

23 رمضان 1444

قم آشیانه آل محمد علیهم السلام

***

پیام تسلیت محمد رضا حشمتی

انالله و انا الیه راجعون 

درگذشت دکتر عماد افروغ ،دوست عزیز شیرازی را خدمت دوستان بویژه خانواده آن مرحوم تسلیت عرض می کنم .

   اودر دانشگاه ومحیطهای علمی به عنوان مدافع انقلاب اسلامی و امام خمینی ،شناخته شده بود.

استادی کم نظیر در تبیین اندیشه وسیره امام به حساب می آمد .مصداق اصولگرا واصلاح طلب واقعی به شمار می آمد .دلسوز ومتواضع وصریح اللهجه

خدایش رحمت کند .

محمد رضا حشمتی

***

تکمیل می شود...

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.