گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

رشیدی کوچی، نماینده مجلس: رئیس‌جمهور اراده کند می‌تواند واردات خودرو را اجرایی کند/ چرا وقتی بین مجلس و شورای نگهبان اختلاف نیست، مجمع ورود می‌کند؟!/ جلسات شورای عالی نظارت باید برای مردم شفاف شود

جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی به جماران گفت: ما واردات خودرو را در مجلس با رأی بالایی مصوب کرده بودیم، اما نکته اینجا است که ما به دولت «اجازه» داده بودیم و «تکلیف» نکرده بودیم. این نوع نگاه مجلس عاقلانه‌ است که اگر این اتفاق بیفتد در کاهش قیمت‌ها به شدت تأثیر به سزایی می‌گذارد و مردم می توانند حداقل امید داشته باشند که بتوانند خودرو خوب با قیمت خیلی کم سوار شوند؛ اما متأسفانه در هیات عالی نظارت که زیر مجموعه مجمع است آقایان آقامحمدی، میرسلیم و علی لاریجانی با این موضوع به شدت مخالفت کردند.

پایگاه خبری جماران: نمایندگان مجلس در زمان تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۲ ابتدا در مصوبه‌ای واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس، ون و سواری با عمر کمتر از ۵ سال را آزاد کردند اما روز ۲۴ اسفند که روز آخر بررسی لایحه بودجه در مجلس و رفع ایرادات آن بود، با رأی نمایندگان مجلس واژه «سواری» از این مصوبه حذف شد و در نهایت سال جاری واردات انواع خودروی کارکرده با سن کمتر از 5 سال به غیر از سواری آزاد است.

در این خصوص با جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم فارس(مرودشت) به خبرنگار جماران گفت: ما واردات خودرو را در مجلس با رأی بالایی مصوب کرده بودیم، اما نکته اینجا است که ما به دولت «اجازه» داده بودیم و «تکلیف» نکرده بودیم. این نوع نگاه مجلس عاقلانه‌ است که اگر این اتفاق بیفتد در کاهش قیمت‌ها به شدت تأثیر به سزایی می‌گذارد و مردم می توانند حداقل امید داشته باشند که بتوانند خودرو خوب با قیمت خیلی کم سوار شوند؛ اما متأسفانه در هیات عالی نظارت که زیر مجموعه مجمع است آقایان آقامحمدی، میرسلیم و علی لاریجانی با این موضوع به شدت مخالفت کردند و به نظر می‌رسد همین مخالفت باعث حذف مصوبه شد.

وی افزود: من و برخی از نمایندگان در حال پیگیری و بررسی هستیم که آیا مجمع یا هیات این اختیار قانونی را دارند که این را حذف کنند یا نه؟ اما ما کوتاه نمی‌آییم؛ با قالیباف هم در این باره صحبت کردم. ما موضوع را پیگیری می‌کنیم تا دوفوریتی آن را بیاوریم. نگاه مجلس به این موضوع بسیار مثبت است تا اتفاق بیفتد.    

 

اوضاع خودرو در روزهای آینده بسیار بد خواهد شد

 

وی ادامه داد: اگر امروز دولت بخواهد، می‌تواند این موضوع را اجرا کند. هیچ اجباری برای اجازه مجلس و منع قانونی وجود ندارد. اگر شخص رئیس جمهور اراده کند می‌تواند این را مصوب کند. این نکته را باید توجه کنیم که اوضاع خودرو بسیار خراب است و روزهای آینده بدتر خواهد شد، زیرا می‌خواهند ۴۰ درصد قیمت مصوب را بالا ببرند و این روی قیمت بازار آزاد نیز تاثیر خواهد گذاشت.

رشیدی در خصوص اینکه چرا دولت قانون یاد شده را اجرا نمی‌کند؟ گفت: اینکه چرا دولت اجرا نمی‌کند را باید از دولتی‌ها پرسید. اما ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که این اتفاق بیفتد. چند روزی قیمت‌ها را اطلاع رسانی میکنم تا مردم متوجه شوند چه اندازه تفاوت قیمت وجود دارد! به ضرس قاطع می‌گویم حداقل ۱۰ برابر قیمت خودروهای خارج از کشور را ما در داخل می‌فروشیم؛ مثلا، هیوندا و سانتافه در تهران ۲، ۳ میلیارد و در دبی ۴۰۰ میلیون است.

 

از آقامحمدی و میرسلیم خواستم که دلیل مخالفت خود را به مردم بگویند

 

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا دلیل این مخالفت سلیقه‌ای است؟ گفت: ما نمی‌دانیم، تقاضا کردیم که بیایند و جواب بدهند. من از آقامحمدی و میرسلیم خواستم که دلیل مخالفت خود را به مردم بگویند؛ ما باید مردم را محرم بدانیم و با مردم صحبت کنیم. بنا به دلایلی ما با نظر آنها مخالف هستیم /حال یا قانع می‌شوند یا نمی‌شوند! اما تا وقتی مردم را محرم ندانیم و پشت درهای بسته و جلسات خصوصی و غیرشفاف برگزار کنیم، مسأله حل نمی‌شود.

 

چرا وقتی بین مجلس و شورای نگهبان اختلاف نیست، مجمع ورود می کند؟!

 

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها افزود: مجلس شفاف بود و شفاف‌تر هم شد؛ یکی از اختلافات این است که جلسات شورای عالی نظارت هم برای مردم شفاف شود. ما اصلا نمی‌دانیم اعضای این هیأت دقیقا چه کسانی هستند و کدامیک رأی مخالف و کدامیک رأی موافق دادند؟! حال شفافیت هم در مجمع گیر کرده است. این سوال وجود دارد که چرا وقتی بین مجلس و شورای نگهبان اختلاف نیست، مجمع ورود می کند؟! و این تنها سوال است و عصبانیتی وجود ندارد، اما نماینده‌ها ناراضی هستند.

 

مجلس باید از مصوبات خود دفاع کند

 

رشیدی کوچی درباره برخی اظهارنظرات که مجلس در جایگاه واقعی خود نیست، گفت: شاید درست گفته می‌شود. مجلس باید از مصوبات خود دفاع کند، حرمت امامزاده به متولی آن است و حرمت مجلس هم به نمایندگان است. اکنون باید مطالبات نمایندگان در این خصوص بیشتر شود و از جایگاه خود دفاع کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.