گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

سعدالله زارعی: اسرائیلی‌ها نگران استفاده جریان مقاومت از بحران سیاسی و درگیری ارتش در کرانه باختری هستند/ از طریق سه، چهار کانال به ایران پیغام دادند که ما نمی‌خواستیم نیروهای شما را هدف قرار دهیم/ به شدت نگران «واکنش قطعی» ایران شده‌اند

سعدالله زارعی، کارشناس مسائل خاورمیانه، به جماران گفت: اسرائیلی‌ها بعد از اینکه این دو شهید عزیز در سوریه به شهادت رسیدند از طریق سه، چهار کانال به ایران پیغام دادند که ما نمی‌خواستیم نیروهای شما را هدف قرار بدهیم و مثل گذشته هدفگذاری ما کنترل محموله‌ها بوده است. به شدت نگران شده‌اند و دلیل اصلی نگرانی آنها این است که ایران در مقابل اقداماتی که علیه آن صورت بگیرد دست به «واکنش قطعی» می‌زند.

پایگاه خبری جماران، سجاد انتظاری: یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به شکست رژیم صهیونیستی در برابر سیاست‌های جمهوری اسلامی و محور مقاومت، گفت: اسرائیلی‌ها نگران هستند که جریان مقاومت از بحران سیاسی و درگیری ارتش در کرانه باختری استفاده کنند و یک وضعیت جدیدی علیه اسرائیل پیش بیاید. لذا در این ایام شاهد هستیم که حملات اسرائیل به سوریه مقداری افزایش پیدا کرده و این حملات را می‌توانیم ناشی از نگرانی‌های اسرائیل در زمینه استفاده مقاومت از بحران‌های اسرائیل ارزیابی کنیم.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با سعدالله زارعی را در ادامه می‌خوانید:

تحلیل شما از علت و هدف حملات مکرر رژیم صهیونیستی به سوریه چیست؟

حملات اخیر رژیم صهیونیستی، که در واقع ادامه حملات به سوریه هست، با دو هدفگذاری صورت می‌گیرد. هدف گذاری اعلامی در اظهارات مقامات رژیم اسرائیل این است که مانع آرامش نیروهای مقاومت در سوریه شوند و دولت سوریه را متقاعد کنند که حضور نیروهای مقاومت در خاک این کشور، دارای هزینه‌های سنگین امنیتی است. در واقع بر اساس اظهارات مقامات اسرائیلی که دو، سه روز پیش در یکی از سایت‌هایشان منتشر کردند، سیاست اسرائیل از «قطع» حضور نظامی ایران در سوریه به سمت «کنترل» حضور نظامی ایران در سوریه تغییر پیدا کرده است. خود این اعتراف به شکست در برابر سیاست‌های جمهوری اسلامی، جبهه مقاومت و حتی دولت سوریه در این موضوع هست.

اما در عین حال یک هدف اعلام نشده‌ای هم اینجا وجود دارد که این هدف را می‌شود در وضعیت رژیم اسرائیل مورد مطالعه قرار داد. اسرائیل به شدت دچار بحران داخلی شده که هم دارای ابعاد سیاسی و هم دارای ابعاد امنیتی است. در بُعد سیاسی، درگیری‌های شدید بین احزاب که منجر به شکل‌گیری راهپیمایی اعتراضی 700 هزار نفری در تل آویو شد و به معنای عزیمت ساکنان اطراف تل آویو به پایتخت هم محسوب می‌شود، عمق اختلافات و درگیری‌ها در بُعد سیاسی را به تصویر کشید.

الآن یک آتش بس موقت و ناقصی در بُعد سیاسی داده شده، ولی اسرائیل در بُعد سیاسی روزهای سختی را در پیش روی دارد؛ چرا که نتانیاهو اعلام کرده در پایان ماه رمضان قانون یا لایحه مورد نظر خودش را در کنست به جریان می‌اندازد و این به معنای بازتولید بحران سیاسی است. در بُعد نظامی هم اسرائیلی‌ها همین الآن حدود 70 درصد از نیروهای نظامی خود را برای کنترل کرانه باختری درگیر کرده‌اند که این به معنای ناتوانی اسرائیل از پوشش دادن به بقیه مناطق این سرزمین اشغال شده است.

در این شرایط اسرائیلی‌ها نگران هستند که جریان مقاومت از این وضعیت بحران سیاسی و درگیری ارتش در کرانه باختری استفاده کنند و یک وضعیت جدیدی علیه اسرائیل پیش بیاید. لذا در این ایام شاهد هستیم که حملات اسرائیل به سوریه مقداری افزایش پیدا کرده و این حملات را می‌توانیم ناشی از نگرانی‌های اسرائیل در زمینه استفاده مقاومت از بحران‌های اسرائیل ارزیابی کنیم.

البته اسرائیلی‌ها از یک مسأله‌ای غفلت می‌کنند و آن اینکه با توجه به ضعف اسرائیل، ارتش سوریه می‌تواند به سرعت مواضع خودش را تغییر دهد. یعنی از وضعیت خویشتنداری به سمت وضعیت واکنشی تغییر حالت بدهد؛ کما اینکه روس‌ها در پیامی که به مقامات اسرائیل داده‌اند گفته‌اند که شرایط در سوریه به سمت تغییر سوق پیدا کرده است؛ یعنی تمایل به واکنش در سوریه تقویت شده و این می‌تواند وضعیت را به ضرر اسرائیل تغییر بدهد.

 

برخی رسانه‌های خارجی ابتدای فروردین ماه هم خبر از درگیری متقابل نیروهای آمریکایی و مستشاران ایرانی در سوریه دادند. با توجه به چالش‌های میان نیروهای ایرانی و آمریکایی در سوریه، به نظر شما آمریکا چه نقشی در حملات اخیر به مواضع ایران در سوریه داشته است؟

اگر آمریکایی‌ها در این حملات نقش داشته باشند حماقت کرده‌اند و به معنای این است که خودشان را در معرض خطر جدی در سوریه قرار داده‌اند.

 

سخنگوی سپاه پاسداران در مراسم تشییع دو شهید ایرانی این حملات تأکید داشت که « انتقام خون این شهدا را خواهیم گرفت و صهیونیست‌ها هم می‌دانند که در چند ساعت گذشته چه اتفاقی برایشان رخ داده است». ارزیابی شما از واکنش ایران به شهادت این دو پاسدار چیست؟

اسرائیلی‌ها بعد از اینکه این دو شهید عزیز در سوریه به شهادت رسیدند از طریق سه، چهار کانال به ایران پیغام دادند که ما نمی‌خواستیم نیروهای شما را هدف قرار دهیم و مثل گذشته هدف گذاری ما کنترل محموله‌ها بوده است. به شدت نگران شده‌اند و دلیل اصلی نگرانی آنها این است که ایران در مقابل اقداماتی که علیه آن صورت بگیرد دست به «واکنش قطعی» می‌زند. در خصوص چگونگی این واکنش قطعی در اتاق‌های نظامی تصمیم گیری می‌شود، اما اسرائیلی‌ها می‌دانند که ایران بدون آنکه لزوما مسئولیت کاری را بر عهده بگیرد، در خصوص اقداماتی که علیه نیروها یا اماکنش صورت بگیرد، واکنش قطعی نشان می‌دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.