مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص چالش های اقتصادی کشور، به جماران گفت: در بسیاری از صنوف و رشته‌ها به همت جوانان و دانش‌بنیان ها به دستاوردهایی رسیدیم، ولی به هر دلیلی سیاست‌گذاری ما در صنایعی مانند خودروسازی اشتباه بوده است و ما نباید با جان و مال مردم هزینه سوء مدیریت را بدهیم. مجلس ایستادگی کرد تا این اتفاق افتاد. در حوزه مسکن و پرداخت ۲۰درصد تسهیلات حوزه مسکن که بانک‌ها بدان مکلف شدند، ما ایستادیم و آن‌ها مجبور کردیم تا این مصوبه را اجرا کنند.

پایگاه خبری جماران: چند روزی از آغاز سال ۱۴۰۲ می‌گذرد و برخی از کارشناسان معتقدند دولت در سال جدید با ابر چالش‌های جدی در حوزه معیشت، اقتصاد روبرو خواهد شد؛ چالش هایی که دلیل آن را عوامل مختلفی همچون به کار نگرفتن متخصصان خانه نشین و سوء مدیریت در بخش‌های مختلف مدیریتی می‌دانند که بالطبع این وضعیت نگرانی و اعتراض مردم را تا امروز به همراه داشته است.

عده‌ای هم این مشکلات را مربوط امروز و دیروز نمی‌دانند و آن را میراث دولت‌های قبل می‌دانند که چون در طول زمان رفع نشده، مشکل بعدی هم به آن افزوده شده است و پیش بینی می‌شود، اگر همین گونه پیش برویم، سال آینده تورم ۵۰ درصدی خواهیم داشت. به خصوص آنکه اگر سیاست درستی در جهت شناسایی علل اصلی افزایش قیمت ارز نشود آحاد جامعه را در معرض این خطر عمده قرار می‌دهد که نرخ‌های تورم لجام گسیخته‌تری را تجربه کنند.

 

 ‎دولت کاری کند که حداقل نان خالی از سفره‌ها برداشته نشود

 

در این باره مرتضی محمودوند عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرنگار جماران گفت: اگر ابر چالش سال ۱۴۰۲ را معیشتی بدانیم امروز هم در چالش بزرگی هستیم. امیدواریم با درایت دولت در اجرای طرح‌های اقتصادی وضع از این بدتر نشود؛ ما از ابتدای مجلس یازدهم یک طرح، سبد معیشتی را تصویب کردیم که در دولت قبل اجرا نشد و متأسفانه این دولت نیز تا به حال به آن بحث‌های معیشتی توجه درستی نکرده است.

وی افزود: حال که بیش از یک سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، آنها می‌توانند هیچ توجهی به این طرح‌ها نداشته و تنها سفره‌ی خالی مردم را مدنظر داشته باشد. بنده به صراحت عرض می‌کنم که حداقل نان خالی از سفره‌ها برداشته نشود. خواهش می‌کنم دولت‌مردان هر لایحه‌ای را که بتواند به مردم کمک کند را اراده کنند؛ اینگونه نشود که تنش‌ها و نظریه‌های صد من یه غاز که «چون مجلس گفته ما انجام نمی دهیم!» تکرار شود. به خاطر خدا انجام دهید؛ ما می‌خواهیم مردم آسیب نبینند.

محمودوند در خصوص ابرچالش های کشور در حوزه سیاست خارجی نیز گفت: ما یک پتانسیلی داریم که نمی‌خواهم بگویم همه‌ی دولتمردان، بلکه بخشی از آن‌ها، آن را فراموش می‌کنند که چرا ما مقتدریم،  چرا جمهوری اسلامی با این همه مصیبتی که به آن وارد شده، در حوزه امنیت منطقه و جهانی هنوز هم یک پرچم اقتدار را در دست دارد که این پرچم به زمین نخورده است؟ یا سطح تحلیل آن‌ها پایین است و یا سواد این کار را ندارند و یا دلسوز نیستند که بفهمند که هر آنچه از جمهوری اسلامی است فقط و فقط «»مردم هستند و اقتدار جمهوری اسلامی و ایران عزیز ما فقط به ملت است. ۲۲ بهمن ملت آمدند. اگر نمی‌آمدند چه از جمهوری اسلامی باقی می‌ماند؟ با آن همه رسانه‌ها، گرو‌ه‌های داخلی و اپوزیسیون خارجی که حمله می‌کردند چه می‌ماند؟! حال مردم را باید دریابیم و با تمام وجود به آن‌ها احترام بگذاریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: بنده به عنوان نماینده مجلس عرض می کنم که خاک‌ پای این مردم هستم و هر کاری که از دستمان برمی‌آید انجام دهیم تا آن ابر چالش امنیتی، نظامی و اقتصادی که سرویس‌های معاند برای ما در نظر گرفتند اتفاق نیفتد؛ یعنی مردم را از دست ندهیم و این فقط به دست مسئولان و دولتمردان رقم می‌خورد. البته اگر قدرت درک این موضوع رو داشته باشند!

 

تورم و گرانی در سال جدید شدت بیشتری پیدا خواهد کرد

 

در ادامه ارزیابی ابرچالش‌های سال ۱۴۰۲ به سراغ جلال محمودزاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و نماینده شهر مهاباد رفتیم. او به خبرنگار جماران گفت: در ابر چالش سال ۱۴۰۲ در بخش کشاوزی اشاره کنم، بحث آب مطرح است. امسال ما با کمبود باران رو به رو هستیم که با این وجود با چالش جدی در تأمین آب شرب کشاورزی در سال آینده روبه‌رو خواهیم شد.

وی چالش بعدی در سال جدید را موضوع «اعتماد بین دولت و مردم و عدم گفت و گوی منطقی با مردم» دانست و هشدار داد: اگر این چالش ادامه پیدا کند باعث شکاف اعتمادی می‌شود که از نظر اجتماعی باید به این موضوع رسیدگی شود و اگر اقدامی نشود امکان دارد این شکاف بیشتر شود و دچار مشکلات عمده اجتماعی شویم.

محمودزاده ادامه داد: در بحث اقتصادی؛ تورم و گرانی در سال جدید شدت بیشتری پیدا خواهد کرد، در واقع بودجه‌ای که دولت پیشنهاد کرد بودجه واقعی نیست و علی رغم اینکه دولت و تعدادی از نمایندگان مجلس آن را انکار می‌کنند، نزدیک به چهارصد هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت. اگر دولت منبع جایگزینی برای این موضوع پیدا نکند و در بحث برجام و FATF به نتیجه‌ نرسیم مجبور می‌شوند این کسری بودجه را از جیب مردم بردارند که اگر از جیب مردم بردارند نتیجه‌ای جز تورم شدید ندارد و باعث می‌شود به قشر متوسط به پایین فشار وارد شود.

نماینده مردم مهاباد در مورد راهکار خود به عنوان نماینده مجلس در خصوص ابرچالش‌های سال جدید افزود: راهکار بنده این است که اگر دولت با مجلس به همراه اقتصاددانان از هر جناحی که هستند و می‌توانند از نظر علمی در بحث اقتصادی راهی پیدا کنند استفاده کنند و بحث بعدی این است که ما باید با دنیا آشتی کنیم و در بحث برجام به نتیجه برسیم و دیپلماسی خارجی را با انتخاب افراد توانمند تقویت کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا راه‌کارها را با وجود تندروها میسر می‌داند یا نه؟ گفت: دولت باید بتواند بین تندروهای داخلی و مردم یکی را انتخاب کند؛ اگر ما اجازه بدهیم تندروها برای مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی کشور تصمیم‌گیری کنند وضعیت از این بدتر خواهد شد.

 

در سال آینده شرایط بهتری را تجربه خواهیم کرد

 

اما یک نماینده مجلس دیگر نسبت به اتفاقات پیش‌رو خوش‌بین بود.  بهروز محبی  عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به خبرنگار جماران گفت: ما وارث ناترازی‌ها در حوزه‌های اقتصادی، در نیروی انسانی ادارات(از جمله آموزش پرورش) و همچنین در حوزه انرژی مثل، گاز، برق و آب هستیم که حل مسأله آن‌ها مستلزم برنامه‌ریزی‌های دراز مدت است. ما برخی از تصمیمات دولت رییسی را بنیادی می‌بینیم که حذف ارز ترجیحی یکی از آن مسائل ویژه‌ای بود که اتفاق افتاد. امیدواریم که تورم وضعیتی نزولی و معیشت مردم اوضاع بهتری داشته باشد..

وی ادامه داد: در سال آینده شرایط بهتری را تجربه خواهیم کرد و بنده به عنوان کسی که از سال ۷۹ در عرصه سیاسی حضور دارم و جریان‌های سیاسی را رصد می‌کردم با قاطعیت اعلام می‌کنم که اگر بخواهیم دشمن دشمنی‌هایش کم و ناامید شود، راهش این است که اتحاد ملی در ایران تقویت شود و جریان‌های سیاسی حول قانون‌های سیاسی جمع شوند و در خدمت به مردم و ارائه ی شیوه خدمت مسابقه راه بیندازند و این راه نجات است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: جمهوری اسلامی از بحران‌ها عبور خواهد کرد؛ ما معتقد هستیم این وعده الهی است، چون مبنای جمهوری اسلامی، شعارها و آرمان‌های آن درست است و مسیر حرکت باید بر اساس آن شعارها طراحی شود.

وی افزود: خطاب به کسانی که افکار دیگری در ذهن دارند و ذهنیت‌های نادرستی دارند، این جمله سردار سلیمانی را تکرار می‌کنم، «ولله هرکس به سوی این نظام تیر پرتاب کرد آواره شد». چون سنگ به سمت این نظام پرتاب کردن یعنی سنگ به سمت منافع مردم. من همه گروه‌های سیاسی اصلاح‌طلب و اصول‌گرا و همه جریان‌های اعتدال را به قانون اساسی، حول قانون اساسی و ولایت امر دعوت می کنم. همه مشکلات و بحران‌ها قابل حل هستند.
 

اینکه بگوییم مجلس با دولت مماشات کرده شاید تعبیر خوبی نباشد

 

در ادامه، دیگر نماینده‌ای که به عملکرد مجلس و دولت و سال ۱۴۰۲ امیدوار است، مجتبی یوسفی نماینده اهواز و باوی و عضو کمیسیون عمران مجلس است که به خبرنگار جماران گفت: چالش سال جدید؛ بازگشت امنیت روانی در حوزه اقتصادی و اطمینان بخشی در حوزه قوانین، چه توسط مجلس و چه آیین نامه‌هایی که دولت به وزارت‌خانه‌ها و به فعالان حوزه اقتصادی می‌دهد، است. اگر امروز ما در کالاهای اساسی دچار مشکل هستیم و در حوزه اشتغال و بیکاری مردم و جوانان گله‌ دارند که به حق است و ما شرمنده آنها هستیم، یکی از دلایل آن کاهش بی‌رویه ارزش پول ملی و همچین عدم ثبات در تصمیم گیری است. البته این دولت به نسبت دولت قبل بهتر است، چرا که طبق آمار در یک سال پایانی دولت قبل نزدیک به ۲۱۰ آیین نامه در حوزه پولی و مالی صادر شده بود و این به این معنی است که امنیت تصمیم گیری را از فعالان اقتصادی گرفته‌ و به دغدغه‌ها توجهی نشده بود.

وی درباره مماشات دولت با مجلس گفت: اینکه بگوییم مجلس با دولت مماشات کرده شاید تعبیر خوبی نباشد؛ ما می بینیم بیشترین سوالات و تذکرها، درخواست‌های طرح سوال و حتی استیضاح در مدت کوتاه یک ساله این دولت با مجلس انجام شد، ولی اگر به این معنی است که در صورت هر اتقاق در کشور نماینده‌ای بیاید و کل دستاورد‌های نظام را زیر سوال ببرد قطعا به جز ناامیدی نیست.

یوسفی یادآور شد: بنده و حتی بسیاری از همکاران من جزو کسانی هستیم که اگر در جایی موضوعی را ببینم  سریع آن‌ را مطرح می‌کنیم؛ در مورد ارز حرف زدیم و تذکر جدی دادیم و همچنین در حوزه مسکن و خودرو مجلس یک تنه ایستاد.، حدود یک دهه واردات خودرو با اما و اگر بود. ما در حین اینکه مدافع تولید ملی هستیم ولی قرار نیست با سوء مدیریت مدیران برخی از تولید کننده‌ها مانند خودرو سازها کنار بیاییم.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: در بسیاری از صنوف و رشته‌ها به همت جوانان و دانش‌بنیان ها به دستاوردهایی رسیدیم، ولی به هر دلیلی سیاست‌گذاری ما در صنایعی مانند خودروسازی اشتباه بوده است و ما نباید با جان و مال مردم هزینه سوء مدیریت را بدهیم. مجلس ایستادگی کرد تا این اتفاق افتاد. در حوزه مسکن و پرداخت ۲۰درصد تسهیلات حوزه مسکن که بانک‌ها بدان مکلف شدند، ما ایستادیم و آن‌ها مجبور کردیم تا این مصوبه را اجرا کنند.

وی در این زمینه ادامه داد: دولت قبل مجوزهای کسب و کار را قبول نداشت؛ که به معنای ایجاد امضاء طلایی بود، چرا که اگر فردی متخصص شده بود و می‌خواست در آن رشته کار کند، ما گفتیم ۱۰سال یکبار آزمون می‌گیریم و به این صورت محدودیت ایجاد می‌کردیم تا تعارض منافع برای آن عده خاص نباشد. حال ما ایستادگی کردیم و دولت هم همراهی کرد و امروز پس از چند دهه تلاش در این حوزه حداقل ۴۰ درصد مجوز صادر شده است.

وی گفت: ما حوزه فرهنگی را فراموش نکردیم. مردم گله‌مند هستند؛ اگر بی توجهی به اعتقادات دینی و دستاوردهای نظام و انقلاب در این زمینه حتی مثل حجاب، یا موضوع افتخار به هویت ایرانی- اسلامی و امید بخشی برای آینده جوان این کشور رخ دهد یا اگر فسادی را ببینیم، باید با آن برخورد کنیم. این‌ها نکاتی بود که در حال پیگیری است و طرح سوال می‌کنیم. این بدان معنی است که باید دستاورد نظام مقدس جمهوری اسلامی را بگوییم و اگر اشکالی هم باشد با آن برخورد کنیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.