پس از چند ماه از اعتراضات در ایران نسبت به نحوه اجرا و عملکرد گشت ارشاد امروز کمیسیون فرهنگی مجلس در گزارش عملکرد دستگاه های اجرایی در خصوص عفاف و حجاب پیشنهاد داد و برای اثربخش شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی متناسب تحولات اجتماعی قوه قضاییه لایحه دو فوریتی به مجلس ارایه داد.

به گزارش جماران؛ امروز در در صحن علنی مجلس احمد راستینه هفشجانی سخنگوی کمیسیون فرهنگی ضمن قرائت گزارش نظارتی این کمیسیون در مورد مصوبات عفاف و حجاب گفت: بر اساس فرمایش امام خمینی (ره)، «راستی چرا دنیا در برابر کسی که اجازه نمی‌دهد تا دختران مسلمان به دلخواه خود با پوشش اسلامی در دانشگاه‌ها درس بخوانند یا تدریس کنند ساکت نشسته است؟ جز این است که تفسیر و تأویل آزادی و استفاده از آن در اختیار کسانی است که با اساس آزادی مقدس مخالفند، امروز خداوند ما را مسئول کرده است نباید غفلت نمود، امروز با جمود و سکون و سکوت باید مبارزه کرد و شور و. حال حرکت انقلاب را پربرجا داشت.»

راستینه اظهار کرد: بنابر فرمایش امام خامنه‌ای «حجاب یک ضرورت شرعی است یعنی هیچ تردید در وجوب حجاب وجود ندارد، این را همه باید بدانند، اینکه حالا خدشه کنند، شبهه کنند که آیا حجاب است، لازم است، ضروری است، نه جای خدشه و شبهه ندارد، یک واجب شرعی است که باید رعایت شود منتهی آن کسانی که حجاب را به طور کمل رعایت نمی‌کنند اینها را نباید متهم کرد به بی‌دینی و ضد انقلابی.»

متن گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص مصوبات عفاف و حجاب به شرح زیر است:

مقدمه

موضوع عفاف و حجاب که در اصل چهارم قانون اساسی با رویکرد حاکمیت اسلام بر همه قوانین و مقررات کشور به آن اشاره شده است، بعنوان سمبل شخصیت مردمان ایران زمین در اکثر دوران تاریخ خود نمایی می کند. حجاب زن مسلمان بخصوص پس از دوران انقلاب شکوهمند اسلامی نمادی از شخصیت و اعتبار برای ملت مسلمان ایران در میان سایر ملل و کشورهای جهان زبان زد عام و خاص بوده است و حمله و هجمه دشمنان انقلاب اسلامی به مسئله حجاب نیز بعنوان تلاشی برای سرنگونی نماد شخصیت و معنویت ملت بزرگ ایران به حساب می آید. دشمان به خوبی می دانند پیشرفت های شگرف انقلاب اسلامی در دهه های گذشته در سایه تربیت صحیح و بی بدیل جوانان این مرز و بوم و آن هم توسط زنان و مادران ایرانی صورت گرفته است و برای جلوگیری از این حرکت عظیم مهمترین هدف دشمنان تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی و ضربه زدن به عفاف و حجاب بعنوان اصلی ترین عقبه اخلاقی جامعه ایران است و از این رو هرازگاهی با انجام توطئه و به بهانه های گوناگون سعی در مخدوش کردن چهره زن ایرانی و غالب کردن فرهنگ مبتذل غربی در کشور دارند. ضعف قوانین اجرایی و به روز نبودن آن در مواجهه با مسائل و مشکلات اخلاقی جامعه در کنار بی قانونی در فضای مجازی کشور که امروزه حتی از خطرات فضای حقیقی پیشی گرفته و مرزهای فکری و اخلاقی ایران اسلامی را به چالش کشیده است و از طرفی کوتاهی دستگاه های اجرایی، تقنینی و قضایی کشور در اعمال قوانین و مقررات موجود و همچنین بی انگیزه بودن برخی از مدیران، در احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر که می تواند با شیوه های نوین و کارآمد صورت بگیرد موجب بروز و تظاهر بی حجابی در کشور شده است که علاوه بر تاثیر روحی و روانی بر آحاد جامعه همچنین موجب اعتراض اقشار مختلف مردم از عملکرد مسئولان و دست اندرکاران اجرایی، قضایی و تقنینی کشور شده است.

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از ابتدای مجلس یازدهم ضمن پرداختن به وظایف مصرح خود در قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به موضوع تربیت اخلاقی در سایه عفاف و حجاب توجه خاصی مبذول داشته است و بدین منظور صدها ساعت وقت خود را برای اجرای قوانین عفاف و حجاب و برطرف ساختن نگرانی جامعه ایران اسلامی از خدشه دار شدن عفاف و حجاب مصروف داشته است و گزارش حاضر که حاصل جلسات متعدد کارشناسی با حضور کارشناسان فرهنگی، قضایی، اجرایی و پژوهشی است و در راستای تبصره 1 ماده 45 آیین نامه داخلی است، تقدیم نمایندگان و ملت عظیم الشان می گردد.

گزارش تکالیف و ظایف قانونی دستگاه‌ها

مصوبه عفاف و حجاب بر اساس مطالبه عمومی در تاریخ 13/ 10 /1384 و مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب «که در جلسه 820، تاریخ12/6/1398 و 867 به تاریخ 25/5/1401به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده و تکالیف همه دستگاهها را در بحث عفاف و حجاب روشن کرده است. 32 دستگاه در این زمینه وظایف ایجابی و فرهنگی دارند و تنها دستگاهی که تکلیف سلبی در این امر دارد، فراجا است. البته فراجا هم بخشی از وظایفش در حوزه عفاف و حجاب بر اساس مصوبات مذکور ایجابی است. در این مصوبات برای دستگاه‌ها تکالیفی تعیین شده است که البته در برخی از مصوبات خلاهایی مشاهده می‌شود که نیاز به اصلاح و بازنگری مجدد دارد که در پیوست این گزارش طرح پیشنهادی خود را در کمیسیون تهیه و به هیات رئیسه تقدیم کردیم. اجمال وظایف و تکالیف دستگاه ها در این قانون به صورت شفاف بیان شده است.

انجام وظیفه نظارتی کمیسیون فرهنگی

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در تاریخ 24/9/1400 و 12/7 /1401 طی مکاتبه ای از 31 دستگاه بطور مستقیم و از طریق نامه به وزارت کشور دعوت بعمل آورد، تا ضمن ارائه گزارش عملکرد خود، چالش ها، خلاء ها و موانع عدم اجرایی شدن مصوبه مذکور را به این کمیسیون ارائه دهند، اما صرفاً 12 دستگاه اجرایی در سال 1400و 1401 گزارش های خود را ارسال کردند و 19 دستگاه که از ارائه گزارش عملکرد، اجتناب کردند که نشان از عدم اهتمام و انجام وظایف مصرح قانونی به شرح ذیل است: ا-معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری 2- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 3- شهرداری ها 4- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 5- وزارت امور خارجه 6- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 7- سازمان امور اداری و استخدامی کشور 8- قوه قضائیه 9- وزارت راه و شهرسازی 10- بسیج مستضعفین 11- سازمان حج و زیارت 12- سازمان اوقاف و امور خیریه 13- مرکز مدیریت حوزه علمیه قم 14- وزارت اطلاعات 15- وزارت امور اقتصاد و دارایی 16- سازمان مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی 17- کمیته امداد حضرت امام(ره) 18- بنیاد شهید و امور ایثارگران 19- سازمان برنامه و بودجه کشور
 

مردم باید قوانین عفاف و حجاب را رعایت کنند و حتی کسی هم مسلمان نباشد نیز ملزم به قانون و ضابط جمهوری اسلامی باشد

مرتضی آقاتهرانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در مورد قانون حجاب و عفاف گفت: بحث حجاب و عفاف یک بحث جدی است و در قرآن کریم حدود آن مشخص شده و بسیاری از آیات به این موضوع پرداخته است از لحاظ قانونی روی موضوع حجاب و عفاف کارهای زیادی انجام شده اما نمی‌دانم چرا برخی از دستگاه‌ها این قوانین را اجرا نمی‌کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در چند اصل قانون اساسی درباره این موضوع مطالبی آمده از جمله آنکه مطابق با اصل سوم قانون اساسی دولت موظف است همه امکانات خود را برای رشد فضائل اخلاقی بگذارد. موضوع مربوط به رعایت حجاب و عفاف کاملاً روشن و غیرقابل ابهام است و در وهله اول دستگاه‌ها باید قانون را اجرا کنند و در ادامه هم مردم باید قوانین عفاف و حجاب را رعایت کنند و حتی کسی هم مسلمان نباشد نیز ملزم به قانون و ضابط جمهوری اسلامی باشد. همه ما باید به وظایف دینی و اخلاقی خود عمل کنیم تا ان شاء الله حجاب و عفاف در کشورمان بهتر اجرا شود، با توجه به در پیش بودن ماه مبارک رمضان امیدواریم که این مهم بهتر در کشور پیاده شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: دشمن می‌خواهد این نماد جمهوری اسلامی یعنی حجاب و عفاف را خراب کند. متأسفانه امر به معروف و نهی از منکر در کشور یک مقدار سست شده است. از همه کسانی که طومار فرستادند و یا به مجلس آمدند و خواستار اجرای قانون عفاف و حجاب شدند تشکر می‌کنم و امیدوارم قوه قضائیه هم به این قضیه ورود کند. ممکن است در برخی از قوانین مربوط به عفاف و حجاب نیاز به جرم انگاری باشد که مجلس آمادگی اصلاح این قوانین را دارد و به دولت و قوه قضائیه کمک می‌کند تا قانون عفاف و حجاب بهتر و بیشتر عملیاتی شود.
 

کشف حجاب ساماندهی شده بود و دشمن روی آن برنامه ریزی کرده است

احمدحسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش و نماینده مردم همدان در تذکری با استناد به ماده 22 آیین نامه داخلی مجلس ضمن تشکر از کمیسیون فرهنگی مجلس به دلیل تهیه گزارش در زمینه عفاف و حجاب گفت: از زمان آغاز اغتشاشات تاکنون کمیسیون فرهنگی به دنبال تهیه این گزارش بوده و آن را تدوین کرده است. حجاب یک بحث شرعی است و همه ما متعهدیم که نسبت به آن التزام داشته باشیم. از سوی دیگر این مسئله قانون کشور بوده و کسی حق زیرپا گذاشتن آن را ندارد. همان مردمی که 98.2 درصد به این موضوع رأی دادند، حضور پرشکوهی در راهپیمایی 22 بهمن داشتند و همه مردم مطالبه رسیدگی به وضعیت ناهنجار حجاب را دارند.

نماینده مردم همدان ادامه داد: کشف حجاب ساماندهی شده بود و دشمن روی آن برنامه ریزی کرده است، دستگاه‌های دیگر اگر می‌خواستند اقدامی کنند، تا به امروز انجام داده بودند، نقش دستگاه اجرایی و دستگاه قضایی مشخص نیست.

فلاحی افزود: طرح امروز مجلس می‌توانست به رأی نمایندگان گذاشته شود تا قانون در این زمینه مصوب شود، اما در گزارش امروز فقط این مسئله آمده بود که دستگاه‌ها کوتاهی کردند، امروز جامعه متدین ما این سوال را مطرح می‌کند که چه زمانی قرار است اقدام عملیاتی انجام گیرد، لذا سوال این است که چرا نباید طرح پیشنهادی به رأی نمایندگان گذاشته شود؟

 

مردم در رابطه با کارکرد مجلس در مورد حجاب ما را نمی‌بخشند

علی بابائی کارنامی نماینده مردم ساری و عضو کمیسیون اجتماعی در جریان بررسی گزارش کمیسیون فرهنگی گفت: جای قدردانی است که مجلس به بحث عفاف و حجاب ورود و کوتاهی دستگاه‌های اجرایی را جبران کرده؛ مردم و نیروهای انقلابی از مجلس یازدهم توقع داشتند سریع‌تر وارد این مقوله شود و امروز این کار صورت گرفته است.

وی در تذکری با استناد به اصول یک، 3 ، 8 و 110 قانون اساسی ادامه داد: اصل 110 در مورد سیاست‌های کلی نظام است و اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نظارت به جای دخالت در کار مجلس بر عملکرد دستگاه‌ها نظارت می‌کردند امروز بحث عفاف و حجاب تبدیل به مقوله سیاسی و دوقطبی نبود؛ در اغتشاشات برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک طرف بازی قرار گرفتند و در مورد بحث حجاب اظهاراتی داشتند که در صورت عدم رصد کوتاهی مجلس را می‌رساند زیرا مجلس در رأس امور است و باید دقت نظر داشته باشد و بر عملکرد 53 دستگاهی که ماموریت خود را انجام ندادند نظارت داشته باشد.

عضو کمیسیون اجتماعی ادامه داد: نباید به همین یک نشست اکتفا کرد زیرا این موضوع جزو مطالبات مردم  است و هرچند مردم اولویت های دیگری دارند اما در رابطه با کارکرد مجلس در مورد حجاب ما را نمی‌بخشند و نباید اجازه داد دشمن برای ما خوراک تهیه کند و باید استراتژی بسیار شفاف داشته باشیم و به توصیه‌های امامین انقلاب توجه کنیم و با دستگاه‌هایی که در این رابطه کوتاهی کردند برخورد کرد.
 

انقلاب اسلامی خدمات زیادی به دختران و زنان کرده است

 حسینعلی حاجی دلیگانی دیگر نماینده مجلس اظهار داشت: بررسی‌های نظارتی مجلس نشان می‌دهد از بیش از ۳۰ دستگاه که نقش فرهنگی و تبیینی در این زمینه داشتند، عمده این دستگاه‌ها کار خود را به درستی انجام ندادند. از آموزش و پرورش تا سایر دستگاه‌ها به خوبی وظایف خود را در حیطه اجرای قانون حجاب و عفاف انجام ندادند، این در حالی است که ما هر سال از بیت‌المال و خزانه اعتباراتی را به این دستگاه‌ها می‌دهیم تا آنها در راستای مصالح کشور، انقلاب اسلامی و آموزه‌های دینی حرکت کنند اما حرکتی در این جهت نداشته اند و در برخی از مقاطع هم علیه اهداف نظام و کشور حرکت کرده اند.

عضو هیأت رئیسه مجلس افزود: در برخی از دولت‌ها طی سال‌های گذشته برخی از محتوای آموزه‌های دینی را از کتب حذف کردند و نتیجه آنچه می‌شود؟ سند ۲۰۳۰ را برخی‌ها تصویب کردند و عملاً در بسیاری از جاها اجرا شد و آیا آثار آن را نمی‌بینیم. زمانی که برخی از دولت‌ها امور تربیتی را در آموزش و پرورش تعطیل کردند، خروجی آنچه می‌شود؟ انقلاب اسلامی خدمات زیادی به دختران و زنان کرده به گونه‌ای که پیش از انقلاب تنها ۳۵ درصد از زنان باسواد بودند اما الان بیش از ۹۰ درصد بانوان باسواد هستند و این دستاورد انقلاب است.

حاجی دلیگانی بیان کرد: تعداد دانشجویان دختر و زن در کشور حدود ۵۶ درصد است و اساتید دانشگاه و معلمان زن هم افزایش چشمگیری داشته است. ما فقط ۹۵۰۰ نفر زن نویسنده داریم و اینها همه به برکت انقلاب اسلامی است.
 

اگر زیرمجموعه‌ای موضوع عفاف و حجاب را رعایت نکرد مجوز آن مجموعه باید لغو شود

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم آذربایجان شرقیدر این راستا گفت: بنده معتقدم نه تنها دستگاه‌هایی که به صورت مستقیم وظیفه دارند در حوزه عفاف و حجاب اقدام کنند بلکه همه مجموعه‌هایی که بیش از ۵۰ درصد سهام آن‌ها از دولت و نهادهای عمومی غیردولتی است، باید قوانین مربوط به عفاف و حجاب را مدنظر قرار دهند و اقدامات لازم را انجام دهند تا زیر مجموعه آن‌ها هم به این قوانین عمل کنند. تمام این مجموعه‌ها باید نظارت کنند که نیروهای آنان هم در حین کار و هم خارج از کار موضوع عفاف و حجاب را رعایت کنند. اگر زیرمجموعه‌ای موضوع عفاف و حجاب را رعایت نکرد مجوز آن مجموعه باید لغو شود و مجوز به نهادهایی داده شود که شئونات اسلامی را رعایت می‌کنند.

فرهنگی ادامه داد: در خارج از محیط کار هم اگر فردی مرتکب ناهنجاری شد در وهله اول باید به وی تذکر داده شود و بعد مجازات‌های سبک‌تر در نظر گرفته شود و اگر موضوع‌عدم رعایت عفاف و حجاب استمرار داشت باید مجازات‌های دیگر و تشکیل پرونده قضائی در دستور کار برای این افراد قرار گیرد.

نایب رییس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس افزود: رعایت هنجارها در همه جای دنیا مرسوم است و ما باید دست روی دست بگذاریم باید عملکرد دستگاه‌هایی که در حیطه اجرای قوانین حجاب و عفاف مسئولیت دارند به صورت مشخص و جزئی بررسی کنیم و موارد تخلف دستگاه‌ها باید مشخص شود و در قالب ماده ۲۳۴ گزارش آن داده شده و به قوه قضائیه ارجاع شود تا این دستگاه‌ها در مراجع قضائی پاسخگو باشند.

 

 نسل جدید در تفاوت نسل‌های دیگر در پذیرش حجاب بسیار آماده‌تر هستند

در این راستا موسی غضنفرآبادی رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به خبرنگار جماران گفت: یک طرحی را مجلس آماده کرده است. جامعه نسبت به حجاب، دین و مذهب حساسیت دارد و در جامعه‌ای که با هدف گسترش اسلام، عدل و انصاف بوجود آمده است نمی تواند هتک حرمت را تحمل کند و این را باید پیگیری کرد. امروز گزارشی که صحن مجلس قرائت شد به برخی از ضعف‌ها اشاره داشت و برخی درخواست‌ها را مطالبه کرد و اگر این قسمت‌ها مورد توجه قرار بگیرد و طرح هم در صحن علنی مجلس داشته باشیم می‌توانیم این مشکل را حل کنیم.

غضنفرآبادی در خصوص پذیرش این طرح توسط نسل جدید را مثبت تلقی کرد و گفت: نسل جدید در تفاوت نسل‌های دیگر در پذیرش این موضوع بسیار آماده‌تر هستند و بیشتر می‌توانند کمک و همراهی کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.