گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس: آمریکا ناچار است به توافق ایران و عربستان مواضع مثبت داشته باشد/ در سال جدید بحث برجام رو به جلوست و اتفاق می‌افتد/ نقطه ابهامی برای آژانس اتمی باقی نمانده است

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به توافق ایران و عربستان به خبرنگار جماران گفت: زمانی که کشورها به توافق می‌رسند آمریکا هم ناچار است مواضع مثبت داشته باشد. ضمن اینکه عامل تمام این تنش‌ها آمریکا است؛ آمریکا تمایلی به صلح و ثبات در کشورهای منطقه خلیج‌فارس ندارد و چون تا امروز مذاکرات مثبت بوده و انجام هم می‌شود؛ آمریکا مجبور است از قافله جا نماند و اعلام رضایتمندی کند.

پایگاه خبری جماران: امروز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد که طبق آن جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

در همین خصوص، شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و‌ گو با خبرنگار جماران، گفت: حدود یک سالی است که نشست‌هایی میان ایران و عربستان با میزبانی کشور عراق انجام می‌شود. دو طرف تمایل داشتند که روابط دیپلماتیک خود در حد سفارت برقرار شود و در تمام نشست‌ها نیز پیشرفت مذاکرات خوب بوده و توافقاتی انجام شد و در حال حاضر قرار است در سطح همان سفارت روابط دیپلماسی ایران و عربستان برقرار شود.

 

عامل تمام  تنش‌ها آمریکا است

آمریکا مجبور است از قافله جا نماند و اعلام رضایتمندی کند

 

شهریار حیدری با توجه توافق صورت گرفته میان ایران و عربستان با توجه به حمایت آمریکا گفت: نگاه ایران و عربستان نسبت به تحولات منطقه‌ای دارای اشتراکات و اختلافاتی است. بیشترین نگاه جمهوری اسلامی در منطقه به صلح، ثبات و امنیت به خصوص در خلیج فارس است و عربستان قاعدتا در چند سال گذشته باعث شده کشورهای مختلف از جمله آمریکا در منطقه فعال باشند؛ از این جهت اختلافات به سیاست هر کشور برمی‌گردد، ولی آنچه در روابط میان دو کشور اهمیت دارد رابطه دیپلماتیک در حد سفارت بوده که بالاترین سطوح دیپلماسی است که مذاکرات مربوط به آن، از سال گذشته تا امروز هم در کشور عراق جریان دارد در تمام مذاکرات ضمن ارائه نقطه نظرات، دیدگاه‌ها و اختلاف نظرات در نهایت به نقطه مشترک رسیدند. طبیعتا زمانی که این کشورها به توافق می‌رسند آمریکا هم ناچار است مواضع مثبت داشته باشد. ضمن اینکه عامل تمام این تنش‌ها آمریکا است؛ آمریکا تمایلی به صلح و ثبات در کشورهای منطقه خلیج‌فارس ندارد و چون تا امروز مذاکرات مثبت بوده و انجام هم می‌شود؛ آمریکا مجبور است از قافله جا نماند و اعلام رضایتمندی کند.

 

در سال جدید بحث برجام رو به جلو است و اتفاق هم می‌افتد

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص اتفاقات رو به مثبت در حوزه دیپلماسی در سال جدید افزود: در سال جدید بحث برجام رو به جلو است و اتفاق هم می‌افتد. بخشی از تنش‌های منطقه‌ای ناشی از فاصله میان ایران و عربستان بود و حتی بخشی از کشورهای عربی منطقه از جمله بحرین و امارات که باعث شدند روابط خود را در حد سفارت با رژیم صهیونیستی ارتباط برقرار کنند، متأثر از این اختلاف بودند. حال با رفع این کدورت‌ها و اختلافات زمینه برقراری و بهتر شدن روابط جمهوری اسلامی با کشورها فراهم خواهد شد. از سویی عربستان خود را نسبت به بقیه کشورهای عربی در منطقه محور می‌داند و تا حدودی هم کشورها متاثر از سیاست‌های عربستان هستند و با رفع مشکلات و دیپلماسی این بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

حیدری در پایان همچنین در خصوص تاثیرات عملی توافقاتی که با حضور گروسی در تهران صورت گرفت، گفت: جمهوری اسلامی می‌تواند با کشورها از جمله امارات روابط خود را بهتر جلو ببرد و همچنین با بحرین کدورت‌ها را رفع کند و در مجموع این‌ها تعجیل در احیای برجام است و همچنین با گزارشی که گروسی تهیه کرد و توافقاتی که صورت گرفت باز هم نقطه ابهامی برای آژانس باقی نگذاشت و این موضوع هم می‌تواند در روابط ایران در منطقه و همچنین در برجام بسیار نکته مثبت و نتیجه بخش باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.