گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

عضو کمیسیون عمران مجلس: تیم اقتصادی دولت برنامه‌ای برای کنترل بازار ارز ارائه نداد/ ما باید تذکرات جدی به دولت دهیم/ اگر توانایی مدیریت بازار ارز و سرمایه را نداشته باشند استیضاح ضرورت دارد/ طرح سوال از رییس جمهور چه عیبی دارد؟

عادل نجف زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص جلسه غیرعلنی دیروز در خصوص بازار ارز به خبرنگار جماران گفت: جلسه دیروز نتیجه‌ای نداشت و سخنان مطرح شده در آن عملا فرافکنی بود؛ به اضافه اینکه، از مولفه و پارامترهای غیر کارشناسی صحبت شد. تیم اقتصادی دولت که در جلسه حضور داشتند، برنامه‌ای را ارائه ندادند که اصلا برای کنترل بازار ارز چه کاری می‌خواهند انجام دهند. مجلس پیشنهادی داد که دولت باید قاعدتا مجری آن باشد و در پی آن، باید تیمی را متشکل از مجلس و دولت برای کنترل قیمت بازار و ارز تشکیل دهیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به جلسه غیرعلنی دیروز مجلس درباره ارز، گفت: تیم اقتصادی دولت که در جلسه حضور داشتند، برنامه‌ای را ارائه ندادند که اصلا برای کنترل بازار ارز چه کاری می‌خواهند انجام دهند

عادل نجف زاده در گفت و گوی با خبرنگار جماران، در خصوص نابسامانی اخیر بازار ارز گفت: به نظرم علت تلاطم در بازار بی‌تدبیری داخلی و عدم برنامه و استراتژی معین است. با توجه به تحولاتی که در حال رخ  دادن است؛ یعنی گرانی، تورم و بالا رفتن قیمت ارز؛ تیم اقتصادی دولت باید از سوی رییسی مورد بازبینی جدی قرار بگیرد. 

 

ما باید تذکرات جدی به دولت دهیم

دولت وقت‌ها را سوزانده است؛ ما فرصت نداریم

 

وی در خصوص نظارت مجلس بر عملکرد دولت افزود: بارها تذکر دادم که مجلس باید کار خودش را انجام دهد و نگذارد مسئولیتش از حوزه نظارت پایین بیاید. همین الان هم زمان دیر نیست؛ ما باید تذکرات جدی به دولت دهیم و توانایی دولت را با نظارت بیشتر بالا ببریم. 

نجف‌زاده در پاسخ به سوال که تا چه زمانی باید به دولت وقت داد، گفت: دولت دیگر وقتی ندارد. وقت‌ها را سوزانده است. ما فرصت نداریم؛ در اسرع زمان تیم اقتصادی دولت در یک استراتژیک معین و قدرتمند ریل گذاری مجدد شود. 

نماینده مردم خوی درباره حمایت نمایندگان مجلس از حذف ارز 4200 گفت: حذف ارز 4200 کار درستی بود، این ارز بیشتر از آنکه نجات بخش حوزه اقتصاد باشد، در حوزه رانت بود. نیم نگاهی به آمار استفاده‌های غیر اصولی ارز 4200 نشان می‌دهد، تدبیر وجود نداشت، ولی اشتباه این تصمیم آن بود که عمدتا باید ارز 4200 مواد غذایی و دارویی باقی می‌ماند و آرامش خاطر بیشتر می‌توانست فضا را ترمیم کند. اما نظر و اصرار خود دولت کمتر از مجلس نبود و بیشترین بر این بود که حذف ارز به عنوان یک استراتژیک دنبال شود. دولت مصرّ بود و مجلس هم قبول کرد. 

 

عملکرد اقتصادی دولت به هیج وجه قابل قبول نیست

 

وی از تأثیر کالابرگ در صورت اجرا خاطر نشان کرد: اجرای کالابرگ صد در صد تاثیرگذار بود و کنترل قیمت‌ها در بازار نقش اساسی می‌توانست داشته باشد، چرا که در ان صورت اقلام عمومی اصلی مردم با کالابرگ تعیین شده و با قیمت معین در اختیار مردم قرار می‌گرفت و مشمول این همه بالا و پایین رفتن‌ قیمت‌ها نمی شد. عملکرد اقتصادی دولت به هیج وجه قابل قبول نیست. 

عضو کمیسیون عمران در خصوص استیضاح وزرای کشاورزی و اقتصادی گفت: اگر توانایی مدیریت بازار ارز و سرمایه را نداشته باشند استیضاح ضرورت دارد. 

 

طرح سوال از رییس جمهور چه عیبی دارد؟

 

وی  در ادامه از طرح سوال از رییس جمهور افزود: طرح سوال از رییس جمهور چه عیبی دارد؟ این در حوزه اختیارات مجلس است. ما باید تعارفات را کنار بگذاریم؛ پایه و اساس مردم هستند. اگر دولت نمی‌تواند رتق و فتق امور را به نفع مردم مدیریت کند، قطعا باید مورد سوال واقع شود.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که مجلس تا چه زمانی صبر می کند؟ اظهار داشت: مجلس در سرانجام تحمل قرار دارد ما دیگر کاسه صبرمان لبریز است.

نجف زاده در خصوص جلسه غیر علنی دیروز گفت: جلسه دیروز نتیجه‌ای نداشت و سخنان مطرح شده در آن عملا فرافکنی بود؛ به اضافه اینکه، از مولفه و پارامترهای غیر کارشناسی صحبت شد. تیم اقتصادی دولت که در جلسه حضور داشتند، برنامه‌ای را ارائه ندادند که اصلا برای کنترل بازار ارز چه کاری می‌خواهند انجام دهند. مجلس پیشنهادی داد که دولت باید قاعدتا مجری آن باشد و در پی آن، باید تیمی را متشکل از مجلس و دولت برای کنترل قیمت بازار و ارز تشکیل دهیم. به نظرم هر لحظه باید این اتفاق بیفتد چون شرایط کشور عادی نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.