نشست شورای فرهنگ عمومی استان مرکزی عصر روز چهارشنبه اول آذر با حضور نماینده ولی فقیه، استاندار استان مرکزی، رئیس و معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در بیت نماینده ولی فقیه در استان مرکزی برگزار و در خصوص برنامه های هفته فرهنگی خمین بحث و تبادل نظر شد.

نشست شورای فرهنگ عمومی استان مرکزی عصر روز چهارشنبه اول آذر با حضور آیت الله دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه و امام جمعه اراک، فرزاد مخلص الائمه استلندار استلن مرکزی، جمعی از مسئولان استاتی و شهر خمین و نیز رئیس و معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) در بیت نماینده ولی فقیه در استان مرکزی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی در این نشست با اشاره به اینکه در آستانه آغاز ماه جمادی الاول هستیم، گفت: در ایام جمادی الثانی که همزمان با دی ماه است، امیدواریم بتوانیم برنامه های مناسبی به عنوان هفته خمین داشته باشیم و مباحثی که امکانش هست را انجام بدهیم. مثل همان کاری که در رابطه با ایام شهادت پدر حضرت امام انجام دادیم ولی به خاطر کرونا نتوانستیم برنامه ها را درست کنیم.

وی یادآور شد: برای یک حادثه جزئی که دو، سه شیشه کیوسک در جوار بیت امام شکسته شد چه غوغایی به پا کردند. این نشان می دهد امام یک علم و پرچم است.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری رییس موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) نیز در این نشست با تشکر از حسن عنایت نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، گفت: با اتفاقات تلخ و ناگواری که روزهای اخیر در کشور به وجود آمده فکر می کنم اگر کسی ذره ای در ضرورت انجام کار فرهنگی تردید داشته، آن تردید هم برطرف شده است. اتفاقات رخ داده نشان می دهد که همه دستگاه های فرهنگی کشور بیش از این باید کار کنیم تا جهاد تبیینی که مقام معظم رهبری طرح کردند به خوبی انجام شود.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی تأکید کرد: ما خوب جهاد تبیین را انجام نداده ایم و امروز باید تلاش کنیم تا اثبات شود حقانیت در کدام سوی این جبهه قرار دارد. طبیعتا هویت انقلاب ما با امام است و مقام معظم رهبری در سالگرد اخیر فرمودند که انگشت اشاره امام همچنان راهنما است. این نشان می دهد حرکت های فرهنگی ما هم باید بر مدار اندیشه امام شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه متأسفانه ما با دو آسیب روبه رو هستیم، تصریح کرد: یکی آسیب کسانی است که خودشان را در شرایط فعلی بی نیاز از اندیشه امام می دانند و دچار نسیان شده اند و یک عده ای که در همان مقطع توقف کرده اند. به نظرم هر دو اینها آسیب هایی است که موجب می شود حرکت انقلاب ما دچار انحطاط شود.

کمساری با اشاره به اینکه امروز صدای دهه 80 و 90 بالاتر از سایر نسل ها است، اظهار داشت: آنقدر سرعت گسست های بین نسلی زیاد بوده که خیلی از برنامه ریزان فرهنگی را دچار بهت کرده است. طبیعی است که نگاه، برداشت و بینش اینها تفاوت می کند و البته بیش از سایر گروه های سنی مورد طمع دشمنان هستند. اینها با اندیشه امام کمتر آشنا هستند؛ یک بخش به خاطر کم سلیقگی ها در ارائه پیامهای مرتبط با اندیشه امام است و یک بخش هم به خاطر عدم آشنایی با ویژگی های نسل جوان است. در انتقال پیام نسل جوان باید زبان اینها را فهمید و اگر در انتقال پیام به زبان اینها دقت نکنیم زبان ما الکن خواهد بود.

وی ادامه داد: اتفاقی که در خمین افتاد اگرچه به لحاظ تعداد افراد و حجم کوچک بود، ولی در رسانه های دشمن بزرگنمایی شد و این نشان می دهد که همچنان مرکز ثقل دشمنی ها، امام است؛ و هر چیز، هر کس و هر جایی که منسوب به امام باشد. لذا برنامه های فرهنگی را با عزم جدی و صلابت بیشتر انجام می دهیم.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با اشاره به برنامه های هفته فرهنگی خمین، اظهار داشت: علی القاعده اشراف و هدایت آیت الله دری نجف آبادی برای ما مغتنم است و حضور ایشان برای ما موجب دلگرمی است. ان شاء الله با کمک و هدایت ایشان این هفته به سمتی برود که برگ افتخاری در برنامه های مربوط به ترویج اندیشه امام باشد. ما هم در کنار مسئولین استان مرکزی هستیم و آماده همکاری هستیم.

به گزارش خبرنگار جماران، امین عارف نیا نیز در این نشست گفت: مبنای پیشنهاد این بود که ما بتوانیم از فعالیت های فرهنگی مربوط به ترویج اندیشه امام تمرکززدایی کنیم. قالب برنامه ها با محوریت حرم امام و حسینیه جماران برگزار می شود و ما در استان ها شاهد برنامه های ملی نیستیم و لذا تصمیم گرفتیم برنامه هایی در سراسر کشور داشته باشیم و جمع بندی ما این شد که اولین برنامه فرهنگی را در زادگاه امام برگزار کنیم و مطلع برنامه ها را زادروز حضرت امام بگذاریم. این رویداد فرصتی برای تبیین شخصیت و ترسیم جلوه های رابطه امام با مردم است.

معاون فرهنگی، هنری و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) افزود: پیشنهاد این است که یک هفته از 23 تا 30 دی ماه مجموعه ای از رویدادهای فرهنگی را در شهرستان خمین برگزار کنیم. معرفی و شخصیت امام یک وظیفه همگانی است و همه دستگاه های فرهنگی در این زمینه مسئولیت دارند و هر دستگاهی با توجه به جامعه هدفی که دارد باید نقش آفرینی کند. به همین منظور برنامه هایی را برای آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی برنامه ریزی کرده ایم.

وی تصریح کرد: پیش بینی ما این است که این هفته فرهنگی با حضور یکی از سران قوا افتتاح شود و در طول هفته نمایشگاه منتخبی از آثار نفیس هنری که توسط هنرمندان برجسته انجام شده از گنجینه مؤسسه در خمین به نمایش در می آید، یک نمایشگاه عکس از سیر زندگی امام برگزار می شود و نمایشگاه منتخبی از نامه های مردمی را خواهیم داشت. نمایشگاه منتخبی از اسناد مبارزاتی و دوران رهبری حضرت امام و همچنین نمایشگاه کتاب خواهیم داشت.

عارف نیا با اشاره به پیش بینی کارگاه های هنری در طول این یک هفته، گفت: فیلم «فرزند صبح» که توسط آقای افخمی ساخته شده که بیشتر به دوران کودکی حضرت امام می پردازد را پیش بینی می کنیم، در خمین اکران شود. فیلم بانو قدس راجع به سیر زندگی همسر حضرت امام ساخته شده و پیش بینی کرده ایم که این فیلم را هم در آن یک هفته در معرض دید مردم خمین قرار بدهیم.

وی افزود: شب فرهنگی خمین، شب تجلیل از خانواده شهدای خمین و آیین تجلیل از خادمان مکتب امام را پیش بینی کرده ایم. مورد بعد نشست بازخوانی درس های امام خمینی(س) است. مقام معظم رهبری تأکید داشتند که گام دوم انقلاب نرم افزاری دارد که آن درس های امام خمینی است و درس های امام خمینی چیزی جز گفتار و رفتار امام نیست.

به گزارش خبرنگار جماران، در ادامه شورای فرهنگی استان مرکزی آقای فرزاد مخلص الائمه استاندار گفت: مبتنی بر تأکید مقام معظم رهبری، این مناسبت ها دو محور «یاد» و «پیام» را باید دنبال کند. یعنی هم یاد آن مناسبت، موضوع، رویداد یا شخصیت شود و هم باید پیام آن مناسبت را استفاده کنیم. با توجه به شرایط، ضرورت استفاده از فرصتی که این مناسبت ها در اختیار ما قرار می دهد، صد چندان است.

استاندار مرکزی با اشاره به تقارن روز ولادت امام خمینی(س) با ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن، تأکید کرد: چون این برنامه ها برای یک هفته برنامه ریزی شده، فرصت خوبی است و می شود این کار را برنامه ریزی کرد. البته یک بخشی از هجمه این روزها به همین مناسبت های مذهبی است و شخصیت های تراز اول اسلام و اهل بیت(ع) را در فضای مجازی هدف قرار داده اند.

وی اظهار داشت: با پیش بینی که ما از بارش ها داریم، به فضل الهی هفته های پر بارشی را پیش روی داریم و طبیعتا بخشی از برنامه ها ممکن است تحت تأثیر این بارش ها قرار بگیرد و رفت و آمد به خمین برای ساکنین سایر شهرها یک مقدار سخت خواهد بود و خمین هم جمعیت زیادی ندارد. بنابر این هم برای ایجاد همگرایی و هم استفاده از ظرفیت هایی که در استان هست، با محوریت برنامه هایی که مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) دارد، برنامه ها را به صورت استانی پیش خواهیم برد.

مخلص الائمه تصریح کرد: دوستان ما در شورای شهر و شهرداری اراک توجه ویژه ای خواهند کرد که در کنار شهرستان خمین، بحث اراک را هم به طور ویژه، و البته سایر 10 شهرستان دیگر هم در خدمت برنامه این مجموعه خواهند بود. ان شاء الله با محوریت دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری، تقسیم کاری بین دستگاه های اجرایی انجام خواهیم داد.

وی افزود: همه برنامه ای که شما تدوین کرده اید مورد پذیرش هست و ان شاء الله توسط اداره کل میراث فرهنگی، ارشاد استان، ورزش و جوانان، سازمان تبلیغات، آموزش و پرورش و برخی از دانشگاه هایی که می توانند نقش آفرین باشند و فاصله آنها با شهر خمین نزدیک است، این برنامه ها را انجام خواهیم داد. فرمانداری خمین، فرمانداری اراک و سایر دستگاه ها هم ان شاء الله وظیفه خودشان را انجام خواهند داد.

استاندار مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اتفاقی که چهار شب پیش در خمین افتاد، مثل شهرهای دیگر، ضد انقلاب، فریب خورده ها و نمک نشناسان به صحنه آمدند و پیش بینی هم می شد از شهرهای دیگر هم وارد خمین شوند، که شدند. شیشه ای شکسته شد و آتشی هم پرتاب شد که حتی به پیاده روی خیابان هم نمی رسید. این ماجرا توسط یک خانم فیلمبرداری شد؛ که البته شناسایی شده و تا ساعاتی دیگر بازداشت خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه استان مرکزی از استان های آرام کشور بوده، افزود: ورود نیروهای جبهه انقلاب و نیروهای مردمی در میدان موجی از حرکت را ایجاد کرد که فوق العاده مؤثر بود چون به نظر رسید این حرکت برای دشمن و ضد انقلاب جذاب بود و پیش خودشان حساب کردند که چه غفلتی از خمین کرده اند و باید زودتر سراغ این شهر می آمدند؛ و شب بعد با استعداد بیشتری وارد شدند که مسئولین با محوریت مردم ضد انقلاب را عقب زدند و الآن واقعا خمین آرام ترین شهر ما است.

به گزارش خبرنگار جماران، آیت الله دری نجف آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در پایان این نشست گفت: بازنگری برنامه های مربوط به بزرگداشت امام کار حکیمانه ای بود و تمرکز در این کار صحیح نیست. همه استان در خدمت خمین است و سعی کنید هزینه های شما حکیمانه باشد و تا جای ممکن سبک زندگی امام را در نظر داشته باشیم. امام خورشیدی است که برای آسمان ایران و اسلام مایه سربلندی هستند. شرایط ایجاب می کند که در عملکردها بازنگری کنیم تا میراث گرانبهای امام را حفظ کنیم و گسترش بدهیم.

وی افزود: نسل جوان و نوجوان از عظمت و آثار امام خبر ندارند. از زمان امام رضا(ع) تا کنون ایران چنین شخصیتی ندیده و امام را با شخصیت های سیاسی امروز دنیا نمی شود مقایسه کرد. بیت و همسر حضرت امام و آیت الله ثقفی هم شجره با عظمتی است. واقعا امام نقطه ضعفی در زندگی 90 ساله ندارد اما در عین حال دشمنان نکاتی را مطرح می کنند و لذا ما باید در فضای مجازی نیز فعال باشیم. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.