بادامچیان دبیرکل مؤتلفه اسلامی در نشست با اصحاب رسانه گفت: از نظر من برجام یک رویداد پایان یافته است. به خاطر اینکه تحریم آمریکا دیگر به آن معنا تأثیری ندارد. من از اول هم معتقد بودم مسائل اقتصادی ما مربوط به سیاست ها و مدیریت ها است و همچنان هم اگر به نحو مطلوب انجام شود 20 تا 30 درصد تأثیر خواهد گذاشت؛ نه اینکه همه چیز ما وابسته به آن باشد.

دبیرکل مؤتلفه اسلامی با تأکید بر اینکه بیش از حد یا کمتر از حد بها دادن به برجام از نظر ما صحیح نیست، گفت: از نظر من برجام یک رویداد پایان یافته است. به خاطر اینکه تحریم آمریکا دیگر به آن معنا تأثیری ندارد. من از اول هم معتقد بودم مسائل اقتصادی ما مربوط به سیاست ها و مدیریت ها است و همچنان هم اگر به نحو مطلوب انجام شود 20 تا 30 درصد تأثیر خواهد گذاشت؛ نه اینکه همه چیز ما وابسته به آن باشد.

به گزارش خبرنگار جماران، اسدالله بادامچیان در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار، گفت: روشن است که ما در یک نظام اسلامی به سر می بریم و انقلابی را پایه گذاری کرده ایم که ثمراتش مشخص است و ایران به عنوان یک قدرت مستقل در عرصه های بین المللی حضور دارد. علی رغم کارشکنی های بیگانه، تحریم ها و فشارهای گوناگون ایران مستقل و آزاد کارش را تا اینجا پیش برده و سیاست ایران در برجام کاملا روشن است؛ در حالی که روش سه رئیس جمهور آمریکا نشان دهنده سرگیجی آنها است.

 

بیش از حد یا کمتر از حد بها دادن به برجام از نظر ما صحیح نیست

 

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در پاسخ به سؤال جماران در خصوص موضع حزب مؤتلفه اسلامی در مورد احیای برجام، تأکید کرد: برجام یک مذاکره است و بیش از حد یا کمتر از حد بها دادن به آن از نظر ما صحیح نیست. در حد یک رویداد سیاسی است که مذاکره را انجام داده ایم. دولت قبلی معتقد بود که همه چیز ما بستگی به برجام دارد و دولت فعلی هم معتقد است برجام یک رویداد است و باید این رویداد را با رعایت تمام ضوابط، معیارها و موازین انجام بدهیم.

وی افزود: اینکه در کشور ما نگاه های متفاوت هست، طبیعی است که یک کشور آزاد و دارای آزادی بیان نگاه های گوناگون دارد؛ از کسانی که برجام را همه چیز می دانستند و نگاهشان این بود که باید به یک تفاهم و در حقیقت سازش برسیم تا کسانی که معتقد بودند این کار غلط است و اصلا باید برجام را به هم ریخت. بین اینها سیاست نظام این است که ما در برجام نظراتمان را مطرح کرده ایم و با یک سیر تدریجی انجام شده تا به اینجا رسیده است.

 

برجام یک رویداد پایان یافته است

 

بادامچیان ادامه داد: آمریکا و اروپا به تعهداتشان عمل نکردند ولی ما با قدرت به تعهداتمان عمل کردیم و بعد هم هنگامی که دیدیم آنه دارند بازی سیاسی می کنند، تابع بازی سیاسی آنها نشدیم و راه خودمان را رفتیم. اکنون از نظر من برجام یک رویداد پایان یافته است. به خاطر اینکه تحریم آمریکا دیگر به آن معنا تأثیری ندارد. من از اول هم معتقد بودم مسائل اقتصادی ما مربوط به سیاست ها و مدیریت ها است و همچنان هم اگر به نحو مطلوب انجام شود 20 تا 30 درصد تأثیر خواهد گذاشت؛ نه اینکه همه چیز ما وابسته به آن باشد.

وی یادآور شد: در انجام نشدن برجام هم جز ایجاد مزاحمت ها برای نظام کاری نشده و ما داریم صادرات غیر نفتی و واردات را اداره می کنیم و کشور را اداره کرده ایم. طبعا اگر برجام هم نبود استکبار جهانی ما را از دشمنی معاف نمی کرد و دشمنی را ادامه می داد. لذا اینکه برجام چگونه باید انجام شود بستگی دارد به اینکه سیاست های دیگران چیست. اگر آمریکا آماده باشد که از اشتباهات و خطاهای خود دست بکشد و در مورد ایران جبران مافات کند و تعهدات خودش در مورد حقوق ایران را انجام بدهد، برجام امضا می شود و کار پیش می رود. اگر آمریکا بخواهد به نقض عهدهایش ادامه دهد و اروپا هم به جای اینکه مستقل عمل کردن بخواهد دنباله رو آمریکا باشد، طبعا برجام هم به جایی نمی رسد.

 

اگر آمریکا رفع تحریم ها را هم انجام بدهد دوست ایران می شود؟!

 

دبیرکل مؤتلفه اسلامی تأکید کرد: اگر آمریکا رفع تحریم ها را هم انجام بدهد دوست ایران می شود؟! دست از دشمنی ها بر می دارد؟! موقعی که ما قوی باشیم دشمن ناچار است با ما تفاهم کند پس ما باید در درون قوی شویم و با قدرت عمل کنیم. لازمه با قدرت عمل کردن این است که نظراتمان را یکی کنیم. اگر گروهی به نفع آمریکا صحبت کرد، غلط است؛ اگر یک گروهی تندروی کرد هم غلط است. باید ملت ما با هدایت رهبری و سیاست کلان نظام پیش برود و کسانی هم که انتقاد دارند هیچ اشکالی ندارد نظراتشان را بدهند اما راهکار بدهند.

 

از دولت رئیسی که یک سال است آمده نمی شود انتظار چهار ساله داشت

 

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص عملکرد دولت سیزدهم، اظهار داشت: آقای رئیسی یک سال است آمده و هر دولتی که یک سال سر کار است طبعا نمی شود از آن انتظار چهار ساله داشت. بخشی از سال اول صرف معرفی وزرا و نمایندگان و این قضایا است. سیاست دولت آقای رئیسی این است که بتواند مسائل اقتصادی را اداره کند و طبعا برای اداره اقتصاد نمی شود کشور را به دلار و ارز وابسته کرد. از نگاه مؤتلفه اسلامی بزرگترین خدمت این است که رابطه قدرت پول ملی را از ارز قطع کنیم و این کار کاملا قابل اجرا است.

بادامچیان با تأکید بر اینکه عملکرد دولت سیزدهم را در حد سال اول موفق می داند، تصریح کرد: دولت سیزدهم در بخش هایی مثل کرونا و سیاست خارجی موفق بوده و تندروی هم نکرده و حتی با عربستان رفتار معقولی انجام می دهد؛ در بحث وزارت نیرو هم علی رغم خشکسالی توانسته اند مدیریت کنند. اما من خودم در رابطه با مسأله اقتصاد و معیشت اولین نامه را به آقای رئیسی نوشتم که اینها نمی توانند اداره کنند. در بخش زیربنایی توانسته ولی در معیشت نتوانسته است. دو وزیر کار، که البته استعفا داد، و صمت توانایی این کار را ندارند. بنابر این با همه حمایتی که از دولت داریم معتقدیم باید کسانی را بگذارند که بر اقتصاد ملی و بین المللی مسلط باشند.

 

تاجزاده؟ هرکس کار خلاف قانون کند بازداشت می شود

 

وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص بازداشت مصطفی تاجزاده، گفت: هرکس کار خلاف قانون کند بازداشت می شود. یک موقع طرف را دعوت می کنند که چرا خلاف کرده اید. هرکس خلاف قانون حرف زد باید قانون در مورد او اجرا شود.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی افزود: نظام اسلامی سرکوبگر نیست و میدان ده است و چون به اتکای مردم سالاری دینی است، نمی گوید بنی صدر رئیس جمهور نشود؛ می گذارد رئیس جمهور شود تا مردم متوجه اعمال او شوند و بعد هم هیچ برخوردی با افرادی که دور او جمع شده بودند، نشد. ما شکنجه های شاه را کشیدیم برای اینکه در این کشور آزادی باشد.

 

این مجلس هم مثل بقیه مجلس ها است

 

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص انتقادات برخی نمایندگان مجلس به دولت نیز گفت: این مجلس هم مثل بقیه مجلس ها است. مجلس در ایران با دولت ها جنگ نمی کند چون سه قوه باید کشور را اداره کنند. اگر مجلس با دولت اظهار نارضایتی می کند در موارد خاص است وگرنه دولت را استیضاح می کرد. مجلس خودش را در نظام می داند و مخالفت ها و نارضایتی هایش را می گوید. بالأخره یک نفر باید حرف مردم را بزند. هیچ وقت مجلس ما وکیل الدوله نبوده، وکیل ملت هستند اما با دولت مدارا می کنند.

 

برای واکسن با پشتیبانی ظریف به رییس جمهور چین نامه نوشتم و آنها هم محبت کردند

 

بادامچیان با تأکید بر اینکه بعد از انقلاب 28 سال دولت دست اصلاح طلبان بوده است، اظهار داشت: اینکه به این اقتدار رسیده ایم برای همه، از بازرگان تا رئیسی است. مؤتلفه یک حزب مستقل از دولت ها است. در جریان واکسن به رئیس جمهور چین نامه نوشتم و آنها هم محبت کردند. هنگامی که آن نامه را نوشتم، با پشتیبانی دکتر ظریف و دکتر نمکی بود و آنها روی نامه من نامه نوشتند. هر دولتی سر کار آمده از این روابط مؤتلفه استفاده کرده ولی ما در سیاست ها دخالت نمی کنیم و در امتداد سیاست خارجی نظام هستیم.

 

میرسلیم شجاعت بیان دارد و خیلی مقید به هزینه نیست

 

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص انتقادات میرسلیم به قالیباف نیز گفت: آقای میرسلیم شجاعت بیان دارد و خیلی مقید به هزینه نیست. او هم نماینده دوم تهران است و به وظیفه اش عمل می کند؛ نمی شود نماینده را از انجام وظیفه منع کرد. آقای میرسلیم انسان پاکی است و این نقطه افتخار ما است که اگر بچه ما را هم بگیرند دخالت نمی کنیم و می گوییم قانون کار خودش را کند. چنین مصیبتی خیلی رنج دارد و آدم باید تسلی بدهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.