گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

نماینده چابهار: دولت نقاط ضعف بسیار زیادی دارد/ در برخی حوزه‌ها هیچ دغدغه‌ای وجود ندارد/ دولت شوک تورمی ایجاد کرد؛ مردم دچار چالش‌های عدیده‌ای شدند/ بسیاری از نمایندگان نسبت به رویکردهای دولت مخالف بوده اند

معین الدین سعیدی نماینده چابهار و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به جماران گفت: تیم اقتصادی دولت انسجام کافی را ندارد؛ این واقعیت غیر قابل انکار است. تصمیماتی که گرفته می‌شود از سوی مجموعه‌هایی در خود دولت نقص می شود. در برخی حوزه‌ها نگاه‌ها به گونه‌ای است که هیچ دغدغه‌ای وجود ندارد.

پایگاه خبری جماران: در یکسالگی دولت، رسانه های موافق و مخالف دولت و صداوسیما پر از گزارش هایی در ارائه کارنامه این دولت و نقدها به آن است.

در این باره معین الدین سعیدی نماینده چابهار به خبرنگار جماران گفت: دولت سیزدهم نقاط قوت و ضعف بسیاری دارد که یکی از نقاط قوت آن،  سفرهای استانی و حضور در بین مردم است که طی آن بدون هیچ واسطه‌ای به دغدغه‌های مردم گوش می‌کنند. مدیریت و ساماندهی کرونا نیز دیگر نقطه قوت دولت بوده که در این حوزه بسیار خوب کار کرد. سومین نکته نیز ارتباط با کشورهای همسایه است که باعث فعال کردن بازارچه‌های مرزی و اقتصاد محلی در حوزه مرز است. در واقع، دولت به جای اینکه همه توپ‌ها را در سبد غرب و اروپا بگذارد سعی کرد در شرایط تحریمی بیشترین تعامل را با کشورهای منطقه‌ داشته باشد که در اقتصاد محلی و ملی تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: اما دولت در مقابل، نقاط ضعف بسیار زیادی دارد که مهم‌ترین آن عدم وجود انسجام در مجموعه اقتصادی دولت است. ما شاهد تصمیماتی هستیم که بخشی از ارکان دولت آن را نقض می کنند؛ مثلا در موضوع نحوه مواجهه با حذف ارز ترجیحی گرچه اصل موضوع جزو ضروریات است، اما روش کار دولت به گونه‌ای بود که یک شوک تورمی ایجاد کرد و از لحاظ اقتصادی مردم دچار چالش‌های عدیده‌ای شدند و اثراتش را در بازار از فشاری که به دهک‌های کم درآمد جامعه آمده است مشاهده می‌کنیم و من این را نقطه ضعف عمده دولت می‌بینم.

 

برخی حوزه‌ها نگاه‌ها به گونه‌ای است که هیچ دغدغه‌ای وجود ندارد

 

وی ادامه داد: تیم اقتصادی دولت انسجام کافی را ندارد؛ این واقعیت غیر قابل انکار است. تصمیماتی که گرفته می‌شود از سوی مجموعه‌هایی در خود دولت نقص می شود. در برخی حوزه‌ها نگاه‌ها به گونه‌ای است که هیچ دغدغه‌ای وجود ندارد. به طور مثال، مقام معظم رهبری در بحث سواحل مکران بسیار تاکید کردند؛ منطقه محرکه و توسعه سواحل مکران و بزرگترین بنگاه اقتصادی جنوب شرق کشور منطقه آزاد چابهار است؛ اما این مناطق ۷ ماه است که مسئول ندارد. این‌ها پذیرفتنی نیست و نشان میدهد تیم اقتصادی دولت در برخی حوزه‌ها نتوانسته منسجم و هماهنگ کار کند و نتیجه‌اش همین وضعیت بازار است که می‌بینید.

سعیدی از تفاوت شدت نقد مجلس یازدهم در برابر عملکرد دولت دوازدهم نسبت به دولت سیزدهم نیز گفت: قطعا به دولت دوازدهم نقدهایی داشتیم که نسبت به امروز بیشتر بود. چندی پیش رییس قوه قضاییه هم گفتند، به جای اینکه بگوییم  قبلی‌ها چه کردند بگوییم خودمان چه کردیم! تیم رییسی و دولتش نقاط قوت بسیاری دارد، بنده نمی‌توانم بگویم شعارهای ایشان تحقق پیدا نکرده، در برخی حوزه‌ها به موفقیت‌هایی دست پیدا کردند اما در مجموع انتظاری که از دولت داشتیم بسیار بسیار بیشتر از این است.

 

ما عهد اخوتی را با هیچ یک از ارکان دولت نداریم به اندازه کافی فرصت یک ساله داده شده است

 

نماینده چابهار در بحث استیضاح هر روزه‌ی وزرا توسط نمایندگان مجلس اظهار داشت: این روزها بحث استیضاح عزت الله ضرغامی در مجلس مطرح است، برخی نمایندگان پیگیر وصول این موضوع هستند. اما به نظرم اولویت کاری در شرایط فعلی بحث اقتصادی و معیشتی است که عرصه را بر مردم تنگ کرده است. ما عهد اخوتی را با هیچ یک از ارکان دولت نداریم و از طرفی، به اندازه کافی فرصت یک ساله داده شده است. آنجایی که نقطه قوت بوده سعی بر این داریم آنجا را تقویت کنیم و آنجایی که حس کنیم دولت بر مبنای برنامه درستی کار نکرده طبیعتا مجلس باید به وظیفه قانونی خود عمل کند. یکی از این موارد که عرض کردم نحوه مواجهه دولت با بحث ارز ترجیحی بود که دست به جراحی اقتصادی زد، اما آن برنامه‌ای که قرار شد کالاهای اساسی از طریق کالابرگ‌ها با قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد اتفاق نیافتاد و امروز می‌بینیم که دولت لایحه اصلاح بودجه را می فرستد. این نشان داد تصمیمات دولت درست و کارشناسی نبوده است.

 

تا امروز بارها و بارها نقد جدی به ارکان دولت را شاهد هستیم

 

وی در پایان افزود: تا همین لحظه بسیاری از نمایندگان نسبت به رویکردهای دولت مخالف بوده اند. در دولت روحانی ۶ سال گذشته بود که مجلس انقلابی کار خود را شروع کرد و حال یک سال از شروع به کار دولت رییسی می‌گذرد. اما با اینکه مجلس یازدهم از لحاظ فکری با دولت همسو است عهد اخوتی هم با آن نداریم و هر جا که ببینیم از اصول خود منحرف شده اند، طبیعتا مجلس ورود خواهد کرد؛ همانطور که تا امروز بارها و بارها نقد جدی به ارکان دولت را شاهد بوده و هستیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.