گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

مقام پیشین وزارت خارجه: بعید است چیزی بیشتر از توافق 2015 نصیب ما شود/ روس‌ها می‌ترسند اروپایی‌ها روی واردات گاز از ایران سرمایه‌گذاری کنند/ روسیه ایران را تشویق می‌کند انجام توافق را به تعویق بیندازد

قاسم محبعلی مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه به جماران گفت: روس ها می ترسند حالا که اروپایی ها می خواهند تا ۱۰ سال آینده، خود را از گاز روسیه بی نیاز کنند، روی واردات گاز از ایران سرمایه گذاری کنند. به همین خاطر است که ایران را تشویق می کنند انجام توافق را به تعویق بیندازد تا آنها بتوانند در جنگ اوکراین دستاوردی داشته باشند. البته طبیعتاً فشار عربستان و اسرائیل هم وجود دارد با این رویکرد که توافق نباید صرفا به موضوع هسته ای محدود شود و باید سیاست های منطقه ای ایران را هم در برگیرد.

پایگاه خبری جماران: مذاکرات هسته ای ایران با ۵+۱ در حالی به مرحله تحلیل و گمانه زنی های متناقض رسیده است که طرفین برجام توپ ها را در زمین یکدیگر می اندازند. 

در همین رابطه، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه گفت: «ایران گمان می کند می تواند با جنگ اوکراین و نیازی که اروپایی ها به نفت و گاز پیدا کرده اند، خواسته های خود را افزایش دهد. از سوی دیگر، شاید روس ها نیز علاقه نداشته باشند که در این شرایط توافقی صورت گیرد و نفت ایران وارد بازار شود.»

قاسم محبعلی در گفت وگو با خبرنگار جماران، درباره اظهارنظرهای مقامات اروپایی در موضوع برجام گفت: آقای گروسی در جلسه اخیر آژانس انرژی هسته ای که خردادماه برگزار شد، گزارشی ارائه داد که منجر به صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران شد. این قطعنامه در صورتی می تواند زمینه ساز اقدامات بعدی شورای حکام شود که گروسی در ماه سپتامبر(شهریور) مجددا بگوید که برنامه هسته ای دارای ابهام است. اگر این ادعا از سوی او تکرار شود، ممکن است شورای حکام، قطعنامه بعدی را صادر کند. 

وی افزود: همه چیز به تصمیم سیاسی مشترک اروپا و آمریکا بستگی دارد که قطعنامه بعدی جنبه ای توصیه ای داشته باشد یا در گامی فراتر به شورای امنیت سازمان ملل گزارش کنند و یا حتی بیشتر از آن «درخواست اقدام» کنند. 

 

هم مذاکرات دارای ابهام است هم رابطه ایران و آژانس، رابطه مبهمی شده است

 

محبعلی ادامه داد: روند کنونی نشان می دهد که هم مذاکرات دارای ابهام است هم رابطه ایران و آژانس، رابطه مبهمی شده است. شاید هم مقامات ما علاقه مند هستند که سیاست «ایهام هسته ای» را پیاده کنند و طرف مقابل را در حالت خوف و رجا بگذارند. از سخنان اخیر آقای خرازی و برخی حرف هایی که در رسانه ها مطرح می شود، پیداست که ایران علاقه مند است سیاست «ایهام هسته ای» را دنبال کند.

 

تهدیدهای رژیم صهیونیستی موضوع جدیدی نیست

اسرائیل هیچ گاه بدون هماهنگی با آمریکا دست به اقدام نظامی نخواهد زد

 

در حال حاضر به نظر نمی رسد که اروپایی ها و آمریکایی ها علاقه مند باشند که بحران جدیدی در خاورمیانه ایجاد کنند

 

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه درباره تهدیدهای رژیم صهیونیستی گفت: این موضوع جدیدی نیست. اسرائیل همیشه تهدید کرده که می خواهد از حمله نظامی برای جلوگیری از برنامه هسته ای ایران استفاده کند، اما به باورم این نوع تهدیدها یک نوع نمایش تبلیغاتی است. اسرائیل هیچ گاه بدون هماهنگی با آمریکا دست به اقدام نظامی نخواهد زد و در حال حاضر به نظر نمی رسد که اروپایی ها و آمریکایی ها علاقه مند باشند که بحران جدیدی در خاورمیانه ایجاد کنند. 

 

رفتار رژیم صهیونیستی بر اصل غافلگیری استوار است

 

وی بیان کرد: ممکن است این تهدیدها سیاست هماهنگ شده ای برای اعمال بیشتر فشار بر ایران باشد. اینکه اسرائیل بنای فعالیت نظامی علیه ایران داشته باشد با تحلیل های فعلی سازگار نیست. باید توجه داشت که رفتار این رژیم بر «اصل غافلگیری» استوار است و معمولا عملیات های نظامی خود را از قبل اعلام نمی کند. بنابراین، ممکن است در تبلیغات رفتار دیگری انجام دهد.

 

بعید است چیزی بیشتر از توافق ۲۰۱۵ نصیب ما شود

برجام حداکثر امتیازی بود که آمریکا و اروپا حاضر بودند به ایران دهند

 

محبعلی گفت: ایران و طرف های دیگر برجام اعلام کردند که متن توافق تقریبا نهایی شده است و به اخذ تصمیمات سیاسی در ایران و آمریکا بستگی دارد. فراموش نکنیم که بعید است چیزی بیشتر از توافق ۲۰۱۵ نصیب ما شود و برجام حداکثر امتیازی بود که آمریکا و اروپا حاضر بودند به ایران دهند. اگر این انتظار وجود دارد که امتیازی بیشتر به ایران برسد، با توجه به جنگ روسیه علیه اوکراین و نیاز اروپایی ها به نفت و گاز، باز هم به نظر نمی رسد که بیش از برجام امکان توافق بهتری وجود داشته باشد.

او ادامه داد: از گفته های تیم دیپلماسی ایران چنین برمی آید که مذاکره کنندگان ما چند مسأله را مطرح کرده اند. یکی مربوط به تضمین است. اینکه آیا امکان تضمین در توافقات بین المللی وجود دارد، بحث دیگری است، حتی در توافق های دوجانبه میان کشورها که نیاز به تایید مجالس آنها دارد، تضمین میسر نیست. زیرا توافق بر اساس شرایط موجود و منافع هر دو دولت صورت می گیرد و اگر شرایط تغییر کند و دولت ها احساس کنند که منافع شان از دست می رود، آمادگی نخواهند داشت که توافق را ادامه دهند. دوم، مسأله تحریم های خارج از توافق برجام است؛ مانند رفع تحریم سپاه و تحریم های قبل و بعد از ترامپ که خارج از برجام صورت گرفته است. به نظر می رسد که اگر قرار است مذاکره ای درباره این تحریم ها صورت گیرد، باید خارج از برجام باشد. 

 

قاسم محبعلی

 

تحریم های فرابرجامی باعث شدند تا بازگشت به توافق ۲۰۱۵ با مشکل مواجه شود

 

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه گفت: یکسری از تحریم ها ربطی به توافق برجام ندارند و درخواست مذاکره درباره آنها می تواند از جانب ایران یا آمریکا مطرح شود. تحریم های فرابرجامی باعث شدند تا بازگشت به توافق ۲۰۱۵ با مشکل مواجه شود.

وی بیان کرد: ایران گمان می کند می تواند با جنگ اوکراین و نیازی که اروپایی ها به نفت و گاز پیدا کرده اند، خواسته های خود را افزایش دهد. از سوی دیگر، شاید روس ها نیز علاقه نداشته باشند که در این شرایط توافقی صورت گیرد و نفت ایران وارد بازار شود.

 

روس ها می ترسند اروپایی ها روی واردات گاز از ایران سرمایه گذاری کنند

روسیه ایران را تشویق می کند انجام توافق را به تعویق بیندازد

 

محبعلی گفت: روس ها می ترسند حالا که اروپایی ها می خواهند تا ۱۰ سال آینده، خود را از گاز روسیه بی نیاز کنند، روی واردات گاز از ایران سرمایه گذاری کنند. به همین خاطر است که ایران را تشویق می کنند انجام توافق را به تعویق بیندازد تا آنها بتوانند در جنگ اوکراین دستاوردی داشته باشند. البته طبیعتاً فشار عربستان و اسرائیل هم وجود دارد؛ با این رویکرد که توافق نباید صرفا به موضوع هسته ای محدود شود و باید سیاست های منطقه ای ایران را هم در برگیرد.  

محبعلی گفت: نکته دیگری هم وجود دارد که باید به آن توجه کرد و آن اینکه تیم مذاکره کننده فعلی نسبت به تیم مذاکره کننده قبلی، توانایی های کافی را برای کسب دستاورد ندارد. 

 

طرف اصلی ایران و آمریکا هستند

هر توافق بهتری از راه مذاکره مستقیم ایران و آمریکا صورت می گیرد

 

وی در پایان با اشاره به تلاش فرانسوی ها برای میانجیگری گفت: اروپایی ها از گذشته علاقه مند بودند که برجام به نتیجه برسد و امروز نیز تلاش می کنند آمریکا و ایران را به برجام برگردانند. برداشت مثبتی از گفت وگوی تلفنی مکرون با رئیس جمهور ایران به دست نمی آید. با اینکه اروپایی ها دوست دارند برجام به نتیجه برسد اما طرف اصلی ایران و آمریکا هستند. اگر دو طرف تصمیم بگیرند که موضوعات میان خود را حل و فصل کنند، میانجی گری اروپایی ها می توانند موثر باشند. نباید فراموش کنیم که هر توافق بهتری از راه مذاکره مستقیم ایران و آمریکا صورت می گیرد نه الزاما از طریق یک واسطه، چه فرانسه چه هر کشور دیگری.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.