سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان در دیدار با سفرا و روسای نمایندگی‌های کشورهای اسلامی با بیان اینکه «روندی خطرناک و هدفمند از ترویج ناامنی تکفیری با هدایت خارجی در افغانستان مشاهده می‌شود»، خاطرنشان کرد: «عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مانند پرورش مار در آستین است».

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی یک رژیم زبون و متزلزل است، گفت: تروریسم دولتی، نقض سیستماتیک حقوق بشر، بکارگیری سلاح‌های ممنوعه علیه مردم، فشارهای فزاینده علیه مردم قدس و کرانه باختری، هتک حرمت مسجدالاقصی، هیچ کمکی به پایداری و امنیت رژیم صهیونیستی نکرده است.

سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در دیدار با سفرا و روسای نمایندگی‌های کشورهای اسلامی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع خانواده‌ی جهانی اسلام، گفت: با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما عزیزان، پیشاپیش عید سعید فطر را به شما میهمانان گرامی، خانواده‌های محترم شما و همة مسلمانان سراسر عالم تبریک و تهنیت عرض ‌کنم و از خداوند متعال بهترین‌ها را در عید فطر برای امت اسلامی آرزو کنم.

رئیس جمهور افزود: ماه مبارک رمضان ماه هویت‌ساز برای جامعه اسلامی است، در کنار ترویج روحِ اخلاص و معنویت در جامعه که منجر به التفات همگانی و خودسازی می‌شود انسان‌ها را نسبت به یکدیگر مهربان‌تر می‌کند. ماه رمضان پدیدآوردنده‌ی یک هویت ممتاز به نام امت اسلامی است؛ اساسا یکی از کارکردهای اجتماعی مناسک دینی همین انسجام در هویت است. پیوندهای ایمانی قوی‌ترین نوع پیوندها بین انسان‌هاست که مومنین را به برادران و خواهران ایمانی و جامعه مسلمین را به امت اسلامی ارتقاء می‌بخشد.

گرایش فزاینده جوانان به رعایت شریعت اسلامی، نویددهنده دوران جدیدی از عظمتِ تمدنِ نوین اسلامی

رئیسی تصریح کرد: جمعیت عظیم و روبه رشد مسلمانان در جهان، در کنار گرایش فزاینده جوانان به رعایت شریعت اسلامی، نویددهنده دوران جدیدی از عظمتِ تمدنِ نوین اسلامی خواهد بود؛ این در حالیست که الگوی ظاهرفریب لیبرال دموکراسی غربی اینک و به اعتراف خود مقامات غربی، جذابیتش را حتی در غرب از دست داده است و ناسیونالیسم افراطی و اقتدارگرایی، از درون جوامع غربی، آن را به چالش می‌کشد.

رئیسی خاطر نشان کرد: در این شرایط امت اسلامی نیاز به وحدت دارد. همانطور که قرآن کریم می‌فرماید: امت با عبودیت پروردگار رابطه مستقیم دارد (ان هذه اُمتکم امه واحده و أنا ربکم فاعبدون) و تفاوت‌ها خللی در واحد بودن امت ایجاد نمی‌کند.

جریان تکفیر تبدیل به پیاده نظام دشمنان امت اسلامی شده است

رئیس جمهور ادامه داد: لذا از یک سو، امت به وحدت، قوام می‌یابد و از سوی دیگر، وحدت را باید در امت جستجو کرد. به همین دلیل، جریان تکفیر، که از خون جهان اسلام ارتزاق می‌کند، یک انحراف آشکار از صراط مستقیم وحدت امت اسلامی است. این جریان تکفیر اینک تبدیل به پیاده نظام دشمنان امت اسلامی شده است و در راستای منافع سلطه‌گرایانه آنها دست به مسلمان‌کشی در سرزمین‌های مختلف اسلامی می‌زند.

رئیسی اظهار داشت: ملت مظلوم افغانستان سال‌هاست که با جنگ و ناامنی و آوارگی دست و پنجه نرم کرده است. جمهوری اسلامی ایران بیش از چهل سال است که مهاجر و آوارگان افغانستانی را برادرانه در درون جامعه خود میزبانی کرده است.

رئیس جمهور ادامه داد: انتظار می‌رفت که با پایان درگیری‌ها، امنیت و رفاه و علم‌آموزی دختران و پسران افغان، چشم و دل دوستان افغانستان را روشن و گرم کند. اما اینک متاسفانه روندی خطرناک و هدفمند از ترویج ناامنی تکفیری با هدایت خارجی مشاهده می‌شود که به دنبال شعله‌ور کردن جنگ فرقه‌ای، این بار در سرزمینی دیگر از امت اسلامی است. به همین دلیل جمهوری اسلامی همواره بر مشارکت واقعی همه گروه‌های قومی، مذهبی، سیاسی در حکومت آینده افغانستان تاکید داشته است تا امکان سوءاستفاده دشمنان این ملت به حداقل برسد و افغانستان بعد از سال‌ها درد و رنج، روی آرامش ببیند.

رئیسی با اشاره به کارنامه درخشان و موفق جمهوری اسلامی در مبارزه با فتنه تکفیری در امت اسلامی، گفت: اگر مجاهدت سرداران بزرگ جهان اسلام همچون شهید ابومهدی المهندس و شهید حاج قاسم سلیمانی نبود داعش در بسیاری از کشورها ادعای حکومت می‌کرد. اینک نیز جمهوری اسلامی دست همکاری خود را به سوی همه کشورهای اسلامی دراز می‌کند تا در مقابله گفتمانی و میدانی با تکفیر، بصورت هم‌افزا عمل کنیم.

 

photo_2022-04-29_05-18-35

 

غفلت یا ساده‌لوحی در قبال نیات شوم رژیم صهیونیستی کل کشورهای منطقه و هویت جهان اسلام را تهدید می‌کند

رئیس جمهور افزود: از سوی دیگر، رژیم غاصب صهیونیستی همچنان تهدیدی جدی بر ضد امت اسلامی است و فلسطین مظلوم رمز وحدت امت اسلامی است. اگرچه فلسطین قربانی اصلی این رژیم کودک‌کش است اما غفلت یا ساده‌لوحی در قبال نیات شوم و توسعه‌طلبانه آن، کل کشورهای منطقه و هویت جهان اسلام را تهدید می‌کند. مَثَل کشورهایی که روابط خود را با رژیم خونریز صهیونیستی باصطلاح عادی‌سازی می‌کنند همچون کسی است که مار در آستین خود پرورش می‌دهد و این حرکت بدون تردید موجب خشم و غضب قریب دو میلیارد مسلمان در جهان خواهد شد و نفرت آزادگان جهان را برخواهد انگیخت.

اگر مقاومت جوانان مومن امت اسلامی نبود، صهیونیست‌ها همچون تکفیری‌ها کشورهای منطقه را بلعیده بودند

رئیسی خاطر نشان کرد: رژیم صهیونیستی یک رژیم زبون و متزلزل است. تروریسم دولتی، نقض سیستماتیک حقوق بشر، بکارگیری سلاح‌های ممنوعه علیه مردم، فشارهای فزاینده علیه مردم قدس و کرانه باختری، هتک حرمت مسجدالاقصی، هیچ کمکی به پایداری و امنیت رژیم صهیونیستی نکرده است. اگر مقاومت جوانان مومن امت اسلامی نبود، صهیونیست‌ها نیز همچون تکفیری‌ها کشورهای منطقه را بلعیده بودند. رژیمی که بیش از ۷۰ سال است که موجب ناامنی و بی‌ثباتی و آوارگی در منطقه است اینک نیز نه تنها نمی‌تواند شریکی برای صلح باشد بلکه هر جا پای گذارد ثبات و امنیت آنجا را به مخاطره می‌اندازد.

روز قدس روز همبستگی امت اسلامی، امید مظلومان و مستضعفان و روز یأس رژیم صهیونیستی و دشمنان اسلام

رئیسی با اشاره به جایگاه روز قدس در زنده نگهداشتن مساله فلسطین و مقاومت در منطقه، تاکید کرد: روز قدس به عنوان میراث و ابتکار هوشمندانه رهبر فقید انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) مساله فلسطین و مقاومت را به عنوان قلب تپنده جهان اسلام، زنده نگه داشته است. روز قدس روز همبستگی امت اسلامی است و این روز، امید مظلومان و مستضعفان و روز یأس رژیم صهیونیستی و دشمنان اسلام است. جمهوری اسلامی ایران در عمل اثبات کرده است که در روزهای سخت دست برادران و دوستان خود را رها نمی‌کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: در عین حال، جمهوری اسلامی برای حل و فصل این معضل بزرگ در سرزمین فلسطین یک راه حل عادلانه، دموکراتیک و مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی ارائه کرده است و آن رجوع به آراء همه فلسطینی‌های اصیل اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی برای تعیین سرنوشت سیاسی کشور خود و ایجاد یک دولت فراگیر در سرزمین‌های تاریخی فلسطین است و این ابتکار رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) جزو اسناد ثبت شده نزد سازمان ملل متحد است.

رئیسی اظهار داشت: امت اسلامی نباید نسبت به مسائل اصلی جهان اسلام غفلت کند. بیش از پنجاه سال پیش سازمان کنفرانس اسلامی به درستی و در پاسخ به جنایت آتش‌سوزی در مسجدالاقصی شکل گرفت و امروز انتظار می‌رود که اختلافات درونی بر سازمان همکاری‌های اسلامی سایه نیافکند. به بهانه اختلاف نباید خود را به دهان گرگ‌های درنده فرو انداخت. اختلافات را باید با گفتگو حل و فصل کرد. سیاست فشار حداکثری آمریکا  شکست مفتضحانه خورده است این اعتراف سخنگوی کاخ سفید است و همانگونه که در روز تحلیف ریاست جمهوری خود در مجلس شورای اسلامی اعلام کردم جمهوری اسلامی دست دوستی خود را به سوی همه کشورهای جهان از جمله امت اسلامی و به خصوص همسایگان خود دراز کرده و دست همه کشورهای اسلامی را به گرمی می‌فشارد. ما به دنبال تعامل حداکثری با جهان هستیم و در این چارچوب، همسایگان، دوستان و امت اسلامی، اولویت ما را شکل می‌دهند.

تمدن‌های بزرگ ایران و مصر می‌توانند نقش بی‌نظیری در ترویج دوستی و همکاری در امت اسلامی ایفا کنند

رئیسی تصریح کرد: افزایش تعاملات مردمی در جهان اسلام، نقش بسزایی در گسترش دوستی و تحکیم روابط بین کشورها را دارد. تمدن‌های بزرگی همچون ایران و مصر که به برکت اسلام، غنا و تعالی یافته‌اند و تمدن بشری وامدار آنهاست نقش بی‌نظیری در ترویج دوستی و همکاری در امت اسلامی می‌تواند ایفا کند.

حسین امیرعبداللهیان نیز در این مراسم پیش از سخنرانی رئیس جمهور با اشاره به تشدید اقدامات تجاوزکارانه و وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در ایام اخیر گفت: تداوم جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان تکلیف ما به عنوان کشورها و دولت‌های اسلامی را صد چندان می‌کند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همچنان مقاومت را مهمترین گزینه مقابله با تجاوزگری رژیم صهیونیستی می‌داند، افزود: در عین حال جمهوری اسلامی با تدبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی ابتکار سیاسی برگزاری رفراندوم برای تعیین سرنوشت فلسطین به دست همه ساکنان واقعی و اصیل این سرزمین را ارائه کرده است.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: امیدواریم به زودی شاهد تشکیل دولت واحد فلسطینی در سراسر سرزمین‌های مادری و تاریخی فلسطینی به پایتختی قدس شریف باشیم.

همچنین پیش از سخنان رئیس جمهور احمد قربانف سفیر ترکمنستان در ایران به عنوان مقدم‌السفرا در سخنانی تصریح کرد: خداوند برکات خود را بر ممالک اسلامی نازل نماید از جمله برکات این ماه، وحدت امت اسلامی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.