دیدار با اقشار مختلف مردم، برگزاری شورای اداری، بازدید از پروژه‌های عمرانی و خدماتی و برگزاری نشست خبری در پایان سفر از مهمترین برنامه‌های سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در سفر یک روزه به استان قزوین است.

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور برای برگزاری بیستمین سفر استانی دولت مردمی، دقایقی پیش وارد قزوین شد.

سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر روز چهارشنبه برای برگزاری بیستمین سفر استانی دولت مردمی، وارد قزوین شد و مورد استقبال نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و جمعی از مسئولین استانی قرار گرفت.

دیدار با اقشار مختلف مردم، برگزاری شورای اداری، بازدید از پروژه‌های عمرانی و خدماتی و برگزاری نشست خبری در پایان سفر از مهمترین برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفر یک روزه به استان قزوین است.

 

photo_2022-04-27_18-20-34

 

photo_2022-04-27_18-20-43

 

رئیس جمهور در بدو ورود به استان قزوین:

مراکز علمی فعال در استان قزوین در مسبر پیشرفت کشور نقش‌آفرین هستند/ مرحوم ابوترابی چهره‌ای نامدار و روحانی‌ای الهام‌بخش برای همه آزادگان بود

رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های فراوان استان قزوین برای پیشرفت گفت: از جمله نعمت‌هایی که خداوند به استان قزوین مرحمت کرده مراکز علمی فعالی است که در مسیر رشد کشور نقش‌آفرین هستند.

سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر روز چهارشنبه در بدو ورود به استان قزوین، گفت: برای بنده و همراهانم توفیقی است که در استان قزوین هستیم. این استان شهید پرور قریب به ۳ هزار شهید و ۷ هزار ایثارگر دارد که لازم است به همه شهدا و خانواده‌های شهدا، فلاسفه و بزرگان این استان ادای احترام کنم.

رئیس جمهور افزود: انجام این سفر لازم بود، اما به آن شکل که باید دلنشین باشد، نیست، زیرا شرایط کرونایی اجازه نمی‌دهد در اجتماعات مردم شرکت کنم و به مردم عزیزمان در این استان عرض سلام، ادب و احترام داشته باشم.

رئیسی تصریح کرد: استان قزوین استانی تاریخی است و از همه مهم‌تر اینکه در عرصه‌های مختلف بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، خوش درخشیده است.

رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های فرلوان استان قزوین برای پیشرفت اظهار داشت: این استان یکی از قطب‌های مهم صنعتی کشور است و مهم‌ترین ظرفیت آن نیروی انسانی تحصیلکرده و کارآمدی است که در این استان وجود دارد.

رئیس جمهور با اشاره به آشنایی خود با کاستی‌ها و اولویت‌های استان قزوین گفت: ان‌شاء الله بعد از سفر وزرا به نقاط مختلف استان در شورای اداری گزارش سفر و مصوبات آن اعلام خواهد شد.

رئیسی تأکید کرد: دولت مصمم است در دور اول سفرهای استانی اولویت‌ها و مسایل را شناسایی و نسبت به آنها تصمیم‌گیری کند. طبیعتاً در دور اول سفر امکان حل و فصل همه مشکلات وجود ندارد، اما می‌شود اولویت‌ها را شناسایی و نسبت به رفع مشکلات در استان تصمیم‌گیری کرد.

رئیس جمهور اظهار داشت: از جمله نعمت‌هایی که خداوند به استان قزوین مرحمت کرده است مراکز علمی فعالی است که برای رشد کشور نقش‌آفرین هستند.

رئیسی با گرامیداشت یاد و نام مرحوم حجت‌الاسلام ابوترابی، تصریح کرد: آقای ابوترابی چهره‌ای نامدار و مقاوم و روحانی‌ای الهام‌بخش برای همه آزادگان بود.

 

بازدید رئیسی از کارخانه تولید محصولات بهداشتی فیروز

 

بازدید رئیسی از کارخانه تولید محصولات بهداشتی فیروز/ اقامه نماز و حضور رئیس جمهور در مراسم افطاری کارگران

رئیس جمهور از کارخانه تولید محصولات بهداشتی فیروز بازدید و در جمع کارگران آن افطار کرد.

رئیسی روز چهارشنبه در ادامه برنامه های سفر به استان قزوین با حضور در کارخانه تولید محصولات بهداشتی فیروز از نزدیک با مسئولان، کارگران و کارکنان این واحد تولیدی گفتگو و در جریان فعالیت‌های آن قرار گرفت.

در کارخانه تولیدی محصولات بهداشتی فیروز قریب به ۱۲۰۰ نفر مشغول به کارند که ۹۳ درصد آنها دارای معلولیت جسمی هستند.

رئیس جمهور پس از بازدید از قسمت های مختلف این واحد تولیدی نماز مغرب و عشا را در کنار کارگران کارخانه فیروز اقامه و روزه خود را نیز به همراه کارگران این واحد تولیدی افطار کرد.

 

 

در سفر استانی رئیس‌جمهور به استان قزوین صورت گرفت:

حضور رئیسی در مجموعه تاریخی دولت‌خانه صفوی قزوین/ دستور آزادسازی این بنا و تهیه طرح جامع برای استفاده عمومی از آن

رئیس جمهور پس از بازدید از مکان تاریخی دولت‌خانه صفوی قزوین دستور آزادسازی این مکان تاریخی و تهیه طرح جامع برای استفاده عمومی از این مکان را صادر کرد.

رئیسی عصر روز چهارشنبه با حضور در مجموعه تاریخی دولت‌خانه صفوی شهر قزوین از نزدیک در جریان مشکلات توسعه این بنا قرار گرفت.

رئیسی در این بازدید دستور آزادسازی این مکان از سوی مراکز و نهادهای دولتی که در بخشی از آن مستقر هستند را صادر کرد.

رئیسی با تاکید بر لزوم آزادسازی این مکان، به ادارات آموزش و پرورش و ورزش و جوانان استان قزوین دستور داد جابجایی لازم را در اماکن خود انجام دهند تا این بنای تاریخی آزاد و در اختیار مردم قرار گیرد.

رئیس جمهور استفاده از مجموعه دولت‌خانه صفوی را نیازمند مرمت جدی خواند و خطاب به مسئولان استانی اظهار داشت: برای تمام ۷ هکتار این مکان برنامه‌ریزی و طرحی جامع تهیه شود.

 رئیسی به اشاره به خیانت خاندان پهلوی در نحوه نگهداری این مکان تاریخی خاطرنشان کرد: به نحو مناسبی به مردم اطلاع‌رسانی شود که خاندان پهلوی چگونه این اثر تاریخی را از بین بردند.

 رئیسی اظهار داشت: اگر به مواریث فرهنگی توجه نکنیم، این سرمایه های ارزشمند از بین می‌روند لذا باید این مواریث و اماکن تاریخی مورد استفاده قرار گیرد و فضای مفرحی برای مردم در این مکان ایجاد شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ایجاد اماکن گردشگری در هر منطقه باید در کنار بناهای تاریخی همان منطقه و با حفظ هویت آن بناها باشد، تصریح کرد: شناساندن این آثار تاریخی، مرمت، آزادسازی توسط دستگاه‌های متولی و تداوم پژوهشهای علمی در این مکان از اقداماتی است که باید دنبال شود.

رئیسی با اشاره به اهمیت وجود این مکان تاریخی در مرکز شهر قزوین گفت: احیای میراث فرهنگی اینگونه نیست که درب آنجا بسته باشد، زیرا اگر از این اماکن استفاده نشود، این مواریث میرا می‌شود و نباید با رها کردن مراکز تاریخی به میرایی این اماکن کمک کرد.

 

 

رئیسی در دیدار آحاد مختلف مردم قزوین:

مردمی‌سازی دولت با به کارگیری ظرفیت‌های مردم در حوزه‌های مختلف دنبال می‌شود/ آسیب‌های اجتماعی باید با محوریت مردم سامان یابد/ اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی نه به شکل قبل، بلکه با محور افزایش تولید و اشتغال دنبال می‌شود/ دانش و فناوری حوزه هسته‌ای و نظامی باید به بخش خودروسازی سرریز شود

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت مردمی در مدیریت امور و آسیب‌های اجتماعی، از اهتمام دولت به استفاده از این ظرفیت گرانقدر خبر داد و گفت: در دولت سیزدهم تلاش داریم مردمی‌سازی دولت را با شناسایی و به کارگیری ظرفیت مردم در حوزه‌های مختلف دنبال کنیم.

رئیسی بعد از ظهر چهارشنبه در دیدار نخبگان، علما، خانواده شهدا و اقشار مختلف مردم استان قزوین، با بیان اینکه قزوین از تاریخ و تمدنی غنی و مردمی دین‌مدار برخوردار است، گفت: چهره‌های علمی، فقهی‌، فلاسفه و حکمای برجسته جلوه‌هایی از تمدن و تاریخ غنی و قریب به ۳ هزار شهید استان مایه افتخار فرهنگی استان قزوین هستند.

رئیس جمهور با اشاره ظرفیت‌های بی‌شمار استان قزوین برای توسعه و تعالی، افزود: دشت پهناور و حاصل‌خیز قزوین یکی از ظرفیت‌های مهم استان است که حتما باید کاری دانش‌بنیان و مبتنی بر فناوری برای استفاده مناسب‌تر از ظرفیت این دشت انجام شود.

رئیسی حضور صنایع مختلف در قزوین را دیگر مزیت مهم این استان برشمرد و اظهار داشت: در گسترش و تقویت صنایع نیز باید با محوریت دانش و فناوری‌های نوین عمل کنیم.

رئیس‌ جمهور با مرور گام‌های مورد نیاز برای توسعه صنایع قزوین، اولویت اصلی در این زمینه را احیای واحدهای تعطیل یا نیمه‌تعطیل خواند و اظهار داشت: آقای استاندار با همکاری کارگروهی که در وزارت صمت برای این مساله فعالیت می‌کند، این کار را با جدیت دنبال کنند. احیای واحدهای صنعتی هم می‌تواند به سرعت اشتغال ایجاد کند و هم تولید را افزایش دهد.

رئیسی در ادامه سخنان خود موضوع آسیب‌های اجتماعی را جزو دغدغه‌های مردم متدین قزوین دانست و گفت:  موضوع آسیب‌های اجتماعی هم مردم عزیز استان قزوین را رنج می‌دهد و هم زیبنده استان نیست. عمیقا باور دارم که آسیب‌های اجتماعی را با همکاری خود مردم می‌شود کاهش داد و رفع کرد. اساسا مردمی‌سازی دولت یعنی همین که در حوزه‌های مختلف از ظرفیت‌های خود مردم استفاده شود. اگر در دفاع مقدس پیروز شدیم، اگر در عرصه‌های مختلفی جمهوری اسلامی پیش رفته و... دلیل آن حضور مردم بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به این که البته حضور مسئولین در میدان با روحیه بسیجی و جهادی هم ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، خاطرنشان کرد: امروز شاهد هستیم که با وجود ادغام جهادسازندگی با وزارت کشاورزی، اما روحیه جهادی و سازندگی جوانان ما به همان شکل سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب حفظ شده و مردان و زنان جوان با همان روحیه در مناطق محروم حضور یافته و خدمت می‌کنند.

رئیسی با طرح این سوال که در مساله مردمی‌سازی دولت و استفاده از ظرفیت‌های مردمی نقش دولت چیست؟ گفت: نقش دولت در سه اصل هدایت، نظارت و حمایت تعریف می‌شود. کار دولت تصدی‌گری خصوصا در حوزه اقتصادی نیست. اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ایجاب می‌کند که خصوصی‌سازی را به شکل واقعی انجام دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه نحوه اجرای خصوصی‌سازی در دوره قبل خیلی‌ها را ناراحت کرد، افزود: وقتی مصادیق اجرای این قانون را بررسی کردیم متوجه شدیم که متاسفانه درست عمل نشده است. لذا تاکید کردیم که خصوصی‌سازی باید انجام شود، اما این اموال به کسی واگذار شود که دارای توانایی باشد و بعد از واگذاری هم نباید موضوع رها شود و مالکان جدید باید از طرف دولت مورد حمایت قرار بگیرند تا بتوانند آن کارگاه و کارخانه و مجموعه را به خوبی اداره کنند.

رئیسی با اشاره به اینکه سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی به اعتبار ابلاغ از سوی مقام معظم رهبری باید اجرا شوند، اما نه به شکل قبل، اظهار داشت: این قانون باید به شکل دقیق و منطبق بر نص قانون اجرا شود تا به فعال کردن صنایع کشور، افزایش تولید و افزایش اشتغال بیانجامد. این سیاست در استان قزوین هم به خصوص درباره چند شرکتی که نام برده شد از جمله کنتورسازی به دقت اجرا و مردم به شکل شفاف از نتایج آن با خبر خواهند شد.

رئیس جمهور درباره تکمیل بیمارستان ۷۰۰ تخت‌خوابی در استان قزوین که حدود ۲۰ درصد پیشرفت کار داشته است، گفت: بنای دولت مردمی بر این است که ابتدا پروژه‌هایی که ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت کار داشته‌اند، تکمیل شوند، اما با توجه به کمبود سرانه بهداشتی و درمانی در استان قزوین تکمیل این بیمارستان در دستور کار قرار خواهد رفت.

رئیسی درباره نقش‌آفرینی مردم در مدیریت امور اجتماعی تصریح کرد: باید در مدیریت امور اجتماعی برای مردم نقش تعریف کنیم و کار دست مردم باشد، از مردم و گروه‌های جهادی حمایت کنیم تا نقش بی‌بدیل و موثر خود را در این زمینه ایفا کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: در هر محله‌ای امام جماعت، نقشی محوری در جهت تحول و تحرک اجتماعی دارد و می‌تواند جوان‌ها را به کار بگیرد و آنها را حول خود ساماندهی کند تا کارهای بسیار خوب و ماندگاری انجام دهند.

رئیس جمهور گفت: به همه استانداران توصیه می‌کنم که حلقه‌ای از مشاوران جوان و فرهیخته داشته باشند و حتما ماهی یکبار با آنها نشست داشته باشید تا اینها دغدغه‌ها و مشکلات را به شما منتقل کنند و پس از اولویت‌سنجی مسائل را دنبال کنید و حتما مردم را به شکل شفاف در جریان امور بگذارید تا مشارکت آنها با دولت بیش از پیش افزایش یابد.

رئیسی با تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت بنیاد نخبگان افزود: احترام گذاشتن به نباید نخبگان کار پسندیده‌ای است، اما آنچه صحیح و البته مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، این است که از ظرفیت نخبگان در جاهای مناسب بهره گرفته شود. به ویژه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری این موضوع را در همه استان‌ها دنبال کند تا از ظرفیت نخبگان خانم استفاده مناسب شود و در دولت نیز از توانمندی‌های آنها بهره‌مند شویم.

رئیس جمهور با اشاره به سخنان یکی دیگر از حاضران درباره موضوع مالیات اظهار داشت: بنا به اعلام وزیر امور اقتصادی و دارایی قرار شده است که شرکت‌ها و واحدهای اقتصادی مالیات‌شان را در همان استانی که فعالیت می‌کنند، پرداخت کنند.

رئیسی درباره برخورداری مسکن مهر مهرگان قزوین تصریح کرد: طبیعتا وقتی جایی در تقسیمات کشوری شهر معرفی می‌شود، باید از خدمات شهری برخوردار باشد و آسیب‌های اجتماعی هم نداشته باشد. همه و خصوصا جوانان کمک کنید که مهرگان فقط اسمش شهر نباشد بلکه به نحوی آنچه که از الزامات شهر بودن و خدمات شهری است آنجا اجرایی شود.

رئیس جمهور درباره موضوع موقوفات از جمله در استان قزوین خاطرنشان کرد: مناطقی همچون استان قزوین موقوفات زیاد دارند. موقوفه برای این است که گره‌گشای مشکلات اقتصادی مردم مسلمان و کمک برای رفع آسیب‌های اجتماعی باشد. امروز هم باید موقوفات گره‌های اقتصادی، مسأله تولید، رفع بیکاری و ایجاد اشتغال را حل و فصل کند. حتما این مساله را از نظر فقهی هم بررسی کنید، اما عمده موقوفات برای مسائل دینی و گره‌گشایی از مشکلات مردم انجام شده‌اند.

رئیسی در ادامه سخنانش به مساله مطرح شده از سوی یکی از سخنرانان درباره دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: فلسفه کادرسازی برای کشور و استفاده جهان اسلام از مرکز علمی که به نام انقلاب اسلامی است، حتماً محوریت دارد و ان‌شاء الله با نظر مؤسسین محترم که این دانشگاه را تأسیس کردند و با تلاش شما و با همفکری خود دانشجویان این موضوع باید دنبال شود و معتقدم نظر دانشجویان در این قضیه باید شنیده شود.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان افزود: مخاطب سخنان دیروز رهبری همه ما هستیم. بنده بعد از هر سخنرانی ایشان در اولین جلسه دولت محورهای این سخنان را به عنوان مصوبه و مقرره اجرایی به اعضای دولت ابلاغ می‌کنم. امروز دولت ستاد اجرایی کردن سیاست‌ها و منویات مقام معظم رهبری است.

رئیسی ادامه داد: درست است که سخنان دیروز ایشان خطاب به دانشجویان بود اما دولت نسبت به مسأله حفظ هویت علمی، دینی و انقلابی دانشگاه که بسیار مورد تاکید ایشان بود، نقش بسیار مهمی دارد. خطاب به فرهیختگان علمی، فرهنگی، علما، حضرات روحانیون و معلمان حاضر در این نشست عرض می‌کنم که حفظ هویت انقلابی و فرهنگی و فرهیختگی در استان قزوین وظیفه همه ما است.

رئیس جمهور اظهار داشت: بنده به عنوان مسئول در دولت باید این همت را داشته باشم و آقای استاندار و مسئولین ادارات و شما عزیزانی که در این استان مسایل را خوب می‌فهمید و رصد می‌کنید و متوجه آسیب‌ها هستید، باید اینجا مساله را دنبال کنید.

رئیسی تصریح کرد: روشنفکرها در جامعه کسانی هستند که جامعه را رصد می‌کنند و زودتر از دیگران متوجه می‌شوند که جامعه دچار آسیبی شده است و به موقع هشدار می‌دهند و مهم‌تر از همه خودشان هم حاضرند در این زمینه نقش‌آفرینی کنند. اینجا در محیط دانشگاه عرض می‌کنم که فرهیخته، دانشجوی سیاسی و طلبه فاضل سیاسی کسی است که یک جامعه و مشکلات و آسیب‌های آن را خوب بشناسد و حاضر باشد خودش را برای رفع آسیب‌ها و رفع نیازها در متن جامعه قرار بدهد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کارگزاران دولت شبانه‌روز به دنبال رفع کاستی‌ها و مشکلات کشور هستند، گفت:‌ همانگونه که برخی از سخنرانان در این نشست گفتند،‌ بعضی از مشکلات و مسایل ما، ‌مسایلی است که مربوط به امروز نیست و ناشی از آن است که در زمان مناسب اقدام شایسته و بایسته درباره آنها انجام نشده است. در مسایل اقتصادی عقب‌ماندگی و در اجرای عدالت عقب‌ماندگی جدی داریم.

 رئیسی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به خوبی موفقیت‌ها و وضعیت موجود و وضعیت مطلوب را تبیین کرده‌اند، افزود: در برخی عرصه‌ها مثل صنایع نظامی و هسته‌ای با وجود تهدید‌ها و تحریم‌های سنگین‌تر، توفیقات بیشتری داشته‌ایم اما در صنایعی مثل خودروسازی به آن میزان موفقیت نداشته‌ایم. حتما باید دستاوردهای علمی و فنی صنایع نظامی و هسته‌ای کشور به عرصه صنایع خودروسازی سرریز شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: دولت این کار را شروع کرده تا بتوانیم در مدتی کوتاه با استفاده از توان فرهیختگان آن دسته از عقب‌ماندگی‌هایی که مردم و کشور را رنج می‌دهد، جبران کنیم. به عنوان مثال در حوزه مسکن‌سازی برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکن برنامه‌ریزی شده است و اگر این کار را نکنیم عقب‌ماندگی‌ها جبران نمی‌شود.

رئیسی درباره شعار امسال تصریح کرد: امروز تولید نیاز جدی کشور است. همه باید نسبت به تولید حساس باشیم. تولید با صفاتی که رهبری فرمودند؛ یعنی تولید اشتغال‌آفرین و دانش بنیان. معنای این حرف آن است که باید دانایی‌ها را ضمیمه توانایی‌ها کنیم، این معنی دانش‌‌بنیان بودن است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: استان قزوین هم در کشاورزی و هم صنعت و هم در صنعت گردشگری، در همه موارد می‌تواند کار علم پایه و فناوری پایه را دنبال کند. این از مواردی است که امشب در شورای اداری بر آن تأکید خواهم کرد و بعضی از کمبودها و مسایلی که در ذهن شما می‌آید، اکثر این موارد جزو مصوبات سفر است که از طریق رسانه‌ها در جریان این اقدامات و مصوبات قرار خواهید گرفت.

 

رئیس جمهور در جمع کارگران کارخانه فیروز:

اینکه معلولیت خود را محدودیت نمی‌دانید نشانه اراده شماست

رئیس جمهور با قدردانی از روحیه کار و تلاش کارگران کارخانه تولیدی محصولات بهداشتی فیروز که عمدتا از میان معلولان هستند، گفت: اینکه معلولیت خود را محدودیت نمی‌دانید نشانه اراده شما است.

رئیسی در ادامه سفر خود به استان قزوین در مراسم افطاری کارگران کارخانه فیروز، حضور در جمع این کارگران را توفیقی برای خود خواند و  گفت: حضور در جمع شما عزیزان که تسلیم محدودیت نشده‌اید و با حفظ روحیه و کار و تلاش برای کسب روزی حلال تلاش می‌کنید، مایه خوشحالی و افتخار است.

رئیسی گفت: اینکه شما معلولیت را محدودیت نمی‌دانید و مثل یک انسان سالم و فعال در حال کار هستید نشانه اراده شما است و اینکه توانستید مانند ورزشکاران پاراالمپیکی خودتان را به قله‌ها برسانید خیلی قیمتی است و علت آن هم همت و غیرت شما عزیزان است.

رئیسی خاطرنشان کرد: شما در کارتان کم نمی‌گذارید؛ این کم نگذاشتن شکر خداوند متعال است.

رئیس جمهور ضمن اشاره به اهمیت روحیه شکرگذاری در بین معلولین گفت: شما مجاهد فی سبیل‌الله هستید زیرا کسی که برای خانواده‌اش تلاش کند مانند کسی است که در راه خدا جهاد می‌کند.

 

در نشست شورای اداری استان قزوین

 

رئیسی در نشست شورای اداری استان قزوین:

احیای دشت قزوین بر پایه روش‌های دانش‌بنیان به طور جدی پیگیری خواهد شد/ خصوصی‌سازی نباید به معنای رهاسازی باشد، بلکه بخش خصوصی باید مورد حمایت و نظارت باشد/ مدیران در میدان عمل باید مورد حمایت بوده و با صلابت و روحیه بالا کار کنند

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه باید برای حل مشکلات تلاش کنند و همدیگر را تضعیف و تخریب نکنند، خاطرنشان کرد: امروز مدیر ما در میدان عمل احتیاج دارد که با صلابت و با روحیه کار کند و احساس کند که همه از او پشتیبانی می‌کنند، لذا به همه دوستان، توصیه می‌کنم که با روحیه و مجاهدت کار را دنبال کنید.

رئیسی شامگاه چهارشنبه در جریان سفر به استان قزوین، در نشست شورای اداری این استان با بیان اینکه قزوین همواره مردان و زنانی را به خودش دیده که برای دفاع از دین و ارزش‌ها و انقلاب اسلامی سراز پا نمی‌شناختند، گفت: قریب به ۳ هزار شهید و بیش از ۷ هزار جانباز استان قزوین دلیل و نشانه‌های صدق مردم آن و گواه تدین و دلدادگی آنها به خدا است.

 

جلسه شورای اداری استان قزوین

 

رئیس جمهور با بیان اینکه به تعبیر حضرت رضا (ع) بعد از انجام واجبات و ترک محرمات، هیچ امری برای تقرب پروردگار برتر از خدمت به مردم نیست، افزود: اکراه داشتم که در ماه مبارک رمضان برای شما زحمت ایجاد کنم و سفر داشته باشم، لکن هر چه کردم تا به خودم بقبولانم که سفر را برگزار نکنیم، دیدم اینکه سفر را برگزار کنیم و اجرای مصوبات آن الان کلید بخورد بهتر از این است که چند ماه دیگر این اتفاق بیفتد.

رئیسی خطاب به کارگزاران دولت و مسئولان استانی قزوین اظهار داشت: امروز راهبرد دشمن ایجاد یاس است و در مقابل وظیفه همه ما ایجاد امید است. دشمن از روی دشمنی خود تلاش می‌کند سیاه‌نمایی کند و با بزرگنمایی ایرادات کام مردم را تلخ کند، اما مسئولیت ما این است که با عمل‌مان روز به روز مردم را امیدوارتر کرده و از این طریق مشارکت آنها را در پیشرفت امور بیشتر، نشاط اجتماعی را افزون‌تر و در یک کلمه سرمایه اجتماعی را ارتقا دهیم.

رئیس جمهور یا یادآوری اینکه در این دولت تصمیم گرفته‌ایم اجرای طرح جدیدی را آغاز نکنیم و تلاش کنیم کارهای نیمه‌تمام تکمیل شوند، تصریح کرد: در این جلسه درباره مشکلاتی که شناسایی شده و راهکارهای رفع آنها توضیح داده شد. این روش در ۴۰ سال گذشته مسبوق به سابقه نبوده است. این کار انجام می‌شود تا مدیران و مردم استان بدانند که چه تصمیماتی گرفته شده است.

رئیسی ادامه داد: همچنین ارائه گزارش وزرا و معاون اجرایی رئیس جمهور در نشست شورای اداری از مجموع تصمیمات دولت برای استان انجام می‌شود تا مدیران برای به کار بستن راهکارهای مصوب در مسیر حل و فصل مشکلات حس و حال مناسب کار جهادی را پیدا کنند. روش‌های معمول کار، همیشه بوده، اما اگر بخواهد کار متفاوتی صورت بگیرد، یک اندیشه و انگیزه متفاوت لازم است.

رئیس جمهور با بیان اینکه اولین شرط برای تحول این است که خود مدیر تحول‌خواه و تحول‌گرا باشد و الا تحول اتفاق نمی‌افتد، خاطرنشان کرد: مدل معمول اداری برای پیگیری امور که منتظر است تا همه مقدمات لازم فراهم شود تا کاری انجام بگیرد، برای تحول جوابگو نیست. اینجاست که اهمیت نقش یک مدیر تحول‌گرا مشخص می‌شود که معطل ترتیبات اداری معمول نمی‌ماند.

رئیسی خطاب به مدیران و کارگزاران دولت گفت که توقع همه مردم از شما این است که واقعا کاری متفاوت انجام دهید، گفت: دشت قزوین ظرفیت بسیار مهمی برای استان قزوین به حساب می‌آید که رهبر معظم انقلاب نیز توجه ویژه‌ای به آن دارند و به من فرمودند که اینجا باید نمونه عالی کشاورزی دانش‌بنیان شکل بگیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای تحقق این هدف همه بخش‌ها باید همت کنند، افزود: به همه مدیران تاکید می‌کنم که این مساله را با حساسیت دنبال کنند تا آنچه مدنظر رهبری معظم انقلاب، خواست مردم و اقتضای منطقه است، تحقق یابد. به آقای وزیر جهادکشاورزی هم با تأکید گفتم که حتماً این کار را به عنوان یکی از وظایف جدی خود دنبال کنید.

رئیسی در ادامه اظهار داشت: بیمارستان ۷۰۰ تخت‌خوابی قزوین با وجود آنکه پیشرفت لازم برای قرار گرفتن در فهرست پروژه‌های دارای اولویت تکمیل دولت را ندارد، اما به دلیل کمبودهای موجود در سرانه بهداشتی، این پروژه که کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد در مصوبات سفر قزوین، در اولویت تکمیل قرار گرفته است.

رئیس جمهور قزوین را یکی از قطب‌های کشاورزی و قطب‌های صنعتی کشور دانست و تصریح کرد: یکی از کارهای جدی این دولت تکمیل واحدهای نیمه تعطیل و تعطیل است. نباید اجازه داده می‌شد که یک واحد تولیدی تعطیل شود. تعطیلی یک واحد تولیدی یعنی کم‌رونق شدن تولید، کاهش اشتغال، افزایش بیکاری، بحران‌ها و آسیب‌های اجتماعی که خانواده‌ها را تهدید می‌کند. امسال با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در شعار سال، تولید مسأله‌ای محوری بوده و وظیفه ما در این رابطه مشخص است.

رئیسی در ادامه با اشاره به مشکلات شرکت کنتورسازی قزوین خاطرنشان کرد: واگذاری این شرکت در سال ۸۶ به شکل صحیح انجام نشده و از همان خصوصی‌سازی‌هایی است که صدای همه را درآورد. در نتیجه این واگذاری ۹۰۰ کارگر آنجا تبدیل به ۹۰ کارگر شد. این اسمش خصوصی‌سازی نیست، رهاسازی است. باید به این مساله رسیدگی کرد. در یک مقطعی با این نحوه خصوصی‌سازی به کشور جفا شد.

رئیس جمهور ادامه داد: تعداد قابل توجهی کارخانه فعال و پررونق به دلیل بی‌توجهی و بعضی از مسائلی که اتفاق افتاد و خصوصی‌سازی‌های نامناسب مثل روند واگذاری کارخانه کنتورسازی دچار مشکل و حتی تعطیلی شدند. دولت نباید واگذاری یک واحد تولیدی به بخش خصوصی را به معنای پایان کار ببیند، اینجا تازه شروع حمایت و نظارت دولت است.

رئیسی با بیان اینکه در خصوصی‌سازی توانمندسازی بخش خصوصی بسیار مهم است، گفت: اگر شرکت واگذار شده به بخش خصوصی بدون حمایت و نظارت رها شود، بعد از مدتی کارگرهایش بیکار می‌شوند و این مسأله به حاشیه خواهد رفت. ان‌شاالله آقای استاندار قزوین با همکاری کارگروه احیای واحدهای صنعتی مشکلات مجموعه‌هایی مثل کنتورسازی را سریع‌تر برطرف کنند.

رئیس جمهور به ظرفیت‌های استان قزوین در بخش گردشگری اشاره کرد و افزود: امروز بازدیدی از مجموعه دولت‌خانه صفوی قزوین داشتیم. رژیم پهلوی تلاش بسیاری کرد تا این مجموعه تاریخی را از بین ببرد اما باید تلاش کنیم این مجموعه احیا شود. اگر از بناها و مواریث فرهنگی استفاده نشود، این مراکز حالت میرا پیدا می‌کنند، پس چنین مراکزی باید حیات داشته باشند و مورد استفاده مناسب قرار بگیرند.

رئیسی با بیان اینکه هم مجموعه قدیمی دولت‌خانه ترمیم شود و هم در کنار آن یک مجموعه گردشگری شایسته احداث شود که در کنار هم ارزش‌های تاریخی و تمدنی این اثر گرانقدر را حفظ کرده و به نمایش بگذارند، اظهار داشت: اگر هر کجای دنیا چنین ظرفیت‌هایی برای گردشگری وجود داشته باشد، صنعت گردشگری آنجا رونق خواهد داشت، لذا اینجا هم که این ظرفیت‌ها و زمینه‌ها وجود دارد باید به رونق و توسعه گردشگری توجه ویژه شود.

رئیس جمهور به موضوع احداث فرودگاه در قزوین اشاره و تصریح کرد: نزدیکی به تهران دلیل مناسبی برای عدم برخورداری قزوین از فرودگاه نیست. خیلی از کارهای تجاری است که نیاز به وجود فرودگاه در نزدیکی خود دارد. همچنین اگر قرار است تهران خلوت شود، باید امکانات و ظرفیت‌های لازم در استان‌هایی مثل قزوین ایجاد شود تا جمعیت اینجا مجبور نباشند برای استفاده از امکاناتی مثل فرودگاه به تهران بیاید.

رئیسی در ادامه سخنانش با بیان اینکه باید درباره عملکرد بعضی مجموعه‌ها از جمله همین دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) یک بازنگری شود، خاطرنشان کرد: طبق گزارش رئیس دانشگاه اینجا چندین برابر تعداد فعلی دانشجو، ظرفیت پذیرش دارد که این ظرفیت باید احیا شود.

رئیس جمهور درباره آلایندگی برخی صنایع در استان قزوین گفت: طبق تصریح قانون اساسی هر گونه توسعه اقتصادی فرع بر حفظ محیط زیست است. سازمان حفاظت محیط زیست حتما نگرانی‌های مردم در زمینه آلاینده‌ها و پسماندها را پیگیری و برطرف کند.

رئیسی با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته خدمات بسیاری در کشور انجام شده و بزرگواران زیادی برای کشور زحمت کشیده‌اند، افزود: یکی از کسانی که خیلی برای کشور زحمت کشید و در دوران سخت اسارت در بند بعثی‌ها به همه امید می‌داد، آقای ابوترابی بود. امروز نباید با حرف‌ها و نوشته‌ها، ترک فعل یا بعضی از اقدامات‌مان مردم را ناامید کنیم. بزرگترین گناه امروز ناامید کردن مردم است.

رئیس جمهور در ادامه یکی از دلایل خالی شدن روستاها و گسترش حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ را بی‌توجهی به اقتصاد روستاها دانست و اظهار داشت: یکی از کارهایی که در دولت دنبال می‌کنیم، فعال کردن اقتصاد روستاست. تلاش می‌کنیم با ارائه تسهیلات و خرید تضمینی محصولات کشاورزی از روستائیان حمایت کرده و اقتصاد روستا را قابل پیش‌بینی و قابل اتکا کنیم تا به این ترتیب اقتصاد روستا احیا شده و روستائیان راغب به ماندن در روستا شوند.

رئیسی مدیران را به تلاش و کوشش مضاعف فراخواند و تصریح کرد: هر چه گله و کاستی و مشکل هست باید به دست توانای مدیران رفع شود. رهبری در رأس نظام رهنمود می‌دهند، سیاست‌ها را اعلام می‌کنند و بنده و شما در میدان مجری هستیم. همه باید خودمان را در کسوت یک مجری ببینیم. همه باید شهید سلیمانی را الگو قرار دهیم که در عین فقدان امکانات و منابع برای تحقق اهدافش همه تلاش خود را به کار می‌گرفت.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه باید برای حل مشکلات تلاش کنند و همدیگر را تضعیف و تخریب نکنند، خاطرنشان کرد: امروز مدیر ما در میدان عمل احتیاج دارد که با صلابت و با روحیه کار کند و احساس کند که همه از او پشتیبانی می‌کنند، لذا به همه دوستان، توصیه می‌کنم که با روحیه و مجاهدت کار را دنبال کنید. این سلوک رهبر معظم انقلاب است و همه امروز موظف هستیم در میدان عمل از این سلوک پیروی کنیم.

رئیسی با تاکید بر اینکه باید از مدیران حمایت کنیم تا میزان آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهند، گفت: باید وضعیت را با یک کار جدی متفاوت کنیم. باید در روش‌ها و عملکردمان بازنگری کنیم. باید در رویکردها و فرآیندها و روش‌های‌مان تحول ایجاد کنیم. عدالت به عنوان هدف ما تغییر نمی‌کند، اما روشن‌ها ممکن است بسته به اقتضائات متفاوت باشند.

رئیس جمهور افزود: تاکید رهبر معظم انقلاب بر کار دانش‌بنیان و علم‌پایه در راستای به کارگیری روش‌های جدید و ضمیمه کردن دانایی به توانایی است تا از آن خلاقیت زائیده شود. حتما در همه استان‌ها و از جمله در قزوین استعدادها و افراد خلاق زیادی حضور دارند که باید در جای مناسب به کار گرفته شوند.

 

نشست خبری استان قزوین

 

رئیسی در نشست خبری پایان سفر به قزوین:

باید به وضعیت کارخانه‌هایی که خصوصی‌سازی غلط آنها را تعطیل کرده، رسیدگی شود / وعده ما با مردم این است که بدون اطلاع آنها تصمیم نگیریم / درباره اصلاحات اقتصادی به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد  

رئیس جمهور قزوین را یکی از قطب‌های کشاورزی، صنعت و گردشگری کشور برشمرد که زمینه‌های بسیار مناسبی برای گسترش فعالیت‌های دانش‌بنیان در هر سه زمینه دارد.

رئیسی بامداد پنجشنبه در نشست خبری پایان سفر به استان قزوین گفت: اولین نکته‌ای که درباره قزوین باید عرض کنیم این است که قزوین قطب کشاورزی است. به ویژه دشت حاصل‌خیز قزوین ظرفیت قابل توجهی است که باید بیش از پیش به آن توجه شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برنامه دولت این است که در دشت قزوین یک کار کشاورزی دانش‌بنیان را دنبال کند، افزود: این خواسته همیشگی مردم قزوین و تاکید مقام معظم رهبری بوده و هست که دشت قزوین به عنوان یک سرمایه برای توسعه استان مورد توجه قرار گیرد.

رئیسی ظرفیت‌های صنعتی استان را زمینه مناسب دیگری برای گسترش فعالیت‌های دانش بنیان عنوان کرد و اظهار داشت: احیای واحدهای صنعتی تعطیل یا نیمه‌تعطیل از دیگر اولویت‌های کاری دولت است. ستادی برای احیای واحدهای تولیدی تعطیل یا نیمه تعطیل ایجاد شده که با استانداری‌ها برای احیای این دسته از واحدهای تولیدی همکاری می‌کند. حتما باید وضعیت واحدهایی که خصوصی‌سازی غلط باعث تعطیلی آنها شده است، مورد رسیدگی قرار گیرد.

رئیس جمهور با اشاره به مصوبه دولت برای تکمیل بیمارستان ۷۰۰ تخت‌خوابی قزوین با توجه به سرانه پایین بهداشتی استان تصریح کرد: اولویت دولت تکمیل طرح‌هایی با پیشرفت ۸۰ تا ۹۰ درصد است،‌ اما تکمیل این پروژه با توجه به ضرورت‌های بهداشتی استان در دستور کار قرار گرفت.

رئیسی به مساله آب در استان قزوین اشاره و خاطرنشان کرد: اگر مصرف آب را مدیریت کنیم، کمبود آب نداریم. با توجه به تنش‌های آبی در بسیاری از مناطق کشور به شکل جدی دنبال اصلاح شیوه مدیریت مصرف آب هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به دغدغه مردم در خصوص آلایندگی برخی صنایع استان قزوین، هر گونه توسعه اقتصادی را فرع بر اصل حفاظت از محیط زیست دانست و از دستگاههای مسئول در دولت خواست به این مسئله رسیدگی کنند.

رئیسی افزود: استان قزوین ظرفیت‌های اقتصادی زیادی در حوزه‌های کشاورزی، صنعت و گردشگری دارد که مورد غفلت قرار گرفته است. همچنین قزوین دانشگاه‌های متعددی دارد که باید از ظرفیت آنها برای تربیت نیروی انسانی به شکل بهتری استفاد شود.

رئیسی در ادامه بر به کارگیری نیروهای بومی در استان قزوین تاکید کرد و گفت: تاکید جدی دولت نه فقط در قزوین که در همه استان‌های کشور، استفاده از نیروهای کارآمد بومی است.

رئیس جمهور با اشاره به مصوبات سفر استانی دولت به قزوین، خاطرنشان کرد: مصوبات خوبی داشتیم که حسن اجرای آنها به شکل مستمر از طرف استاندار و نیز معاون اجرائی رئیس جمهور دنبال خواهند شد. از شما اصحاب رسانه نیز می‌خواهم که بر حسن اجرای این مصوبات نظارت داشته باشید.

رئیس جمهور با اشاره به مشکل کمبود برق در کشور از جمله در استان قزوین اظهار داشت: دولت برای افزایش ۳۵ هزار مگاواتی تولید برق در کشور برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده است تا دیگر شاهد خاموشی نباشیم.

رئیسی با اشاره به موضوع موقوفات استان قزوین گفت: اصل موضوع و کارکرد اصلی وقف نشر معارف اسلامی و گره گشایی از کار مردم است. طبق گزار‌ش‌هایی که به بنده رسیده در استان نسبت به برخی موقوفات آنچنان که باید، عمل نمی‌شود. لذا لازم است سازمان اوقاف بازنگاهی در جهت اینکه در استفاده از موقوفات بر اساس نظر واقف عمل می‌شود یا نه داشته باشد تا هدف اصلی از وقف یعنی گره‌گشایی از مشکلات مردم محقق شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به اقتضائات بودجه ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی تکلیف دولت در قانون بودجه است. در این زمینه لازم است با مدیریت دقیق تکلیف قانونی انجام شود و در عین حال با مدیریت بازار و سایر تدابیر پیشگیرانه از هر گونه فشار به زندگی و معیشت مردم جلوگیری شود.

رئیسی افزود: حتما در چند روز آینده هم گزارش لازم را نسبت به وضعیت بودجه ۱۴۰۱ و اقداماتی که دولت برای اجرای این قانون می‌خواهد انجام دهد به اطلاع مردم عزیز می‌رسانیم و هم نوع مدیریتی که باید نسبت به وضعیت بازار صورت گیرد تا مردم گله‌مند نباشند، با دقت اعمال خواهد شد. مدیریت بر بازار نه دغدغه روزانه بنده، بلکه دغدغه هر لحظه بنده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: واقعا هر شب که به منزل می‌روم شاید تا پاسی از شب تلفن‌های بنده فقط در ارتباط با مساله وضعیت قیمت‌ها و مدیریت بازار با هدف حمایت از معیشت و زندگی مردم است. وعده ما با مردم عزیز این است که کارهایی که باید انجام شود با آنها در میان بگذاریم و غیابا تصمیم نگیریم. لذا به وزرا تاکید کردیم  اطلاعات لازم را به مردم بدهند.

رئیسی تاکید کرد: حتما در چند روز آینده این اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد و نحوه کار با مردم عزیز، با بازاریان و با فعالان اقتصادی در میان گذاشته می‌شود تا آنها هم در جریان قضیه باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.