سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز در عرصه بین‌المللی با مشکلات جدی و ظلم و تعدی به کشورهایی نظیر افغانستان و فلسطین مواجه هستیم، تاکید کرد: حضور آمریکا و ناتو در افغانستان جز خرابی و کشتار دستاوردی دیگری نداشت و نه برای افغانستان و نه برای منطقه امنیت‌ساز نبود.

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و استونی ظرفیت‌های متنوعی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه دارند، تصریح کرد: کمیسیون مشترک اقتصادی باید احیاء و توسعه همکاری‌های اقتصادی را پیگیری نماید.

سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر دوشنبه در مراسم دریافت استوارنامه خانم «آنلی کوک» سفیر آکردیته جمهوری استونی با اشاره به سابقه تاریخی روابط دوستانه دو کشور گفت: ایران و استونی ظرفیت‌های همکاری متنوعی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری دارند که باید برای به فعلیت رسیدن این ظرفیت‌ها بخصوص کریدور شمال – جنوب تلاش کرد.

رئیس جمهور افزود: تقویت مناسبات دوجانبه ایران و استونی بستری برای ارتقای همکاری‌ها و تعاملات بین‌المللی دو کشور خواهد بود.

 

استونی

 

«آنلی کوک» سفیر آکردیته جمهوری استونی نیز در این دیدار با اشاره به فرارسیدن سی‌امین سال برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور اظهار داشت: استونی علاقمند است روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را در زمینه‌های مختلف گسترش دهد.

 

مونته نگرو

 

رئیسی در مراسم دریافت استوارنامه سفیر جدید «مونته نگرو»:

ایران و مونته نگرو ظرفیت‌های خوبی برای ارتقای سطح روابط دوجانبه دارند

ایران با درگیری و کشته شدن انسان‌های بیگناه در هر نقطه‌ای از دنیا مخالف است

رئیس جمهور با اشاره به سوابق روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران با مونته نگرو تصریح کرد: دو کشور ظرفیت‌های خوبی برای ارتقای سطح روابط دوجانبه دارند.

رئیسی پیش از ظهر دوشنبه در مراسم دریافت استوارنامه «پریشا کاسترا توویچ» سفیر آکردیته مونته نگرو با بیان اینکه ایران همواره با کشورهای منطقه بالکان و از جمله مونته نگرو روابطی دوستانه و رو به گسترش داشته است، گفت: دو کشور ظرفیت‌های خوبی برای گسترش تعاملات و ارتقای سطح روابط در زمینه‌های مختلف دارند.

رئیس جمهور سابقه جنگ در منطقه بالکان را تجربه‌ای تلخ برای این منطقه و جهان توصیف کرد و افزود: جنگ به هیچ وجه رویداد مطلوبی نیست و سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت از صلح، ثبات و پیشرفت و مخالفت با جنگ بوده است.

«پریشا کاسترا توویچ» سفیر آکردیته مونته نگرو نیز در این مراسم با اشاره به سوابق دوستانه و رو به گسترش روابط دو کشور اظهار داشت: در دوره ماموریت خود تلاش خواهم کرد ساز و کارهای توسعه روابط دوجانبه تقویت شود تا دو کشور بتوانند تعاملات و مناسبات خود در زمینه‌های مورد علاقه را گسترش دهند.

 

نپال

 

رئیسی در مراسم دریافت استوارنامه سفیر جدید «نپال»:

پیشینه غنی فرهنگی و تمدنی ایران و نپال زمینه مناسبی برای گسترش تعاملات دو کشور است

رئیس جمهور پیشینه غنی فرهنگی و تمدنی ایران و نپال را زمینه مناسبی برای گسترش تعاملات دو کشور توصیف و تصریح کرد: دو کشور می‌توانند با تکیه بر این پیشنیه غنی، روابط خود را در زمینه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی توسعه دهند.

رئیسی پیش از ظهر دوشنبه در مراسم دریافت استوارنامه «تاپاس آدیکاری» سفیر آکردیته جمهوری فدرال دمکراتیک نپال با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تمدنی میان کشورهای آسیایی از جمله ایران و نپال گفت: دو کشور می‌توانند ارتباطات و تعاملات خود را با تکیه بر پیشینه غنی فرهنگی و تمدنی، در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و به ویژه فرهنگی گسترش دهند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و نپال همواره روابط خوب و دوستانه‌ای داشته‌اند، افزود: امروز قدرت‌های سلطه‌طلب غربی تمرکز تهاجم فرهنگی خود را بر داشته‌های فرهنگی غنی کشورهای غیرغربی قرار داده‌اند و لذا ضرورت دارد برای صیانت از فرهنگ و تمدن خود از جمله در زمینه حقوق بشر، بیش از پیش تلاش کنیم.

«تاپاس آدیکاری» سفیر آکردیته جمهوری فدرال دمکراتیک نپال نیز در این مراسم با ابراز علاقمندی کشورش برای ارتقای هر چه بیشتر روابط و تعاملات با جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: دو کشور از اشتراکات و نزدیکی‌های فرهنگی زیادی برخوردارند به طوری که در زبان نپالی صدها واژه و کلمه فارسی وجود دارد و باید از این زمینه‌های مناسب فرهنگی برای توسعه روابط در عرصه‌های مختلف استفاده کنیم.

 

لتونی

 

رئیسی در مراسم دریافت استوارنامه سفیر جدید «لتونی»:

ایران با هر اقدامی که جهان را به سوی یکجانبه‌گرایی و جنگ سوق دهد مخالف است

رئیس جمهور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با هر اقدامی که جهان را به سوی یکجانبه‌گرایی و جنگ سوق دهد مخالف است.

رئیسی پیش از ظهر دوشنبه در مراسم دریافت استوارنامه «پتریس وایواراس» سفیر آکردیته جمهوری لتونی با بیان اینکه دو کشور همواره روابط دوجانبه و همکاری‌های بین‌المللی مطلوبی با یکدیگر داشته‌اند، گفت: مزیت جغرافیایی ایران می‌تواند تجارت بین مناطق آسیایی و اروپایی را پررونق و کم هزینه کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز در عرصه بین‌المللی با مشکلات جدی و ظلم و تعدی به کشورهایی نظیر افغانستان و فلسطین مواجه هستیم، افزود: حضور آمریکا و ناتو در افغانستان جز خرابی و کشتار دستاوردی دیگری نداشت و نه برای افغانستان و نه برای منطقه امنیت‌ساز نبود.

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با هر اقدامی که جهان را به سوی یکجانبه‌گرایی و جنگ سوق دهد مخالف است، تصریح کرد: جنگ و درگیری در اوکراین نباید مانع از توجه کافی به موضوع افغانستان و مشکلات مردم این کشور و جمعیت بزرگ آوارگان افغانستانی شود.

«پتریس وایواراس» سفیر آکردیته جمهوری لتونی نیز در این مراسم با اشاره به سپری شدن یکصد سال از آغاز روابط دیپلماتیک کشورش با ایران گفت: علاقمندیم روابط با جمهوری اسلامی ایران را بر پایه درک و دوستی متقابل در راستای تامین منافع دو کشور گسترش دهیم.

 

بوروندی

 

رئیسی در مراسم دریافت استوارنامه سفیر جدید «بوروندی»:

اساس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط عادلانه با کشورهای مختلف است

رئیس جمهور با بیان اینکه اساس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط عادلانه با کشورهای مختلف است، تصریح کرد: روابط با کشورهای مختلف را برای تامین منافع متقابل دنبال می‌کنیم و این جزو محورهای اصلی دیپلماسی ایران است.

رئیسی پیش از ظهر دوشنبه در مراسم دریافت استوارنامه «ژرار بیکه باکو» سفیر آکردیته جمهوری بوروندی با اظهار امیدواری نسبت به گسترش روابط دو کشور گفت: اساس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط عادلانه با کشورهای مختلف است و بر این اساس تلاش می‌کنیم ظرفیت‌های موجود در راستای تامین منافع متقابل به فعلیت برسند.

رئیس جمهور افزود: روابط با کشورهای مختلف را برای تامین منافع متقابل دنبال می‌کنیم و این جزو محورهای اصلی دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است، در حالی که کشورهای غربی صراحتا اعلام می‌کنند که در روابط با دیگر کشورها صرفا به دنبال منافع یکطرفه خودشان هستند.

«ژرار بیکه باکو» سفیر آکردیته جمهوری بوروندی نیز در این مراسم اظهار داشت: جمهوری بوروندی علاقمند است روابط خود با ایران را به بالاترین سطح ممکن برساند و با تلاش مضاعف عقب‌ماندگی‌های ناشی از همه‌گیری کرونا در دو سال گذشته را نیز جبران کند.

 

ارمنستان

 

رئیسی در مراسم دریافت استوارنامه سفیر جدید «ارمنستان»:

روابط تهران - ایروان همواره دوستانه و بر پایه سیاست همسایگی بوده است

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و ارمنستان همواره از روابطی دوستانه بر پایه حسن همجواری و همسایگی برخوردار بوده‌اند، گفت: ظرفیت‌های متنوعی برای ارتقای سطح روابط دوستانه و دیرینه تهران و ایروان وجود دارد.

رئیسی پیش از ظهر دوشنبه در مراسم دریافت استوارنامه «آرسن اواکیان» سفیر جدید جمهوری ارمنستان در کشورمان با اشاره به سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با هرگونه تجاوزگری افزود: آنچه امروز ایران را در میان کشورهای دیگر دنیا شاخص کرده، موضع اصولی ما در برابر تجاوزگری‌های آمریکا و کشورهای سلطه‌طلب بوده است.

رئیسی تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران همواره حامی حق حاکمیت ملی و احترام به تمامیت ارضی کشورها بوده و هست.

«آرسن اواکیان» سفیر جدید جمهوری ارمنستان نیز در این مراسم با بیان اینکه مقامات کشورش برای گسترش همه جانبه روابط با ایران عزم راسخ دارند، گفت: ارمنستان آماده است تا سطح روابط دو کشور به سطح روابط راهبردی ارتقا پیدا کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.