گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

سفیر سابق ایران در افغانستان: افغانستان و ایران یک روح در دو جسم هستند/ طالبان و جریان تکفیر دنبال پاکسازی قومی است/ آنها عناصر خطرناک را به داخل ایران می فرستند/ مسئولیت تعرض به کنسولگری ایران متوجه طالبان است

ابوالفضل ظهره وند، سفیر سابق ایران در افغانستان، به جماران گفت: افغانستانی ها در جای جای ایران دارند زندگی می کنند؛ ما افتخار می کنیم و اینها مثل برادران ما هستند. اما اینکه دارید سونامی از افراد درمانده و گرفتار درست می کنید، که باید جامعه جهانی پاسخ آن را بدهد، جای سؤال است.

سفیر سابق ایران در افغانستان با اشاره به اینکه طالبان و جریان تکفیر دنبال پاکسازی قومی است، گفت: مسأله پناهجویی از سناریو کثیفی که آمریکا و ویلیام برنز رئیس سی.آی.ای دارد در منطقه طراحی می کند امری جداست و آنها پاکستان را هم دارند به هم می ریزند.

ابوالفضل ظهره وند در گفت و گو با خبرنگار جماران در خصوص حادثه حرم امام رضا(ع) و حواشی بعد از آن، گفت: اتفاقاتی که در زمینه افغانستان شاهد هستیم قابل پیش بینی بود و بنده هم هفت هشت ماه قبل این شرایط را پیش بینی کردم و این تازه آغاز کار است. یعنی قطعا 20 سال حضور آمریکایی ها در افغانستان و 47 کشوری که با اجبار و یا تمایل با آمریکایی ها همکاری کردند، نمی تواند به این راحتی رها شود. امروز می بینیم که تحولات افغانستان، تحولات پاکستان را هم در پی دارد و باز هم آمریکایی ها پشت آن هستند. برنامه آنها برای ژئوپلیتیک منطقه دارند هم یک مسأله است.

 

افغانستان و ایران یک روح در دو جسم هستند

افغانستان بدون ایران قطعا فرجام خوشی نخواهد داشت

 

سفیر سابق ایران در افغانستان افزود: از نظر من افغانستان و ایران یک روح در دو جسم هستند. یعنی اینها در حوزه تمدنی ایران هستند و افغانستان بدون ایران قطعا فرجام خوشی نخواهد داشت؛ و اینکه میلیون ها افغانستانی تا امروز به ایران پناه آورده اند بیانگر این نظر است که آنها به خانه برادر خودشان آمده اند و این یک واقعیت است که ایران را به عنوان یک پناهگاه می دانند. اما جریان تکفیر و جریانی که توسط آمریکایی ها مدیریت می شود و بین افغانستانی ها حرکت می کنند، یک موضوع دیگر است.

 

ابوالفضل ظهره وند

 

آمریکایی ها دارند به امواج پناهجویی به سمت ایران دامن می زنند

 

وی تأکید کرد: ما باید بتوانیم بین مهاجرین افغانستان، پناهجویان افغانستان و امواج پناهجویی که آمریکایی ها دارند به سمت ایران دامن می زنند، تفکیک قائل شویم. نکته دیگر این است که به هر حال ایران ظرفیت خاص خودش را دارد و اگر قرار باشد بیش از ظرفیت به ایران پناهجو بفرستند قطعا تبدیل به ویروس می شوند و یک پارازیت امنیتی خواهند بود؛ ما باید برای این فکری کنیم. خانه شما ظرفیت 10 نفر مهمان دارد ولی اگر این 10 نفر تبدیل به 30 نفر شوند، امکان پذیرایی از بین می رود. نکته دیگر اینکه «میهمان گرچه عزیز است ولی هم چون نفس خفه می سازد اگر اید و بیرون نرود».

 

قرار نیست ایران از کل جمعیت افغانستان میزبانی کند

علی رغم تحریم و جنگ، در این 40 سال ایران بزرگترین پذیرنده مهاجرین در کل دنیا بوده است

 

ظهره وند گفت: وقتی یک موج پناهجویی در اروپا راه می افتد و از طریق ترکیه و سوریه می آیند و یا از جنوب مدیترانه و شمال آفریقا وارد می شوند، اروپا به هم می ریزد. ایتالیایی که جزو هفت قدرت اول اقتصادی جهان است، وقتی که تعداد پناهجو در جزیره لامپدوزا جنوب ایتالیا از چهار هزار به 40 هزار نفر می رسد، شورش می شود و اینها را به شمال آفریقا بر می گردانند. ما باید اینها را قشنگ تبیین کنیم. قرار نیست ایران از کل جمعیت افغانستان میزبانی کند. ضمن اینکه در این 40 سال ایران بزرگترین پذیرنده مهاجرین در کل دنیا بوده علی رغم اینکه در 40 سال گذشته همواره تحریم و مواجه با جنگ بوده است.

 

نصف جمعیت افغانستان تا کنون در ایران رفت و آمد داشته اند

 

وی افزود: اگر سازگاری، همزیستی و ظرفیت های مناسب بین دو کشور وجود نداشت قطعا 100 هزار نفر از این جمعیت هم می توانست ایران را به هم بریزد. نصف جمعیت افغانستان تا کنون در ایران رفت و آمد داشته اند و این باعث افتخار و ظرفیت است. اما اینکه آمریکایی ها امروز دارند افغانستان را منهدم می کنند و میلیاردها دلار پول این ملت را بلوکه کرده اند، یک مسأله است. دوم اینکه وقتی در دوحه با طالبانی که عامل حمله به افغانستان بوده اند، یعنی دشمن خودش، به توافق می رسد و این ساختار سیاسی که نتیجه اراده جامعه جهانی بوده توسط آمریکایی ها فرو می ریزد و با 80 میلیارد دلار سلاح های انفرادی در اختیار طالبان قرار می دهند، جای سؤال می ماند. بیش از 24 میلیون نفر در افغانستان امروز نیاز فوری به غذا دارند، پول آنها را بدهید تا غذا بخورند.

 

ایران باید ظرفیت خودش در پذیرش پناهجویان را تمام شده اعلام کند

 

طالبان  باید تکلیفشان را روشن کنند؛ شما که نمی توانید غذای مردم را تأمین کنید چرا در کابل بر قدرت نشسته اید؟

 

 

سفیر سابق ایران در افغانستان تأکید کرد: به اعتقاد من امروز ایران باید ظرفیت خودش در پذیرش پناهجویان را تمام شده اعلام کند و بگوید من کمک می کنم با قطار و هواپیما و کشتی اینها را به ترکیه و اروپا منتقل می کنم. جامعه جهانی باید آنها را پذیرش کند. کسانی که در سایت های ضد انقلاب دلسوزی می کنند، افغانستانی ها را پذیرش کنند. ما بیشتر از سه میلیون نفر نمی توانیم بپذیریم و دو میلیون اضافه را برای شما می فرستیم و اگر بخواهید همه اینها را پیش شما می فرستیم. طالبان هم باید تکلیفشان را روشن کنند. شما که نمی توانید غذای مردم را تأمین کنید چرا در کابل بر قدرت نشسته اید؟

 

طالبان و جریان تکفیر عناصر خطرناک را به داخل ایران می فرستند

 

وی اظهار داشت: افغانستان کشور ثروتمندی است. چه طور مس و لیتیوم آن را با جای دیگر قرارداد می بندید، ولی آب مردمی که در ایران می خورند را به آنها نمی دهید؟ اگر هر یک از پنج میلیون نفر افغانستانی در ایران یک متر مکعب در روز آب مصرف کند، در سال یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب آب می شود. بعد آب هیرمند را به روی ما قطع و هامون را خشک می کنید؟ بعد به کنسولگری ما در هرات حمله می کنید؟ ماهیت طالبان و جریان تکفیر را نشان می دهد که اساسا دنبال پاکسازی قومی است و در کنارش عناصر خطرناک را به داخل ایران می فرستند. لذا مسأله پناهجویی از سناریو کثیفی که آمریکا و ویلیام برنز رئیس سی.آی.ای دارد در منطقه طراحی می کند امری جداست و آنها پاکستان را هم دارند به هم می ریزند.

ظهره وند با اشاره به اینکه افغانستانی ها در جای جای ایران دارند زندگی می کنند، گفت: ما افتخار می کنیم و اینها مثل برادران ما هستند. اما اینکه دارید سونامی از افراد درمانده و گرفتار درست می کنید، که باید جامعه جهانی پاسخ آن را بدهد، جای سؤال است. در حرم امام رضا(ع) سه طلبه ما را با چاقو زده اند و جریانات غربگرا از بدرفتاری با پناهجویان حرف می زنند. ما در حدی که توان داشته ایم پذیرفته ایم و ما به ازای آن را باید از غربی ها بخواهند. پولت را به آمریکایی ها سپرده ای و نان و آبت را از ما می خواهی؟ گاوت را دست هرکسی سپرده ای شیرت را از همان بخواه.

 

افغانستانی ها اجازه می دهند پنج نفر شهروند ایرانی بدون ویزا وارد افغانستان شوند؟!

 

 

 

وی تأکید کرد: الآن اصلاح طلب و اصولگرا مطرح نیست؛ امنیت ملی کشور است. مسأله را دقیق نگاه کنیم و به آمریکایی ها و اروپایی ها لعنت بفرستیم. طالبان باید وظایف خودشان را درست عمل کنند. هم انحصار طلبی است و حاضر نیستند دولت فراگیر درست کنند و هم جامعه را از هم پاشیده کرده اند و مزرعه و کار از بین رفته و غذای مردم را نمی توانند بدهند. بعد از در و دیوار همسایه بالا می آیند که شما اینها را پذیرایی کنید. افغانستانی ها اجازه می دهند پنج نفر شهروند ایرانی بدون ویزا وارد افغانستان شوند؟!

سفیر سابق ایران و افغانستان گفت: مسأله اصلی یک کار بسیار خبیثانه است که دارد انجام می شود؛ توطئه غرب است و مسئولیت آن را ویلیام برنز بر عهده گرفته و ما نباید اجازه بدهیم این بازی را با ما کنند و رسانه های ما از هر جریانی که هستند باید صدایشان را به روی غربی ها بلند کنند. چرا ساکت نشسته ایم؟ امنیت ملی کشورمان است و راست و چپ ندارد و اجازه نمی دهیم کسی با امنیت ملی ما بازی کند. از یک طرف التماس می کنند که کسی آنها را به رسمیت بشناسد.

 

مسئولیت تعرض به کنسولگری ایران متوجه طالبان است

طالبان کاملا بی تعهد هستند و کاری ندارند که مردمشان مُردند یا زنده ماندند

 

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تعرض به کنسولگری ایران در هرات گفت: طالبان کاملا بی تعهد هستند و کاری ندارند که مردمشان مُردند یا زنده ماندند. شما که نمی توانید کار کنید، دولت فراگیر درست می کردید. حتی دوره اشرف غنی خائن هم اینقدر اوضاع خراب نبود و شما خراب کرده اید. مسئولیت تعرض به کنسولگری ایران متوجه طالبان است. حق نداشتند این کار را بکنند. به جای تشکرتان است؟! به خاطر اینکه یک جنایتکار را اینجا گرفته اند؟! کسی که به اینجا می آید باید تابع قوانین ایران باشد. باید سازمان ملل پاسخ بدهد و ما نباید اجازه بدهیم این بازی های امنیتی را علیه ما انجام بدهند. افغانستان پاره تن ایران است ولی بچه خود آدم هم اگر قرار باشد امنیت را بر هم بزند، با او برخورد می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.