نخستین جلسه ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی (س)، ویژه سی و سومین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با حضور نمایندگان وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهای عضو این ستاد، به ریاست حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری پیش از ظهر امروز یک شنبه (1400/12/22) برگزار شد.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) با تأکید بر اینکه «جهاد تبیین» به این نیست که ما صرفا نقاط پیروزی و اقتدار را برجسته کنیم و از کمی ها و کاستی ها و نقدها و اشکالات بترسیم، گفت: دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی هنرمندانه بیایند و منافقین را از مرکب های خیانت بار خودشان پیاده کنند و اکتفا نکنند به اینکه گاهی جلوی آنها را می گیرند؛ در مجامع بین المللی باید کارهای اساسی شود. نسل سوم و چهارم ما با بسیاری از این حقایق بیگانه است و با بسیاری از اتفاقاتی که در این 40 سال پیش آمده بیگانه است؛ «جهاد تبیین» این است.

به گزارش روابط عمومی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی (س)، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری در نخستین جلسه ستاد مرکزی سی و سومین سالگرد بزرگداشت امام خمینی(س) گفت: مراسم بزرگداشت حضرت امام از سال اول بعد از ارتحال آن حضرت تا کنون، به غیر از دو سال دوران کرونایی کشور، همواره با شکوه و عظمت برگزار شده است.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) افزود: ممکن است به دلیل استمرار وضعیت کرونا در کشور سال آینده با مشکلاتی مواجه باشیم. اما قرار بر این است که ستاد بزرگداشت آمادگی لازم را برای برگزاری هر چه باشکوه تر مراسم بزرگداشت امام به دست بیاورد و امکانات و مقدمات لازم را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه اعضای ستاد بزرگداشت امام دو رسالت سنگین و بزرگ بر عهده دارند، اظهار داشت: یکی فراهم کردن حضور گسترده در سراسر کشور در روز 14 خرداد و حضور میلیونی مردم کشور و جهان اسلام در حرم حضرت امام که این مراسم در نوع خودش بی نظیر و منحصر به فرد است و همواره رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولین ستاد بر اهمیت و غنای آن اصرار فرموده اند و هیچ چیزی را جایگزین و همسنگ این مراسم نمی دانند. پس همه ما ان شاء الله با اشتیاق پا به عرصه خدمت می گذاریم.

انصاری ادامه داد: دومین وظیفه بر عهده ما بازخوانی نهضت امام خمینی(س) و تبیین آرمان های بلند امام و تبیین فلسفه وجودی جمهوری اسلامی است. گرچه ما اعتقاد داریم در راه شناخت امام و آشنایی با سیره عملی و جامعیت امام در آغاز راه هستیم اما این واقعیت را باید بپذیریم که بعد از گذشت حداقل نیم قرن از نهضت امام و چهار دهه از پیروزی انقلاب، محور قضاوت های جامعه جهانی و مردم و حتی علاقه مندان امام بر محور پیشرفت نظام و ارزش های جمهوری اسلامی است.

وی یادآور شد: اگر جامعه بخواهند نسبت به امام قضاوت کند در نگاه اول به آثار وجودی و چیزی توجه می کند که ما از آن به «جمهوری اسلامی» نام می بریم. هر مقدار پیروزی ها، پیشرفت ها، عزت و اقتدار جمهوری اسلامی بیشتر باشد ما سرافرازتر هستیم و خواهیم گفت این از برکات انقلاب امام است و هرچه نارسایی ها بیشتر باشد دیگران خواهند گفت که از آثار بانی این مکتب است. این رسالت برای ما سنگین است و به تعبیری همان «جهاد تبیین» را می طلبد.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) افزود: امروز اگر بنا باشد جامعه ما یک حرکت جهادی و انقلابی داشته باشد، این حرکت در راستای تبیین است. تبیین به این نیست که ما صرفا نقاط پیروزی و اقتدار را برجسته کنیم و از کمی ها و کاستی ها و نقدها و اشکالات بترسیم. در تعریف ها و تمجیدها ما صرفا مبلّغ واقعیت های انکارناپذیر جامعه باشیم ولی جامعه ما و مخصوصا جوانان ما خبر نارسایی ها و کمبودها را از صدای بیگانه بشنوند و در حقیقت خود سانسوری باعث شود که با دست خودمان اعتماد جامعه به رسانه های دشمن را افزایش دهیم.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر جهاد تبیین به این نیست که مرتب اشکالات را برجسته کنیم و در علل پیدایش این مشکلات یا توپ را به زمین طرف مقابل بیاندازیم و یا دست آخر نارسایی ها را به گردن نسل سوم و چهارم بیاندازیم. این مسأله مهمی است که تبیین دو رسالت دارد؛ رسالت بیان مشکلات از یک سو و بیان پیروزی ها از سوی دیگر.

 

در کشور ما در نگاه اول نارسایی ها را به گردن نسل جوان می اندازند

 

انصاری اظهار داشت: معمولا در کشور ما در نگاه اول نارسایی ها را به گردن نسل جوان می اندازند. خود ما هم وقتی می خواهیم انتقاد کنیم می گوییم ببینید موی جوانان چگونه است و نسل اول و دوم سعی می کنند خودشان را از نارسایی ها مبرا کنند. باید پیگیری کنیم که نسل سوم و چهارم مسیر را گم کرده یا نسل اولیه یک جای زندگی سیاسی اش می لنگد که این عواقب پیش آمده است. به تعبیر دیگر نگاه نسل سوم و چهارم به نسل اول است که انقلابی باقی مانده یا نمانده است. نسل جدید مرتب نسل اول و دوم را رصد می کنند که آیا وفادار به میثاق ها و حرف های اولیه هست یا خیر؟

وی ادامه داد: نسل جدید می گوید ذکر خاطرات با رفتار امروز باید تبیین شود که کدام حق و کدام باید باطل است. لذا برای همه دست اندرکاران فرهنگی مهم است که به جای اینکه یک نسل بعد از خودشان را بدهکار بدانند، اول ببینید خودشان چه می کنند. اگر خدای ناکرده در نسل انقلابی ما چند خصلت پیدا شد نباید انتظار داشته باشیم نسل جوان ما انقلابی باشد.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) تصریح کرد: اولین خصلت ملامت پذیری است. انسان جهادی، مبارز، حقیقت جو و ارزشی در راه خدا جهاد می کند و در مقابل ملامت وادادگی از خود نشان نمی دهد. ما همیشه در طول تاریخ نهضت از ناحیه دشمنان انقلاب ملامت شده ایم. ولی گاهی ملامت از ناحیه دوستان و درون خانواده است. برای اینکه ملامت یک امر اخلاقی و تقریبا ذاتی است که انسان ها دوست دارند دیگران یا خودشان را ملامت کنند.

وی افزود: جوانی که در آغاز زندگی در سال 61 سرشار از ایمان به خدا و باور به قیامت به جبهه رفته ولی سال ها بعد از آن و در اطراف خودش کسانی را می بیند که او را ملامت می کنند، نباید تحت تأثیر ملامت ها قرار بگیرد.

انصاری اظهار داشت: مسأله دوم و سوم سستی و ضعف، و در نهایت تسلیم شدن در مقابل دشمن است. ممکن است سختی مبارزه انقدر بر انسان غلبه کند که بگوید شمشیر را بیانداز؛ اما اگر کسی بخواهد راه درست را برود، نه آنچه برای خدا انجام داده را تحت تأثیر سختی ها سست می کند و نه تسلیم دشمن می شود و نه از خود ضعف نشان می دهد.

وی تأکید کرد: حرف دردمندانه من این است که اگر در جامعه احساس کردیم یکی از این وضعیت ها پیدا شد که ملامت دیگران را می خریم و یا در مقابل دشمنان احساس وادادگی می کنیم، دیگر هیچ انتظاری نباید باشد که ما داریم رو به جلو حرکت می کنیم. پس اینکه مقام معظم رهبری می فرمایند «جهاد تبیین» به خاطر این است که شاهد هستیم صدها و بلکه هزاران رسانه ما را  تخریب می کنند. منافقینی که اگر پا به دریا بگذارند، دریا نجس می شود؛ از بس که خیانت کرده اند، الآن هم یقین دارم هر جا علیه جمهوری اسلامی جنایتی اتفاق می افتد پای منافقین در آن مشهود است؛ حتما با داعش هم همکاری دارند.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) یادآور شد: در تاریخ ایران سلاطین جور زیاد بوده اند ولی من فکر نمی کنم دولت و مجموعه ای به وادادگی پهلوی در کشور ما سر کار آمده باشد. در معصیت انقدر غرق شده اند که خودشان نمی توانند آن را انکار کنند. بعد اینها می خواهند پرچمدار آزادی ملت باشد و رسانه داشته باشند و می خواهند بگویند ما اصلا شکنجه نکرده ایم. البته من به عنوان یک خدمتگزار جامعه اسلامی انتظار دارم دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی هنرمندانه بیایند در صحنه هایی و واقعا اینها را از مرکب های خیانت بار خودشان پیاده کنند و اکتفا نکنند به اینکه گاهی جلوی آنها را می گیرند؛ در مجامع بین المللی باید کارهای اساسی شود. نسل سوم و چهارم ما با بسیاری از این حقایق بیگانه است و با بسیاری از اتفاقاتی که در این 40 سال پیش آمده بیگانه است.

وی ادامه داد: من فکر می کنم نظام جمهوری اسلامی همانند خود اسلام و تشیع یک اصول و یک فروع دارد و در اسلام کسی که می خواهد مسلمان شود نمی گوییم اصول هزار تا است؛ می گوییم پنج اصل داریم. آحاد مردم، جوانان باید بدانند انقلاب ما اصول و فروعات دارد. به نظر من اصول امام و انقلاب همان سه شعار منتخب مردم و امام است؛ «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی». ما می توانیم هر سه اصل را در جهان امروز به عنوان الگوی اداره کشورها معرفی کنیم.

انصاری اظهار داشت: ملت، جامعه و کشور ما تا آخر باید از این سه اصل حفاظت کند. استقلال معانی بسیار گسترده دارد و امروز جهان بشریت به خوبی درک کرده که اگر کشوری استقلال داشته باشد چه ارزش والایی دارد و کشورهایی که مستقل نیستند چه هزینه های سنگینی باید بدهند.

 

آزادی کلید رسیدن به همه چیز است

کسی از آزادی و بیان انتقادات واهمه نداشته باشد و نقدپذیر باشیم

 

وی گفت: به نظر من آزادی کلید رسیدن به همه چیز است. آزادی کلید رسیدن به توحید، استقلال و همه عزت ها است. ما اصول را آزادانه انتخاب می کنیم. پس آزادی کلیدی است که باید آن را شناخت و در جای خودش به کار برد و اجازه داد که بسترهای آن به طور مشروع و قانونی فراهم شود. کسی از آزادی و بیان انتقادات واهمه نداشته باشد و نقدپذیر باشیم.

 

اگر ما گفتیم باید فلان جا را حسینیه کنیم، این ترویج دین نیست

امام حسین(ع) احتیاج ندارد که کاخ ستمگران حسینیه شود

 

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) تأکید کرد: همه چیز جمهوری اسلامی در چهارچوب یک آیین نامه دینی تعریف شده است. اگر ما گفتیم باید فلان جا را حسینیه کنیم، این ترویج دین نیست. امام حسین(ع) احتیاج ندارد که کاخ ستمگران حسینیه شود. اما اگر به جوامع دیگر گفتیم شما به سابقه تاریخی، فرهنگ و اصالت خودتان نگاه و به آنها عمل کنید قطعا آن جامعه پیشرو خواهد بود. این تبیین انقلاب و راه امام است.

 

راه نجات ما امروز، راه امام و پیروی از کسی است که از خدا و مکتب امیرالمؤمنین(ع) حرف می زند

 

وی تأکید کرد: راه نجات ما امروز، راه امام و پیروی از کسی است که از خدا و مکتب امیرالمؤمنین(ع) حرف می زند. پرونده نظام جمهوری اسلامی علی رغم همه مشکلات یک پرونده نورانی و قابل دفاع است و ما باید این سرمایه را پاس بداریم و نباید بگذاریم با ملامت ها و واگرایی ها از دست ما گرفته شود.

انصاری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ستاد بزرگداشت امام از سه رکن و مجموعه کمیته اجرایی، فرهنگی و امنیت تشکیل شده است. ما این افتخار را داریم در این 32 سال محور اصلی حمایتی ما دولت ها و مجموعه های اثرگذار کشور بوده و انصافا اگر حمایت دولت ها نبود، ستاد بزرگداشت امام توفیقات زیادی نداشت. اگر در هر دوره ای نیروهای فرهنگی، نظامی و انتظامی را نداشتیم ما ناموفق بودیم. پس اساس کار ما در این مجموعه جمعی و ستادی است و ما انتظار داریم دولت و وزرای عزیز ما را در ادامه این راه یاری کنند.

وی تأکید کرد:  سالگرد امام، سالگرد وحدت و اجتماع همه دوستداران امام زیر یک سقف است و شاهد هستید در سالگرد بزرگداشت امام همه گروه ها و سلایق در مراسم بزرگداشت امام حضور مشتاقانه ای دارند و نمایش اتحاد این ملت است. در روزی که رهبر معظم انقلاب و همه مسئولین و صدها شخصیت خارجی در کنار مردم جمع می شوند، یک مانور اقتدار و وحدت است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
7 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.