پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد:

مذاکرات برای احیای برجام دچار مکث شد

بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی که در توییتر منتشر کرد، نوشته است: وقفه در مذاکرات وین به دلیل عوامل خارجی لازم است متن نهایی اساسا آماده و روی میز است.

به گزارش جماران؛ مذاکرات وین متوقف شد.

مسئول سیاست خارجی اروپا با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرده است که به دلیل عوامل خارجی لازم است که مذاکرات دچار وقفه شود.

جوزپ بورل تاکید کرده که به همراه تیمش با همه اعضای برجام در تماس خواهد بود و تلاش می کند تا توافقی حاصل شود.

بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: وقفه در مذاکرات وین به دلیل عوامل خارجی لازم است متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به‌عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و انعقاد توافق ادامه خواهم داد.

 

9000

 

 

واکنش ایران به وقفه در مذاکرات وین: هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما برای پیشبرد توافق جمعی تأثیر نمی‌گذارد

خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در حساب توییتر خود نوشت: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه‌ساز حل‌ موضوعات باقی‌مانده و بازگشت نهایی باشد.

دستیابی به‌ موفقیت در گفتگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود.

هیچ عامل خارجی‌ای بر اراده مشترک ما برای حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

 

مشکلات مذاکرات وین از زبان مشاور تیم مذاکره کننده ایران

مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده‌ ایران نوشت: دزدی دریایی آمریکا و مصادره ۲ کشتی با محموله نفتی ایران، باقی‌ماندن لیست های تروریستی، خواسته‎های جدید آمریکا و همچنین عدم خروج بیشتر شرکت‌ها و افراد از رژیم تحریم‌های «فشار حداکثری» مشکلات کلیدی هستند که باید برطرف و حل شود.

 

تسنیم: روند مذاکرات بعد از وقفه ادامه خواهد یافت

خبرگزاری تسنیم نوشت: پس از اعلام تنفس در مذاکرات وین، برخی اخبار حکایت از آن دارد که این وقفه به پیشنهاد جوزف بورل هماهنگ کننده برجام انجام شده و طرفها در نظر دارند بعد از وقفه، روند را ادامه دهند.

همچنین گفته می‌شود ادامه رایزنی‌ ها به صورت فعال از پایتخت‌ها ادامه خواهد داشت.

آمریکا تاکنون با اقدامات خود در عدم لغو برخی تحریم‌های اقتصادی و تغییر مواضع متعددش در مذاکرات، و اخیراً با اقدامات تحریک‌آمیز مانند توقیف محموله نفتی ایران، مانع حصول نتیجه شده است.

موضع ایران همچنان، مثل گذشته، مبتنی بر حقوق و منافع ملت ایران بوده و به همه طرف‌ها در جلسات متعدد هم اعلام کرده است، مذاکرات صرفا باید در چارچوب برجام جلو رفته و هیچ معادله فرابرجامی در مذاکرات مطرح نخواهد بود.

هیأت مذاکره‌کننده ایران مواضع و دیدگاه‌های خود در مورد آخرین جزئیات متن را به طرف مقابل اعلام کرده و در صورتی که از سوی طرف مقابل تصمیم‌ های مقتضی اتخاذ شود، توافق در دسترس است.

 

نماینده روسیه در وین: بن بستی در مذاکرات نیست

اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در وین گفت: می دانید که مذاکره ‎کنندگان اروپایی هفته پیش رفتند و سایرین هم شاید چنین کاری کنند. ما در ارتباط با هم خواهیم بود.  آنچه که مهم است و باید بگویم این است که جمع بندی توافق فقط به روسیه بستگی ندارد.  بازیگران دیگری هم هستند که نیاز به زمان بیشتری دارند. و دغدغه های بیشتری دارند.

 

 خبرنگار خبرگزاری دولت: عامل خارجی وقفه در مذاکرات، درخواست روسیه است

خبرنگار ایرنا نوشته است: «در حالی که مذاکره کننده روسیه در حال دیدار هماهنگ کننده اتحادیه اروپا انریکه مورا بود، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توییت کرد که وقفه ای در مذاکرات وین خواهد بود، به دلیل عوامل خارجی، که به نظر می رسد اشاره ای باشد به درخواست اخیر روسیه در مذاکرات.»

 

 نماینده چین: امیدواریم به مذاکرات برگردیم

 نماینده چین در مذاکرات در گفتگو با خبرنگاران: امیدواریم طی چند روز آینده برگردیم. هنوز مسایلی در متن است که نهایی نشده است.

 

نشست علی باقری و انریکه مورا

 

 آخرین نشست نماینده ایران و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در وین

ساعتی پس از این نشست، جوسپ بورل هماهنک کننده مذاکرات وین،وقفه در گفت و گو ها را اعلام کرد.

نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین پس از اعلام مکث در گفت و گوها: تقریبا به توافق رسیده ایم

 

نماینده اروپا: تقریبا به توافق رسیده ایم!

 

انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین: تقریبا به توافق رسیده ایم. متنی داریم که همه چیز در آن انجام شده. ما در محدوده پانوشته های مذاکراتی هستیم.

برای حفظ فضا و روح مثبت و سازنده مذاکرات، خوب است که وقفه ای داشته باشیم. من با همه هیات ها کار خواهم کرد تا این بر شرایط غلبه کنیم.

 

 نماینده ایران در مذاکرات وین به تهران بازگشت

پس از اعلام وقفه در مذاکرات وین، علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان وین را ترک و به تهران بازگشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
9 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.