گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

عضو مجلس خبرگان رهبری: مذاکرات به مراحل خوبی رسیده است/ ما دفاع از روسیه نداشته ایم/ هیچ گاه از خشونت طرفداری نمی کنیم/ این اقتدار نظام جمهوری اسلامی است که آن را پای میز مذاکره قرار می دهد

آیت الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، به جماران گفت: ما شنیده ایم که مذاکرات به مراحل خوبی رسیده است. البته طرف های مذاکره اصرار داشتند که خواسته های آنها تمکین شود ولی با توجه به مواضع جمهوری اسلامی و خطوط قرمزی که مشخص شده بود، مذاکره کنندگان ما هیچ گاه از این خطوط قرمز عدول نمی کردند؛ اینکه هر خواسته ای طرف مذاکره کننده داشته باشد را تأمین کنیم.

پایگاه خبری جماران: عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مذاکرات به مراحل خوبی رسیده، گفت: امیدوار هستیم در این مذاکره با توجه به منافع جمهوری اسلامی جواب مثبت بگیریم و بتوانیم بخشی از فشارهایی که به مردم وارد هست را پشت سر بگذاریم. بالأخره الآن شرایط خاصی داریم و چه بسا خود این باب مذاکره باعث شود شرایط بهتری در آینده برای جمهوری اسلامی رقم بخورد.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با آیت الله رضا رمضانی دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و رییس سابق مرکز اسلامی هامبورگ را در ادامه می خوانید:

یکی از محورهای بیانیه پایانی نهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری بحث مذاکرات هسته ای و احیای برجام بود. آیا در بحث های این اجلاس اعضای مجلس خبرگان رهبری به بحث مذاکرات هسته ای پرداخته شد؟

به صورت مستقل به بحث مذاکرات هسته ای پرداخته نشد ولی در بخشی از مباحث رئیس جمهوری، بعد از پرسش برخی از اعضای خبرگان، به این حوزه پرداختند و کلیاتی را مورد اشاره قرار دادند.

به هر حال آنچه برای ما مهم است، بر اساس گفتمانی که در نظام اسلامی تعریف کرده ایم، باید منافع جمهوری اسلامی ایران تأمین شود و شرایطی که مقام معظم رهبری در گذشته هم مورد اشاره قرار داده بودند و رفع همه تحریم ها، به عنوان یک پایه و اصل توجه شود. البته نظام جمهوری اسلامی بحث مذاکره با همه کشورها، الّا رژیم منحوس اسرائیل، را باز گذاشته و همه اینها مبتنی بر منافع جمهوری اسلامی ایران هست و مؤلفه ها و شاخصه هایی که دارد.

ما شنیده ایم که مذاکرات به مراحل خوبی رسیده است. البته طرف های مذاکره اصرار داشتند که خواسته های آنها تمکین شود، ولی با توجه به مواضع جمهوری اسلامی و خطوط قرمزی که مشخص شده بود، مذاکره کنندگان ما هیچ گاه از این خطوط قرمز عدول نمی کردند؛ اینکه هر خواسته ای طرف مذاکره کننده داشته باشد را تأمین کنیم.

امیدوار هستیم در این مذاکره با توجه به منافع جمهوری اسلامی جواب مثبت بگیریم و بتوانیم بخشی از فشارهایی که به مردم وارد هست را پشت سر بگذاریم. بالأخره الآن شرایط خاصی داریم و چه بسا خود این باب مذاکره باعث شود شرایط بهتری در آینده برای جمهوری اسلامی رقم بخورد.

 

آقای رئیسی در نطق اجلاس نهم مجلس خبرگان در خصوص خطوط قرمز جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته ای مطلبی بیان نکردند؟

به صورت جزئی اشاره نکردند و فقط به صورت کلی به حوزه خطوط قرمز پرداختند و همان خطوط قرمزی است که ظاهرا مقام معظم رهبری مشخص کرده بودند.

 

یکی دیگر در محورهای بیانیه اخیر مجلس خبرگان در خصوص جنگ اوکراین بود. تحلیل شما از این موضوع چیست و به نظر شما جمهوری اسلامی باید چه موضعی در این قضیه اتخاذ کند؟

کشور اوکراین بسیاری مواقع در مواضع علیه جمهوری اسلامی ایران پیشتاز بوده ولی در عین حال بهترین موضع نظام می تواند همان چیزی باشد که به نظر می رسد مقام معظم رهبری در مواضع خودشان مورد اشاره قرار دادند؛ اینکه ما همواره از ملت ها و خواسته های آنها حمایت داریم.

در خصوص اوکراین هم با توجه به اینکه حاکمیت آن به نوعی در ذیل خواسته های استکبار جهانی بوده، ما در سازمان ملل رأی ممتنع دادیم. گمان می کنم همین مواضعی که جمهوری اسلامی اتخاذ کرده در رابطه با اوکراین می تواند بهترین موضع باشد.

 

بعضی از سیاسیون انتقاد داشتند که دفاع از روسیه در این موضوع به نوعی می تواند دفاع از مهاجم در جنگ باشد. نظر شما در این خصوص چیست؟

ما دفاع مستقیم از روسیه نداشته ایم و لذا از این جهت به عنوان دفاع از مهاجم نبوده است. مجموعه مسائل در این زمینه باید لحاظ شود. یعنی کشور مقابل چه کشوری بوده و چه مواضعی نسبت به نظام داشته و ما هم در همان زمینه باید مجموعه منافع نظام را در نظر بگیریم. از این جهت در هیچ کدام از مواضع دفاع مستقیم ندیده اید. بعضی ها ممکن است چنین تحلیلی داشته باشند ولی حقیقتا ما در هیچ جا دفاع مستقیم از مهاجم نداشته ایم. نگاه ما به مجموعه شرایط مطرح در این جنگ بوده است.

واقعیت این است که اگر آدم بخواهد تحلیلی از یک سری قضایا داشته باشد، بخشی از یک قضیه و یا گوشه و زاویه ای از آن را نباید نگاه کند و باید مجموعه زوایای قضیه را ببیند. ما وقتی مجموعه زاوایای قضیه را نگاه می کردیم، حاکمیت اوکراین سال های سال سیاست های استکبار جهانی را پیگیری می کردند و امروزه به شکل های مختلف این سیاست ها دارد پیاده می شود. تعبیر من این است که در «استکبار فرا نو» بیشتر از واژه های فریبنده استفاده می کنند، برای اینکه سیاست های خودشان را محقق کنند.

 

در بیانیه خبرگان آمده بود که جمهوری اسلامی هیچ نوع طرفداری از جنگ، خشونت و کشتار نداشته است. نظر شما در این خصوص چیست؟

این نکته مهمی است که ما همواره مخالف جنگ، خونریزی و ترور بوده ایم و نظام جمهوری اسلامی همواره مخالف جریان های تروریستی علیه ملیت ها بوده است. زمانی که من در آلمان بودم، وقتی تروریست ها حتی به کشورهای غربی حمله می کردند، مخالفت می کردیم. ما خودمان را محق در مبارزه با جریان تروریست، خشونت، جنگ و امثال اینها می دانیم. ما هیچ گاه از خشونت طرفداری نمی کنیم که گسترش پیدا کند و ملتی را از بین ببرد یا آسیب هایی را به ملتی وارد کند. همواره نسبت به این حوزه ما موضع داشته ایم.

البته اگر مهاجمی به نظام جمهوری اسلامی هجمه ای کند، پاسخ لازم را خواهیم داد؛ برای اینکه «دفاع» یک امر عقلی است. یعنی عقل حکم می کند که شما دفاع کنید. در عین اینکه مواضع دینی ما همین طور هست که زمان هجمه قطعا دفاع خواهیم کرد. الحمدلله نظام جمهوری اسلامی چه به لحاظ نظامی و چه به لحاظ علمی به آن قدرت و اقتدار رسیده که بتواند مقابله کند و همین باعث شده که نظام جمهوری اسلامی همواره پای یک میز مذاکره هست و تمام قدرت ها آن طرف مذاکره قرار می گیرند. این اقتدار نظام جمهوری اسلامی است که آن را پای میز مذاکره قرار می دهد و اگر این قدرت علمی و اقتدار نظامی را نداشتیم، بدون شک هیچ گاه طرف مذاکره قرار نمی گرفتیم.

لذا ما مخالف جنگ و خشونت، خصوصا شروع کنندگان جنگ، هستیم. اما در تحلیل هایی که نسبت به جنگ ها انجام می شود، ما هم تمام مسائل مربوط به آن را باید مورد توجه قرار دهیم. ما به عنوان کشوری که مهاجم بما هو مهاجم است، هیچ وقت از آن دفاع نمی کنیم. با توجه به مسائلی که پشت صحنه ها هست، نظام جمهوری اسلامی هم در پازل عرصه بین الملل باید عاقلانه و حکیمانه تصمیم و موضع بگیرد. من گمان می کنم موضع جمهوری اسلامی در این قضیه به جا و به وقت بوده و در بیانیه خبرگان هم به همین موضوع اشاره شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.