پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در تجدید میثاق رئیس قوه قضاییه و مسئولان عالی قضایی با آرمان های امام؛

سید حسن خمینی: بیش از اجرای عدالت به احساس عدالت در جامعه توجه شود

محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه و مسئولان عالی قضایی صبح امروز با حضور در حرم مطهر امام خمینی (س) با آرمان‌های بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی تجدید میثاق کردند.

به گزارش جماران؛ یادگار امام با تأکید بر اینکه عدالت در مقام احساس هم باید خودش را نشان بدهد، گفت: احساسم این است که قوه قضائیه علاوه بر اینکه به سمت عدالت پیش می رود، تلاش دارد جامعه را هم از طریق ایجاد احساس عدالت اقناع کند و به یک تفکر و احساس صحیح برساند. 

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق رئیس قوه قضائیه و مسئولین عالی قضایی گفت: طبیعتا قوه قضائیه پیوند عمیقی با عدالت دارد. عدالت یک مفهوم ثبوتی و یک مفهوم اثباتی دارد. در مفهوم ثبوتی، هم در تکوین عدالت می بینید و هم در یک نظام تشریعی صحیح حتی غیر دینی، اگر عدالت به معنای حقیقی خودش شکل بگیرد می توان آن نظام را یک نظام صالح دانست؛ اگرچه شرط دیگری از صلاحیت را نداشته باشد، اما از حیث عدالت می توان به او نمره قبولی داد به شرطی که در احکام و حدود خودش به این مهم دست پیدا کرده باشد. 

یادگار امام افزود: در افق نفس انسان ها هم خدای سبحان عدالت را شرط تقوا می داند و صفت تقوا را به شرطی در انسان ها برجسته می کند که این مهم در روح و ضمیر او تحقق پیدا کند. 

وی با بیان اینکه عدالت در مقام احساس هم باید خودش را نشان بدهد، اظهار داشت: اینکه جامعه انسانی به این نتیجه رسیده که به آیین دادرسی تن بدهد، برای این است که پیش بینی پذیر باشد و مردم احساس عدالت هم داشته باشند. اینکه ما عادلانه حکم کنیم بخشی از راه صحیح است؛ باید بتوانیم جامعه را به اینکه کار عادلانه است اقناع کنیم. بی توجهی به این مسأله بزرگترین لطمه را به خود عدالت می زند. 

سید حسن خمینی یادآور شد: به نظرم بی هیچ مداهنه ای باید دوره مسئولیت آقای محسنی اژه ای را از این حیث ممتاز و متمایز دانست. شاید سابقه طولانی حضور ایشان در قوه قضائیه و اینکه چالش ها، مشکلات و موانع را می شناسند، این نگاه را به ایشان داده باشد و ان شاء الله بیشتر هم بدهد که بیش از عدالت به احساس جامعه نسبت به عدالت توجه کنند که کرده اند. در ایامی که ایشان در این مسند حضور دارند می توان توجه به این مسأله را در مجموعه دستگاه قضایی احساس کرد که نکته مثبتی است. احساسم این است که قوه قضائیه علاوه بر اینکه به سمت عدالت پیش می رود، تلاش دارد جامعه را هم از طریق ایجاد احساس عدالت اقناع کند و به یک تفکر و احساس صحیح برساند. 

وی تأکید کرد: آغاز جشن های انقلاب ما را بیش از هر چیزی باید به حقیقت و ارزش های والای انقلاب متوجه کند. اگر بگوییم بزرگترین آرمان یک حرکت انقلابی در دنیا چیست، بی تردید «عدالت» است که البته بخشی از آن در دست مسئولین قضایی است.

 

 محسنی اژه ای: امام به مردم اعتماد داشت؛ ایشان صداقت با مردم را شرط حکمرانی صحیح می دانست

رئیس قوه قضاییه، گفت: امام خمینی (ره) برای تحقق و گسترش عدالت قیام کردند؛ ما نیز باید پیوسته در مسیر عدالت‌گستری ثابت قدم باشیم و رفع مشکلات مردم بویژه مستضعفین و محرومین را در اولویت قرار دهیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه، طی سخنانی بابیان اینکه دهه مبارک فجر و انقلاب شکوهمند اسلامی نوری بود که بر اساس اخلاص و مجاهدت حضرت امام(ره) از اسلام ساطع شد و حیات مجددی برای اسلام عزیز بود، اظهار کرد: به تعبیر حضرت امام (ره) انقلاب ما ، انفجار نور بود؛ در انفجار نور، شب‌پرستان و اشرار غافلگیر و متواری می‌شوند و حق‌خواهان و عدالت گستران و مردم‌باوران منزلت می‌یابند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ابعاد وجودی بی‌نظیر حضرت امام خمینی و عظمت روحی و معنوی ایشان، گفت: برای امام عظیم‌الشأن ما هر آنچه غیر خدا بود، بی‌ارزش و بی‌اعتبار جلوه می‌کرد ؛ امام ما با اتکال به خداوند متعال و تکیه و اعتماد به مردم و انجام جهاد اکبر و جهاد اصغر وارد میدان شدند و تحولی شگرف و انقلابی بزرگ را بنیان نهادند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به وجوه تمایزبخش انقلاب حضرت امام (ره) با سایر انقلاب‌هایی رخ‌داده در دنیا، گفت: انقلاب حضرت امام در شاخصه‌ها و ویژگی‌های متعددی ازجمله هدف، انگیزه و روش با سایر انقلاب‌ها متفاوت بود و بر آنها رجحان داشت و این ارجحیت و تفوق به‌واسطه خداگونه بودن و مردمی بودن انقلاب امام بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه بابیان اینکه امام خمینی با بنیان نهادن انقلاب اسلامی، امری غیرممکن از منظر بسیاری از مدعیان را ممکن ساخت، تصریح کرد: حضرت امام خمینی با جهاد و انقلابی که تحقق بخشیدند بر بسیاری از تفکرات و دیدگاه‌ها و تحلیل‌هایی که مبتنی بر نگرش‌های مادی بود، خط بطلان کشیدند و به همه جهانیان ثابت کردند که می‌توان به‌واسطه عنصر متعالی دین و تکیه‌بر مردم و عدالت‌خواهان ، بساط طاغوتیان و مستکبران را برچید.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه هنوز ابعاد وجودی بی‌نظیر و افکار بلند و متعالی حضرت امام خمینی به‌درستی شناخته‌نشده است، اظهار کرد: حرکت و جهاد و انقلاب امام پدیدآورنده دورانی جدید در دنیا بود و از این منظر کاری که امام (ره) کردند مشابه با بعثت انبیاء بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه بابیان اینکه برای  بزرگداشت و تجلیل راه و انقلاب امام باید نسبت به ارزش‌هایی که حضرت امام خمینی به تأسی از آنها انقلاب اسلامی را رقم زد، وفادار باشیم، یکی از این ارزش‌ها را تحقق حداکثری عدالت اجتماعی دانست و گفت: امام برای تحقق و گسترش عدالت قیام و انقلاب کرد؛ لذا ما نیز باید پیوسته در مسیر عدالت‌گستری ثابت‌قدم باشیم و رفع مشکلات مردم به‌ویژه مستضعفین و محرومین را در اولویت قرار دهیم.

رئیس قوه قضاییه مردم‌باوری را از دیگر شاخصه‌های ممتاز انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی دانست و گفت: امام عظیم‌الشأن ما مردم را محرم می‌دانستند و بسیاری از امور را با متن مردم در میان می‌گذاشتند؛ در منظومه فکری و سیاسی حضرت امام خمینی ، صداقت با مردم، شرط اساسی حکمرانی مطلوب بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: حضرت امام خمینی که در برابر امت خود ، مردم خود ، رزمندگان، مستضعفین ، محرومان و ایتام درنهایت فروتنی و تواضع بودند، در برابر ظالمان و گردنکشان بین‌المللی در اوج اقتدار و صلابت عمل می‌کردند و مستکبران غربی و شرقی را هیچ می‌انگاشتند.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه اسلامی بودن و مردمی بودن در ذات انقلاب امام بود، گفت: حضرت امام خمینی همواره می‌فرمودند که پشتیبان ولی‌فقیه باشید تا به مملکت و انقلاب آسیبی وارد نشود، لذا ما نیز در مقام بزرگداشت و تکریم امام باید تبعیت از ولی‌فقیه را سرلوحه اعمال و رفتار خود قرار دهیم.

رئیس دستگاه قضا در پایان با تشکر از حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسن خمینی تولیت حرم مطهر امام راحل، به روح بلند شیخ‌المراجع حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی درود فرستاد و پیشاپیش حلول ماه پرفضیلت رجب‌المرجب را تبریک گفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.