مرجع عالیقدر شیعه آیت الله العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی در پی دوره ای بیماری به ملکوت اعلیٰ پیوست.

به گزارش جماران؛ پیام های تسلیت در پی ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در پی می آید:

 

 پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به مناسبت رحلت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی

بسم الله الرحمن الرحیم

با تاسف خبر درگذشت فقیه عالیمقام و مرجع بصیر، حضرت آیة الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله علیه را دریافت کردم.

ایشان از استوانه‌های حوزه‌ی علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پر سابقه‌ترین عالم دینی در آن حوزه‌ی مبارک بودند.

در دوران مرحوم آیة الله بروجردی در شمار برترین تلامذه‌ی آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیة الله سید محمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان، و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمة الله علیهم به شمار میرفتند.

سالها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب می‌شدند و پس از آن هم همواره درباره‌ی مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود میکردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورتهای خود مطلع و بهره‌مند میساختند.

قریحه‌ی شعری، حافظه‌ی تاریخی، پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود. رحلت ایشان برای جامعه‌ی علمیِ دینیِ کشور مایه‌ی تأسف است.

اینجانب به خاندان مکرّم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزه‌ی علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان بویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم.

 

***

 

سید حسن خمینی: آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی به ارشاد حکومت و مردم متعهد بود/ اعتقاد ایشان به «استقلال حوزه های علمیه» به معنای بی‌توجهی به دردهای مردم نبود

به گزارش جماران؛ متن پیام یادگار امام بدین شرح است:

بسمه تعالی

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال فقیه وارسته و عالم بزرگوار مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رحمت الله علیه ثلمه ای جبران ناپذیر به حوزه های علمیه و مصیبتی جانگداز برای جامعه اسلامی است. 

برای تمام کسانی که با آن بزرگوار آشنایی داشتند آنچه بیش از هر چیز در میان خصوصیات ایشان نمود داشت و احساس می شد، باور عمیق به خدا و حقانیت اسلام و مکتب ائمه اطهار علیهم السلام و اعتقاد به وجود مقدس حضرت صاحب الامر (عج) بود. 

بی تردید این مرجع عظیم الشأن در زندگی بابرکت خود منشأ اثرات و خدمات بسیار به اسلام و تشیع بود که تا سالها اثرات آن برای همگان ملموس خواهد بود.

همدلی و همراهی ایشان با نهضت اسلامی و قرابت و همراهی شان با امام راحل (س) که ریشه در چندین نسل آشنایی داشت و هم چنین حضورشان در مسانید اثرگذار جمهوری اسلامی از زمره نقاط درخشان زندگی ایشان است. 

ناگفته نباید گذاشت که اعتقاد جازم ایشان به استقلال حوزه های علمیه هیچگاه برای ایشان به معنای نفی تأثیرگذاری روحانیت در جامعه و بی توجهی به درد های مادی و معنوی مردم نبود. و این بزرگوار با جلوس بر مسند فقاهت و مرجعیت به ارشاد حکومت و مردم متعهد بود و احاطه ممتاز ایشان بر اخبار ایران و جهان و اطلاع از اتفاقات مختلف به آن فقید سعید توان شناخت دردها و درمان ها را می بخشید.   

اینجانب ضمن عرض تسلیت ارتحال ایشان به حضرت بقیه الله (س) و حوزه های علمیه و بیت مکرم و بیوتات وابسته خصوصا بیت محترم حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی طاب ثراه و هم چنین به فرزندان بزرگوار ایشان و به ویژه به نجل وارسته ایشان حضرت حجه الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ حسن صافی و همه ارادتمندان و داغ دیدگان، خود را در این مصیبت سهیم درد آنان می دانم و از خدای متعال علو درجات آن مرحوم مغفور را مسئلت دارم و حشر ایشان را با ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین آرزومندم. 

 

***

آیت الله مصطفی محقق داماد:

الموت نقاد وفی کفه 

جواهر یختار منها الجیاد 

فاجعه مولمه رحلت اسفناک بقیه السلف ماضین ایت الله العظمی صافی گلپایگانی طاب ثراه را به جهان اسلام به ویژه شیعیان اهل بیت عصمت وطهارت (ع) وبیت معظم له  تسلیت عرض میکنم. آن بزرگوار ازمراجعی بودند که زندگی علمی وعملی اوبه یقین برای ایندگان اسوه حسنه خواهد بود . آگاهی او نسبت به شرایط زمان ومشکلات امت مسلمان وشجاعت تذکر صریح به مسولین امور ومطالبه حقوق ملت از خصایل ممتازه ان مرجع عالیقدر بود. برای روح بلند ایشان تعالی درجات وبرای بازماندگان شریف صبرجمیل واجر جزیل از درگاه خداوند خواهانم . 

سید مصطفی محقق داماد

***

پیام تسلیت علی لاریجانی:

«بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ

رحلت جانسوز عالم ربانی ، شیخ‌الفقها مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت‌الله العظمی حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی باعث غم و اندوه شدید اینجانب گردید فقدان این عالم ربانی و مجاهد بزرگ برای حوزه های علمیه و آحاد جامعه اسلامی ضایعه ای جبران ناپذیر است .

سلوک ایشان در مسائل علمی و اجتماعی و سیاسی وزبان حق طلبانه و گویای ایشان در دفاع از حریم اهل بیت و حقوق مردم ستودنی بود و آثار متعدد ایشان در معارف دینی برای عموم جامعه ارزشمند می باشد

ارتحال ملکوتی ایشان را به حضرت ولی‌عصر (عج)، مراجع گرانقدر تقلید و رهبر معظم  انقلاب، آقازاده های محترم و بیت شریف ایشان خصوصا حضرت آیت الله کریمی جهرمی و حوزه‌های علمیه تسلیت عرض می‌ نمایم و برای آن فقیه وارسته رحمتی واسعه از درگاه خداوند منان مسئلت دارم.

علی لاریجانی

***

 آیت الله هادوی تهرانی:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

انما یخشی الله من عباده العلماء (فاطر، 28)

ارتحال شیخ الفقهاء و المجتهدین، استوانه تقوا و پارسایی، تندیس اخلاص و صفا ، آموزگار بزرگ عشق به آل الله علیهم السلام، مرجع والامقام حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (رحمة الله علیه) را به حضور مقدس قطب عالم امکان ولی الله الأعظم امام زمان  عجل الله فرجه الشریف و مراجع بزرگوار اسلام و مقام معظم رهبری  دامت برکاتهم و تمام حوزه های علمیه و مردم مسلمان در سراسر جهان تسلیت عرض می کنم.

بی شک افول این ستاره درخشان فقاهت و تقوا از آسمان پر ستاره حوزه های علمیه، ثلمه ای است که چیزی آن را جبران نمی کند.

آن بزرگوار عمری را در دفاع از ساحت مقدس اهل بیت علیهم السلام و عشق به امام زمان عجل الله فرجه الشریف به ساده زیستی و پارسایی گذراند و الگوی ماندگار برای همگان به ویژه عالمان دین و بالأخص زعمای مسلمین بود.

عمر طولانی و پربرکت این سرباز بی بدیل امام زمان عجل الله فرجه الشریف سراسر تلاش برای اسلام و مسلمین بود. دلداده ی اهل بیت علیهم السلام و دلسوز شیعیانشان بود و تا آخرین نفس بر این صراط مستقیم مشی کرد.

این جانب ضمن تسلیت مجدد این ضایعه اسفناک به حضور مقدس امام زمان عجل الله فرجه الشریف و تمامی مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری (دامت برکاتهم) و علما و فضلا وطلاب حوزه های علمیه به ویژه خانواده آن مرجع عظیم الشأن و بالأخص فرزند برومند ایشان استاد بزرگوار، جناب مستطاب آقای حاج شیخ محمدحسن صافی (زید عزه) و داماد گرانقدرشان استاد معظم جناب آقای کریمی جهرمی دام ظله، برای آن فقیه پارسا و دانشمند بی نظیر هم نشینی با محمد و آل محمد (علیهم السلام) و برای تمام بازماندگان و علاقمندان ایشان صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه ایزد بی بدیل خواستارم.

مهدی هادوی تهرانی

قم آشیانه آل محمد (علیهم السلام)

12 بهمن 1400

29 جمادی الثانی1443

****

پیام تسلیت قالیباف:

رییس مجلس: خبر ارتحال ملکوتی مرجع عالی‌قدر جهان تشیع، عالم زاهد و وارسته، شیخ الفقهاء حضرت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی موجب تأسف و تأثر فراوان این‌جانب شد.

ضایعهٔ مؤلمۀ فقدان ایشان در جامعهٔ اسلامی را محضر صاحب‌العصر و الزمان حضرت بقیةالله الاعظم (عج)، مقام معظم رهبری (حفظه‌الله)، مراجع عالی‌قدر جهان اسلام، حوزه‌های علمیه، بیت معزز و مکرم و دوست‌داران و شاگردان ایشان تسلیت عرض می‌کنم، و برای روح پرفتوح آن عالم فرزانه از درگاه باری‌تعالی حشر با اولیا و انبیا و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را مسئلت می‌کنم.

****

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ.

درگذشت فقیه والامقام مرجع بزرگ جهان تشیع آیت  الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی مورد تاسف و تاثر فراوان اینجانب گردید.

این فقیه و مرجع عالیقدر که از مبارزین بنام و همراهان امام راحل در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و یار دیرین رهبر معظم انقلاب به شمار می رفت، با تالیف و ترویج آثار متعدد علوم اسلامی در مسیر تبیین و تبلیغ ارزش‌های دین مبین اسلام، پرچمدار مرجعیت در حوزه علمیه قم به شمار می رفت.

اینجانب ضمن عرض تسلیت درگذشت این مرجع عظیم الشان به محضر رهبر معظم انقلاب، حوزه های علمیه به ویژه بیت مکرم آن فقیه برجسته ، از درگاه حضرت احدیت برای ایشان رحمت و غفران الهی  و برای بازماندگان این بیت شریف مرجعیت صبر و اجر جزیل مسئلت دارم.

****

پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی درپی ارتحال آیت العظمی الله صافی گلپایگانی

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله وانا الیه راجعون

ارتحال اسف بار شیخ الفقهاء و المراجع حضرت آیة الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (قدس الله نفسه الزکیه) را به محضر مبارک حضرت ختمی امامت ولی عصر (أرواحنا فداه)، مراجع بزرگوار تقلید، حوزه های علمیّه جهان اسلام، اساتید معظم و بیت مکرم آن مرجع عظیم الشأن تسلیت عرض نموده و علوّ مرتبت آن فقیه راحل و صبر جمیل همگان از ذات اقدس ربوبی مسئلت می شود.

بیست و نهم جمادی الثانیه

جوادی آملی

****

پیام تسلیت سیدمحمد خاتمی به مناسبت رحلت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی

بسم الله الرحمن الرحیم

رحلت عالم بزرگوار، فقیه پارسا و مرجع عالیقدر، حضرت آیت‌الله‌العظمی آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی رضوان الله علیه خسارتی است سنگین به ساحت علم و دین و اجتماع که لطف ویژه حضرت پروردگار می‌تواند آن را جبران کند.

من این مصیبت را به همهٔ اصحاب فضل و فضیلت و به حوزه‌های علمیه و به انبوه ارادتمندان آن بزرگ و بخصوص به خاندان شریف صافی و همهٔ بستگان عزادار تسلیت می‌گویم و از پیشگاه حضرت حق جل و علا برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی مسألت می کنم.

عاش سعیداً و مات سعیداً

سیدمحمد خاتمی

۱۲ بهمن ۱۴۰۰

***

 پیام تسلیت آیت الله العظمی سیستانی: فقدان حضرت آیت الله صافی خسارتی عظیم است

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

خبر ارتحال عالم ربانی مرجع عالیقدر جناب آیت الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (رضوان الله علیه) موجب تالم و تاسف فراوان گردید.

فقدان آن بزرگوار که از اساطین حوزه علمیه مقدسه قم و حسنات این دوران و خدمت گزاران نمونه دین و مذهب بودند خسارتی عظیم است.

اینجانب این مصیبت دردناک را به آستان مقدس حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و به آقایان علمای اعلام و به بستگان گرامی و دیگر علاقمندان محترم ایشان تسلیت عرض نموده، و از خداوند متعال برای آن فقید سعید علو درجات و برای بازماندگانشان صبر جمیل و اجر جزیل مسالت دارم.

 و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم.

سید علی الحسینی سیستانی

۲۸ جمادی الثانی ۱۴۴۳ هجری قمری

***

پیام تسلیت آیت الله جنتی:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ

ضایعه ارتحال مرجع بزرگوار عالم تشیع، شیخ المراجع حضرت آیت الله العظمی آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی(قدس سره) که ضایعه ای بزرگ برای شیعیان و حوزه های علمیه است، موجب تألم و تأثر فراوان گردید.

بدون تردید رحلت این فقیه وارسته که همواره در راستای تقویت مبانی اسلام و تبیین جایگاه اهل بیت علیهم السلام و عظمت شیعیان جهان و نیز حفظ مبانی انقلاب اسلامی کوشید ثلمه ای سنگین و بزرگ بر پیکر عالم تشیع، مرجعیت شیعه و انقلاب اسلامی ایران وارد ساخت.

این مرجع عالیقدر علاوه بر تألیف آثار گرانسنگ به ویژه در راستای ترویج مهدویت و تربیت شاگردان مکتب امام صادق علیه السلام، عضویت در خبرگان قانون اساسی و دبیری شورای نگهبان را نیز در کارنامه درخشان خود دارد و در زمره مراجع انقلابی و دغدغه مند و حامی نظام اسلامی به شمار می رفت و رحلت ایشان از این جهت نیز برای اسلام و انقلاب اسلامی یک خسران و ضایعه محسوب می شود.

اینجانب این ضایعه مؤلمه را به محضر مقدس حضرت بقیة الله الأعظم ( ارواحنا فداه ) مراجع عظام تقلید، به ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزه های علمیه، همه علاقمندان و مقلدان ایشان، عموم شیعیان جهان و بیت شریف و معزز این مرجع عالی مقام، تسلیت عرض می کنم و علو درجات و حشر با اهل بیت علیهم السلام را برای این دلباخته حضرت حجت(عج) مسئلت دارم.

احمد جنتی

رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان

 

***

پیام تسلیت بیت مرحوم آیت الله العظمی صانعی (رحمةالله علیه)

بسمه تعالی

«یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً»

رحلت عالم ربانی، فقیه صمدانی، شیخ الفقهاوالمراجع مرحوم مغفور حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(قدس الله نفسه الزکیه) موجب تأسف و تأثر همه ارادتمندان به خاندان اهل بیت عصت و طهارت (علیهم السلام) گردید. 

صفای باطن، زهد و پارسایی، تواضع و فروتنی، علم و عمل، دوراندیشی همراه با ژرف اندیشی، صلابت در مبانی فکری و فقهی، آشنایی با مقتضیات زمان و توجه به زندگی آسان برای مردم و تلاش در راه احیای مکتب اهل بیت (علیهم السلام)، ثمره سالها مراقبه در تهذیب نفس و تلاش بی وقفه علمی و عملی آن فقیه فقید بود.

توجه آن مرجع رحیل به استقلال حوزه های علمیه و ایستادگی در مقابل ایجاد انحراف در مسیر انقلاب و حوزه های علمیه (صانها الله عن الحدثان)، مصداق اتمّ  « إِذَا مَاتَ اَلْمُؤْمِنُ اَلْفَقِیهُ ثُلِمَ فِی اَلْإِسْلاَمِ ثُلْمَةٌ لاَ یَسُدُّهَا شَیْءٌ»  می باشد. 

ضمن عرض تسلیت به حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا تراب مقدمه الفدا، حوزه های علمیه، ارادتمندان، مقلدان، شاگردان و خانواده معزی، بالخصوص حضرت آیت الله آقای حاج شیخ حسن صافی(دام توفیقه) برای آن فقید سعید غفران و رحمت واسعه الهی و حشر با ائمه اطهار (علیهم السلام) و برای بازماندگان صبر جمیل و اجز جزیل را خواستارم.

12/11/1400 مطابق با 29 جمادی الثانی 1443

بیت مرحوم آیت الله العظمی صانعی(ره) 

فخرالدین صانعی

***

پیام تسلیت آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

خبر بسیار تأسف‌بار رحلت عالم ربانی، شیخ الفقهاء آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(قدس سره) موجب نهایت تأسف و تأثر گردید.

آن مرد بزرگ که از برجسته ترین شاگردان آیت الله العظمی بروجردی(قدس سره) و یکی از برترین فقهای عصر ما بود آثار فراوانی در عرصه های مختلف از جمله کتب فقهی و کلامی و مبارزه با فرقه های منحرف و احداث و تجدید بناهای مذهبی همچون مسجد عظیم امام حسن عسکری(ع) را از خود به یادگار گذاشت.

حضور مؤثر وی در عرصه‌های مختلف اجتماعی همچون مبارزات با رژیم سابق و عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و شورای نگهبان منشأ برکات زیادی برای اسلام و انقلاب بود.

ضایعه رحلت این فقیه دلسوخته‌ی حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) را به محضر مقدس آن حضرت تسلیت عرض نموده و همچنین به حوزه های علمیه و مراجع عظام تقلید، عموم شیعیان و مقلدان و علاقمندان و خصوصاً بیت معظم و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض می‌نمایم و از خداوند متعال حشر او را با اولیاء مقربینش خواستارم و از درگاهش برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل طلب می نمایم.

***

آیت‌الله علوی‌گرگانی: آیت‌الله صافی‌ عمر شریفش را در راه ترویج معارف دینی و حمایت از ‌اسلام سپری کرد

آیت‌الله علوی گرگانی، مرجع تقلید شیعیان گفت: آیت‌الله صافی گلپایگانی عمر شریف خود را در راه ترویج معارف دینی و حمایت از مبانی دین مبین اسلام و تبیین احکام شرعی و نصیحت و دلسوزی نسبت به مسئولین نظام سپری کرد.

متن پیام تسلیت حضرت آیت‌الله علوی گرگانی به‌مناسبت ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی(ره) به این شرح است: ارتحال عالم پارسا، شیخ الفقهاء و المجتهدین، مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی که عمر شریف خود را در راه ترویج معارف دینی و حمایت از مبانی دین مبین اسلام و تبیین احکام شرعی و نصیحت و دلسوزی نسبت به مسئولین نظام سپری نمودند موجب تأثر گردید.

تربیت شاگردان فاضل و تألیف کتب مفید در حمایت از ولایت و مهدویت و اجتهاد فقهی و نصایح دلسوزانه و هدایت مسلمین و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری ذخیره‌ای برای ایشان در روز قیامت خواهد بود.

اینجانب این ضایعه مولمه را در درجه اول به ساحت مقدس امام عصر عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف همچنین مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه مخصوصاً حوزه علمیه قم و تمام شیعیان و مقلدین و ارادتمندان ایشان بالاخص بیت برجسته مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی و آقازاده ایشان حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ حسن صافی گلپایگانی تسلیت گفته، علو درجات را برای ایشان و اجر وافر برای بازماندگان خواستارم.

***

پیام تسلیت روحانی در پی ارتحال آیت الله صافی گلپایگانی

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در پیامی ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را به محضر حضرت ولی عصر (عج) ، ملت شریف ایران، رهبر معظم انقلاب، حوزه های علمیه و روحانیت معزز تسلیت گفت.

حسن روحانی در این پیام تصریح کرد: آیت الله العظمی صافی گلپایگانی   شخصیت پارسا و بیداردل، در طول عمر پربرکت خویش، دمی از تلاش علمی و مبارزه برای احقاق حقوق مردم نیاسود و همه سرمایه علمی و معنوی خود را در خدمت فرهنگی و سیاسی به مردم به کار گرفت

متن پیام حسن روحانی به مناسبت  ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی بدین شرح است :

اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شیئ

درگذشت مرجع آگاه جهان تشیع و عالم روشن بین جهان اسلام حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی را به محضر حضرت ولی عصر (عج) ، ملت شریف ایران ، رهبر معظم انقلاب ، حوزه های علمیه و روحانیت معزز تسلیت می گویم. این شخصیت پارسا و بیداردل، در طول عمر پربرکت خویش، دمی از تلاش علمی و مبارزه برای احقاق حقوق مردم نیاسود و همه سرمایه علمی و معنوی خود را در خدمت فرهنگی و سیاسی به مردم به کار گرفت. آثار گرانسنگ فراوانی که آفرید، همه در روشنگری دینی و جذب دلهای نسل جوان به مکتب نورانی خاندان رسالت بود. او با همان همت و استواری که بر دفاع علمی از رکن اعتقادی امامت پای می فشرد، در دفاع از حقوق مردم و رسیدگی به محرومان جامعه تلاش می کرد. در تمام دیدارهائی که در دوره مسئولیت با ایشان داشتم و در همه گفتگوها ، به تلاش برای تعامل و بهبود مناسبات با دیگر کشورها توصیه می کرد و بر برنامه ریزی و اقدام مؤثر برای کاهش گرانی و بیکاری تأکید می نمود. زندگی سراسر اخلاص و فداکاری  این یادگار سلف صالح، شاهد صادقی برای حوزه های ماست که برای حفظ جایگاه روحانیت، باید همواره در خدمت مردم و پناهگاه مردم بود و در دفاع از مصالح کشور، از سرزنش ملامتگران نباید هراسید.

آثار علمی فراوان آن بزرگ هم، میراث ارزشمندی است که گنجینه گرانبهائی برای نسل های آینده خواهد بود. امید است حوزه های علمیه و فضلا و اندیشمندان، راه و سیره آن بزرگمرد را در تلاش علمی و اجتماعی زنده نگه دارند .  

و سلام علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیا. 

حسن روحانی

12 بهمن 1400

***

پیام تسلیت آیت الله دوزدوزانی تبریزی:

اِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ

از شنیدن خبر ارتحال مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت‌اللّه العظمی صافی گلپایگانی قدس سره‌الشریف که یکی از ارکان حوزه علمیه قم و مدافع حریم امامت و مهدویت بودند بسیار متاثر گشتم.

این ضایعه جبران ناپذیر را محضر حضرت بقیة اللّه الاعظم روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء، حوزه های علمیه، ارادتمندان و بیت معظم له تسلیت گفته و از خداوند متعال برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانم.

یدالله دوزدوزانی

1400/11/12

***

پیام تسلیت علی اکبر صالحی، قائم مقام رئیس و معاون پژوهشی فرهنگستان علوم:

بِسمِ الله الرَّحمن الرَّحیم

یا ایَّتُها النَّفسِ المُطمئنه، اِرجَعی الی ربک راضیهً مرضیهً، فَادخِلنی فی عِبادی و ادخِلی جَنَّتی

با کمال تأسف و تآلم، خبر ارتحال زعیم عالیقدر جهان تشیّع، شیخ الفقهاء و المجتهدین، حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قَدَّس الّله نفسه الزَّکیَه) را دریافت نمودم.

آن عالم ربّانی و فقیه صمدانی، یکی از ستارگان درخشان و تابان عرصه دیانت و فقاهت و از طلایه داران صیانت و حراست از حریم مقدّس مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) در سده چهاردهم خورشیدی بود و افزون بر مجاهدت مستمر و کوشش خستگی ناپذیر در مسیر تبیین و ترویج آموزه ها و تعالیم اصیل اسلامی، از همراهی و همگامی با رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) غافل نماند و در طول حیات پر برکت خویش، وظیفه دینی و ملّی خود را به احسن وجه به انجام رساند. اکنون آن فقیه وارسته و زعیم روشن اندیش در آستانه سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و استقرار نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران، جامه از این خاکدان برگرفته و به دیدار معبود شتافته است. 

اینجانب ضمن عرض تسلیت به پیشگاه حضرت بقیه الله اعظم (عج) رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، مراجع عظام، علمای اعلام و شاگردان و ارادتمندان آن عالم جلیل القدر و ابراز همدردی عمیق با اعضای محترم بیت شریف صافی¬گلپایگانی خاصه فرزندان و بازماندگان آن عالم عامل، از درگاه ایزد متعال مسألت می نمایم تا در این ایام فرخنده، بر درجات و مقامات ایشان در ملاء اعلی بیفزاید و به پاس خدمات ارزنده آن فقیه روشن ضمیر در راه اعتلای کلمه الله و پاسداری از معارف معنوی و دینی، ایشان را جلیس و همنشین انبیاء و اولیاء و(علیهم الاف التحیه و الثناء) قرار دهد. و السلامُ علی عِباد-الله الصالحین.

علی اکبر صالحی

قائم مقام رئیس و معاون پژوهشی فرهنگستان علوم

این گزارش در حال تکمیل است...

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.