زندگینامه آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی

خلاصه مطلب:

لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع بزرگ شیعه و شاگردان آیت الله بروجردی است، ایشان در جمهوری اسلامی ایران در مناصبی از جمله مجلس خبرگان قانون اساسی و شورای نگهبان حضور داشته اند. آثار متعدد و ارزشمندی از این عالم بزرگوار به یادگار مانده است. 

توضیحات :

لطف الله صافی در تاریخ 30 بهمن ماه سال 1297 هجری شمسی در گلپایگان متولد شد. پدرش مرحوم آیت الله آخوند ملا محمدجواد صافی بود، وی عالم و عارفی بود که علاوه بر تحقیق، تالیف و تدریس در گرایش های مختلف علوم دینی در زمینه های هنری همچون شعر و خوشنویسی نیز سرآمد بود. مادر ایشان بانویی فاضله و شاعر و دختر مرحوم آیت الله آخوند ملا محمدعلی هم حجره و شریک بحث مرحوم آیت الله العظمی میرزای شیرازی بود.  ایشان داماد سید محمدرضا گلپایگانی، مرجع فقید تقلید در قم است.

ایشان تحصیلات خود را در گلپایگان آغاز کردند، و ادبیات عرب، کلام، تفسیر قرآن، حدیث، فقه و اصول را تا پایان سطح نزد عالم جلیل آخوند ملا ابوالقاسم مشهور به «قطب» و سپس در محضر پدر گرامیشان آموختند، سپس به قم مهاجرت کردند و مدت 4 سال  در محضر اساتید بزرگ حوزه تحصیلات و تحقیقات خود را ادامه دادند. پس از آن عازم نجف شدند، و به مدت 1 سال از محضر مراجع بزرگ آنجا بهره بردند.

آیت الله صافی گلپایگانی از شاگردان آیت الله بروجردی بودند، که به مدت 17 سال از آن حضرت در دروس و مباحث رسمی بهره برده و اصحاب خاص استفتای ایشان بودند، و بیشتر اثر پذیری را از شخصیت علمی و فکری ایشان داشتند، و مدت ها از سوی آیت الله بروجردی امتحان خارج طلاب و فضلا را برعهده داشتند، ونگارش کتاب منتخب الاثر، از سوی آیت الله بروجردی به وی واگذار شود. اما از دیگر اساتید ایشان می توان به حضرات آیات سیدمحمدتقی خوانساری، سیدمحمد حجت کوه کمره ای، سیدصدرالدین صدرعاملی، سیدمحمدرضا موسوی گلپایگانی در قم، و حضرات آیات شیخ محمدکاظم شیرازی، سیدجمال الدین هاشمی گلپایگانی و محمدعلی کاظمی خراسانی در نجف اشاره کرد. 

مراتب علمی آیت الله صافی از سوی عالمان بزرگ شیعه همانند سیدجمال الدین گلپایگانی، سیدحسین طباطبایی بروجردی، امام خمینی (س) و سیدمحمدرضا گلپایگانی مورد تاکید قرار گرفته است. 

ایشان از پرکارترین نویسندگان شیعی هستند و بیش از 80 عنوان کتاب به زبان های فارسی و عربی به قلم ایشان منتشر شده است. برخی آثار ایشان به زبان های اردو و انگلیسی ترجمه شده، و برخی از این کتاب ها برنده جایزه کتاب سال ولایت و کتاب سال مهدویت شده است، برخی از مقالات و اشعار ایشان نیز در مجلات و رسانه های مختلف منتشر شده است. 

حرمت مطلق موسیقی، یکی از فتوا‌های صافی گلپایگانی است که در تاریخ فقه شیعه کم‌سابقه است. آیت الله صافی گلپایگانی در تاریخ 6 مهر ماه سال 1387 در دیدار مدیران و معاونان اداره اوقاف استان قم، بر لزوم چاپ قرآن با خط بومی تاکید کردند و وجود قرآن هایی با خط عثمان طه در خانه های شیعیان را اسباب شرمندگی دانستند.  در این خصوص در بهمن ماه سال 1398 نیز رسم الخط عثمان طه را غلط ارزیابی کرده و گفتند: قرآن باید با رسم الخط معروف ایرانی طبع شود و در اختیار همه مردم قرار گیرد. 

 

فهرست برخی آثار و تالیفات: 

  • منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر
  • الاحکام الشرعیة ثابتة لا تتغیر
  • التعزیر، احکامه و ملحقاته
  • اوقات الصلوات
  • بیان الاصول
  • ثلاث رسائل فقهیة
  • ضرورة وجود الحکومة او ولایة الفقهاء فی عصر الغیبة
  • فروغ زیارت، حاوی سروده‌های آیت‌الله صافی گلپایگانی در مدح ائمه و بزرگان شیعه است. بخشی از یکی از اشعار او درباره حضرت معصومه، در ضریح حضرت معصومه حکاکی شده است.
  • سفرنامه حج

 

فعالیت های سیاسی

آیت الله صافی گلپایگانی از معدود مراجع تقلید شیعه است که درباره مسائل سیاسی و اجتماعی به اظهار نظر پرداخته و در مواردی نامه هایی به مسئولان داخلی و خارجی نوشته است.

از جمله نامه ها، بیانیه ها و واکنش های ایشان به مناسب های مختلف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارسال پیامی به عبدالله پادشاه عربستان در فروردین ماه سال 1390 که طی آن از پادشاه عربستان خواست که هرچه زودتر خاک بحرین را ترک نمونده و از ملت مسلمان بحرین و تمام مسلمانان جهان عذرخواهی کند. 
  • ایشان در تاریخ 25 مهر ماه سال 1393 دادگاه های عربستان سعودی را بیدادگاه خواندند و صدور حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر را موجب تاثر و تاسف دانسته و از وزیر خارجه ایران خواستند تا در این باره اقدامی فوری انجام دهد. 
  • در تیر ماه سال 1395 سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم از رهبران شیعه بحرین را محکوم کرده و آن را مخالف تمام قوانین مدنی، انسانی و شرعی و موجب تعجب، تاثر و تاسف فراوان خواندند. 
  • در خرداد ماه سال 1395 فتنه داعش را فتنه بدنام کردن اسلام خواندند و گفتند: داعش باعث شده است دینی که برای حمایت از صلح و دوستی و حمایت از ضعفاست، در نظر دنیا اسباب اذیت و آزار مردم شود. 
  • انتشار بیانیه ای در تاریخ 24 تیر ماه سال 1400 شمسی و اعتراض به کشته شدن مسلمانان در افغانستان به دست طالبان؛ ایشان در این بیانیه اعتماد به طالبان با سابقه آدمکشی و شرارت را اشتباهی بزرگ و غیرقابل جبران دانسته و ضمن هشدار به دولت ها، مجامع بین المللی، سازمان کنفرانس اسلامی و دولت جمهوری اسلامی ایران خواستار واکنش جدی به این حوادث شدند و تاکید کردند که سکوت موجب پشیمانی در آینده خواهد بود. 

ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مناصب سیاسی حضور یافتند و از معدود مراجع شیعه هستند که در مجلس خبرگان قانون اساسی و شورای نگهبان عضویت داشتند. وی یکی از 73 عضو مجلس خبرگان قانون اساسی بود که از تاریخ 28 مرداد ماه تا 24 آبان ماه سال 1358 مسئولیت تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را برعهده داشت.

در سال 1359 با حکم امام خمینی (س) عضو فقهای شورای نگهبان شد و تا تیر ماه سال 1367 به مدت 8 سال دبیر شورای نگهبان بود، و در این تاریخ از عضویت استعفا داد.

آیت الله صافی گلپایگانی مرجع تقلید بزرگ شیعیان سرانجام ساعت 1:20 دقیقه بامداد روز دوازدهم بهمن ماه سال 1400 پس از مدتی بیماری به علت ایست قلبی تنفسی و موفق نبودن عملیات احیا به ملکوت اعلا پیوست. پیکر ایشان پس از تشییع در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها و حرم حضرت علی علیه السلام مطابق با وصیتشان در حرم امام حسین علیه السلام دفن خواهد شد.