رئیسی تاکید کرد: حاج قاسم از عمق جان عقیده داشت آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. از عمق جان عقیده داشت که ما می‌توانیم بهانه‌هایی مثل اینکه «نمی‌شود»، «مگر می‌توانیم؟»، «موانعی وجود دارد» و «باید یک جوری سازش کرد» در منطق حاج قاسم نبود.

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور با اشاره به مکتب حاج قاسم گفت: شهید سلیمانی از عمق جان عقیده داشت آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

 

سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر دوشنبه در دومین سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) گفت: مقتدای بصیرت‌آفرین ما عنوان مکتب حاج قاسم سلیمانی را مطرح و حاج قاسم را نه به عنوان یک فرد بلکه به عنوان یک فرهنگ، یک راه و یک مکتب معرفی فرمودند.

رئیس جمهور با بیان اینکه وقتی شخصیت وجودی یک فرد توسعه می‌یابد، آن فرد دیگر فقط یک شخص حقیقی نیست بلکه از او به عنوان یک ملت و یک امت یاد می‌شود، افزود: حاج قاسم سلیمانی با پیروی از آیات قرآن و آموخته‌های اهل بیت عصمت و طهارت و تأسی از ولایت دارای وسعت وجودی شده بود که دیگر یک شخص نبود، بلکه یک مکتب بود.

 

راه و مکتب حاج قاسم سلیمانی در امتداد مکتب امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب است

رئیسی با تاکید بر اینکه یک مکتب با ترور و موشک و باقی می‌ماند، اظهار داشت: راه و مکتب حاج قاسم سلیمانی در امتداد مکتب امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب است. او اهل مراقبه، صدق، دلدادگی به خدا و اخلاص بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: اولین نکته‌ای که در مکتب حاج قاسم سلیمانی باید دنبال کرد، اندیشیدن و عمل کردن برای خدا و ایستادگی کردن در مسیر خداوند است. رمز پیروزی حاج قاسم خشیت خدا بود. توان ظاهری آمریکا، سازوبرگ نظامی آمریکایی‌ها و یاران آنها را می‌شناخت و با علم به همه اینها از عمق جان عقیده داشت آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

رئیسی با اشاره به اینکه حاج قاسم از عمق جان عقیده داشت که ما می‌توانیم و بهانه‌هایی مثل اینکه نمی‌شود، مگر می‌توانیم؟ موانعی وجود دارد و باید یک جوری سازش کرد در منطق حاج قاسم نبود، تاکید کرد: ایستادگی، مقاومت، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی اصول مکتب حاج قاسم بود. او به مثابه یک مکتب و یک آرمان بلند عمل کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه شهید سلیمانی یک شخصیت نظامی بود، اما او را نباید فقط به عنوان یک شخصیت عالی‌رتبه نظامی دید، بلکه او دارای یک فرهنگ بود، گفت: او تخصص فتح سرزمین‌های غصب شده را داشت، اما مهم‌تر از آنها خداوند متعال تخصصی در وجود او برای فتح دلها قرار داده بود.

 

شهید سلیمانی در مقابل آمریکایی‌ها و در مقابل دشمنان دین سرسخت بود

رئیسی اضافه کرد: در روز تشییع جنازه حاج‌قاسم، حضرت آقا هنگام ورود به محل نماز فرمودند، "قیامتی بر پا شده، ببینید". این قیامت را چه کسی برپا کرد؟ این خدا بود که دلها را به یک سردار فداکار و مخلص متوجه کرد. این فتح دلها با پول و امکانات اتفاق نمی‌افتد، فقط باید دست قدرت خدا دلها را متوجه کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه سردار سلیمانی روح بزرگی بود که به تعبیر قرآن کریم "أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ" بود، اظهار داشت: شهید سلیمانی در مقابل آمریکایی‌ها و در مقابل دشمنان دین سرسخت بود، اما در مقابل یک فرزند شهید و یک فرد مظلوم بی‌تاب می‌شد. هر جا می‌رفت دنبال حل مسائل و مشکلات مردم، خانواده شهدا و گرفتارها بود.

رئیسی تصریح کرد: شهید سلیمانی فرمانده و استراتژیستی بزرگ بود که بین میدان و دیپلماسی دوگانگی ایجاد نکرد؛ دیپلماتی مقتدر و میدان‌داری دیپلمات بود که در هر دو میدان خوش درخشید. یک فرمانده انقلابی و یک فرمانده فراجناحی بود که مساله او نجات اسلام و مسلمین، دفع شر، فساد و ظلم بود. هدف شهید سلیمانی دفاع از سنی‌، شیعه، فلسطینی، لبنانی، یمنی، ایزدی، مسیحی و همه متدینین به ادیان ابراهیمی بود، لذا نگاه او این بود که چگونه شر دشمن را از منطقه بِکَند و چگونه منطقه را آزاد کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه خداوند بزرگترین مدالی که به انبیاء اعطا کرد مدال ایستادگی، صبر و بردباری بود، خاطرنشان کرد: حاج قاسم هم خودش بسیار با ظرفیت بود و در جهان اسلام ظرفیت‌سازی کرد و این ظرفیت را از درِ خانه خدا، از عبودیت پروردگار و از حرکت ولایی برگرفته بود. حاج قاسم مرد میدان شد چون ظرفیت داشت. او در افغانستان در یمن، در عراق و در سوریه ظرفیت جوانان را شناخت و برای دفاع از دین و کشورشان به میدان آورد و نتیجه این تلاش‌ها مرگ داعش و داعشی‌ها و پیروزی جبهه مقاومت در منطقه شد.

رئیسی گفت: دشمن نگران جبهه حزب‌الله در لبنان بود، اما چند حزب‌الله ایجاد و تبدیل به جریان حزب‌الله و جبهه مقاومت در منطقه، و جریان مقاومت بین‌المللی شد. این شناخت ظرفیت‌هاست؛ باید ظرفیت‌ها را شناخت به موقع مورد استفاده قرار داد و آن را در مقابل جریان استکباری با شهامت، با شجاعت، با انگیزه و آماده به میدان آورد.

 

جبهه بین‌المللی مقاومت با نگاه حاج قاسم شکل گرفت

رئیس جمهور افزود: حاج قاسم حقیقتا یک چهره انقلابی بود و به وضع موجود هم قانع نبود که بگوید حالا یک مبارزه‌ای می‌کنیم، یک کاری هم انجام می‌دهیم، یک گزارشی هم می‌دهیم. نه، تصور و تفکر و اندیشه‌اش، انقلابی بود. قانع نمی‌شدف معتقد بود آنچه در توان و در فهم اوست، باید به کار گرفته شود. به شرایط موجود قانع نبود. باید پیش می‌رفت و لذا جبهه بین‌المللی مقاومت با نگاه او شکل گرفت.

رئیسی با بیان اینکه سردار سلیمانی حقیقتا از یک نگاه عمیق و تمدنی برخوردار بود و نگاهش شکل دادن به یک مدنیتی به نام دین و ارزش‌های الهی در منطقه بود، اظهار داشت: آنچه دشمنان را ر مقابل ایشان زمین‌گیر کرد همین نگاه بلند و ارزشمند بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: او نماد شجاعت و عقلانیت بود. کارهای او در عین حالی که شهامت و ایستادگی و مقاومت داشت، از تدبیر هم برخوردار بود. سردار سلیمانی در راه هدف و در میدان حقیقتا اهل خطر بود. در میدان انجام وظیفه و تکلیف، به مردم نمی‌گفت بروید، منطق او، منطق قیادت بود و نه سیاقت و بین این دو تفاوت زیادی وجود دارد.

رئیسی افزود: مصلحان در عالم بسیارند؛ یکی با شعرش یکی با نثر خود یکی با سخن و نگارش خود ادعای اسلام در عالم دارد اما فرق بین حاج قاسم و دیگران این بود حاج قاسم قیادت داشت نه سیاقت، نمی‌گفت بروید بلکه می‌گفت بیایید.

رئیسی در این باره اظهار داشت: حاج قاسم خودش در قله قرار داشت. انبیاء رمز موفقیت‌شان در تعالی انسان آن است که به انسانها می‌گویند ما واصل شدیم شما هم بیایید واصل شوید. رمز موفقیت حاج قاسم در این بود که حرف او در میدان در دلها جای می‌گرفت چون او می‌گفت بیایید نه بروید.

 

شهید سلیمانی بن‌بست‌شکن بود

رئیسی با طرح این پرسش که چرا مصلحان در عالم نمی‌توانند کاری از پیش ببرند؟، گفت: چون آنها می‌گویند بروید خوب بشوید، اهل صدق شوید، اهل وفا و صفا شوید، بله، اما اینکه اثر نمی‌گذارد اما رمز موفقیت مردان خدا آن است که آنها در جایگاه قیادت قرار دارند و حاج قاسم اینطور بود.

رئیس جمهور با توصیه به جوانان مبنی بر اینکه شهید سلیمانی انسان بن‌بست‌شکن بود و شما جوانان هم نباید تا مانعی بر سر راهتان قرار می‌گیرد نا امید شوید، اظهار داشت: او در پیش روی خود هیچ مانعی را به رسمیت نمی‌شناخت با توکل به خدا و با اعتماد به نفس همه موانع را رفع می‌کرد.

رئیسی در مورد سجایای شهید سلیمانی خاطر نشان کرد: حاج قاسم نافذ‌البصیره بود. اینکه انسان چشم سر نداشته باشد خیلی آسان‌تر از این است که چشم دل نداشته باشد. با چشم دل انسان راه را می‌شناسد، دوست را می‌شناسد، دشمن را می‌شناسد، می‌داند که در دنیا چگونه باید زندگی کند، و این خصوصیت حاج قاسم بود، بصیرت داشت.

رئیس جمهور تاکید کرد: آمریکا تصور کرد که روز ۱۳ دی ماه پایان حاج قاسم است اما زهی خیال باطل، روز سیزدهم دی ماه روز تولد دوباره حاج قاسم شد، حاج قاسم در ۱۳ دی ماه متولد شد و عمر او ادامه خواهد یافت تا زمین، زمین است و زمان، زمان.

رئیسی افزود: می‌خواستند عاشورا پایان زندگی حسین‌بن علی(ع)، علی اکبر(ع) و قاسم(ع) و عون و جعفر باشد، اما عاشورا شد روز تولد عاشوراییان، تولد یافتند تا چه وقت می‌مانند؟ تا همیشه تاریخ. دکتر آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه پس از شهادت حاج قاسم، سلیمانی‌ها پرورش خواهند یافت، گفت: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و مقتدای بصیرت‌آفرین ما فرمودند که شهید سلیمانی برای دشمن بسیار خطرناک‌تر خواهد بود از سردار سلیمانی.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: روز به روز، ساعت به ساعت، علی اکبر، علی اصغر، و قاسم و عون و جعفر جلوه‌شان در جامعه بیشتر و بیشتر خواهد شد. این سنت الهی است.

رئیسی تاکید کرد: معتقدیم وصیت‌نامه حاج قاسم سلیمانی به عنوان منشور جامع انقلاب اسلامی باید روز به روز در جامعه ما جلوه بیشتری پیدا کند و جامعه و نسل ما بداند سردار عزیز ما نسبت به ولایت، جامعه، جوانان، روحانیت و نسبت به همه مصلحان اجتماعی چگونه اظهارنظر می‌کند.

رئیسی اظهار داشت: اگر بماند این خیمه همه حرم‌ها در امانند ولی اگر این خیمه و این نظام کوچکترین آسیب ببیند بدانید حرم‌های دیگر هم در خطر است و بدانید امنیت جهان در خطر است لذا همه تلاش کنید این نظام اسلامی با شکوه و با عظمت بماند و بدانید این خیمه عظیم اقتدار ما، عزت ما، آزادی ما، استقلال ما، دین ما، و زندگی سعادتمند ما را تضمین خواهد کرد.

رئیس جمهور خطاب به آمریکایی‌ها گفت: حاج قاسم سلیمانی مهمان رسمی نخست‌وزیر عراق بود، شما هم سیادت عراق را شکستید و هم یک ملت را ترور  کردید، نه یک شخص را. در این جنایت هولناک که بر همه امت اسلامی بسیار سخت و گران آمد چه باید کرد؟ باید متجاوز و قاتل و جنایتکار اصلی رئیس جمهور وقت امریکا محاکمه شود، باید قصاص شود، باید حکم خدا در مورد او جاری شود.

 

دست انتقام از آستین امت بیرون خواهد آمد

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر سازوکار محاکمه عادلانه آقای ترامپ، پمپئو و دیگر جنایتکاران فراهم شد در یک دادگاه عادلانه که آنها به این جنایت هولناک‌شان رسیدگی شد، به مجازات اعمال ننگین خود رسیدند فبها، اگر نه، شک نکنید به تمام دولتمردان امریکایی‌ می‌گویم دست انتقام از آستین امت بیرون خواهد آمد.

رئیسی در پایان سخنانش خطاب به همه مسئولان و دولتمردان و همه کسانی که به نام نظام جمهوری اسلامی در جای جای این کشور خدمت می‌کنند، گفت: پیام شهید سلیمانی برای همه ما آن است که باید در این مسیر برای خدمت به مردم، گره‌گشایی از زندگی مردم، نجات اقتصاد کشور و پیشبرد اهداف بلند انقلاب اسلامی، هیچ مانعی را به رسمیت نشناسیم و با فرهنگ «ما می‌توانیم» با تمام قوت و قدرت کارها را پیش ببریم و اول رضایت خدا و دوم شاد کردن دل مردم را پیشه کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.