گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

کاظم دلخوش، نماینده مجلس: طرح شفافیت آراء ناقص است؛ این طرح کنار گذاشته نشده است/ نمایندگان می‌گویند شفافیت باید شامل دولت و قوه قضاییه هم بشود/ مجلس روی لایحه بودجه اصلاحاتی را انجام می‌دهد

کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در مجلس یازدهم در خصوص طرح شفافیت آراء به جماران گفت: به تعبیری این طرح «نخوابیده است» و اگر دوره‌های قبل رأی نیاورد من فکر می کنم به دلیل ایرادات موردی بوده چون تا الان ۴ بار به مجلس آمده است. ضمن اینکه بعضی‌ها نگران هستند. ما به عنوان طراح اولیه این طرح را آوردیم و بعدا دیدیم به محض اینکه در سایت ها مطرح شد این باعث شده که آن وظایفی که قانون اساسی روی دوش نمایندگان گذاشته و اختیاراتی که داده، بعضی‌ها فکر می کنند اختیارات از آنها سلب می شود.

پایگاه خبری جماران: کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در مجلس یازدهم اظهار کرد: «تمام نگرانی‌ها درباره طرح شفافیت،  اصلاحات این طرح بوده؛  مبنی بر اینکه این شفافیت باید شامل همه قوا باشد؛ چون ما داریم برای کشور قانون می نویسیم، نظر نماینده‌ها این است که مجلس باید قانونی را بنویسد که جامع باشد، چون بودجه‌ای در اختیار مجلس نیست، بودجه در اختیار دولت است و نیاز است مردم از جلساتی که دولت یا قوه قضاییه دارند اطلاعات داشته باشند».

 

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با این نماینده مجلس در پی می آید:

 

 آقای دلخوش! نظر شما الان طرح شفافیت به کجا رسیده؟ به نظر می رسد تا حدودی کمرنگ شده و کنار گذاشته شده است؟

موادی که کمیسیون آیین نامه آورده است ناقص است و کافی نیست. از سوی دیگر بحث برخی از نماینده‌ها این بود که ۸۰ ، ۸۵ درصد کار مجلس دارای شفافیت است و این شفافیت باید به همه بخش‌ها و مسئولین و مقامات و جایگاه‌های مختلف در نظام تعمیم پیدا کند و به تنهایی ناقص است و الان پیشنهادهایی می دهند که ترمیم‌های لازم را روی این طرح انجام داده و مجددا در دستور کار قرار دهند.

 

طرح شفافیت آراء ناقص است

 

آقای ایزدخواه در مجلس گفته‌اند اگر طرحی مثل طرح شفافیت در مجلس تصویب نشود برای این مجلس با توجه اینکه با شعار شفافیت روی کار آمده، نکته منفی محسوب می‌شود...

هر طرحی در مجلس ۶ ماه تا یک سال چکش کاری می شود. در جلسات متعددی که در مجلس برگزار شده به ما به عنوان کمیسیون آیین نامه، برخی همکاران نقد داشتند که این طرح ناقص است و باید کامل شود. هیچ کسی در کشور با شفافیت مخالف نیست ولی باید همه ابعاد آن، خصوصا آن بخش هایی که باید مشمول شوند، لحاظ شوند. به همین دلیل، الان کمیسیون آیین نامه در حال انجام رسیدگی‌های لازم است. 

 

 

نمایندگان می گویند شفافیت باید شامل دولت و قوه قضاییه هم شود

 

شما خودتان هم چند دوره نماینده مجلس هستید و خودتان هم گفتید که از طراحان این طرح بودید. الان دلیل اصلی تاخیر همین اصلاحات است یا آن نگرانی‌های قبلی که نماینده‌ها دارند، برطرف نشده است؟

تمام نگرانی‌ها درباره طرح شفافیت، اصلاحات این طرح بوده؛  مبنی بر اینکه این شفافیت باید شامل همه قوا باشد؛ چون ما داریم برای کشور قانون می نویسیم، نظر نماینده‌ها این است که مجلس باید قانونی را بنویسد که جامع باشد، چون بودجه‌ای در اختیار مجلس نیست، بودجه در اختیار دولت است و نیاز است مردم از جلساتی که دولت یا قوه قضاییه دارند اطلاعات داشته باشند و این به صورت کامل در تمام زمینه‌ها بررسی می شود. ضمن اینکه نظر من این است تا کمیسیون آیین نامه روی این کار می کند باید به فکر اقتصاد مردم بود. بحث ها در مورد این طرح، اقتصاد و مشکل مردم را حل نمی کند.

 

مجلس روی لایحه بودجه اصلاحاتی را انجام می‌دهد

 

آقای دلخوش! الان که بحث معیشت و اقتصاد را مطرح کردید و با توجه به اینکه این مجلس با این شعارها هم روی کار آمده، نظر شما درمورد صحبت‌های رئیس جمهور مبنی بر رشد ۸ درصدی اقتصاد در بودجه 1401 چیست؟

من اعتقاد دارم بودجه دولت با یک مقدار اصلاحات آمده است و یک بخش هایی از این بودجه، قابل تحمل است و اصلاحات در آن انجام شده است و در مورد یک بخش‌هایی از آن مثل حقوق کارکنان و امثال اینها باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد، بحث یارانه‌ها و بحث حذف یارانه‌ها و ارز 4200 تومانی و امثال اینها را که دارند در یک بخش‌هایی حذف می‌کنند از مسائلی است که امکان دارد مجلس روی آن اصلاحات انجام دهد، ما در کمیسیون تلفیق هم هستیم و باید کاری کنیم که مردم از نظر اقتصادی زندگی‌شان دچار آسیب نشود.

 

طرح شفافیت نخوابیده است

 

این طرح شفافیت دوباره چه زمانی بررسی می شود؟ 

الان در حال بررسی است و ما هم در حال دریافت پیشنهادات هستیم.

 بنابراین به تعبیری این طرح «نخوابیده است» و اگر دوره‌های قبل رأی نیاورد من فکر می کنم به دلیل ایرادات موردی بوده چون تا الان ۴ بار به مجلس آمده است. ضمن اینکه بعضی‌ها نگران هستند. ما به عنوان طراح اولیه این طرح را آوردیم و بعدا دیدیم به محض اینکه در سایت ها مطرح شد این باعث شده که آن وظایفی که قانون اساسی روی دوش نمایندگان گذاشته و اختیاراتی که داده، بعضی‌ها فکر می کنند اختیارات از آنها سلب می شود. مثلا یکی نمی‌خواهد به وزیری رأی دهد و تمایل ندارد کسی از رأی آن باخبر شود، چون ممکن است فردا به اجبار به او تحمیل کنند که طرف حتما به فلان وزیر رای دهد و بعضی از مسائل این گونه است.

به هر حال وقتی نماینده از جانب مردم انتخاب می شود یکسری اختیاراتی دارد و قانون اساسی وظایفی روی دوش او گذاشته است و اینها فکر می کنند آن شأن و جایگاه نمایندگی آسیب می بیند و برای همین این نگرانی‌ها وجود داشته است و دنبال این هستند که دیگر آن نگرانی‌ها وجود نداشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.