گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

سلیمی نمین: انتقاد شتابزده نمایندگان از دولت صرفا ناشی از توجه آنها به منافع ملی نیست/ برنامه نداشتن دولت، حرف منصفانه‌ای نیست/ انتظار حل همه مشکلات کشور از رییسی در صد روز، انتظار زیادی است

عباس سلیمی نمین چهره سیاسی اصولگرا به جماران گفت: رییس جمهور جلسات مختلفی را با کارشناسانی دارای سلایق مختلف داشته است. طرح‌هایی را هم با حضور آنها مورد بررسی قرار می‌دهد. از این رو اظهاراتی مبنی بر برنامه نداشتن دولت، حرف منصفانه‌ای نیست.

عباس سلیمی نمین در این باره که سه ماه از روی کار آمدن دولت گذشته اما همسویی دولت و مجلس موجب تکمیل شدن کابینه ابراهیم رییسی نشده است، به جماران گفت: بحث همگونی یا همراهی مجلس با دولت یک بحث تبلیغاتی است. همواره اصولگرایان نشان دادند که اگر عهدی مطابق با آنچه را که مبانی شان است منطبق نبینند اظهار می کنند و همگون بودن یا هم نام بودن یا از یک طیف بودن، هرگز موجب نشده که دیدگاه هایشان و یا نظراتی را که خلاف منافع ملی مشاهده می‌کنند را بیان نکنند البته این یک بحث کلی است یعنی در همین زمینه هم باید مصداقی نظر داد.

او افزود: در گذشته هم که بین مجلس و دولت همسویی و همراهی وجود داشته به معنای سکوت نبوده است به بیان دیگر نتیجه آن سکوت نبوده است اگر ایرادی را می دیدند یا تلقی شان این بوده که ایراداتی وجود داشته، اظهارنظر می‌کردند اما جا دارد که در اینجا به یک سری مسائل جزیی تر هم بپردازیم. نمایندگان به طور مشخص یک سری منافع فردی هم برای خودشان متصور هستند یا برای خودشان یک سری کارهای خاصی را انجام می دهند تا بتوانند در دوره های بعد، رأی حوزه انتخابیه شان را متکی به خودشان بسازند و به دست آورند. به همین دلیل گاهی اوقات، حرف‌های شعاری مطرح می‌کنند و یا گاهی اوقات به این دلیل که دولت به خواسته‌های آنها، آن گونه تمایل داشتند توجه نکرده است.

این چهره سیاسی اصولگرا ادامه داد: بنابراین بنده الزاما تعجیل در انتقاد کردن را ناشی از توجه به منافع ملی نمی‌دانم. اصولگرایان این ویژگی را دارند اما در موارد و مصداق های جزیی، گاهی مسائل شخصی موجب می شود که در وادی انتقاد و ایرادگیری قرار بگیرند.

 

هنوز زمانی نگذشته است که ما بخواهیم دولت را قضاوت کنیم 

 

سلیمی نمین در پاسخ به این سوال که چرا بزرگان اصولگرا در قبال دولت رییسی سکوت کرده‌اند؟ و آیا این سکوت را عاقلانه می‌دانید یا .....؟ عنوان کرد: الان هنوز زمانی نگذشته است که ما بخواهیم دولت را قضاوت کنیم و یا به قضاوت بنشینیم. فاصله اندکی از آغاز به کار دولت گذشته است و اقدامات کوتاه مدت دولت در حوزه های مختلف، اقدامات ارزنده‌ای بوده است. آنچه که الان درباره آن اظهارنظر می‌کنند بیشتر در مورد بحث تاخیر در انتصابات است یا در ارتباط با برخی انتصابات است وگرنه شخص رییس جمهور در این مدت، اقداماتی انجام داده که به واقع یک تصویر احیاشده ای از رییس جمهور در  میان مردم است یعنی رییس جمهوری که بیشتر تشریفاتی تلقی می شد امروز رییس جمهور، کاملا همراه مردم است و در میان مردم، مسائل آنها را دنبال می‌کند.

 

روحانی در هیچ جلسه ای که خودش رییس نبود، شرکت نمی‌کرد

 

او ادامه داد: در واقع نوع مواجهه آقای رییسی با مسائل، متفاوت است. آقای روحانی در هیچ جلسه ای که خودش رییس نبود، شرکت نمی‌کرد فقط یک بار در مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور آقای هاشمی شرکت کرد اما بعدها شرکت نکرد و پس از درگذشت آقای هاشمی هم هیچ گاه در مجمع حضور پیدا نکرد چراکه در آنجا جلسه ای برگزار می شد که به ریاست او نبود و باید تحت ریاست فرد دیگری حضور پیدا می کرد. این وضعیت تغییر کرده است آقای رییسی در همه جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت می کند و برای مصالح جامعه خود را می شکند  که طبق قانون هم باید این گونه باشد و در جلسات تحت ریاست  و مدیریت فرد دیگری شرکت کند. بنابراین آقای رییسی در این زمینه تصویر جدیدی ارائه می‌کند. تقریبا می توان گفت به تمام شوراهای عالی بی‌توجهی می‌شد بعضی از شوراها، هر شش ماه هم جلساتشان برگزار نمی شد این در حالی است که الان به طور منظم، جلسات شوراهای عالی تشکیل می‌شود و مسائل جامعه را دنبال می‌کند. در نتیجه تفاوت فاحشی در سطح ریاست جمهوری را شاهدیم.

 

یکی از اقدامات بزرگی که این دولت انجام داده، بحث جوانگرایی است

 

عباس سلیمی نمین اشاره کرد: در سطح وزرا، یکی از اقدامات بزرگی که این دولت انجام داده، بحث جوانگرایی است در جوانگرایی، به طور طبیعی ممکن است ما شاهد یک سری خطاها باشیم یعنی خطا در انتخاب. چراکه وقتی به دنبال فردی می‌رویم که قبلا وزیر نبوده، طبیعتا وقتی آن فرد در حوزه وزارت قرار می‌گیرد امکان دارد نتواند خودش را تطبیق دهد. بنابراین انتقاداتی که این روزها مطرح می‌شود در این ارتباط است. البته انتقادات برخی از نمایندگان مجلس را که بنده هم می‌شناسم به هیچ وجه براساس مصالح ملی نیست گرچه اصولگرا هستند اما هرگز انتقاداتشان را در چارچوب مصالح ملی نمی‌بینم بلکه در چارچوب منافع فردی می‌بینم.

او اضافه کرد: در هر حال اصولگرایان در این ارتباط که خودشان در مقام انتقاد قرار بگیرند هرگز محدودیتی قائل نشدند و آن را تخطئه نکردند. وقتی ما بحث اصولگرایی را مطرح می‌کنیم یعنی پایبندی به مبانی، نه به روابط حزبی و گروهی.

 

رییسی، دشواری‌هایی را در حوزه اقتصاد دارد که بعضا به دلیل برخی اقدامات دولت گذشته شکل گرفته است

 

این چهره سیاسی اصولگرا درباره برنامه نداشتن دولت برای اقتصاد و گرانی روزافزون بیان کرد: اولین بار است که توجه به کارشناسی در سطح رییس جمهور در حوزه اقتصاد صورت می‌گیرد. رییس جمهور جلسات مختلفی را با کارشناسانی دارای سلایق مختلف داشته است. طرح‌هایی را هم با حضور آنها مورد بررسی قرار می‌دهد. از این رو اظهاراتی مبنی بر برنامه نداشتن دولت، حرف منصفانه‌ای نیست یعنی آقای رییسی، دشواری‌هایی را در حوزه اقتصاد دارد که بعضا به دلیل برخی اقدامات دولت گذشته شکل گرفته است. بنابراین این دولت بدون اینکه حرفی بزند و کسی را متهم کند بر این مشکلات فائق می‌آید. فکر می کنم انتظار زیادی است. نمی‌خواهم بگویم دولت در این زمینه هیچ نقشی ندارد اما انتظار زیادی است که بعد از صدروز بگوییم چرا دولت نتوانسته در مسائل کلان تاثیر بگذارد.

 

رییسی بدون اینکه نگران سلامت خود باشد به میان مردم رفته است

 

سلیمی نمین اظهار کرد: دولت رییسی در مسائل عاجل مردم به ویژه در استان‌هایی که شرایط بسیار دشواری داشتند آب نداشتند یا مشکلات جدی داشتند)  با حضور در صحنه توانسته بر این مشکلات عاجل، فائق آید بنابراین طبیعی است که دولت در این صد رو نتواند اقداماتی همزمان در مسائل کلان داشته باشد در واقع این دولت ابتدا باید مسائل حاد را حل می‌کرد و همراه با ایثار و فداکاری، این کار را انجام داده است یعنی آقای رییسی بدون اینکه نگران سلامت خود باشد به میان مردم رفته و به آنها دلگرمی داده است و در عین حال اقدامات عاجلی را در جهت رفع مشکلات، انجام داده است.

او در پایان تاکید کرد: بنابراین انتظار حل همه مشکلات کشور از رییسی در صد روز، انتظار زیادی است نه اینکه مطالبه نکنیم بلکه باید در این باره از دولت مطالبه داشته باشیم اما به نظر می‌رسد گاهی مسائل حزبی یا شخصی را بیشتر دنبال می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.