زندگینامه عباس سلیمی نمین

خلاصه مطلب:

عباس سلیمی نمین در سال 1333 متولد شد. او دارای مدرک مهندسی کامپیوتر از انگلیس است. وی از ابتدای انقلاب فعالیت سیاسی داشته و مدیرمسئول نشریات و روزنامه های مختلفی بوده است.

توضیحات :

سلیمی نمین پژوهشگر تاریخ، روزنامه نگار و از فعالین سیاسی شناخته شده اصولگراست که اداره دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران را به عهده دارد، و به مدت 13 سال مدیرمسئول کیهان هوایی بوده است. 

او پیش از انقلاب از شاگردان مقام معظم رهبری بوده است و از سال 1353 با هدف تحصیل به انگلیس رفته است و علاوه بر تحصیل با عضویت در شورای مرکزی اتحادیه‌ی انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا فعالیت های دانشجویی اش را تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه می دهد.

در ایام پیروزی انقلاب به ایران بازمی گردد و در سال 1358 برای ادامه تحصیل به انگلیس می رود، پس از گذشت چند ماه از تحصیلاتش با تسخیر لانه جاسوسی در تهران، به همراه دانشجویان دیگر در حمایت از این حرکت دانشجویان ایرانی در مقابل سفارت آمریکا در لندن تظاهرات می کند و در همین زمان به همراه 68 دانشجوی دیگر دستگیر شده و بعد از 2 ماه زندان از انگلیس اخراج می شود. او بعد از رفع حکم اخراج نیز درخواست آن کشور برای ادامه تحصیلات در مقطع فوق لیسانس را نپذیرفت، در همین زمان به دفتر سیاسی سپاه وارد شده، و در مجله رویداد مشغول می شود، که نقطه آغاز ورود او به عرصه روزنامه نگاری است. 

او کار حرفه ای اش را با "کیهان هوایی" آغاز کرد و در سال 1375 مدیر مسئول "تهران تایمز" شد و پس از 4 سال از آن کناره گیری کرد. در سال 1380 او از عرصه حرفه ای مطبوعات خداحافظی کرد و در زمینه مطالعات "تاریخ ایران" با تاسیس موسسه ای به نام "دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران" آغاز به کار کرد، در همین زمان به تدریس "تاریخ انقلاب" در دانشگاه نیز پرداخت. 

 

از جمله آثار منتشر شده او در دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  • ورای نمودها و نمادها
  • مرصاد
  • پایانی بر دو ادّعا
  • قتلگاه رکس
  • نگاهی به درون
  • پاسداشت حقیقت

 

مقالات