گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

میثمی: آمریکا از دو سال پیش افغانستان را تحویل طالبان داده بود/ رفتار طالبان با پنجشیر نشان دهنده برخورد آنها با شهروندان افغانستان است/ ماهیت ایدئولوژیک و تفکری طالبان می تواند برای ایران خطرناک باشد

لطف الله میثمی به جماران گفت: به نظر نمی رسد که جامعه جهانی بتواند تغییر موضعی در قبال طالبان ایجاد کند. زیرا این گروه می تواند به کمک صادرات مواد مخدر و پشتیبانی قطر و برخی دیگر از کشورهای حوزه خلیج فارس و گرفتن مالیات به حیات ناموفق سیاسی خود ادامه دهد.

پایگاه خبری جماران: نزدیک به یک ماه از روی کار آمدن گروه افراطی طالبان در افغانستان می گذرد. در این میان، هنوز آنها از سوی کشورهای دنیا به رسمیت شناخته نشده اند. 

برای بررسی بیشتر این موضوع و مسائل دیگر به سراغ لطف الله میثمی، فعال سیاسی و یکی از مبارزین دوران ستم شاهی رفتیم تا نظر او را در این باره جویا شویم.

وی معتقد است که آمریکا به این نتیجه رسیده که باید به جای مبارزه با بنیادگرایی به آن جهت داد و آن را مهار کرد، این در حالی است که با توجه به دیدگاه این گروه ها، آسیب هایشان می تواند متوجه آسیای میانه و کشورهای همسایه چون ایران شود.

لطف الله میثمی در گفت و گو با خبرنگار جماران در پاسخ به این پرسش که رویکرد جامعه جهانی در قبال به رسمیت شناختن گروه افراطی طالبان چگونه خواهد بود، گفت: در مذاکراتی که مایک پمپئو و به طور کلی جمهوری خواهان با نمایندگان طالبان داشتند، از دو سال قبل افغانستان را کامل تحویل طالبان داده بودند. به نظرم فرار اشرف غنی نیز بخشی از پازل طراحی شده آنها بود. به نحوی که هنوز هم برای آن فرار توجیه مناسبی ارائه نکرده اند و نقل قول های مختلفی صورت می گیرد.

وی افزود: در همین رابطه دیدیم که رئیس شورای امنیت افغانستان که خود مأمور سازمان سیا بود به همه والیان و فرماندهان کشور دستور داده بود که مقاومتی در برابر طالبان انجام ندهند. این موضوع نشان می دهد که همه چیز بر مبنای طراحی قبلی بوده است. به ویژه که ترامپ و مایک پمپئو موافق براندازی حکومت ایران هم بوده اند. از این رو، ممکن است آ اس آی پاکستان به آمریکا تضمین داده باشد که اگر طالبان حاکم شود هیچ تروریسمی شکل نگیرد.

گروه افراطی طالبان از همان ابتدا ماهیت خود را نشان داد

این تحلیلگرسیاسی ادامه داد: کودتایی هم که علیه ملا عبدالغنی برادرو هبت الله آخوندزا شکل گرفت توسط حقانی های نزدیک به آی اس آی پاکستان هدایت شد. متاسفانه نوع برخورد آنها با پنجشیر هم مشابه برخوردی بود که یزید بن معاویه با امام حسین(ع) کرد؛ به گونه ای که یا بیعت کنید یا مرتد خواهید شد و کشته می شوید.

او بیان کرد: گروه افراطی طالبان از همان ابتدا ماهیت خود را نشان داد. آنها اول پنجشیر را محاصره کردند و بعد پیشنهاد مذاکره دادند در حالی که مذاکره باید از موضعی برابر باشد. طالبان پس از اینکه به ناتوانی خود در مقابله با مبارزین پنجشیر پی برد از پاکستان درخواست کمک کرد و متعاقب آن ۲۷ هلیکوپتر و پهپادهای پاکستانی در ارتفاعات پنجشیر فرود آمدند. همچنین رییس آی اس آی به همراه چند افسر ارشد پاکستان، همزمان با حمله به پنجشیر در افغانستان بودند که بسیار معنادار است. این خبر را مکنزی فرمانده نیروهای سنت کام آمریکا در خاورمیانه داد.

رفتار طالبان با پنجشیر نشان دهنده برخورد آنها با شهروندان افغانستان است

میثمی اظهار کرد: امام حسین(ع) معتقد بود که بیعت، دادنی و داوطلبانه است نه گرفتنی؛ آنهم به زور! اما نیروهای طالبان گفتند که نیروهای پنجشیر باید ظرف ۴ ساعت به صورت زوری بیعت کنند. رفتار آنها با پنجشیر نشان می دهد که طالبان با سایر شهروندان افغانی نیز به همین شیوه برخورد خواهد کرد. چنانکه دیدیم گفتند زن ها حق به اداره رفتن و دخترها حق تحصیل در مدارس ندارند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: وقتی حامد کرزای رییس جمهور بود، قصد مذاکره با طالبان را داشت اما آی اس آی پاکستان متوجه شد و ملا عبدالغنی را نزدیک به ۸ سال زندانی کرد. در نهایت عبدالغنی با فشار آمریکا به دوحه قطر برده شد و مذاکرات آمریکایی ها با او در سال ۲۰۱۸شروع شد. زمزمه خروج آمریکا از سال ۲۰۰۵ و زمانی که فهمید نمی تواند در افغانستان ملت سازی کند، بلند شد؛ ولی این اقدام مدام به تعویق افتاد و نزدیک به ۲۰ سال طول کشید تا اینکه بایدن این خروج را انجام داد. هرچند تمام زمینه های آن را جمهوری خواهان مهیا کرده بودند و به نام رئیس جمهور دموکرات تمام شد.

به نظر نمی رسد که جامعه جهانی بتواند تغییر موضعی در قبال طالبان ایجاد کند

وی بیان کرد: به نظر نمی رسد که جامعه جهانی بتواند تغییر موضعی در قبال طالبان ایجاد کند. زیرا این گروه می تواند به کمک صادرات مواد مخدر و پشتیبانی قطر و برخی دیگر از کشورهای حوزه خلیج فارس و گرفتن مالیات به حیات ناموفق سیاسی خود ادامه دهد. آنچه در این ماجرا نمایان شد این بود که آمریکا نمی تواند با بنیادگرایی مبارزه کند. جنگ در عراق و افغانستان و لیبی و حتی سوریه برای آمریکا نتایجی منفی به دنبال داشته است. آنها به این نتیجه رسیده اند که باید به جای مبارزه با بنیادگرایی به آن جهت داده و آن را مهار کنند که با توجه به دیدگاه این گروه ها، آسیب هایشان متوجه آسیای میانه و کشورهای همسایه چون ایران خواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سوال که آیا حقوق بشر و دموکراسی قربانی توافق آمریکا با طالبان شده است، گفت: اصل برای آمریکا منافع ملی اش است. مساله خروج آمریکا از افغانستان جزو منافع ملی آمریکا محسوب می شد و موضوعی فراحزبی به حساب می آمد. وقتی هم که بایدن نیروهای آمریکایی را از افغانستان فراخواند، مردم آن کشور ابراز خوشحالی کردند و محبوبیت بایدن افزایش یافت. آنچه محبوبیت رئیس جمهور کنونی آمریکا را پایین آورد انفجار بمبی در فرودگاه کابل و کشته شدن ۱۳  آمریکایی در هنگام خروج بود.

ماهیت ایدئولوژیک و تفکری طالبان می تواند برای ایران خطرناک باشد

وی بیان کرد: اگر منافع آمریکا با حقوق بشر تضاد پیدا کند، به نظر نمی رسد که دولت این کشور حقوق بشر را در اولویت قرار دهد. در این خصوص، مگر کودتایی که آمریکایی ها علیه دکتر مصدق کردند با حقوق بشر سازگار بود؟ یا کودتا علیه شیلی، گواتمالا، اندونزی با کدامیک از موازین حقوق بشر همخوانی داشت؟ ۵۰۰ هزار الی ۱۰۰۰۰۰۰ نفر در اندونزی کشته شدند تا دولت سوکارنو سرنگون شود. به نظرم تا زمانی که منافع کمپانی های نفت و اسلحه سازی و مافیای مواد مخدر وجود دارد، حقوق بشر در اولویت نخواهد بود.

میثمی در پاسخ به این پرسش که آیا استقرار طالبان می تواند خطری را متوجه کشورمان کند، گفت: ماهیت ایدئولوژیک و تفکری طالبان می تواند برای ایران خطرناک باشد. بنابر اخبار منتشر شده یکی از مولوی ها اخیرا گفته است فقه جعفری هم در قضاوت و دادگستری باشد اما حقانی ها گفته اند باید فقه حنفی ملاک باشد. گروه حقانی همان هایی هستند که پروفسور ربانی را ترور کردند و دستشان آغشته به ترور بسیاری از افغان ها و اساتید دانشگاه ها است. برخی ها فکر می کنند باید به آنها زمان داد تا معلوم شود چه رویه ای در پیش می گیرند.

۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک و دسترسی طالبان به معادل ۸۰ میلیون سلاح پیچیده آمریکا خطرناک است

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا می توان گفت تقابلی میان فقه حنفی و جعفری در افغانستان رخ خواهد داد، گفت: اگر به رویکرد ابوحنیفه در فقه حنفی توجه شود، این فقه با فقه جعفری تضاد چندانی ندارد. اگر فقه واقعی حنفی آنچه که ابوحنیفه بدان معتقد بود، پیاده شود با فقه جعفری تفاوت چندانی ندارد؛ چرا که ابوحنیفه با امامان شیعه تعامل سازنده ای داشته است. منتها در طول تاریخ تحریفاتی در این فقه صورت گرفته و امروز تضادهایی میان این دوفقه ایجاد شده است. هرچند مشکل تنها در تفاوت فقه نیست. منافعی که پشت پرده است فراتر از درگیری دو فقه است. آ اس آی پاکستان منافعی دارد که اگر کامل تحقق پیدا کند ممکن است با وجود ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک میان دو کشور و معادل ۸۰ میلیارد دلار سلاح پیچیده بر جای مانده آمریکا در افغانستان، خطری برای مردم کشورمان به دنبال داشته باشد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.