گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

روایت افغانستان/۵

احمد صهیب حسرت، خبرنگار افغانستانی در گفت‌وگو با جماران: مردم افغانستان در وضعیت بد اقتصادی به سر می‌برند/ جنگ و مقاومت در پنجشیر تا حدود زیادی تمام شده است/ مدارس تنها برای پسران باز شده است

احمد صهیب حسرت، خبرنگار افغانستانی در گفت و گو با خبرنگار جماران، روایت خود از وضعیت اقتصادی مردم، مقاومت پنجشیر و قدرت گرفتن طالبان در افغانستان را بیان کرد.

پایگاه خبری جماران: در چند ماه اخیر طالبان بر خلاف تصورات توانست به آسانی تقریباً بر تمام کشور حاکم شود. در عین حال خبرهای هفته‌های گذشته حاکی از آن است زنان و مردان بسیاری نیز در ولایت‌های مختلف مقابل نیروهای طالبان ایستاده و از جان خود گذشته‌اند. این موضوع نشان می‌دهد مردم افغانستان دیگر مردم سال‌های گذشته نیستند، اما در مقابل طالبان همان طالبان با سبک و سیاق گذشته است.

ما برای روایت آنچه امروز در افغانستان می‌گذرد به سراغ زنان و مردان و اهالی فرهنگ و هنر این کشور رفته‌ایم.

در این‌باره «احمد صهیب حسرت» خبرنگار خبرگزاری پژواک به خبرنگار جماران می‌گوید: طالبان در تاریخ ۲۴ ماه مرداد سال جاری، تمام کشور به جز منطقه پنجشیر را تصرف کردند. برخی افراد تحت رهبری احمد مسعود پسر احمدشاه مسعود، جبهه‌ی مقاومت برای مقابله با طالبان را در ولایت پنجشیر تشکیل دادند، اما طالبان در پانزدهم شهریور، پنجشیر را نیز تحت کنترل خود درآوردند و اکنون بر تمام کشور حاکمیت دارند. با وجودی‌ که طالبان اعضای کابینه خود را حدود دو هفته‌ی قبل اعلام کرده‌اند ولی هنوز بسیاری از ادارات و دفاتر تعطیل هستند و اکثر کارمندان در محل کار خود حاضر نشده‌اند زیرا امیدی به ادامه کار خود در آینده ندارند.

مردم افغانستان در وضعیت بد اقتصادی به سر می‌برند

صهیب حسرت از وضعیت اقتصادی امروز مردم افغانستان می‌گوید: در اکثر کشورها مردم تمام سال تلاش می‌کنند برای فصل زمستان مقداری پول پس‌انداز کنند تا بتوانند با اعضای خانواده روزهای سرد را راحت‌تر سپری کنند، زیرا هزینه‌ها در این فصل بیش از ماه‌های دیگر است. ولی متأسفانه مردم افغانستان در وضعیت بد اقتصادی به سر می‌برند، در حالی‌ که زمستان نرسیده است. امروز وضعیت افغانستان تقریبا عادی ولی کسب و کار تعطیل است و کسانی که در سمت‌های دولتی مشغول بوده‌اند در خانه‌های خود نشسته و بسیاری از سرمایه‌گذاران یا فرار کرده‌اند و یا نمی‌خواهند در وضعیت نامعلوم کشور سرمایه‌گذاری کنند. مردم روز و شب‌های خود را با این فکر سپری می‌کنند که چطور می‌توانند یک لقمه نان برای فرزندان و خانواده خود تهیه کنند. 

موضوع مقاومت پنجشیر در اختیار مردم پنجشیر نیست

وی در ادامه از مقاومت مردم پنجشیر گفت: طالبان در پانزدهم شهریور، پنجشیر را نیز تحت کنترل خود درآوردند و اکنون بر تمام کشور حاکمیت دارند. در آغاز کمی شور و شوق برای مقاومت در مردم پنجشیر دیده می شد، اما از  زمانی که طالبان بیشتر مناطق این ولایت را تصرف کردند دیگر شور و شوق مقاومت از مردم کاسته شده است. من فکر می‌کنم موضوع مقاومت پنجشیر هم در اختیار مردم پنجشیر نیست، ولی بعضی از کشورها به خاطر منافع‌شان از مردم این ولایت استفاده ابزاری کردند و آنان را برای مقاومت تشویق می‌کنند. اما امروز مردم هم درک کرده‌اند که طالبان دیگر تمام کشور را در اختیار دارند و مقاومتی که نتیجه‌ای در پی نداشته باشد، اصلا چرا مقاومت صورت بگیرد؟ و یا چرا کشته شوند؟ امروز جنگ و مقاومت در پنجشیر تا حد زیادی تمام شده است. 

آیا طالبان به وعده‌های خود عمل می‌کنند یا نه؟!

صهیب حسرت از وضعیت زنان و هنرمندان می‌گوید: نه تنها زنان، بازیگران و هنرمندان بلکه امروز همه افراد جامعه در افغانستان نگران سرنوشت خود هستند. دانشگاه‌ها تعطیل و مدارس امروز تنها برای پسران باز شده است. طالبان بارها گفته است به خانم‌ها در سمت‌های بالا اجازه‌ی کار نخواهند داد، اما ممکن است در ادارات در رتبه‌های پایین‌تر اجازه کار داشته باشند. از سوی دیگر رسانه‌ها، خبرنگاران، زنان، فعالان مدنی و دیگر اقشار جامعه نگران این هستند که آیا طالبان به وعده‌های خود عمل می‌کنند یا نه؟!

طالبان نمی‌دانند به کدام طرف در حرکت هستند و وضعیت چطور خواهد شد

خبرنگار افغان در پایان از چگونگی به قدرت رسیدن طالبان می‌گوید: چگونگی قدرت گرفتن طالبان یک بحث جالبی است. من فکر می‌کنم طالبان و حکومت قبلی فکر نمی‌کردند که وضعیت این گونه و به این سرعت تغییر کند. حتی طالبان هم تصور نمی‌کرد که وضعیت این گونه تغییر کرده و کابل را با این سرعت تصرف کنند. به طالبان گفته شده بود که به دروازه‌های کابل بیایند و بعد از یک هفته تا ده روز با حکومت گفتگو کنند، ولی زمانی که طالبان به دروازه‌های کابل رسیدند همه نگران شدند بسیاری از افراد به همراه محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور افغانستان را ترک کردند. نیروهای امنیتی از دفاتر خود فرار کردند. من فکر می‌کنم که تمام این بازی به دست طالبان نبوده و نیست در حالی‌که طالبان هم نمی‌فهمند که به کدام طرف در حرکت هستند و وضعیت چطور خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.