گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

چرا عضویت ایران در پیمان شانگهای اتفاق خوبی است؟/ پاسخ یک کارشناس روابط بین الملل

بهرام امیراحمدیان، عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، به جماران گفت: عضویت دائم در شانگهای سبب خواهد شد که ارزش و سطح ایران در مجامع بین المللی و محیط بین الملل ارتقاء پیدا کند و می تواند در مناسبات بعدی و روابط با دیگر کشورها مورد ملاحظه قرار بگیرد. به همین سبب بوده است که این امر را به عنوان یک پدیده مبارک در نظر می گیرند. اما اینکه انتظار داشته باشیم با عضویت در اینجا سطح مناسبات اقتصادی ما افزایش پیدا خواهد کرد، منوط به این است که تا چه اندازه بتوانیم ساختارهای حقوقی و قانونی و زیرساخت های فیزیکی مبادلات اقتصادی را تنظیم کنیم.

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با اشاره به اینکه با استفاده از ظرفیت سازمان همکاری شانگهای می توانیم تحریم های بین المللی علیه ایران را خنثی کنیم، گفت: عضویت دائم در شانگهای سبب خواهد شد که ارزش و سطح ایران در مجامع بین المللی و محیط بین الملل ارتقاء پیدا کند و می تواند در مناسبات بعدی و روابط با دیگر کشورها مورد ملاحظه قرار گیرد. به همین سبب بوده است که این امر را به عنوان یک پدیده مبارک در نظر می گیرند.

بهرام امیراحمدیان، در گفت و گو با خبرنگار جماران در خصوص فواید عضویت دائم ایران در پیمان همکاری شانگهای، اظهار داشت: صرف اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو دائم یک سازمان همکاری منطقه ای پذیرفته شده کار بسیار مثبت و ارزشمندی است. چون اعضای آن سازمان نسبت به یکدیگر تعهداتی دارند، از همدیگر پشتیبانی می کنند و در مجامع بین المللی می توانند از منافع کشور محافظت و از تهدیدات جلوگیری کنند.

 

عضویت در این پیمان جایگاه سیاسی ایران در محیط بین الملل را ارتقاء می دهد

 

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه عضویت در این پیمان جایگاه سیاسی ایران در محیط بین الملل را ارتقاء می دهد، تصریح کرد: عضویت در یک سازمان همکاری منطقه ای نشان می دهد که این کشور از ثبات سیاسی و مشروعیت در بین مردم خودش برخوردار است و کشوری قدرت در آسیا و خاورمیانه و «جزیره ثبات» است. از سوی دیگر وقتی یک کشور در کنار دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل یعنی چین و روسیه در یک سازمان بین المللی همکاری می کند، خیلی ارزشمند است؛ چون این کشور می تواند پشتیبانی بین المللی داشته باشد.

 

سازمان شانگهای سیاسی است

 

وی ادامه داد: اینکه دولت های قبل ایران از سال 2008 تلاش می کردند که عضو پیمان شانگهای شوند به دلیل این است که ما در سازمان های بین المللی کمی عضو هستیم. یکی از آنها سازمان اکو است که عمدتا اقتصادی است. در اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستیم که این هم اقتصادی است و البته فراگیر و بزرگ نیست. سازمان شانگهای سیاسی است و در زمینه مبارزه با مواد مخدر، افراط گرایی و تجزیه طلبی فعالیت دارد و اینها مسائلی است که خیلی می تواند ارزشمند باشد.

امیراحمدیان اظهار داشت: عضویت دائم در شانگهای سبب خواهد شد که ارزش و سطح ایران در مجامع بین المللی و محیط بین الملل ارتقاء پیدا کند و می تواند در مناسبات بعدی و روابط با دیگر کشورها مورد ملاحظه قرار بگیرد. به همین سبب بوده است که این امر را به عنوان یک پدیده مبارک در نظر می گیرند. اما اینکه انتظار داشته باشیم با عضویت در اینجا سطح مناسبات اقتصادی ما افزایش پیدا خواهد کرد، منوط به این است که تا چه اندازه بتوانیم ساختارهای حقوقی و قانونی و زیرساخت های فیزیکی مبادلات اقتصادی را تنظیم کنیم.

 

عضویت دائم در شانگهای ممکن است موتور تحرکی برای توسعه آینده ایران باشد

 

وی افزود: این مسأله یک ابعاد بیرونی داشت که در آن موفق شدیم و ابعاد دیگر در داخل است. نیاز به همدلی تمام ارکان کشور داریم و تمام آحاد کشور باید در راستای اهداف برنامه توسعه و همین طور سند آمایش ملی سرزمین کار کنند تا بتوانیم برنامه هایمان را پیش ببریم. بنابر این صرف پیوستن به این پیمان نمی تواند کار ما را راحت کند و کار ما موقعی راحت می شود که در داخل بتوانیم وفاق عمومی ایجاد کنیم و در ضمن کوشا باشیم، در زمینه تولید بهتر و با برنامه کار کنیم.

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران تأکید کرد: عضویت دائم در شانگهای ممکن است موتور تحرکی برای توسعه آینده ایران باشد. امیدواریم همین طور شود و همه با یکدلی بتوانیم در این راستا گام برداریم و با تعهدی که به یک سازمان منطقه ای داده ایم، کوشاتر و بهتر و با گام های مثبت تری به جلو برویم.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص استفاده از فواید عضویت در شانگهای در شرایط تحریم، گفت: همین که ما دو ابرقدرت شرق که در شورای امنیت سازمان ملل عضو دائم هستند را به عنوان پشتیبان داشته باشیم، اگر قطعنامه ای علیه ما صادر شود آنها می توانند وتو کنند. یعنی اگر بخواهند ما را تحریم کنند ما می توانیم از پتانسیل و ظرفیت آن سازمان استفاده و آن تحریم ها را خنثی کنیم.

 

ما نمی توانیم با عضویت در این سازمان از تحریم های آمریکا خلاص شویم

 

امیراحمدیان یادآور شد: تحریم آمریکا علیه ایران تحریم سازمان ملل نیست. یعنی ما نمی توانیم با عضویت در این سازمان از تحریم های آمریکا خلاص شویم. اما اگر در آینده تحریم های بین المللی از طریق سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل علیه ما باشد را روسیه و چین حق وتو دارند و این امر به ما کمک می کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای و کمک چین و روسیه می تواند از تحریم های بین المللی علیه ایران جلوگیری کند، گفت: این امر می تواند در این زمینه هم به ایران کمک کند چون تحریم های بین المللی منوط به تصویب شورای امنیت سازمان ملل است. ولی ما باید در داخل بیشتر کوشش کنیم و ریاضت بیشتری بکشیم تا بتوانیم مشکلات خودمان را حل کنیم. مقامات ما همیشه می گویند که بخشی از مشکلات ما بیرونی ولی عمدتا در داخل است. کسانی که گرانفروشی و کم فروشی می کنند و به حق هموطنان اجحاف می کنند، داخلی است و خارجی نیست.

عضو هیأت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران تأکید کرد: باید در داخل کشور شرایطی ایجاد کنیم که سرمایه داران سرمایه خود را در داخل به جریان بیاندازند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.