گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

محمود صادقی: حضور میدانی رئیس دستگاه قضا نشانگر تغییر رویکردها در قوه قضائیه است

محمود صادقی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی به جماران گفت: در گفت وگوهایی که با برخی از قضات به ویژه قضات دیوان عالی کشور داشتم، آنها نیز عقیده دارند که نمی‌توان به زودی در مورد تأثیرات حضور میدانی رئیس دستگاه قضا در راستای حل مشکلات جامعه اظهار نظر کرد و می‌گویند حل مشکلات مستلزم انجام اقدامات اساسی تری در این رابطه است.

محمود صادقی در گفت‌وگو با جماران، با اشاره به حضور میدانی رئیس دستگاه قضا در بین مردم و حضور سرزده به زندان‌ها، گفت: مشکلات خیلی عمیق و ریشه‌ای‌تر است که انتظار داشته باشیم با حضور میدانی قابل حل باشد، البته نمی‌توان تأثیرات حضور میدانی را در افزایش اطلاع از مشکلات و حل آنها  توسط رئیس قوه قضائیه انکار کرد، این اقدام باعث افزایش اطلاعات ایشان از واقعیات حاکم بر جامعه می‌شود.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: در گفت وگوهایی که با برخی از قضات به ویژه قضات دیوان عالی کشور داشتم، آنها نیز عقیده دارند که نمی‌توان به زودی در مورد تأثیرات حضور میدانی رئیس دستگاه قضا در راستای حل مشکلات جامعه اظهار نظر کرد و می‌گویند حل مشکلات مستلزم انجام اقدامات اساسی تری در این رابطه است.

صادقی در عین حال حضور میدانی رئیس دستگاه قضا را  نشانگر تغییر رویکردها در قوه قضائیه برشمرد و تصریح کرد: این اقدامات می‌تواند در جای خودش در کنار اقدامات اساسی‌تر دیگری مؤثر باشد.

وی یکی از وظایف مهم قوه قضائیه را پیشگیری از وقوع جرم و شناسایی گلوگاه‌های فساد برشمرد و اضافه کرد: شناسایی درست گلوگاه‌های فساد و فسادزدایی در  دستگاه‌های اجرایی، موجب کاهش پرونده‌های مفاسد اقتصادی در دستگاه قضاست در صورتی که  راه‌حل‌های اساسی در رفع آنها اتخاذ شود. مؤثرترین مکانیزم پیشگیری از فساد،  ایجاد شفافیت ساختاری و سیستماتیک است.

 

فساد مقوله‌ای چند لایه با ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است

 

صادقی فساد را مقوله‌ای چند لایه با ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دانست و تصریح کرد: باید برای مقابله با این مقوله مهم درست مطالعه کرد و به طور همه جانبه از آن پیشگیری کرد و در این راستا قوه قضاییه نیز نقش تعیین کننده ای دارد. البته  برخورد با برخی مفاسد داخلی خود قوه هم باید مورد اهتمام بیشتر رئیس دستگاه قضا قرار بگیرد.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تعامل دستگاه قضا با حوزه تولید ثروت، می تواند حلال معضلات واحدهای تولیدی به ویژه شرکت‌های تعطیل شده باشد، اضافه کرد: البته تعطیلی بخش دیگری از این واحدها به نظام بانکی، مالیاتی و... بر می‌گردد. همچنین عامل تأثیرگذار دیگر رکود بازار کسب و کار است که موجب شده تولید کنندگان نتوانند به تعهدات خود عمل کنند.

 

تولید کنندگان ما نمی‌توانند محصولات خود را صادر کنند

 

صادقی تحریم‌های خارجی و موانع موجود در تبادلات بین‌المللی بانکی را مشکلی در واردات مواد اولیه برشمرد و افزود: از طرفی هم در این شرایط تولید کنندگان ما نمی‌توانند محصولات خود را صادر کنند و در نهایت مجموعه عوامل دست به دست هم می‌دهد تا این شرایط و موانع در مسیر تولید ایجاد شود.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: البته قوه قضائیه برحسب قانون و تعهدات انجام نشده نسبت به برخی مراکز تولیدی، حکم پلمپ آن را صادر می‌کند، اما قضات دادگاه ها در صدور حکم قضایی باید به عوامل خارج از حیطه اختیار این مراکز توجه کنند.

صادقی اظهار داشت: مرکز رسانه قوه قضائیه با اطلاع رسانی کامل و بدون سانسور اخبار و مصاحبه‌ها نقش مهمی در بازسازی اعتماد عمومی به قوه قضائیه دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.