گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران مطرح شد؛

طرح ضد اینترنت از دستور کار مجلس خارج می شود؟/ نماینده چابهار: طرح صیانت شرایط لازم برای بررسی ذیل اصل 85 را نداشت/ ما اولویت های مهمتری در کشور داریم/ خیلی از طراحان این طرح از پلتفرم های خارجی که حتی فیلتر هستند استفاده می کنند!

معین الدین سعیدی، یکی از نمایندگان امضاکننده نامه در خصوص مسکوت گذاشتن طرح صیانت از کاربران فضای مجازی، به جماران گفت: بر اساس تبصره دو ماده 167 آیین نامه داخلی مجلس، در صورت درخواست حداقل 15 نفر از نمایندگان طرح از ذیل ماده 85 خارج و مسکوت گذاشته می شود؛ در صورتی که مجددا به تصویب صحن برسد.

پایگاه خبری جماران: تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس مجلس درخواست کردند که بررسی طرح «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» از دستور کار مجلس خارج شود تا دولت با در نظر گرفتن زوایای کارشناسی امر، لایحه ای در این خصوص به مجلس بفرستد.

معین الدین سعیدی، یکی از نمایندگان امضاکننده این نامه، در گفت و گو با خبرنگار جماران در این خصوص اظهار داشت: معتقدیم که این طرح مطلقا ویژگی ها و شرایط لازم برای بررسی ذیل اصل 85 را نداشت و علی القاعده نباید جزو اولویت های کاری مجلس شورای اسلامی می بود. چرا که ما اولویت های مهمتری در کشور داریم؛ نظیر بحث بیماری کرونا، مشکل آب سیستان و بلوچستان و خوزستان، واکسیناسیون، تورم لجام گسیخته و کاهش کالاهای استراتژیک که خیلی بیشتر دغدغه مردم هستند.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: روزی که این طرح بررسی شد و رأی آورد 121 نفر موافق داشت و حدود 80 نفر اصلا در جلسه نبودند. لذا با توجه به اشکالات عدیده ای که در این طرح وجود داشته تعدادی از نمایندگان مجلس در نامه ای به آقای قالیباف بر اساس تبصره دو ماده 167 آیین نامه داخلی مجلس تقاضای مسکوت گذاشتن طرح را داشتند که در یک فرصت بهتر دولت لایحه ای که دارای بار کارشناسی لازم باشد را ارائه کند و التهابی که بین لایه های مختلف اجتماعی ایجاد شده مرتفع شود.

 

خیلی از نمایندگان مجلس در روز تصویب این طرح حضور نداشته اند

امیدواریم که با رأی مخالف آنها به طرح صیانت، این موضوع از دستور کار مجلس خارج شود

 

وی افزود: با توجه به اینکه امروز این نامه اعلام وصول شد و اگر در جلسه آتی در دستور کار مجلس قرار بگیرد، مجددا رأی گیری خواهد شد و با توجه به اینکه خیلی از نمایندگان مجلس در روز تصویب این طرح حضور نداشته اند امیدواریم که با رأی مخالف این عزیزان به طرح صیانت، این موضوع از دستور کار مجلس خارج شود.

 

طرح صیانت نگرانی که برای فعالان اقتصادی و سایر مردم ایجاد کرده است

 

سعیدی با تأکید بر اینکه این طرح ایرادات متعددی دارد، گفت: طرح صیانت نگرانی که برای فعالان اقتصادی و سایر مردم ایجاد کرده است. طراحان این طرح معتقدند که چنین طرحی متضمن محدودیت و فیلترینگ نیست اما وقتی به زوایای طرح نگاه می کنیم می بینیم که پلتفرم های خارجی را الزام کرده ضوابط کشور ما را بپذیرند و طبیعتا چنین فضایی متصور نیست و در بازه زمانی چهار ماهه ای که طرح پیشنهاد کرده چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

 

خیلی از کسانی که جزو طراحان این طرح هستند از پلتفرم های خارجی که حتی فیلتر هستند استفاده می کنند.

همین الآن توئیتر در کشور ما فیلتر است ولی قاطبه نمایندگان مجلس از این فضا استفاده می کنند.

 

وی تأکید کرد: خیلی از کسانی که جزو طراحان این طرح هستند از پلتفرم های خارجی که حتی فیلتر هستند استفاده می کنند. همین الآن توئیتر در کشور ما فیلتر است ولی قاطبه نمایندگان مجلس از این فضا استفاده می کنند. این رویکردهای دوگانه باعث نگرانی مردم می شود و من امیدوارم با مسکوت گذاشتن و از دستور خارج شدن این طرح بتوانیم به نوعی امید را در دل فعالان فضای مجازی ایجاد کنیم.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد از اینکه اقناع کامل توسط مسئولین امر انجام شد آن وقت می شود به طرح های در زمینه مدیریت فضای مجازی ورود کرد ولی با عملی شدن پروسه ای که ما آغاز کرده ایم امیدوار هستیم با رأی مجلس، دیگر در کمیسیون فرهنگی یا کمیسیون ویژه مشترکی که قرار بود ایجاد شود، این موضوع بررسی نشود.

وی در پایان گفت: یکی دیگر از ایرادات این است که بررسی موضوعات ذیل اصل 85 باعث می شود که نظارت مردم و رسانه ها هم وجود نداشته باشد و مردم در جریان کمّ و کیف بررسی این طرح قرار نگیرند و اگر روند حقوقی که ما آغاز کرده ایم اجرایی شود، طبیعتا این نگرانی هم مرتفع خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.