حزب توسعه ملی ایران اسلامی به مناسبت نامه وزیر امور خارجه به مجلس شورای اسلامی در مورد برجام بیانیه ای صادر کرد که در بخشی از آن آمده است: با کمال تأسف باید گفت مواضع معطوف به تمایلات شخصی و نه منافع ملی در اداره کشور، عدم واقع نگری و نا آگاهی از واقعیات جهان امروز موجب شد همچون تجارب مکرر گذشته این فرصت مغتنم دستکم تا امروز از دست برود.

به گزارش جماران از کمیته اطلاع رسانی حزب توسعه ملی، متن این بیاینه به شرح زیر است:

دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشور به ضمیمه آخرین گزارش برجام به مجلس، طی نامه‌‌ای با عنوان «آخر دعوانا»  با رویکردی مشفقانه و آسیب شناسانه به تشریح تجربه مذاکرات برجام و بیان تجربه و دانش ارزشمند خود در عرصه مذاکرات دیپلماتیک پرداخت. در این نامه به نامهربانی‌ها و نابخردی‌هایی اشاره شده است که طی شش سال گذشته توافقنامه برجام و دستاوردهای آن را به گروگان گرفت و منافع ملی ناشی از این توافقنامه را به مسلخ دیدگاه‌های توهم آلود و ناآگاهی از واقعیات عرصه بین الملل برد.

توافقنامه برجام برای جمهوری اسلامی ایران فرصت مغتنمی بود تا ضمن خارج ساختن کشور از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد و پایان دادن به تحریم‌ها، با جذب هرچه «بیشتر سرمایه خارجی» و کشاندن «تعداد بیشتری از شرکت‌ها از همه نقاط جهان از جمله آمریکا» ضمن برگشت ناپذیر کردن این توافقنامه توسعه و آبادانی را برای مردم و اقتدار و سربلندی را برای کشور محقق سازد. اما با کمال تأسف باید گفت مواضع معطوف به تمایلات شخصی و نه منافع ملی در اداره کشور، عدم واقع نگری و نا آگاهی از واقعیات جهان امروز موجب شد همچون تجارب مکرر گذشته این فرصت مغتنم دستکم تا امروز از دست برود.

چنان که آقای ظریف در این نامه تصریح کرده است «برجام همچون هر توافقِ دیگری حاصل مذاکره و داد و ستد بین المللی است که در شرایطی خاص… شکل گرفت». این شرایط خاص دقیقاً همان ی بود که مواضع نابخردانه و توهم آلود پیش از آن برای کشور رقم زد و موجب ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل شد و مقدرات کشور را به گروگان آمریکا درآورد. طبیعی است در چنین شرایطی نه تنها انتظار توافقی یک سویه که متضمن همه مطالبات و خواسته‌های ایران باشد ناممکن بود، بلکه خارج ساختن پرونده هسته‌ای ایران از شورای  امنیت سازمان ملل نیز در کوتاه مدت قابل تصور می‌نمود. طبیعتاً در شرایطی این چنین جمهوری اسلامی ایران  «با درک این واقعیت که بدون توجه به حداقل قابل قبولی ازنگرانی‌ها و مطالبات همه طرف ها امکان و مصالحه وجود ندارد»، می‌بایست فراتر از «مصالح عالی کشور در یک حوزه» با نگاهی همه جانبه به توافقی بیندیشد که  ضمن رعایت «حداکثر خط قرمزهای نظام» متضمن مصالح ملی کشور در تمام زمینه‌ها باشد. مذاکرات برجام در چنین شرایط نابرابری آغاز شد، و دکتر ظریف و تیم مذاکره کننده ایرانی توانست به توفیقاتی بیش از حد انتظار دست یابد، آن گونه که رژیم صهیونیستی و افراطیون جمهوری خواه آن را یکی از بدترین توافقات تاریخ آمریکا نامیدند طبیعتاً توافقنامه برجامبه ویژه با توجه به شرایطی که ذکر آن رفت، بی‌نقص نیست. اما همان‌ها که با مواضع شعاری و غیر کارشناسانه خود وضعیت ما قبل برجام را برای کشور رقم زده بودند،‌ و باید پاسخگوی هزینه‌های هنگفتی می‌بودند که بر کشور تحمیل کردند، این بار مدعی نقص‌های اجتناب ناپذیر توافقنامه برجام شدند، و در تخریب و به محاق بردن آن، گوی سبقت را از ناراضیان خارجی از اسرائیل گرفته تا افراطیون آمریکایی و تا همراهان عملیدشمنان بیگانه، ربودند. مع الاسف در حالی که با اندکی همدلی و وفاق بر سر مصالح ملی، این امکان وجود داشت که با استفاده از فرصت پدید آمده از نقص‌های این توافقنامه کاست و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد، در  داخل کشور همگام با ترامپ از هیچ امکانی برای «آتش زدن» برجام دریغ نشد.

به نظر ما تا آن جا که به جمهوری اسلامی ایران مربوط است، مشکل برجام این نبوده و نیست که احزاب سیاسی رقیب در باره آن اختلاف نظر دارند، مشکل برجام این است که در تعریف و نحوه تعامل با آن عزم و اراده واحدی  وجود ندارد. در حالی که دولت این توافقنامه را یک موفقیت درخشان و زمینه حل بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور می‌داند، بخش‌های دیگر آن را نه تنها فرصت بلکه تهدیدی برای استقلال کشور تلقی می‌کنند.

حزب توسعه ملی ایران اسلامی در پایان دوره دولت دوازدهم وظیفه خود می‌داند از تلاش‌های دولت در امضای توافقنامه برجام به مثابه سندی افتخار آمیز از یک دیپلماسی موفق و دادن فرصت به دولت جدید آمریکا برای بازگشت به برجام قدردانی کند. و از دکتر محمد جواد ظریف به عنوان وزیری کاردان و آشنا به حوزه مسؤلیت خود به خاطر تمام تلاش‌های مسئولانه و صبوری‌های متعهدانه در این مسیر به ویژه به خاطرمواضع شجاعانه و مشفقانه‌ای که در آخرین نامه خود در باره برجام اعلام کرده است، تشکر کند.

حزب توسعه ملی ایران اسلامی همچنین کاهش معضلات اقتصادی کشور و  کاستنن از رنج و آلام مردم در شرایط ناگوار اقتصادی کنونی را در گرو تجدید نظر در سیاست خارجی و تعامل مثبت با جهان به منظور جلب همکاری‌های اقتصادی دول مختلف در جهت توسعه و پیشرفت کشور می‌داند، از این رو مصرانه از مسؤلان می‌خواهد فرصت مذاکرات وین را از دست ندهند و با به انجام رساندن هرچه سریع‌تر این مذاکرات در گشایش وضعیت اقتصادی کشور و حل مشکلات معیشتی جامعه بکوشند.

حزب توسعه ملی ایران اسلامی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.